REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biała lista podatników VAT - jak uniknąć sankcji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Biała lista podatników VAT - jak uniknąć sankcji?
Biała lista podatników VAT - jak uniknąć sankcji?
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Zapłata za transakcję o wartości powyżej 15 tys. zł na rachunek niewidniejący w wykazie podatników VAT skutkuje sankcjami. Można ich jednak uniknąć, składając zawiadomienie ZAW-NR. Może być ono złożone papierowo lub przez internet, w ciągu trzech dni od zlecenia przelewu.

- Do tego dochodzą kłopoty techniczne z portalem podatkowym Ministerstwa Finansów. W pierwszych dniach 2020 r. uniemożliwiał on wręcz wysyłkę elektronicznych zawiadomień. Nawet obecnie, gdy problem został rozwiązany, elektroniczna wysyłka nie jest łatwa i wielu podatników rezygnuje z tej formy na rzecz wypełniania zawiadomień papierowych - mówi Tomasz Popek, ekspert podatkowy w Pekao S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Trzy dni na zawiadomienie

Chodzi o informację o zapłacie za transakcję o wartości powyżej 15 tys. zł na rachunek niewidniejący w wykazie podatników VAT (prowadzi go szef Krajowej Administracji Skarbowej). Od 1 stycznia 2020 r. nabywca, który nie ureguluje takiej płatności na konto z białej listy, nie zaliczy wydatku za koszt uzyskania przychodu, a na dodatek ryzykuje solidarną odpowiedzialnością za VAT nierozliczony przez sprzedawcę.

Przed sankcjami można się uchronić, składając zawiadomienie do urzędu skarbowego. Czasu jest na to bardzo mało, bo tylko trzy dni od zlecenia przelewu (art. 117ba par. 3 ordynacji podatkowej).

Zawiadomienie trzeba złożyć do urzędu skarbowego właściwego dla kontrahenta, czyli dla wystawcy faktury. Wzór (ZAW-NR) został określony w rozporządzeniu ministra finansów z 23 grudnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 2530).

REKLAMA

Zawiadomienie może być złożone papierowo lub przez internet za pomocą portalu podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemy pozostały

Eksperci od dawna przestrzegali, że zawiadomienia papierowe nie wystarczą, staną się prawdziwą gehenną nie tylko dla podatników, ale i dla samych urzędników. Dlatego resort finansów wyszedł naprzeciw postulatom, umożliwiając składanie ZAW-NR przez internet.

- Pomocne jest zwłaszcza automatyczne uzupełnianie urzędu skarbowego właściwego dla kontrahenta na podstawie jego NIP - wskazuje Tomasz Popek.

Niestety - jak mówi - elektroniczne zawiadomienia nie rozwiązały wielu problemów.

- Nadal kłopotem jest np. podanie danych teleadresowych sprzedawcy, takich jak powiat czy gmina. Dodatkowo w przypadku składania zawiadomienia o wystawcy faktury, który jest indywidualnym przedsiębiorcą, możliwe jest podanie jedynie imienia i nazwiska, a w praktyce osoby te często posługują się jeszcze nazwą - wylicza ekspert Pekao S.A.

Dodaje, że formularz nie umożliwia też wprowadzenia danych o wielu odbiorcach płatności jednocześnie.

- W praktyce oznacza konieczność każdorazowego, ręcznego wprowadzania danych. W efekcie jedna osoba, chcąc złożyć kilkadziesiąt zawiadomień dziennie, może nie zdążyć wykonać tego w ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy - mówi Tomasz Popek.

Zwraca też uwagę, że składając zawiadomienie, należy podać kwotę przelewu w złotych, a więc przeliczyć każdą płatność walutową na złotówki, mimo że nie wynika to wprost z przepisów.

- Zastanawia mnie, czemu, poza mnożeniem informacji, ma to służyć - komentuje ekspert.

Podobne przemyślenia ma Marcin Madej, doradca podatkowy w Nip-inspektor.pl. On również zwraca uwagę na to, że fiskus żąda wielu informacji, które już posiada.

- Nie rozumiem np., dlaczego wymaga się podawania danych adresowych obu stron transakcji, skoro wystarczyłby ich NIP. Skoro w JPK wystarczy tylko NIP, to dlaczego nie wystarczy w zawiadomieniach? To tylko niepotrzebne dokładanie pracy podatnikom - uważa Marcin Madej.

Z pełnomocnictwem

Kolejną trudnością okazują się pełnomocnictwa do składania ZAW-NR, gdy zawiadomienia składa w imieniu podatnika np. biuro rachunkowe lub firma doradcza.

W odpowiedzi na pytanie DGP Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że może to być zarówno pełnomocnictwo ogólne (PPO-1), jak i szczególne do działania we wskazanej sprawie (PPS-1). W tym drugim przypadku powinno być ono dołączone do każdego ZAW-NR i za każde takie pełnomocnictwo należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł.

- To duży kłopot dla firm, które nie posiadają pełnomocnictw ogólnych. W takiej sytuacji zgłoszenie każdego rachunku spoza białej listy wymaga udzielenia PPS-1 i uiszczenia opłaty skarbowej - zwraca uwagę Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers.

Podkreśla, że w wielu dużych firmach, w których członkowie zarządu często przebywają w podróży (także za granicą), pozyskiwanie podpisów w terminie trzech dni od zlecenia przelewu bywa niewykonalne.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

Polecamy: Biała lista podatników

Zdaniem Jarosława Ziółkowskiego, dobrze byłoby, aby resort finansów uznał ZAW-NR za deklarację podatkową, którą można byłoby składać w systemie e-Deklaracje dzięki pełnomocnictwom UPL-1.

Czas na ułatwienia

Eksperci zgodnie przyznają, że przepisy o zawiadomieniach należałoby udoskonalić. Po pierwsze, niezbędne jest wydłużenie terminu na złożenie ZAW-NR z obecnych trzech dni. Resort finansów pracuje od pewnego czasu nad projektem nowelizacji, która przedłużyłaby termin na złożenie zawiadomienia z trzech do siedmiu dni, ale na razie wszystko to jest w sferze zamierzeń.

Poza tym - zdaniem Jarosława Ziółkowskiego - to ciągle zbyt mało. - Optymalnym rozwiązaniem byłoby wydłużenie tego terminu do piątego dnia następnego miesiąca - uważa ekspert.

Marcin Madej wskazuje na konieczne ułatwienia dla osób składających zawiadomienia w formie papierowej. Nie mogą one liczyć na podpowiedź ze strony fiskusa co do właściwości urzędu skarbowego kontrahenta. Muszą więc szukać tej wiedzy na własną rękę, co może niestety prowadzić do błędów.

Wprawdzie Ministerstwo Finansów wyjaśniło w odpowiedziach na pytania dotyczące białej listy (na swojej stronie internetowej), że dokument złożony do niewłaściwego urzędu zostanie przekazany według właściwości przez samych urzędników, ale nie napisało wprost, że podatnik, który złożył ZAW-NR w terminie, lecz do nieprawidłowego urzędu, zachowa prawo do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu i uniknie solidarnej odpowiedzialności w VAT. ©℗

Mariusz Szulc

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA