REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-R od 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy wzór VAT-R od 2017 roku
Nowy wzór VAT-R od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów przygotował 8 grudnia 2016 roku projekt rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, które mają obowiązywać od 2017 roku. W tym projekcie znalazł się nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz nowe wzory VAT-5, VAT-5UE oraz VAT-Z. Wzory te będą stosowane od 1 stycznia 2017 roku.

Nowe wzory dokumentów rejestracyjnych dla podatników VAT

REKLAMA

Autopromocja

Projektowane nowe rozporządzenie określi wzory:

1) zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług - VAT-R(13),

2) potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - VAT-5(2),

3) potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE - VAT-5UE(2),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - VAT-Z(5).

Dotychczasowe wzory dokumentów, określone w rozporządzeniu z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 539 i 1471, z 2007 r. poz. 1862, z 2008 r. poz. 1331, z 2009 r. poz. 1543, z 2011 r. poz. 229 i 800 oraz z 2015 r. poz. 2208), mogą być stosowane nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2017 roku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu, nowe wzory są konieczne w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 15 grudnia 2016 r. poz. 2024).

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT dokonuje pośredniej zmiany przepisu upoważniającego – zmienia się art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, do którego odsyła delegacja, co skutkuje utratą mocy aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539, z późn. zm.), co stanowi bezpośredni powód wydania nowego rozporządzenia.

Nowe wzory VAT-R(13), VAT-5(2), VAT-5UE(2) i VAT-Z(5) od 2017 roku

Dodatkowo ww. nowelizacja ustawy o VAT zmienia brzmienie art. 99 ust. 3 i 3a ustawy o VAT, co skutkuje likwidacją rozliczeń za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali oraz podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie 12 miesięcy (okresów rozliczeniowych) począwszy od miesiąca, w którym dokonano rejestracji jako podatników VAT czynnych, w związku z czym konieczne jest dostosowanie wzoru zgłoszenia VAT-R do wskazanej zmiany (dotychczasowa wersja wzoru zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług - VAT-R(12), uwzględniała informację o deklaracji VAT-7D, która jest dedykowana podatnikom innym niż mali).

Deklaracja VAT-7 na 2017 rok - wersja 17

REKLAMA

Na skutek zmiany wzoru zgłoszenia VAT-R wprowadzono również zmiany o charakterze technicznym, które umożliwiają podmiotom, które występują o zarejestrowanie dla celów VAT, jednoczesne wnioskowanie o wydanie, na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego albo podatnika VAT zwolnionego.

Dotychczas obowiązujący wzór VAT-R takiej możliwości nie stwarzał, w związku z czym podmiot, który wnioskuje o wydanie ww. potwierdzenia zmuszony jest złożyć w tej sprawie odrębny wniosek. Dodatkowo wprowadzono informację o konieczności wniesienia opłaty skarbowej w przypadku, kiedy podmiot wnioskuje o wydanie takiego potwierdzenia.

Do wzoru dokumentu VAT-R wprowadzono także poprawki, które mają za zadanie ujednolicenie dokumentu, dostosowanie użytych we wzorze pojęć do pojęć ustawowych oraz drobne poprawki stylistyczne.

Inne zmiany o charakterze technicznym we wzorze zgłoszenia VAT-R(12), jak również w pozostałych wzorach dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług, tj. VAT-5, VAT-5UE oraz VAT-Z(4) obejmują:

- usunięcie wyrazu POLTAX, z uwagi na fakt, że ww. dokumenty będą rejestrowane w innym, niż Poltax, systemie informatycznym,

- aktualizację metryk aktów prawnych.

Ponadto, ze wzorów dokumentów VAT-5 i VAT-5UE usunięto informację, iż podmiot ma obowiązek posługiwania się Numerem Identyfikacji Podatkowej na zasadach określonych w art.  96 ust. 11 ustawy o VAT z uwagi na to, że powoływany przepis został uchylony przez art. 1 pkt 43 lit. e) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. zmieniającej ustawę (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Z wzoru VAT-5UE usunięto informację dotyczącą dnia rejestracji podatnika.

W zgłoszeniu o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - VAT-Z(4), usunięto niektóre z informacji objętych dotychczasowym wzorem (praktyka stosowania wzoru VAT-Z wskazuje, że informacje te są zbędne - zbyt duża szczegółowość), natomiast dodano pouczenie o odpowiedzialności przewidzianej w Kodeksie karnym skarbowym w przypadku podania, przez podatnika, nieprawdy lub zatajenia prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie.

Projektowane rozporządzenie zmienia wszystkie wzory dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług: VAT-R, VAT-5, VAT-5UE, VAT-Z.

Nowe wzory VAT-R(13), VAT-5(2), VAT-5UE(2) i VAT-Z(5), zostały oparte na dotychczasowych wzorach określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług.


Szczegółowe przedstawienie zmian we wzorach:

A. Do wzoru zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R(12) wprowadzono następujące zmiany:

1) W części A. Cel i miejsce złożenia zgłoszenia oraz informacja dotycząca właściwości naczelnika urzędu skarbowego:

-  w poz. 9 zastąpiono wyrazy: „urząd skarbowy” wyrazami: „naczelnik urzędu skarbowego” w celu zachowania spójności z poprzednimi pozycjami wzoru dokumentu, w których jest powoływany organ podatkowy; analogiczną zmianę wprowadzono do odnośnika 1);

2) W części C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy:

- w poz. 47 pkt 1 i 2 zastąpiono wyrazy: „usług taksówkowych” wyrazami: „usług taksówek osobowych” z uwagi na to, że pojęcie to funkcjonuje w ustawie,

3) W części C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji:

- w poz. 52: usunięto wyrazy „VAT-7D, w przypadkach, o których mowa w art. 99 ust. 3 ustawy”;

4) Wprowadzono część D. „Wniosek o potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT (art. 96 ust. 4 ustawy)”, która zawiera wiersz:

REKLAMA

- „Podatnik wnioskuje o wydanie potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego albo podatnika VAT zwolnionego5) (zaznaczyć właściwy kwadrat)”, który odnosi się do poz. 64, w której należy wskazać: kwadrat „1.tak” albo kwadrat „2.nie”;

W związku z powyższym dodano odnośnik 5) w brzmieniu: „Zaznaczenie w poz. 64 kwadratu 1 skutkuje koniecznością wniesienia opłaty skarbowej, o której mowa w Części I. pkt 16 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827).”

W związku z ww. zamianami nastąpiła zmiana dotychczasowej numeracji pozycji od 52 do 64 oraz stosowne zmiany w treści wierszy, które zawierają w swoich opisach odniesienie do pozycji o numeracji we wskazanym zakresie;

5) w pouczeniu dodano wyrazy: „i przez to narażenie podatku na uszczuplenie”.

B. Do wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z(4) wprowadzono następujące zmiany:

1) w części C. usunięto pozycję 22 „Urząd skarbowy, w którym złożono ostatnią deklarację podatkową dla podatku od towarów i usług” oraz poz. 23” „Kwartał, miesiąc/rok, za który podatnik złożył (złoży) ostatnią deklarację podatkową”. Praktyka stosowania wzoru wskazuje na to, że są one zbędne;

2) z części D. usunięto wyrazy „oświadczenie i”;

3) dodano pouczenie o treści: „Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.”

W związku z ww. zmianami nastąpiła zmiana dotychczasowej numeracji pozycji, począwszy od poz. 22.

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA