REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy wzór VAT-R od 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Nowy wzór VAT-R od 2017 roku
Nowy wzór VAT-R od 2017 roku

REKLAMA

REKLAMA

Minister Rozwoju i Finansów przygotował 8 grudnia 2016 roku projekt rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług, które mają obowiązywać od 2017 roku. W tym projekcie znalazł się nowy wzór zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R oraz nowe wzory VAT-5, VAT-5UE oraz VAT-Z. Wzory te będą stosowane od 1 stycznia 2017 roku.

Nowe wzory dokumentów rejestracyjnych dla podatników VAT

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane nowe rozporządzenie określi wzory:

1) zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług - VAT-R(13),

2) potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - VAT-5(2),

REKLAMA

3) potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT UE - VAT-5UE(2),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - VAT-Z(5).

Dotychczasowe wzory dokumentów, określone w rozporządzeniu z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 539 i 1471, z 2007 r. poz. 1862, z 2008 r. poz. 1331, z 2009 r. poz. 1543, z 2011 r. poz. 229 i 800 oraz z 2015 r. poz. 2208), mogą być stosowane nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2017 roku.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jak wskazuje się w uzasadnieniu projektu, nowe wzory są konieczne w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 15 grudnia 2016 r. poz. 2024).

Wyżej wskazana nowelizacja ustawy o VAT dokonuje pośredniej zmiany przepisu upoważniającego – zmienia się art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, do którego odsyła delegacja, co skutkuje utratą mocy aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 55, poz. 539, z późn. zm.), co stanowi bezpośredni powód wydania nowego rozporządzenia.

Nowe wzory VAT-R(13), VAT-5(2), VAT-5UE(2) i VAT-Z(5) od 2017 roku

Dodatkowo ww. nowelizacja ustawy o VAT zmienia brzmienie art. 99 ust. 3 i 3a ustawy o VAT, co skutkuje likwidacją rozliczeń za okresy kwartalne dla podatników innych niż mali oraz podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych w okresie 12 miesięcy (okresów rozliczeniowych) począwszy od miesiąca, w którym dokonano rejestracji jako podatników VAT czynnych, w związku z czym konieczne jest dostosowanie wzoru zgłoszenia VAT-R do wskazanej zmiany (dotychczasowa wersja wzoru zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług - VAT-R(12), uwzględniała informację o deklaracji VAT-7D, która jest dedykowana podatnikom innym niż mali).

Deklaracja VAT-7 na 2017 rok - wersja 17

Na skutek zmiany wzoru zgłoszenia VAT-R wprowadzono również zmiany o charakterze technicznym, które umożliwiają podmiotom, które występują o zarejestrowanie dla celów VAT, jednoczesne wnioskowanie o wydanie, na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego albo podatnika VAT zwolnionego.

Dotychczas obowiązujący wzór VAT-R takiej możliwości nie stwarzał, w związku z czym podmiot, który wnioskuje o wydanie ww. potwierdzenia zmuszony jest złożyć w tej sprawie odrębny wniosek. Dodatkowo wprowadzono informację o konieczności wniesienia opłaty skarbowej w przypadku, kiedy podmiot wnioskuje o wydanie takiego potwierdzenia.

Do wzoru dokumentu VAT-R wprowadzono także poprawki, które mają za zadanie ujednolicenie dokumentu, dostosowanie użytych we wzorze pojęć do pojęć ustawowych oraz drobne poprawki stylistyczne.

Inne zmiany o charakterze technicznym we wzorze zgłoszenia VAT-R(12), jak również w pozostałych wzorach dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług, tj. VAT-5, VAT-5UE oraz VAT-Z(4) obejmują:

- usunięcie wyrazu POLTAX, z uwagi na fakt, że ww. dokumenty będą rejestrowane w innym, niż Poltax, systemie informatycznym,

- aktualizację metryk aktów prawnych.

Ponadto, ze wzorów dokumentów VAT-5 i VAT-5UE usunięto informację, iż podmiot ma obowiązek posługiwania się Numerem Identyfikacji Podatkowej na zasadach określonych w art.  96 ust. 11 ustawy o VAT z uwagi na to, że powoływany przepis został uchylony przez art. 1 pkt 43 lit. e) ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. zmieniającej ustawę (Dz. U. z 2013 r. poz. 35). Z wzoru VAT-5UE usunięto informację dotyczącą dnia rejestracji podatnika.

W zgłoszeniu o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - VAT-Z(4), usunięto niektóre z informacji objętych dotychczasowym wzorem (praktyka stosowania wzoru VAT-Z wskazuje, że informacje te są zbędne - zbyt duża szczegółowość), natomiast dodano pouczenie o odpowiedzialności przewidzianej w Kodeksie karnym skarbowym w przypadku podania, przez podatnika, nieprawdy lub zatajenia prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie.

Projektowane rozporządzenie zmienia wszystkie wzory dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług: VAT-R, VAT-5, VAT-5UE, VAT-Z.

Nowe wzory VAT-R(13), VAT-5(2), VAT-5UE(2) i VAT-Z(5), zostały oparte na dotychczasowych wzorach określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2004 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług.


Szczegółowe przedstawienie zmian we wzorach:

A. Do wzoru zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R(12) wprowadzono następujące zmiany:

1) W części A. Cel i miejsce złożenia zgłoszenia oraz informacja dotycząca właściwości naczelnika urzędu skarbowego:

-  w poz. 9 zastąpiono wyrazy: „urząd skarbowy” wyrazami: „naczelnik urzędu skarbowego” w celu zachowania spójności z poprzednimi pozycjami wzoru dokumentu, w których jest powoływany organ podatkowy; analogiczną zmianę wprowadzono do odnośnika 1);

2) W części C.1. Okoliczności określające obowiązek podatkowy:

- w poz. 47 pkt 1 i 2 zastąpiono wyrazy: „usług taksówkowych” wyrazami: „usług taksówek osobowych” z uwagi na to, że pojęcie to funkcjonuje w ustawie,

3) W części C.2. Informacje dotyczące składania deklaracji:

- w poz. 52: usunięto wyrazy „VAT-7D, w przypadkach, o których mowa w art. 99 ust. 3 ustawy”;

4) Wprowadzono część D. „Wniosek o potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT (art. 96 ust. 4 ustawy)”, która zawiera wiersz:

- „Podatnik wnioskuje o wydanie potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego albo podatnika VAT zwolnionego5) (zaznaczyć właściwy kwadrat)”, który odnosi się do poz. 64, w której należy wskazać: kwadrat „1.tak” albo kwadrat „2.nie”;

W związku z powyższym dodano odnośnik 5) w brzmieniu: „Zaznaczenie w poz. 64 kwadratu 1 skutkuje koniecznością wniesienia opłaty skarbowej, o której mowa w Części I. pkt 16 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827).”

W związku z ww. zamianami nastąpiła zmiana dotychczasowej numeracji pozycji od 52 do 64 oraz stosowne zmiany w treści wierszy, które zawierają w swoich opisach odniesienie do pozycji o numeracji we wskazanym zakresie;

5) w pouczeniu dodano wyrazy: „i przez to narażenie podatku na uszczuplenie”.

B. Do wzoru zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z(4) wprowadzono następujące zmiany:

1) w części C. usunięto pozycję 22 „Urząd skarbowy, w którym złożono ostatnią deklarację podatkową dla podatku od towarów i usług” oraz poz. 23” „Kwartał, miesiąc/rok, za który podatnik złożył (złoży) ostatnią deklarację podatkową”. Praktyka stosowania wzoru wskazuje na to, że są one zbędne;

2) z części D. usunięto wyrazy „oświadczenie i”;

3) dodano pouczenie o treści: „Za podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy i przez to narażenie podatku na uszczuplenie grozi odpowiedzialność przewidziana w Kodeksie karnym skarbowym.”

W związku z ww. zmianami nastąpiła zmiana dotychczasowej numeracji pozycji, począwszy od poz. 22.

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA