REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne wydanie towarów w ramach usługi marketingowej - rozliczenie VAT

Katarzyna Broniszewska
Nieodpłatne wydanie towarów w ramach usługi marketingowej.
Nieodpłatne wydanie towarów w ramach usługi marketingowej.

REKLAMA

REKLAMA

Spółka świadcząc usługi o charakterze marketingowym, promocyjnym, może wykonywać pewne czynności wobec klientów bezpłatnie. Zwrot poniesionych kosztów otrzymuje od podmiotu, którego produkty reklamuje. Całość usług marketingowych świadczonych na rzecz zleceniodawcy podlega opodatkowaniu VAT. Czy także nieodpłatne wydanie towarów lub nieodpłatne świadczenie usług w ramach tej usługi będzie opodatkowane VAT?

Przedsiębiorcy, aby skutecznie rozpowszechniać swoje produkty często zatrudniają spółki, których działalność polega na promocji, reklamie.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa pomiędzy takimi podmiotami może przewidywać, że wynagrodzenie za świadczone usługi obejmować będzie całość poniesionych przez spółkę kosztów (bezpośrednio jak i pośrednio związanych ze świadczonymi usługami) oraz marżę, co uwzględnia wystawiona przez przedsiębiorcę faktura VAT.

Spółka wykonuje pewne usługi lub wydaje towary bezpłatnie- w ramach prowadzonych działań marketingowych, co jest rzeczą powszechną i zrozumiałą. Do takich świadczeń należy m.in. nabycie i przekazanie usług cateringowych lub gastronomicznych, wydanie materiałów informacyjnych, drukowanie materiałów promocyjnych czy przekazanie sprzętu lub elementów wyposażenia.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swoim orzecznictwie wskazuje, że usługi reklamowe obejmują również nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach, przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych. (orzeczenie C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską).

REKLAMA

W związku z tym mogą powstać wątpliwości czy spółka będzie miała obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu wydań towarów i świadczenia usług bez wynagrodzenia, skoro ich koszt wliczony jest do podstawy opodatkowania kompleksowej usługi marketingowej świadczonej na rzecz przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak rozliczyć VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Brak obowiązku odprowadzenia podatku VAT

Wydanie towarów i świadczenie usług jest elementem kompleksowej usługi świadczonej przez spółkę na rzecz przedsiębiorcy, na podstawie zawartej umowy.

W związku z tym wydanie nie może stanowić jednocześnie odrębnej dostawy towarów czy odrębnego świadczenia usług. Koszty, które ponosi spółka są podstawą opodatkowania dla celów VAT przy wystawianych na rzecz zleceniodawcy fakturach.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej ustawą o VAT, w art. 5 ust.1 pkt 1 przewiduje, że od odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju odprowadza się podatek VAT. Za dostawę towarów uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczenie usług rozumiane jest jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (art. 7 i 8 ustawy o VAT).

Podstawą do naliczenia podatku jest kwota otrzymywana z tytułu sprzedaży, która obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Pomniejszona jest o wysokość należnego podatku.

W opisywanym zdarzeniu jedna z czynności dotyczyła nieodpłatnego świadczenia usług i wydania towarów. W pewnych sytuacjach i te nieodpłatne czynności podlegają opodatkowaniu (art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy o VAT). Jednak w tym przypadku artykuły te nie będą mieć zastosowania, ponieważ wynagrodzenie jest pobierane (i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT), ale nie bezpośrednio od nabywcy tych świadczeń.

Opodatkowaniu podlega sama usługa, natomiast wartość przekazanych towarów jest już wkalkulowana w jej cenę. Przekazanie stanowi tylko składnik usługi, która wykonywana jest  na rzecz zleceniodawcy. Oznacza to, że przekazanie nie może być opodatkowane odrębnie.

Koszty dotyczące działań promocyjnych uwzględnia się w kwocie płaconej przez przedsiębiorcę za wykonanie usług. Spółka działa w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, dlatego przekazując materiały marketingowe reprezentuje podmioty, dla których świadczy swoje usługi. Ewentualny obowiązek odprowadzenia VAT-u z tytułu przedmiotowego przekazania ciążyć będzie na zleceniodawcy.

Gdyby spółka świadcząca usługi marketingowe odprowadziła VAT na podstawie powyższych artykułów doszłoby do podwójnego opodatkowania tej samej czynności, a to oznacza sprzeczność z prawem (zakaz podwójnego opodatkowania). Do pierwszego opodatkowania doszłoby w ramach świadczenia kompleksowej usługi marketingowej, kolejny raz - w wyniku przekazania towarów i świadczenia usług finansowanych przez przedsiębiorcę.

Zakaz podwójnego opodatkowania VAT

Podwójne opodatkowanie oznacza, że dany towar, usługa lub dochód opodatkowane są dwukrotnie w tym samym kraju.

Zakaz ten wynika z przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. EU. L. 06.347.1, dalej jako: „Dyrektywa VAT”), oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Warto odnieść się także do wyroku z dnia 2 lutego 2007 r. wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (sygn. I SA/Kr 963/05), w którym stwierdzono, że „ sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów (...). Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody,), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę.”

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawach Loyalty Management UK i Baxi Group

W dniu 7 października 2010 r. zapadł wyrok TSUE w połączonych sprawach Loyalty Management UK i Baxi Group (C-53/09 i C-55/09).

Trybunał uznał w tym wyroku, że wydanie towarów (w celach promocyjno-reklamowych) przez firmę marketingową na zlecenie klienta uczestnikom programu lojalnościowego – jest oddzielną dostawą towarów, która powinna być oddzielona od usługi świadczonej przez firmę marketingową.

Uzyskana od klienta zapłata za te wydane towary jest płatnością od osoby trzeciej, dlatego też klient nie ma prawa odliczyć VAT zawartego w cenie tych towarów.

Polecamy: Podwójne opodatkowanie VAT przy dostawie mediów

Polecamy: Czy nieodpłatne przekazanie towarów na cele promocji i reklamy podlega opodatkowaniu VAT?

Teza wyroku TSUE:

W ramach programu lojalnościowego dla klientów, takiego jak programy będące przedmiotem spraw przed sądem krajowym, art. 5, art. 6, art. 11 część A ust. 1 lit. a) oraz art. 17 ust. 2 w brzmieniu wynikającym z art. 28f pkt 1 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, w brzmieniu ustalonym na mocy dyrektywy Rady 95/7/WE z dnia 10 kwietnia 1995 r., należy rozumieć następująco:

1)  płatności dokonywane przez podmiot zarządzający takim programem na rzecz dostawców, którzy dostarczają prezenty lojalnościowe klientom, należy, w sprawie C‑53/09, uznać za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów tym klientom, względnie za świadczenie im usług. Zadaniem sądu krajowego jest natomiast ustalenie, czy płatności te obejmują także wynagrodzenie za świadczenie usług odpowiadające odrębnej usłudze;

2) płatności dokonywane przez sponsora na rzecz podmiotu zarządzającego omawianym programem, który to podmiot dostarcza klientom prezenty lojalnościowe należy, w sprawie C‑55/09, uznać w części za wynagrodzenie płacone przez osobę trzecią za dostawę towarów klientom, a w części za wynagrodzenie za usługi świadczone przez zarządzającego tym programem na rzecz sponsora.

Jednak na razie nie obserwuje się, by na skutek tego wyroku polskie organy podatkowe zmieniły swoje korzystne dla podatników stanowisko w przedmiotowym zakresie.

Artykuł powstał w oparciu o indywidualną interpretacją podatkowa z 23 sierpnia 2011 roku, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP1/443-903/11-4/AW).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA