REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Katalog ten nie wyczerpuje jednakże wszystkich możliwych działań podejmowanych przez podatników. Warto się więc przyjrzeć innym formom promocji oraz skutkom podatkowym takich czynności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wymienienie wszystkich działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży jest niemożliwe - wskazać jedynie można kilka przykładowych. W praktyce dość często spotykane są działania polegające na nieodpłatnym przekazywaniu artykułów nie będących przedmiotem działalności przedsiębiorcy.

Podejmując działania reklamowe prowadzonego przedsiębiorstwa bądź towarów przez nie sprzedawanych klientom, czy potencjalnym nabywcom wręczane są prezenty. Wśród typowych można wymienić pluszowe zabawki, długopisy z logo przedsiębiorstwa, czapki, kurtki, koszulki, sprzęt RTV i AGD, breloczki, kubki, płyty CD z muzyką, płyty DVD. Lista takich towarów ograniczona jest jedynie pomysłowością przedsiębiorcy.

Z podatkowego punktu widzenia istotne jest ustalenie czy dokonując nabycia takich artykułów podatnik będzie mógł skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ich zakupu? Czy nieodpłatne wydanie tych towarów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

REKLAMA

Prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określone zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego [...].”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cytowany przepis uzależnia więc prawo odliczenia podatku naliczonego od wykorzystania towarów lub usług do czynności opodatkowanych. Do takich czynności należą m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT). Nie budzi wątpliwości dokonanie odliczenia podatku naliczonego od zakupu towaru (np. w hurtowi), który został następnie w dalszej kolejności odsprzedany w ramach prowadzonej działalności (np. sklepie). Jak natomiast traktować zakup towaru, który przekazany będzie nieodpłatnie na szeroko rozumiane cele marketingowe?

Stanowisko w tym zakresie wyrażone zostało w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 03 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Ol 683/09. W ocenie Sądu szereg czynności podejmowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co do których nie ma wątpliwości, że służą czynnościom opodatkowanym, nie daje się ściśle przyporządkować do konkretnych działań podlegających opodatkowaniu. Nie zawsze jest możliwe wskazanie ścisłego powiązania danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Wydawca gazety lokalnej w celach promocyjnych dokonuje zakupu kubków i czapek z logo gazety, które wydawane będą nieodpłatnie jak nagrody pocieszenia w organizowanych konkursach, przy okazji festynów, organizowanych imprez. Działania te mają na celu rozpropagowanie gazety, stworzenie przyjaznego wizerunku firmy na rynku, a w efekcie końcowym służyć ma utrzymaniu bądź zwiększeniu poczytności tego wydawnictwa.

W przedstawionym przykładzie nie sposób znaleźć bezpośrednią zależność pomiędzy poniesionymi wydatkami, a faktem sprzedaży konkretnego egzemplarza czy partii gazety. Jednakże cel, któremu działania te służą nastawione są na działalność opodatkowaną, a podjęte działania są ukierunkowane na dokonanie takich czynności.

Jak podnosi w uzasadnieniu w/w wyroku Sąd - podatnik nie traci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której podatnik w ramach przedsiębiorstwa posługuje się jednak czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Nabycie takie zmierza bowiem do dokonania sprzedaży opodatkowanej. Za takie działania uznać należy nabycie towarów lub usług wykorzystywanych następnie w związku z podejmowanymi przez podatnika czynnościami o charakterze marketingowym, które są przeprowadzane w celu zwiększenia grona nabywców i poszerzenia rynku zbytu, czy przedstawienia informacji o nowych produktach.

Odnosząc się natomiast do podatkowych skutków nieodpłatnego przekazania opisanych we wstępie towarów służących celom marketingowym wyjść należy od przepisów określających zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Generalną zasadę w tym zakresie wyraża art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że:
„Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

W omawianym zakresie znaczenie ma zwrot: „odpłatna dostawa towarów” i jego zakres znaczeniowy. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT pod pojęciem dostawy towarów zakwalifikowały również czynności, które mimo braku odpłatności zrównane zostały w skutkach podatkowych z odpłatną dostawą towaru.

Do czynności takich ustawodawca zalicza przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy serwis: Koszty

Ustawodawca przewidział więc sytuacje, w których nieodpłatne przekazanie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. By do tego doszło spełnionych być musi kilka warunków. Najważniejszym z nich jest cel nieodpłatnego przekazania. W praktyce mogą mieć miejsce sytuacje, w których wydanie towaru nastąpiło na cele związane z prowadzoną działalnością, oraz inne, które z tą działalnością nie są związane i kryterium te będzie decydujące o opodatkowaniu podatkiem VAT.

1. Podatnik, w związku z prowadzoną działalnością dokonał zakupu samochodu na potrzeby prowadzonej działalności. Po jakimś czasie pojazd nieodpłatnie przekazuje członkom swojej rodziny. W zaistniałej sytuacji nieodpłatne przekazanie towaru będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż cel wydania towaru nie jest związany z prowadzoną działalności gospodarczą.

2. Podatnik w związku z prowadzoną działalnością wprowadza program lojalnościowy – przy zakupie towarów będących przedmiotem jego działalności (np. artykułów spożywczych) zliczane są punkty. Uzyskanie określonej liczby punktów daje prawo do bezpłatnego otrzymania prezentów np. (sprzętu RTV). W takiej sytuacji wydanie towaru ma związek z prowadzoną działalnością i nie podlega opodatkowaniu VAT.

Przepisy ustawy o VAT, regulujące kwestie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów były przedmiotem interpretacji organów skarbowych jak również sądów administracyjnych.

W interpretacji z dnia 30 października 2009 r. Minister Finansów stwierdził m.in., że treść normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT należy odczytywać z uwzględnieniem brzmienia ust. 3 tego przepisu. Zdaniem Ministra Finansów ust. 3 art. 7 odnosi się do sytuacji nieodpłatnego przekazania towarów, których wydanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji należy uznać, że art. 7 ust. 2 reguluje sytuacje, w których następuje opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jak dalej podniesiono: „Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Czy przekazywanie prezentów firmowych podlega opodatkowaniu VAT

Odmienne stanowisko reprezentują sądy administracyjne. Miedzy innymi w zakresie przywołanej wyżej interpretacji Ministra Finansów Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 25 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 258/10 orzekł, iż z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że odnosi się on do takich sytuacji, w których nastąpiło przekazanie towaru na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to w ocenie Sądu, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazanie towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika. Przepis ust. 3 art. 7 określa rodzaje towarów, których przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem zostało wyłączone z zakresu opodatkowania.

Reasumując należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem nie stanowi dostawy towarów – w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA