REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Katalog ten nie wyczerpuje jednakże wszystkich możliwych działań podejmowanych przez podatników. Warto się więc przyjrzeć innym formom promocji oraz skutkom podatkowym takich czynności.

REKLAMA

REKLAMA

Wymienienie wszystkich działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży jest niemożliwe - wskazać jedynie można kilka przykładowych. W praktyce dość często spotykane są działania polegające na nieodpłatnym przekazywaniu artykułów nie będących przedmiotem działalności przedsiębiorcy.

Podejmując działania reklamowe prowadzonego przedsiębiorstwa bądź towarów przez nie sprzedawanych klientom, czy potencjalnym nabywcom wręczane są prezenty. Wśród typowych można wymienić pluszowe zabawki, długopisy z logo przedsiębiorstwa, czapki, kurtki, koszulki, sprzęt RTV i AGD, breloczki, kubki, płyty CD z muzyką, płyty DVD. Lista takich towarów ograniczona jest jedynie pomysłowością przedsiębiorcy.

Z podatkowego punktu widzenia istotne jest ustalenie czy dokonując nabycia takich artykułów podatnik będzie mógł skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ich zakupu? Czy nieodpłatne wydanie tych towarów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

REKLAMA

Prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określone zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego [...].”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cytowany przepis uzależnia więc prawo odliczenia podatku naliczonego od wykorzystania towarów lub usług do czynności opodatkowanych. Do takich czynności należą m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT). Nie budzi wątpliwości dokonanie odliczenia podatku naliczonego od zakupu towaru (np. w hurtowi), który został następnie w dalszej kolejności odsprzedany w ramach prowadzonej działalności (np. sklepie). Jak natomiast traktować zakup towaru, który przekazany będzie nieodpłatnie na szeroko rozumiane cele marketingowe?

Stanowisko w tym zakresie wyrażone zostało w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 03 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Ol 683/09. W ocenie Sądu szereg czynności podejmowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co do których nie ma wątpliwości, że służą czynnościom opodatkowanym, nie daje się ściśle przyporządkować do konkretnych działań podlegających opodatkowaniu. Nie zawsze jest możliwe wskazanie ścisłego powiązania danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Wydawca gazety lokalnej w celach promocyjnych dokonuje zakupu kubków i czapek z logo gazety, które wydawane będą nieodpłatnie jak nagrody pocieszenia w organizowanych konkursach, przy okazji festynów, organizowanych imprez. Działania te mają na celu rozpropagowanie gazety, stworzenie przyjaznego wizerunku firmy na rynku, a w efekcie końcowym służyć ma utrzymaniu bądź zwiększeniu poczytności tego wydawnictwa.

W przedstawionym przykładzie nie sposób znaleźć bezpośrednią zależność pomiędzy poniesionymi wydatkami, a faktem sprzedaży konkretnego egzemplarza czy partii gazety. Jednakże cel, któremu działania te służą nastawione są na działalność opodatkowaną, a podjęte działania są ukierunkowane na dokonanie takich czynności.

Jak podnosi w uzasadnieniu w/w wyroku Sąd - podatnik nie traci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której podatnik w ramach przedsiębiorstwa posługuje się jednak czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Nabycie takie zmierza bowiem do dokonania sprzedaży opodatkowanej. Za takie działania uznać należy nabycie towarów lub usług wykorzystywanych następnie w związku z podejmowanymi przez podatnika czynnościami o charakterze marketingowym, które są przeprowadzane w celu zwiększenia grona nabywców i poszerzenia rynku zbytu, czy przedstawienia informacji o nowych produktach.

Odnosząc się natomiast do podatkowych skutków nieodpłatnego przekazania opisanych we wstępie towarów służących celom marketingowym wyjść należy od przepisów określających zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Generalną zasadę w tym zakresie wyraża art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że:
„Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

W omawianym zakresie znaczenie ma zwrot: „odpłatna dostawa towarów” i jego zakres znaczeniowy. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT pod pojęciem dostawy towarów zakwalifikowały również czynności, które mimo braku odpłatności zrównane zostały w skutkach podatkowych z odpłatną dostawą towaru.

Do czynności takich ustawodawca zalicza przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy serwis: Koszty

Ustawodawca przewidział więc sytuacje, w których nieodpłatne przekazanie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. By do tego doszło spełnionych być musi kilka warunków. Najważniejszym z nich jest cel nieodpłatnego przekazania. W praktyce mogą mieć miejsce sytuacje, w których wydanie towaru nastąpiło na cele związane z prowadzoną działalnością, oraz inne, które z tą działalnością nie są związane i kryterium te będzie decydujące o opodatkowaniu podatkiem VAT.

1. Podatnik, w związku z prowadzoną działalnością dokonał zakupu samochodu na potrzeby prowadzonej działalności. Po jakimś czasie pojazd nieodpłatnie przekazuje członkom swojej rodziny. W zaistniałej sytuacji nieodpłatne przekazanie towaru będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż cel wydania towaru nie jest związany z prowadzoną działalności gospodarczą.

2. Podatnik w związku z prowadzoną działalnością wprowadza program lojalnościowy – przy zakupie towarów będących przedmiotem jego działalności (np. artykułów spożywczych) zliczane są punkty. Uzyskanie określonej liczby punktów daje prawo do bezpłatnego otrzymania prezentów np. (sprzętu RTV). W takiej sytuacji wydanie towaru ma związek z prowadzoną działalnością i nie podlega opodatkowaniu VAT.

Przepisy ustawy o VAT, regulujące kwestie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów były przedmiotem interpretacji organów skarbowych jak również sądów administracyjnych.

W interpretacji z dnia 30 października 2009 r. Minister Finansów stwierdził m.in., że treść normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT należy odczytywać z uwzględnieniem brzmienia ust. 3 tego przepisu. Zdaniem Ministra Finansów ust. 3 art. 7 odnosi się do sytuacji nieodpłatnego przekazania towarów, których wydanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji należy uznać, że art. 7 ust. 2 reguluje sytuacje, w których następuje opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jak dalej podniesiono: „Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Czy przekazywanie prezentów firmowych podlega opodatkowaniu VAT

Odmienne stanowisko reprezentują sądy administracyjne. Miedzy innymi w zakresie przywołanej wyżej interpretacji Ministra Finansów Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 25 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 258/10 orzekł, iż z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że odnosi się on do takich sytuacji, w których nastąpiło przekazanie towaru na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to w ocenie Sądu, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazanie towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika. Przepis ust. 3 art. 7 określa rodzaje towarów, których przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem zostało wyłączone z zakresu opodatkowania.

Reasumując należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem nie stanowi dostawy towarów – w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA