REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Katalog ten nie wyczerpuje jednakże wszystkich możliwych działań podejmowanych przez podatników. Warto się więc przyjrzeć innym formom promocji oraz skutkom podatkowym takich czynności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wymienienie wszystkich działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży jest niemożliwe - wskazać jedynie można kilka przykładowych. W praktyce dość często spotykane są działania polegające na nieodpłatnym przekazywaniu artykułów nie będących przedmiotem działalności przedsiębiorcy.

Podejmując działania reklamowe prowadzonego przedsiębiorstwa bądź towarów przez nie sprzedawanych klientom, czy potencjalnym nabywcom wręczane są prezenty. Wśród typowych można wymienić pluszowe zabawki, długopisy z logo przedsiębiorstwa, czapki, kurtki, koszulki, sprzęt RTV i AGD, breloczki, kubki, płyty CD z muzyką, płyty DVD. Lista takich towarów ograniczona jest jedynie pomysłowością przedsiębiorcy.

Z podatkowego punktu widzenia istotne jest ustalenie czy dokonując nabycia takich artykułów podatnik będzie mógł skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ich zakupu? Czy nieodpłatne wydanie tych towarów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

REKLAMA

Prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określone zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego [...].”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cytowany przepis uzależnia więc prawo odliczenia podatku naliczonego od wykorzystania towarów lub usług do czynności opodatkowanych. Do takich czynności należą m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT). Nie budzi wątpliwości dokonanie odliczenia podatku naliczonego od zakupu towaru (np. w hurtowi), który został następnie w dalszej kolejności odsprzedany w ramach prowadzonej działalności (np. sklepie). Jak natomiast traktować zakup towaru, który przekazany będzie nieodpłatnie na szeroko rozumiane cele marketingowe?

Stanowisko w tym zakresie wyrażone zostało w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 03 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Ol 683/09. W ocenie Sądu szereg czynności podejmowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co do których nie ma wątpliwości, że służą czynnościom opodatkowanym, nie daje się ściśle przyporządkować do konkretnych działań podlegających opodatkowaniu. Nie zawsze jest możliwe wskazanie ścisłego powiązania danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Wydawca gazety lokalnej w celach promocyjnych dokonuje zakupu kubków i czapek z logo gazety, które wydawane będą nieodpłatnie jak nagrody pocieszenia w organizowanych konkursach, przy okazji festynów, organizowanych imprez. Działania te mają na celu rozpropagowanie gazety, stworzenie przyjaznego wizerunku firmy na rynku, a w efekcie końcowym służyć ma utrzymaniu bądź zwiększeniu poczytności tego wydawnictwa.

W przedstawionym przykładzie nie sposób znaleźć bezpośrednią zależność pomiędzy poniesionymi wydatkami, a faktem sprzedaży konkretnego egzemplarza czy partii gazety. Jednakże cel, któremu działania te służą nastawione są na działalność opodatkowaną, a podjęte działania są ukierunkowane na dokonanie takich czynności.

Jak podnosi w uzasadnieniu w/w wyroku Sąd - podatnik nie traci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której podatnik w ramach przedsiębiorstwa posługuje się jednak czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Nabycie takie zmierza bowiem do dokonania sprzedaży opodatkowanej. Za takie działania uznać należy nabycie towarów lub usług wykorzystywanych następnie w związku z podejmowanymi przez podatnika czynnościami o charakterze marketingowym, które są przeprowadzane w celu zwiększenia grona nabywców i poszerzenia rynku zbytu, czy przedstawienia informacji o nowych produktach.

Odnosząc się natomiast do podatkowych skutków nieodpłatnego przekazania opisanych we wstępie towarów służących celom marketingowym wyjść należy od przepisów określających zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Generalną zasadę w tym zakresie wyraża art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że:
„Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

W omawianym zakresie znaczenie ma zwrot: „odpłatna dostawa towarów” i jego zakres znaczeniowy. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT pod pojęciem dostawy towarów zakwalifikowały również czynności, które mimo braku odpłatności zrównane zostały w skutkach podatkowych z odpłatną dostawą towaru.

Do czynności takich ustawodawca zalicza przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy serwis: Koszty

Ustawodawca przewidział więc sytuacje, w których nieodpłatne przekazanie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. By do tego doszło spełnionych być musi kilka warunków. Najważniejszym z nich jest cel nieodpłatnego przekazania. W praktyce mogą mieć miejsce sytuacje, w których wydanie towaru nastąpiło na cele związane z prowadzoną działalnością, oraz inne, które z tą działalnością nie są związane i kryterium te będzie decydujące o opodatkowaniu podatkiem VAT.

1. Podatnik, w związku z prowadzoną działalnością dokonał zakupu samochodu na potrzeby prowadzonej działalności. Po jakimś czasie pojazd nieodpłatnie przekazuje członkom swojej rodziny. W zaistniałej sytuacji nieodpłatne przekazanie towaru będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż cel wydania towaru nie jest związany z prowadzoną działalności gospodarczą.

2. Podatnik w związku z prowadzoną działalnością wprowadza program lojalnościowy – przy zakupie towarów będących przedmiotem jego działalności (np. artykułów spożywczych) zliczane są punkty. Uzyskanie określonej liczby punktów daje prawo do bezpłatnego otrzymania prezentów np. (sprzętu RTV). W takiej sytuacji wydanie towaru ma związek z prowadzoną działalnością i nie podlega opodatkowaniu VAT.

Przepisy ustawy o VAT, regulujące kwestie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów były przedmiotem interpretacji organów skarbowych jak również sądów administracyjnych.

W interpretacji z dnia 30 października 2009 r. Minister Finansów stwierdził m.in., że treść normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT należy odczytywać z uwzględnieniem brzmienia ust. 3 tego przepisu. Zdaniem Ministra Finansów ust. 3 art. 7 odnosi się do sytuacji nieodpłatnego przekazania towarów, których wydanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji należy uznać, że art. 7 ust. 2 reguluje sytuacje, w których następuje opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jak dalej podniesiono: „Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Czy przekazywanie prezentów firmowych podlega opodatkowaniu VAT

Odmienne stanowisko reprezentują sądy administracyjne. Miedzy innymi w zakresie przywołanej wyżej interpretacji Ministra Finansów Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 25 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 258/10 orzekł, iż z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że odnosi się on do takich sytuacji, w których nastąpiło przekazanie towaru na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to w ocenie Sądu, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazanie towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika. Przepis ust. 3 art. 7 określa rodzaje towarów, których przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem zostało wyłączone z zakresu opodatkowania.

Reasumując należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem nie stanowi dostawy towarów – w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA