REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Katalog ten nie wyczerpuje jednakże wszystkich możliwych działań podejmowanych przez podatników. Warto się więc przyjrzeć innym formom promocji oraz skutkom podatkowym takich czynności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wymienienie wszystkich działań zmierzających do zwiększenia sprzedaży jest niemożliwe - wskazać jedynie można kilka przykładowych. W praktyce dość często spotykane są działania polegające na nieodpłatnym przekazywaniu artykułów nie będących przedmiotem działalności przedsiębiorcy.

Podejmując działania reklamowe prowadzonego przedsiębiorstwa bądź towarów przez nie sprzedawanych klientom, czy potencjalnym nabywcom wręczane są prezenty. Wśród typowych można wymienić pluszowe zabawki, długopisy z logo przedsiębiorstwa, czapki, kurtki, koszulki, sprzęt RTV i AGD, breloczki, kubki, płyty CD z muzyką, płyty DVD. Lista takich towarów ograniczona jest jedynie pomysłowością przedsiębiorcy.

Z podatkowego punktu widzenia istotne jest ustalenie czy dokonując nabycia takich artykułów podatnik będzie mógł skorzystać z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z ich zakupu? Czy nieodpłatne wydanie tych towarów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

REKLAMA

Prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony określone zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego [...].”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cytowany przepis uzależnia więc prawo odliczenia podatku naliczonego od wykorzystania towarów lub usług do czynności opodatkowanych. Do takich czynności należą m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT). Nie budzi wątpliwości dokonanie odliczenia podatku naliczonego od zakupu towaru (np. w hurtowi), który został następnie w dalszej kolejności odsprzedany w ramach prowadzonej działalności (np. sklepie). Jak natomiast traktować zakup towaru, który przekazany będzie nieodpłatnie na szeroko rozumiane cele marketingowe?

Stanowisko w tym zakresie wyrażone zostało w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 03 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Ol 683/09. W ocenie Sądu szereg czynności podejmowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co do których nie ma wątpliwości, że służą czynnościom opodatkowanym, nie daje się ściśle przyporządkować do konkretnych działań podlegających opodatkowaniu. Nie zawsze jest możliwe wskazanie ścisłego powiązania danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Wydawca gazety lokalnej w celach promocyjnych dokonuje zakupu kubków i czapek z logo gazety, które wydawane będą nieodpłatnie jak nagrody pocieszenia w organizowanych konkursach, przy okazji festynów, organizowanych imprez. Działania te mają na celu rozpropagowanie gazety, stworzenie przyjaznego wizerunku firmy na rynku, a w efekcie końcowym służyć ma utrzymaniu bądź zwiększeniu poczytności tego wydawnictwa.

W przedstawionym przykładzie nie sposób znaleźć bezpośrednią zależność pomiędzy poniesionymi wydatkami, a faktem sprzedaży konkretnego egzemplarza czy partii gazety. Jednakże cel, któremu działania te służą nastawione są na działalność opodatkowaną, a podjęte działania są ukierunkowane na dokonanie takich czynności.

Jak podnosi w uzasadnieniu w/w wyroku Sąd - podatnik nie traci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której podatnik w ramach przedsiębiorstwa posługuje się jednak czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Nabycie takie zmierza bowiem do dokonania sprzedaży opodatkowanej. Za takie działania uznać należy nabycie towarów lub usług wykorzystywanych następnie w związku z podejmowanymi przez podatnika czynnościami o charakterze marketingowym, które są przeprowadzane w celu zwiększenia grona nabywców i poszerzenia rynku zbytu, czy przedstawienia informacji o nowych produktach.

Odnosząc się natomiast do podatkowych skutków nieodpłatnego przekazania opisanych we wstępie towarów służących celom marketingowym wyjść należy od przepisów określających zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Generalną zasadę w tym zakresie wyraża art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że:
„Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

W omawianym zakresie znaczenie ma zwrot: „odpłatna dostawa towarów” i jego zakres znaczeniowy. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT pod pojęciem dostawy towarów zakwalifikowały również czynności, które mimo braku odpłatności zrównane zostały w skutkach podatkowych z odpłatną dostawą towaru.

Do czynności takich ustawodawca zalicza przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy serwis: Koszty

Ustawodawca przewidział więc sytuacje, w których nieodpłatne przekazanie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. By do tego doszło spełnionych być musi kilka warunków. Najważniejszym z nich jest cel nieodpłatnego przekazania. W praktyce mogą mieć miejsce sytuacje, w których wydanie towaru nastąpiło na cele związane z prowadzoną działalnością, oraz inne, które z tą działalnością nie są związane i kryterium te będzie decydujące o opodatkowaniu podatkiem VAT.

1. Podatnik, w związku z prowadzoną działalnością dokonał zakupu samochodu na potrzeby prowadzonej działalności. Po jakimś czasie pojazd nieodpłatnie przekazuje członkom swojej rodziny. W zaistniałej sytuacji nieodpłatne przekazanie towaru będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż cel wydania towaru nie jest związany z prowadzoną działalności gospodarczą.

2. Podatnik w związku z prowadzoną działalnością wprowadza program lojalnościowy – przy zakupie towarów będących przedmiotem jego działalności (np. artykułów spożywczych) zliczane są punkty. Uzyskanie określonej liczby punktów daje prawo do bezpłatnego otrzymania prezentów np. (sprzętu RTV). W takiej sytuacji wydanie towaru ma związek z prowadzoną działalnością i nie podlega opodatkowaniu VAT.

Przepisy ustawy o VAT, regulujące kwestie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów były przedmiotem interpretacji organów skarbowych jak również sądów administracyjnych.

W interpretacji z dnia 30 października 2009 r. Minister Finansów stwierdził m.in., że treść normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT należy odczytywać z uwzględnieniem brzmienia ust. 3 tego przepisu. Zdaniem Ministra Finansów ust. 3 art. 7 odnosi się do sytuacji nieodpłatnego przekazania towarów, których wydanie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji należy uznać, że art. 7 ust. 2 reguluje sytuacje, w których następuje opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jak dalej podniesiono: „Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Zobacz także: Czy przekazywanie prezentów firmowych podlega opodatkowaniu VAT

Odmienne stanowisko reprezentują sądy administracyjne. Miedzy innymi w zakresie przywołanej wyżej interpretacji Ministra Finansów Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z dnia 25 maja 2010 r. sygn. akt I SA/Gd 258/10 orzekł, iż z literalnego brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wynika, że odnosi się on do takich sytuacji, w których nastąpiło przekazanie towaru na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Oznacza to w ocenie Sądu, że przepis ten pomija takie nieodpłatne przekazanie towarów, które zostały dokonane na cele związane z przedsiębiorstwem podatnika. Przepis ust. 3 art. 7 określa rodzaje towarów, których przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem zostało wyłączone z zakresu opodatkowania.

Reasumując należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z tym przedsiębiorstwem nie stanowi dostawy towarów – w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA