REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
VAT od wpłaconego wadium, przetarg,
VAT od wpłaconego wadium, przetarg,

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedający w przetargu musi zapłacić VAT od wpłaconego wadium. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wyboru oferenta. Stanie się tak, gdy w specyfikacji zaznaczone zostało, że wadium zostanie zaliczone na poczet ceny. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym 20 marca 2012 r. wyroku. Jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorcy, który jest wyłoniony w przetargu. Może oznaczać szybsze prawo do odliczenia VAT-u.

W rozpatrywanej przez NSA sprawie (sygn. akt I FSK 834/11) przedmiotem transakcji była sprzedaż nieruchomości. Kupujący został wyłoniony w drodze przetargu. W ocenie podatnika do czasu zawarcia umowy sprzedaży kwota wadium stanowi wyłącznie zabezpieczenie prawidłowego przebiegu postępowania.

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotowa wpłata nie stanowi wpłaty na poczet przyszłej ceny, lecz zabezpieczenie dla organizującego przetarg.

Zmiana charakteru wadium w zapłatę, tj. zaliczenie na poczet ceny może nastąpić dopiero z chwilą wygaśnięcia podstawowej funkcji jaką pełni, czyli zabezpieczenia sprzedawcy.

Stanie się tak w momencie zawarcia przez strony umowy sprzedaży (w rozpatrywanej sprawie podpisania aktu notarialnego).

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do argumentacji podatnika, podkreślając zabezpieczający charakter wadium. Stwierdził, iż do czasu podpisania umowy nie wiadomo, czy wadium zostanie zatrzymane jako odszkodowanie za nieprzystąpienie do umowy przez oferenta, który wygrał przetarg, czyli pozostanie bez związku z czynnością opodatkowaną (usługą lub dostawą), czy też w związku z podpisaniem umowy będzie stanowiło pokrycie (w części) kwoty należnej z tytułu dostawy lub usługi (wyrok z 20 stycznia 2011 r. -  sygn. akt III SA/Wa 1115/10).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy wadium zatrzymane przez organizatora przetargu jest kosztem uczestnika przetargu?

Podmiot organizujący przetarg może uzależnić dopuszczenie do udziału w przetargu od wpłacenia wadium. Jest to suma pieniędzy albo jej odpowiednie zabezpieczenie, które mają na celu zabezpieczyć spełnienie warunków umowy.

Jeżeli uczestnik przetargu, mimo wyboru jego oferty, uchyla się od zawarcia umowy, której ważność zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie, organizator aukcji albo przetargu może pobraną sumę zachować albo dochodzić zaspokojenia z przedmiotu zabezpieczenia (art. 704  Kodeksu cywilnego).

Naczelny Sąd Administracyjny przyznał jednak rację fiskusowi. Wskazał, że chociaż sam wybór oferenta w drodze przetargu nie jest jeszcze dostawą, to jednak wpłacone wadium powinno być traktowane jak zaliczka. Stanie się tak, co zdecydowanie podkreślił NSA, gdy w specyfikacji przetargu zostaną zawarte postanowienia, zgodnie z którymi w przypadku wybrania danej oferty wpłacone wadium jest zaliczane na poczet ceny.

Jest to więc warunek, który powoduje wcześniejsze powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do tej części wpłaconej kwoty.

Obowiązek podatkowy – jedna zasada, szereg wyjątków

Przypomnijmy, ustawa o VAT przewiduje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniami przewidzianymi w kolejnych przepisach (w ust. 2-12, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1).

Jednym z nich jest sytuacja, gdy przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi wpłacona została część należności, w szczególności przedpłata, zaliczka, zadatek, rata, wtedy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Wadium jest co prawda wpłacane wcześniej, jednak zdaniem NSA wyłonienie oferenta w drodze przetargu nadaje wpłaconej kwocie charakter zaliczki. Z tym momentem można powiązać ją z należnością, na poczet której zostaje wpłacona. Stąd też obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wyłonienia oferenta a nie z chwilą faktycznego wpłacenia wadium.

Wyrok ten potwierdza kierunek wykładni przyjęty we wcześniejszym orzeczeniu NSA wydanym 22 września 2010 r. (sygn. akt I FSK 1434/09). 

Polecamy: Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki?

Obowiązek z jednej strony, to prawo z drugiej

Konieczność naliczenia podatku od otrzymanego wadium wiąże się z wystawieniem faktury zaliczkowej. Powstanie obowiązku podatkowego jest skorelowane z powstaniem prawa do odliczenia.

Przedsiębiorca, który wpłacił wadium i został wyłoniony w drodze przetargu będzie mógł szybciej (bez czekania na zawarcie umowy) odzyskać część tej kwoty. Podatek naliczony stanowi bowiem kwota podatku wskazana na otrzymanej fakturze, która potwierdza dokonanie przedpłaty np. zaliczki, jeżeli wiązała się ona z powstaniem obowiązku podatkowego.

Prawo do jej odliczenia powstanie w rozliczeniu za okres, w którym przedsiębiorca otrzymał fakturę. Takie podejście, choć może nie cieszyć podmioty organizującego przetarg – muszą szybciej zapłacić VAT, to może przyspieszyć odzyskanie części wpłaconej kwoty przez przedsiębiorcę dokonującego zakupu i zawierającego umowę w tym trybie.

Z szybszego odliczenia skorzystają przedsiębiorcy, którzy wykonali czynności podlegające opodatkowaniu w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymali fakturę.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA