REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 i inne deklaracje do rozliczania VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracje podatkowe
deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Większość podatników rozlicza się w systemie miesięcznym. Deklaracja podatkowa w takiej sytuacji powinna być złożona na druku VAT-7. Wzór druku VAT-7, jak również innych druków związanych z rozliczeniem podatku VAT określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., nr 211, poz. 1333 z późn. zm.).

Przepisy tego rozporządzenia określa oprócz wzoru VAT-7, wzory:

REKLAMA

Autopromocja

- VAT-7K - kwartalna deklaracja dla podatku od towarów i usług, przeznaczona dla małych podatników;

- VAT-7D - kwartalna deklaracja dla podatku od towarów i usług przeznaczona dla podatników innych niż mali podatnicy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- VAT-8 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług;

- VAT-9M - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od importu usług;

- VAT-10 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu;

- VAT-11 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu;

- VAT-12 - skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług przewozu osób i ładunków, opodatkowanych w formie ryczałtu.

Aktualne wzory deklaracji VAT wynikają ze zmiany ww. rozporządzenia, którą przyniosło rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2010 r. Nr 250 poz. 1681).

Rozliczenie kwartalne

W sytuacji, gdy podatnik rozlicza się kwartalnie z podatku VAT – złożenie deklaracji powinno nastąpić w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Identycznie jak przy rozliczeniu miesięcznym, również i w tym przypadku, gdy termin do złożenia rozliczenia przypada na dzień wolny od pracy złożenie deklaracji uważa się za dokonane w terminie jeśli nastąpi w najbliższym dniu roboczym.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Rozliczenie w systemie kwartalnym ma zastosowanie do małych podatników, którzy wybrali metodę kasową.

Przez małego podatnika - rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,

b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro.

Mały podatnik VAT - limity obrotu

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

W takim przypadku podatnicy mogą składać deklaracje podatkowe kwartalne po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

REKLAMA

W przypadku małych podatników rozliczających się metodą kasową – zobowiązanych do składania deklaracji podatkowej co kwartał – płatność podatku również następować będzie co kwartał. Inaczej rzecz się ma w przypadku podatników, którzy sami zdecydowali się składanie zeznania podatkowego w systemie kwartalnym. Tacy podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał - w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.

Kwartalny okres rozliczeniowy to jednocześnie kwartał kalendarzowy, podatnik nie może wybrać dowolnie kolejnych trzech następujących po sobie miesięcy do rozliczenia. W praktyce oznacza to, że rozliczeniem kwartalnym objęte są: styczeń – marzec, kwiecień – czerwiec, itd.

Transakcje wewnątrzwspólnotowe

Zakres deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D obejmuje niemal wszystkie transakcje opodatkowane, w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie. Czynni podatnicy podatku od towarów i usług właśnie w tych deklaracjach powinni wykazać te czynności.

Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 50.000 zł, lub skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6 ustawy o VAT, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Podmioty te powinny złożyć rozliczenie VAT na deklaracji VAT-8.

Nabycie i dostawa nowych środków transportu przez podmioty nie będące czynnymi podatnikami VAT

W pierwszej kolejności należy jedynie wspomnieć, że podmiot składający deklaracje VAT-7, VAT-7K i VAT-7D, które dokonują nabycia nowego środka transportu powinny rozliczyć tą transakcję w składanych deklaracjach.

Nabycie nowych środków transportu podlega opodatkowaniu niezależnie od statusu podmiotu dokonującego zakupu. W konsekwencji podmiot nie będący czynnym podatnikiem (również osoba fizyczna) zobligowany jest do rozliczenia tej transakcji i złożenia rozliczenia podatkowego w tym zakresie. Deklaracja składana jest wówczas na druku VAT-10 w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Podobnie wygląda sytuacja podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą rozliczają taką transakcję w składanych deklaracjach.

Natomiast podmioty, które nie prowadzą działalności gospodarczej i dokonują sporadycznie wewnątrzwspólnotowych dostaw nowego środka transportu, są obowiązani do składania odrębnej deklaracji dla tej czynności.

Zastosowanie ma wówczas deklaracja VAT-11. Deklaracja taka powinna być złożona w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Deklaracja VAT-9M

Deklaracja ta jest składana z tytułu importu usług. Dotyczy przypadków kiedy nie jest składana deklaracja VAT-7, VAT-7K i VAT-7D. Składają ją podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo, importujący usługi lub nabywający towary w okolicznościach wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Deklaracje VAT (wzory)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA