REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 i inne deklaracje do rozliczania VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracje podatkowe
deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Większość podatników rozlicza się w systemie miesięcznym. Deklaracja podatkowa w takiej sytuacji powinna być złożona na druku VAT-7. Wzór druku VAT-7, jak również innych druków związanych z rozliczeniem podatku VAT określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., nr 211, poz. 1333 z późn. zm.).

Przepisy tego rozporządzenia określa oprócz wzoru VAT-7, wzory:

REKLAMA

- VAT-7K - kwartalna deklaracja dla podatku od towarów i usług, przeznaczona dla małych podatników;

- VAT-7D - kwartalna deklaracja dla podatku od towarów i usług przeznaczona dla podatników innych niż mali podatnicy;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- VAT-8 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług;

- VAT-9M - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od importu usług;

- VAT-10 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu;

- VAT-11 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu;

- VAT-12 - skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług przewozu osób i ładunków, opodatkowanych w formie ryczałtu.

Aktualne wzory deklaracji VAT wynikają ze zmiany ww. rozporządzenia, którą przyniosło rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2010 r. Nr 250 poz. 1681).

Rozliczenie kwartalne

W sytuacji, gdy podatnik rozlicza się kwartalnie z podatku VAT – złożenie deklaracji powinno nastąpić w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Identycznie jak przy rozliczeniu miesięcznym, również i w tym przypadku, gdy termin do złożenia rozliczenia przypada na dzień wolny od pracy złożenie deklaracji uważa się za dokonane w terminie jeśli nastąpi w najbliższym dniu roboczym.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Rozliczenie w systemie kwartalnym ma zastosowanie do małych podatników, którzy wybrali metodę kasową.

Przez małego podatnika - rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,

b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro.

Mały podatnik VAT - limity obrotu

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

REKLAMA

W takim przypadku podatnicy mogą składać deklaracje podatkowe kwartalne po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

REKLAMA

W przypadku małych podatników rozliczających się metodą kasową – zobowiązanych do składania deklaracji podatkowej co kwartał – płatność podatku również następować będzie co kwartał. Inaczej rzecz się ma w przypadku podatników, którzy sami zdecydowali się składanie zeznania podatkowego w systemie kwartalnym. Tacy podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał - w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.

Kwartalny okres rozliczeniowy to jednocześnie kwartał kalendarzowy, podatnik nie może wybrać dowolnie kolejnych trzech następujących po sobie miesięcy do rozliczenia. W praktyce oznacza to, że rozliczeniem kwartalnym objęte są: styczeń – marzec, kwiecień – czerwiec, itd.

Transakcje wewnątrzwspólnotowe

Zakres deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D obejmuje niemal wszystkie transakcje opodatkowane, w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie. Czynni podatnicy podatku od towarów i usług właśnie w tych deklaracjach powinni wykazać te czynności.

Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 50.000 zł, lub skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6 ustawy o VAT, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Podmioty te powinny złożyć rozliczenie VAT na deklaracji VAT-8.

Nabycie i dostawa nowych środków transportu przez podmioty nie będące czynnymi podatnikami VAT

W pierwszej kolejności należy jedynie wspomnieć, że podmiot składający deklaracje VAT-7, VAT-7K i VAT-7D, które dokonują nabycia nowego środka transportu powinny rozliczyć tą transakcję w składanych deklaracjach.

Nabycie nowych środków transportu podlega opodatkowaniu niezależnie od statusu podmiotu dokonującego zakupu. W konsekwencji podmiot nie będący czynnym podatnikiem (również osoba fizyczna) zobligowany jest do rozliczenia tej transakcji i złożenia rozliczenia podatkowego w tym zakresie. Deklaracja składana jest wówczas na druku VAT-10 w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Podobnie wygląda sytuacja podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą rozliczają taką transakcję w składanych deklaracjach.

Natomiast podmioty, które nie prowadzą działalności gospodarczej i dokonują sporadycznie wewnątrzwspólnotowych dostaw nowego środka transportu, są obowiązani do składania odrębnej deklaracji dla tej czynności.

Zastosowanie ma wówczas deklaracja VAT-11. Deklaracja taka powinna być złożona w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Deklaracja VAT-9M

Deklaracja ta jest składana z tytułu importu usług. Dotyczy przypadków kiedy nie jest składana deklaracja VAT-7, VAT-7K i VAT-7D. Składają ją podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo, importujący usługi lub nabywający towary w okolicznościach wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Deklaracje VAT (wzory)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA