REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 i inne deklaracje do rozliczania VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
deklaracje podatkowe
deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Większość podatników rozlicza się w systemie miesięcznym. Deklaracja podatkowa w takiej sytuacji powinna być złożona na druku VAT-7. Wzór druku VAT-7, jak również innych druków związanych z rozliczeniem podatku VAT określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., nr 211, poz. 1333 z późn. zm.).

Przepisy tego rozporządzenia określa oprócz wzoru VAT-7, wzory:

REKLAMA

REKLAMA

- VAT-7K - kwartalna deklaracja dla podatku od towarów i usług, przeznaczona dla małych podatników;

- VAT-7D - kwartalna deklaracja dla podatku od towarów i usług przeznaczona dla podatników innych niż mali podatnicy;

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- VAT-8 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług;

- VAT-9M - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od importu usług;

- VAT-10 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu;

- VAT-11 - deklaracja dla rozliczenia podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu;

- VAT-12 - skrócona deklaracja dla podatku od towarów i usług w zakresie usług przewozu osób i ładunków, opodatkowanych w formie ryczałtu.

Aktualne wzory deklaracji VAT wynikają ze zmiany ww. rozporządzenia, którą przyniosło rozporządzenie Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2010 r. Nr 250 poz. 1681).

Rozliczenie kwartalne

W sytuacji, gdy podatnik rozlicza się kwartalnie z podatku VAT – złożenie deklaracji powinno nastąpić w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Identycznie jak przy rozliczeniu miesięcznym, również i w tym przypadku, gdy termin do złożenia rozliczenia przypada na dzień wolny od pracy złożenie deklaracji uważa się za dokonane w terminie jeśli nastąpi w najbliższym dniu roboczym.

Jak składać deklaracje podatkowe przez Internet

Rozliczenie w systemie kwartalnym ma zastosowanie do małych podatników, którzy wybrali metodę kasową.

Przez małego podatnika - rozumie się podatnika podatku od towarów i usług:

a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro,

b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu - jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45.000 euro.

Mały podatnik VAT - limity obrotu

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

W takim przypadku podatnicy mogą składać deklaracje podatkowe kwartalne po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa.

Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności.

W przypadku małych podatników rozliczających się metodą kasową – zobowiązanych do składania deklaracji podatkowej co kwartał – płatność podatku również następować będzie co kwartał. Inaczej rzecz się ma w przypadku podatników, którzy sami zdecydowali się składanie zeznania podatkowego w systemie kwartalnym. Tacy podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do wpłacania zaliczek na podatek za pierwszy oraz za drugi miesiąc kwartału w wysokości 1/3 kwoty należnego zobowiązania podatkowego wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za poprzedni kwartał - w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym z kolejnych miesięcy, za które jest wpłacana zaliczka.

Kwartalny okres rozliczeniowy to jednocześnie kwartał kalendarzowy, podatnik nie może wybrać dowolnie kolejnych trzech następujących po sobie miesięcy do rozliczenia. W praktyce oznacza to, że rozliczeniem kwartalnym objęte są: styczeń – marzec, kwiecień – czerwiec, itd.

Transakcje wewnątrzwspólnotowe

Zakres deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-7D obejmuje niemal wszystkie transakcje opodatkowane, w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie. Czynni podatnicy podatku od towarów i usług właśnie w tych deklaracjach powinni wykazać te czynności.

Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą, inni niż zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i osoby prawne niebędące podatnikami, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 50.000 zł, lub skorzystali z możliwości wymienionej w art. 10 ust. 6 ustawy o VAT, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe w zakresie dokonywanych nabyć za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu.

Podmioty te powinny złożyć rozliczenie VAT na deklaracji VAT-8.

Nabycie i dostawa nowych środków transportu przez podmioty nie będące czynnymi podatnikami VAT

W pierwszej kolejności należy jedynie wspomnieć, że podmiot składający deklaracje VAT-7, VAT-7K i VAT-7D, które dokonują nabycia nowego środka transportu powinny rozliczyć tą transakcję w składanych deklaracjach.

Nabycie nowych środków transportu podlega opodatkowaniu niezależnie od statusu podmiotu dokonującego zakupu. W konsekwencji podmiot nie będący czynnym podatnikiem (również osoba fizyczna) zobligowany jest do rozliczenia tej transakcji i złożenia rozliczenia podatkowego w tym zakresie. Deklaracja składana jest wówczas na druku VAT-10 w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Podobnie wygląda sytuacja podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą rozliczają taką transakcję w składanych deklaracjach.

Natomiast podmioty, które nie prowadzą działalności gospodarczej i dokonują sporadycznie wewnątrzwspólnotowych dostaw nowego środka transportu, są obowiązani do składania odrębnej deklaracji dla tej czynności.

Zastosowanie ma wówczas deklaracja VAT-11. Deklaracja taka powinna być złożona w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Deklaracja VAT-9M

Deklaracja ta jest składana z tytułu importu usług. Dotyczy przypadków kiedy nie jest składana deklaracja VAT-7, VAT-7K i VAT-7D. Składają ją podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo, importujący usługi lub nabywający towary w okolicznościach wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Deklaracje VAT (wzory)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA