REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe składane przez podatnika podatku VAT ma charakter deklaratoryjny – podatnik deklaruje w nim wysokość należnego podatku. Jest bowiem tak, że deklaracja nie tworzy zobowiązania podatkowego, bo te wynika z wykonania czynności opodatkowanych. Tym samym deklaracja podatkowa stwierdza jedynie istnienie zobowiązania i jego wielkość. Nie należy jednak umniejszać roli deklaracji podatkowej i trzeba dołożyć wszelkich starań, by wypełnić ją poprawnie.

Błędy jakie pojawiają się przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 mają bardzo różny charakter.

REKLAMA

Autopromocja

Jedne mają wpływ na ważność rozliczenia, inne wywołują skutek w postaci wezwania podatnika do wyjaśnień przez urząd skarbowy.

VAT-7 (wersja 17) od rozliczenia za sierpień 2016 r. – jak wypełnić druk

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Pewną kategorią błędów jaką można wyróżnić są błędy o charakterze formalnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem konsekwencji błędy formalne jakie podatnicy popełniają przy wypełnianiu deklaracji VAT można podzielić na dwie kategorie:

Błędy formalne skutkujące nieważnością deklaracji VAT-7:

a) brak podpisu podatnika bądź osoby upoważnionej,

b) podpisanie deklaracji przez osobę nieupoważnioną.

Deklaracja podatkowa powinna być podpisana przez podatnika. Obecnie nie budzi już wątpliwości fakt – podatnik może upoważnić inną osobę do podpisania rozliczenia.

Fakt, ze deklaracja została podpisana przez osobę upoważniona przez podatnika nie pozbawia podatnika prawa do jej podpisania – wówczas na deklaracji będzie więcej niż jeden podpis.

REKLAMA

Pełnomocnikiem/osobą upoważnioną do podpisania deklaracji może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że podatnik nie musi korzystać z pomocy doradcy podatkowego czy innego profesjonalnego podmiotu w sytuacji, gdy chce ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowej.

Pamiętać należy o tym, ze pełnomocnictwo powinno być udzielone w przewidzianej przepisami formie – na piśmie, bądź zgłoszone ustnie do protokołu. Pełnomocnictwo powinno być zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego – dopiero po dopełnieniu tego obowiązku deklaracja podpisana przez pełnomocnika zostanie uznana za podpisaną przez osobę upoważnioną.

Pozostałe błędy formalne

Ta kategoria błędów występujących przy wypełnianiu deklaracji jest zdecydowanie szersza. Jedynie przykładowo wskazać można na niektóre z nich.

Jak dokonać korekty deklaracji VAT?

a) w części A deklaracji VAT-7 pod pozycja 7 zaznaczyć należy cel złożenia formularza, tj. czy składane rozliczenie stanowi deklarację, czy korektę wcześniej złożonej deklaracji.

REKLAMA

Niewypełnienie bądź błędne wypełnienie powyższej kolumny stanowi błąd, który uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji. Dobrze tą sytuację może zilustrować przykład, w którym podatnik składa pierwsza deklarację VAT-7 20-go stycznia, a następnie decyduje się złożyć jej korektę 23-go stycznia, przy czym błędnie oznacza drugą deklarację.

W takiej sytuacji do urzędu skarbowego w odstępie trzech dni wpłynęły dwie deklaracje VAT-7 dotyczące tego samego okresu rozliczeniowego. Taka sytuacja niewątpliwie zakończy się wezwanie urzędu do złożenia wyjaśnień prze podatnika.

b) jeśli podatnik w poz. 61 deklaracji wykazuje kwotę do zwrotu na rachunek to w części G deklaracji powinien odznaczyć czy do deklaracji dołącza wniosek o zwrot podatku. Brak w tym zakresie ma podobny efekt jak wyżej - uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji.

c) brak zaznaczenia czy wraz deklaracja składany jest wniosek o przyśpieszenie zwrotu podatku – pozycja 71 części G deklaracji.

Zaistniałe, wskazane wyżej nieprawidłowości wymagają poprawienia w deklaracji przez podatnika. Skutkiem ich popełnienia będzie wezwanie przez urząd skarbowy do złożenia wyjaśnień co do zakresu składanego rozliczenia.

Nieco inaczej natomiast można potraktować błędy jakie wystąpią w deklaracji określane mianem oczywistych omyłek pisarskich.

Występują one wówczas, gdy zauważony błąd ma taki charakter, iż już na pierwszy rzut oka widać, że podatnik się pomylił.

Przykładem takich błędów są tzw. literówki, na przykład w nazwisku czy imieniu podatnika, podobny błąd może wystąpić w numerze NIP, gdzie skutkiem błędu na przykład przestawiono cyfry.

Praktyka jest taka, ze nie zawsze tego rodzaju błędy są zauważone - jeśli już urząd skarbowy je zauważy sam dokona ich skorygowania z urzędu, jako błędy mniejszej wagi.

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA