REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe składane przez podatnika podatku VAT ma charakter deklaratoryjny – podatnik deklaruje w nim wysokość należnego podatku. Jest bowiem tak, że deklaracja nie tworzy zobowiązania podatkowego, bo te wynika z wykonania czynności opodatkowanych. Tym samym deklaracja podatkowa stwierdza jedynie istnienie zobowiązania i jego wielkość. Nie należy jednak umniejszać roli deklaracji podatkowej i trzeba dołożyć wszelkich starań, by wypełnić ją poprawnie.

Błędy jakie pojawiają się przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 mają bardzo różny charakter.

REKLAMA

Autopromocja

Jedne mają wpływ na ważność rozliczenia, inne wywołują skutek w postaci wezwania podatnika do wyjaśnień przez urząd skarbowy.

VAT-7 (wersja 17) od rozliczenia za sierpień 2016 r. – jak wypełnić druk

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Pewną kategorią błędów jaką można wyróżnić są błędy o charakterze formalnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem konsekwencji błędy formalne jakie podatnicy popełniają przy wypełnianiu deklaracji VAT można podzielić na dwie kategorie:

Błędy formalne skutkujące nieważnością deklaracji VAT-7:

a) brak podpisu podatnika bądź osoby upoważnionej,

b) podpisanie deklaracji przez osobę nieupoważnioną.

Deklaracja podatkowa powinna być podpisana przez podatnika. Obecnie nie budzi już wątpliwości fakt – podatnik może upoważnić inną osobę do podpisania rozliczenia.

Fakt, ze deklaracja została podpisana przez osobę upoważniona przez podatnika nie pozbawia podatnika prawa do jej podpisania – wówczas na deklaracji będzie więcej niż jeden podpis.

Pełnomocnikiem/osobą upoważnioną do podpisania deklaracji może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że podatnik nie musi korzystać z pomocy doradcy podatkowego czy innego profesjonalnego podmiotu w sytuacji, gdy chce ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowej.

Pamiętać należy o tym, ze pełnomocnictwo powinno być udzielone w przewidzianej przepisami formie – na piśmie, bądź zgłoszone ustnie do protokołu. Pełnomocnictwo powinno być zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego – dopiero po dopełnieniu tego obowiązku deklaracja podpisana przez pełnomocnika zostanie uznana za podpisaną przez osobę upoważnioną.

Pozostałe błędy formalne

Ta kategoria błędów występujących przy wypełnianiu deklaracji jest zdecydowanie szersza. Jedynie przykładowo wskazać można na niektóre z nich.

Jak dokonać korekty deklaracji VAT?

a) w części A deklaracji VAT-7 pod pozycja 7 zaznaczyć należy cel złożenia formularza, tj. czy składane rozliczenie stanowi deklarację, czy korektę wcześniej złożonej deklaracji.

REKLAMA

Niewypełnienie bądź błędne wypełnienie powyższej kolumny stanowi błąd, który uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji. Dobrze tą sytuację może zilustrować przykład, w którym podatnik składa pierwsza deklarację VAT-7 20-go stycznia, a następnie decyduje się złożyć jej korektę 23-go stycznia, przy czym błędnie oznacza drugą deklarację.

W takiej sytuacji do urzędu skarbowego w odstępie trzech dni wpłynęły dwie deklaracje VAT-7 dotyczące tego samego okresu rozliczeniowego. Taka sytuacja niewątpliwie zakończy się wezwanie urzędu do złożenia wyjaśnień prze podatnika.

b) jeśli podatnik w poz. 61 deklaracji wykazuje kwotę do zwrotu na rachunek to w części G deklaracji powinien odznaczyć czy do deklaracji dołącza wniosek o zwrot podatku. Brak w tym zakresie ma podobny efekt jak wyżej - uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji.

c) brak zaznaczenia czy wraz deklaracja składany jest wniosek o przyśpieszenie zwrotu podatku – pozycja 71 części G deklaracji.

Zaistniałe, wskazane wyżej nieprawidłowości wymagają poprawienia w deklaracji przez podatnika. Skutkiem ich popełnienia będzie wezwanie przez urząd skarbowy do złożenia wyjaśnień co do zakresu składanego rozliczenia.

Nieco inaczej natomiast można potraktować błędy jakie wystąpią w deklaracji określane mianem oczywistych omyłek pisarskich.

Występują one wówczas, gdy zauważony błąd ma taki charakter, iż już na pierwszy rzut oka widać, że podatnik się pomylił.

Przykładem takich błędów są tzw. literówki, na przykład w nazwisku czy imieniu podatnika, podobny błąd może wystąpić w numerze NIP, gdzie skutkiem błędu na przykład przestawiono cyfry.

Praktyka jest taka, ze nie zawsze tego rodzaju błędy są zauważone - jeśli już urząd skarbowy je zauważy sam dokona ich skorygowania z urzędu, jako błędy mniejszej wagi.

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

REKLAMA

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

REKLAMA

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA