REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe składane przez podatnika podatku VAT ma charakter deklaratoryjny – podatnik deklaruje w nim wysokość należnego podatku. Jest bowiem tak, że deklaracja nie tworzy zobowiązania podatkowego, bo te wynika z wykonania czynności opodatkowanych. Tym samym deklaracja podatkowa stwierdza jedynie istnienie zobowiązania i jego wielkość. Nie należy jednak umniejszać roli deklaracji podatkowej i trzeba dołożyć wszelkich starań, by wypełnić ją poprawnie.

Błędy jakie pojawiają się przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 mają bardzo różny charakter.

REKLAMA

REKLAMA

Jedne mają wpływ na ważność rozliczenia, inne wywołują skutek w postaci wezwania podatnika do wyjaśnień przez urząd skarbowy.

VAT-7 (wersja 17) od rozliczenia za sierpień 2016 r. – jak wypełnić druk

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

REKLAMA

Pewną kategorią błędów jaką można wyróżnić są błędy o charakterze formalnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem konsekwencji błędy formalne jakie podatnicy popełniają przy wypełnianiu deklaracji VAT można podzielić na dwie kategorie:

Błędy formalne skutkujące nieważnością deklaracji VAT-7:

a) brak podpisu podatnika bądź osoby upoważnionej,

b) podpisanie deklaracji przez osobę nieupoważnioną.

Deklaracja podatkowa powinna być podpisana przez podatnika. Obecnie nie budzi już wątpliwości fakt – podatnik może upoważnić inną osobę do podpisania rozliczenia.

Fakt, ze deklaracja została podpisana przez osobę upoważniona przez podatnika nie pozbawia podatnika prawa do jej podpisania – wówczas na deklaracji będzie więcej niż jeden podpis.

Pełnomocnikiem/osobą upoważnioną do podpisania deklaracji może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że podatnik nie musi korzystać z pomocy doradcy podatkowego czy innego profesjonalnego podmiotu w sytuacji, gdy chce ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowej.

Pamiętać należy o tym, ze pełnomocnictwo powinno być udzielone w przewidzianej przepisami formie – na piśmie, bądź zgłoszone ustnie do protokołu. Pełnomocnictwo powinno być zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego – dopiero po dopełnieniu tego obowiązku deklaracja podpisana przez pełnomocnika zostanie uznana za podpisaną przez osobę upoważnioną.

Pozostałe błędy formalne

Ta kategoria błędów występujących przy wypełnianiu deklaracji jest zdecydowanie szersza. Jedynie przykładowo wskazać można na niektóre z nich.

Jak dokonać korekty deklaracji VAT?

a) w części A deklaracji VAT-7 pod pozycja 7 zaznaczyć należy cel złożenia formularza, tj. czy składane rozliczenie stanowi deklarację, czy korektę wcześniej złożonej deklaracji.

Niewypełnienie bądź błędne wypełnienie powyższej kolumny stanowi błąd, który uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji. Dobrze tą sytuację może zilustrować przykład, w którym podatnik składa pierwsza deklarację VAT-7 20-go stycznia, a następnie decyduje się złożyć jej korektę 23-go stycznia, przy czym błędnie oznacza drugą deklarację.

W takiej sytuacji do urzędu skarbowego w odstępie trzech dni wpłynęły dwie deklaracje VAT-7 dotyczące tego samego okresu rozliczeniowego. Taka sytuacja niewątpliwie zakończy się wezwanie urzędu do złożenia wyjaśnień prze podatnika.

b) jeśli podatnik w poz. 61 deklaracji wykazuje kwotę do zwrotu na rachunek to w części G deklaracji powinien odznaczyć czy do deklaracji dołącza wniosek o zwrot podatku. Brak w tym zakresie ma podobny efekt jak wyżej - uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji.

c) brak zaznaczenia czy wraz deklaracja składany jest wniosek o przyśpieszenie zwrotu podatku – pozycja 71 części G deklaracji.

Zaistniałe, wskazane wyżej nieprawidłowości wymagają poprawienia w deklaracji przez podatnika. Skutkiem ich popełnienia będzie wezwanie przez urząd skarbowy do złożenia wyjaśnień co do zakresu składanego rozliczenia.

Nieco inaczej natomiast można potraktować błędy jakie wystąpią w deklaracji określane mianem oczywistych omyłek pisarskich.

Występują one wówczas, gdy zauważony błąd ma taki charakter, iż już na pierwszy rzut oka widać, że podatnik się pomylił.

Przykładem takich błędów są tzw. literówki, na przykład w nazwisku czy imieniu podatnika, podobny błąd może wystąpić w numerze NIP, gdzie skutkiem błędu na przykład przestawiono cyfry.

Praktyka jest taka, ze nie zawsze tego rodzaju błędy są zauważone - jeśli już urząd skarbowy je zauważy sam dokona ich skorygowania z urzędu, jako błędy mniejszej wagi.

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA