REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-7 – najczęstsze błędy formalne przy wypełnianiu deklaracji

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe
rozliczenia VAT; deklaracje podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatkowe składane przez podatnika podatku VAT ma charakter deklaratoryjny – podatnik deklaruje w nim wysokość należnego podatku. Jest bowiem tak, że deklaracja nie tworzy zobowiązania podatkowego, bo te wynika z wykonania czynności opodatkowanych. Tym samym deklaracja podatkowa stwierdza jedynie istnienie zobowiązania i jego wielkość. Nie należy jednak umniejszać roli deklaracji podatkowej i trzeba dołożyć wszelkich starań, by wypełnić ją poprawnie.

Błędy jakie pojawiają się przy wypełnianiu deklaracji VAT-7 mają bardzo różny charakter.

REKLAMA

Autopromocja

Jedne mają wpływ na ważność rozliczenia, inne wywołują skutek w postaci wezwania podatnika do wyjaśnień przez urząd skarbowy.

VAT-7 (wersja 17) od rozliczenia za sierpień 2016 r. – jak wypełnić druk

Sankcje karne za niezłożenie deklaracji VAT-7 – stanowisko Ministra Finansów

Pewną kategorią błędów jaką można wyróżnić są błędy o charakterze formalnym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod względem konsekwencji błędy formalne jakie podatnicy popełniają przy wypełnianiu deklaracji VAT można podzielić na dwie kategorie:

Błędy formalne skutkujące nieważnością deklaracji VAT-7:

a) brak podpisu podatnika bądź osoby upoważnionej,

b) podpisanie deklaracji przez osobę nieupoważnioną.

Deklaracja podatkowa powinna być podpisana przez podatnika. Obecnie nie budzi już wątpliwości fakt – podatnik może upoważnić inną osobę do podpisania rozliczenia.

Fakt, ze deklaracja została podpisana przez osobę upoważniona przez podatnika nie pozbawia podatnika prawa do jej podpisania – wówczas na deklaracji będzie więcej niż jeden podpis.

Pełnomocnikiem/osobą upoważnioną do podpisania deklaracji może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Oznacza to, że podatnik nie musi korzystać z pomocy doradcy podatkowego czy innego profesjonalnego podmiotu w sytuacji, gdy chce ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowej.

Pamiętać należy o tym, ze pełnomocnictwo powinno być udzielone w przewidzianej przepisami formie – na piśmie, bądź zgłoszone ustnie do protokołu. Pełnomocnictwo powinno być zgłoszone do właściwego urzędu skarbowego – dopiero po dopełnieniu tego obowiązku deklaracja podpisana przez pełnomocnika zostanie uznana za podpisaną przez osobę upoważnioną.

Pozostałe błędy formalne

Ta kategoria błędów występujących przy wypełnianiu deklaracji jest zdecydowanie szersza. Jedynie przykładowo wskazać można na niektóre z nich.

Jak dokonać korekty deklaracji VAT?

a) w części A deklaracji VAT-7 pod pozycja 7 zaznaczyć należy cel złożenia formularza, tj. czy składane rozliczenie stanowi deklarację, czy korektę wcześniej złożonej deklaracji.

REKLAMA

Niewypełnienie bądź błędne wypełnienie powyższej kolumny stanowi błąd, który uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji. Dobrze tą sytuację może zilustrować przykład, w którym podatnik składa pierwsza deklarację VAT-7 20-go stycznia, a następnie decyduje się złożyć jej korektę 23-go stycznia, przy czym błędnie oznacza drugą deklarację.

W takiej sytuacji do urzędu skarbowego w odstępie trzech dni wpłynęły dwie deklaracje VAT-7 dotyczące tego samego okresu rozliczeniowego. Taka sytuacja niewątpliwie zakończy się wezwanie urzędu do złożenia wyjaśnień prze podatnika.

b) jeśli podatnik w poz. 61 deklaracji wykazuje kwotę do zwrotu na rachunek to w części G deklaracji powinien odznaczyć czy do deklaracji dołącza wniosek o zwrot podatku. Brak w tym zakresie ma podobny efekt jak wyżej - uniemożliwia ocenę skutków złożonej deklaracji.

c) brak zaznaczenia czy wraz deklaracja składany jest wniosek o przyśpieszenie zwrotu podatku – pozycja 71 części G deklaracji.

Zaistniałe, wskazane wyżej nieprawidłowości wymagają poprawienia w deklaracji przez podatnika. Skutkiem ich popełnienia będzie wezwanie przez urząd skarbowy do złożenia wyjaśnień co do zakresu składanego rozliczenia.

Nieco inaczej natomiast można potraktować błędy jakie wystąpią w deklaracji określane mianem oczywistych omyłek pisarskich.

Występują one wówczas, gdy zauważony błąd ma taki charakter, iż już na pierwszy rzut oka widać, że podatnik się pomylił.

Przykładem takich błędów są tzw. literówki, na przykład w nazwisku czy imieniu podatnika, podobny błąd może wystąpić w numerze NIP, gdzie skutkiem błędu na przykład przestawiono cyfry.

Praktyka jest taka, ze nie zawsze tego rodzaju błędy są zauważone - jeśli już urząd skarbowy je zauważy sam dokona ich skorygowania z urzędu, jako błędy mniejszej wagi.

Czy korekta zawsze naprawi błąd w deklaracji podatkowej?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA