REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
urząd skarbowy, podatki, VAT, przedsiębiorcy
urząd skarbowy, podatki, VAT, przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalnie rozliczać się mogą nie tylko mali podatnicy, choć tylko dla nich wiąże się to z kwartalnymi płatnościami. By skorzystać ze składania deklaracji raz na kwartał należy zawiadomić wcześniej naczelnika urzędu skarbowego.

Kwartalne rozliczenie podatku VAT może stanowić pewne uproszczenie choć nie dla każdego będzie korzystne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jest to dobre rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którzy regularnie mają VAT do zapłaty, nie wykazują natomiast kwot do zwrotu. Pozwoli im to na wyliczanie podatku raz na kwartał i z tą częstotliwością również złożą deklarację.

Nie tylko dla małych podatników VAT

W przypadku tzw. małych podatników kwartalne rozliczenie VAT związane jest z metodą kasową. Wybór tej formy rozliczeń oznacza to,  że są oni zobowiązani do składania stosownej dokumentacji podatkowej do organu podatkowego kwartalnie, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale i w tym terminie rozliczają również podatek.

Rozliczanie kosztów w czasie metodą kasową (uproszczoną) i metodą memoriałową

REKLAMA

Dla przypomnienia, status małego podatnika przysługuje  tym przedsiębiorcom, u których sprzedaż, zawierająca wliczoną już kwotę podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty równowartości 1 200 000 euro. Górny limit sprzedaży za rok 2011 uprawniający do uznania za małego podatnika wynosi zatem 5 324 000 zł.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również podkreślić, że w odniesieniu do osób prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – status małego podatnika dotyczy tych,
u których kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi nie przekroczyła równowartości 45 000 euro, czyli 200 000 zł.

Pozostali podatnicy również mogą składać deklaracje kwartalne ale zobowiązani są do wpłacania  zaliczek na podatek za pierwsze dwa miesiące kwartału.  

Limity obrotu małego podatnika VAT

Zaliczki co miesiąc

Analizując system kwartalnego rozliczenia podatku od towarów i usług, nie sposób pominąć kwestii związanych z podatkiem należnym, który podatnicy zobowiązani są wpłacać do organu podatkowego w formie zaliczek.

W zależności od tego, czy dotyczą one:

- pierwszego kwartału po zmianie formy rozliczania z miesięcznej na kwartalną,

- kolejnych kwartalnych okresów rozliczeniowych,

- rozpoczęcia prowadzenia działalności,

sposoby dokonywania wpłat różnią się od siebie.

Generalnie można jednakże przyjąć, że kwoty zaliczek podlegają wpłatom jedynie wówczas, gdy w deklaracji VAT za poprzedni kwartał wykazana została kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego.

W przeciwnym razie przyjmuje się, że zobowiązanie to było zerowe. W takiej sytuacji podatnik nie ma obowiązku wpłacania zaliczek w następnym kwartale. Może natomiast dobrowolnie dokonywać wpłat na podstawie faktycznego rozliczenia VAT za te miesiące, jeżeli z rozliczenia tego wynika zobowiązanie podatkowe.

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Zawiadomienie urzędu warunkiem kwartalnego rozliczenia VAT

Podatnicy zdecydowani, aby kwartalnie rozliczać VAT, zobowiązani są złożyć pisemne  zawiadomienie o swoim wyborze do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Mają na to czas do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy zostanie złożona kwartalna deklaracja podatkowa. 

W przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT koniecznym jest złożenie wspomnianego zawiadomienia w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło rozpoczęcie  działalności.

Oznacza to, że podatnicy, którzy zamierzają rozliczyć pierwszy kwartał, przy zastosowaniu zasad metody kwartalnego rozliczenia podatku od towarów i usług, zobowiązani byli złożyć w organie podatkowym stosowne zawiadomienie do 25 lutego 2012 r. Jeżeli tego nie zrobili, kwartalne rozliczenie VAT będą mogli zastosować dopiero od 2 kwartału roku, składając pisemne zawiadomienie do 25 maja.

Istotnym wydaje się również, aby wspomnieć o tym, że wybór rozliczenia kwartalnego przez podatnika VAT  powinien być konsekwentnie realizowany. Dopiero po roku będzie możliwa zmiana zasad rozliczeń podatkowych z tytułu VAT.

Deklaracje podatkowe

Deklaracje za okresy kwartalne przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na kwartalne rozliczanie podatku VAT, zobowiązani są składać do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale, którego one dotyczą.

W tym celu przewidziane zostały 2 rodzaje formularzy rozliczeniowych. Podstawowym drukiem jest VAT-7D. W przypadku małych podatników VAT, koniecznym jest wypełnienie formularza VAT-7K.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA