REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
urząd skarbowy, podatki, VAT, przedsiębiorcy
urząd skarbowy, podatki, VAT, przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalnie rozliczać się mogą nie tylko mali podatnicy, choć tylko dla nich wiąże się to z kwartalnymi płatnościami. By skorzystać ze składania deklaracji raz na kwartał należy zawiadomić wcześniej naczelnika urzędu skarbowego.

Kwartalne rozliczenie podatku VAT może stanowić pewne uproszczenie choć nie dla każdego będzie korzystne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jest to dobre rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którzy regularnie mają VAT do zapłaty, nie wykazują natomiast kwot do zwrotu. Pozwoli im to na wyliczanie podatku raz na kwartał i z tą częstotliwością również złożą deklarację.

Nie tylko dla małych podatników VAT

W przypadku tzw. małych podatników kwartalne rozliczenie VAT związane jest z metodą kasową. Wybór tej formy rozliczeń oznacza to,  że są oni zobowiązani do składania stosownej dokumentacji podatkowej do organu podatkowego kwartalnie, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale i w tym terminie rozliczają również podatek.

Rozliczanie kosztów w czasie metodą kasową (uproszczoną) i metodą memoriałową

REKLAMA

Dla przypomnienia, status małego podatnika przysługuje  tym przedsiębiorcom, u których sprzedaż, zawierająca wliczoną już kwotę podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty równowartości 1 200 000 euro. Górny limit sprzedaży za rok 2011 uprawniający do uznania za małego podatnika wynosi zatem 5 324 000 zł.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również podkreślić, że w odniesieniu do osób prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – status małego podatnika dotyczy tych,
u których kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi nie przekroczyła równowartości 45 000 euro, czyli 200 000 zł.

Pozostali podatnicy również mogą składać deklaracje kwartalne ale zobowiązani są do wpłacania  zaliczek na podatek za pierwsze dwa miesiące kwartału.  

Limity obrotu małego podatnika VAT

Zaliczki co miesiąc

Analizując system kwartalnego rozliczenia podatku od towarów i usług, nie sposób pominąć kwestii związanych z podatkiem należnym, który podatnicy zobowiązani są wpłacać do organu podatkowego w formie zaliczek.

W zależności od tego, czy dotyczą one:

- pierwszego kwartału po zmianie formy rozliczania z miesięcznej na kwartalną,

- kolejnych kwartalnych okresów rozliczeniowych,

- rozpoczęcia prowadzenia działalności,

sposoby dokonywania wpłat różnią się od siebie.

Generalnie można jednakże przyjąć, że kwoty zaliczek podlegają wpłatom jedynie wówczas, gdy w deklaracji VAT za poprzedni kwartał wykazana została kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego.

W przeciwnym razie przyjmuje się, że zobowiązanie to było zerowe. W takiej sytuacji podatnik nie ma obowiązku wpłacania zaliczek w następnym kwartale. Może natomiast dobrowolnie dokonywać wpłat na podstawie faktycznego rozliczenia VAT za te miesiące, jeżeli z rozliczenia tego wynika zobowiązanie podatkowe.

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Zawiadomienie urzędu warunkiem kwartalnego rozliczenia VAT

Podatnicy zdecydowani, aby kwartalnie rozliczać VAT, zobowiązani są złożyć pisemne  zawiadomienie o swoim wyborze do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Mają na to czas do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy zostanie złożona kwartalna deklaracja podatkowa. 

W przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT koniecznym jest złożenie wspomnianego zawiadomienia w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło rozpoczęcie  działalności.

Oznacza to, że podatnicy, którzy zamierzają rozliczyć pierwszy kwartał, przy zastosowaniu zasad metody kwartalnego rozliczenia podatku od towarów i usług, zobowiązani byli złożyć w organie podatkowym stosowne zawiadomienie do 25 lutego 2012 r. Jeżeli tego nie zrobili, kwartalne rozliczenie VAT będą mogli zastosować dopiero od 2 kwartału roku, składając pisemne zawiadomienie do 25 maja.

Istotnym wydaje się również, aby wspomnieć o tym, że wybór rozliczenia kwartalnego przez podatnika VAT  powinien być konsekwentnie realizowany. Dopiero po roku będzie możliwa zmiana zasad rozliczeń podatkowych z tytułu VAT.

Deklaracje podatkowe

Deklaracje za okresy kwartalne przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na kwartalne rozliczanie podatku VAT, zobowiązani są składać do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale, którego one dotyczą.

W tym celu przewidziane zostały 2 rodzaje formularzy rozliczeniowych. Podstawowym drukiem jest VAT-7D. W przypadku małych podatników VAT, koniecznym jest wypełnienie formularza VAT-7K.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA