REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwartalne rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
urząd skarbowy, podatki, VAT, przedsiębiorcy
urząd skarbowy, podatki, VAT, przedsiębiorcy

REKLAMA

REKLAMA

Kwartalnie rozliczać się mogą nie tylko mali podatnicy, choć tylko dla nich wiąże się to z kwartalnymi płatnościami. By skorzystać ze składania deklaracji raz na kwartał należy zawiadomić wcześniej naczelnika urzędu skarbowego.

Kwartalne rozliczenie podatku VAT może stanowić pewne uproszczenie choć nie dla każdego będzie korzystne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jest to dobre rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którzy regularnie mają VAT do zapłaty, nie wykazują natomiast kwot do zwrotu. Pozwoli im to na wyliczanie podatku raz na kwartał i z tą częstotliwością również złożą deklarację.

Nie tylko dla małych podatników VAT

W przypadku tzw. małych podatników kwartalne rozliczenie VAT związane jest z metodą kasową. Wybór tej formy rozliczeń oznacza to,  że są oni zobowiązani do składania stosownej dokumentacji podatkowej do organu podatkowego kwartalnie, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale i w tym terminie rozliczają również podatek.

Rozliczanie kosztów w czasie metodą kasową (uproszczoną) i metodą memoriałową

REKLAMA

Dla przypomnienia, status małego podatnika przysługuje  tym przedsiębiorcom, u których sprzedaż, zawierająca wliczoną już kwotę podatku VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku kwoty równowartości 1 200 000 euro. Górny limit sprzedaży za rok 2011 uprawniający do uznania za małego podatnika wynosi zatem 5 324 000 zł.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również podkreślić, że w odniesieniu do osób prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie, zarządzających funduszami inwestycyjnymi, agentów, zleceniobiorców lub innych osób świadczących usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – status małego podatnika dotyczy tych,
u których kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi nie przekroczyła równowartości 45 000 euro, czyli 200 000 zł.

Pozostali podatnicy również mogą składać deklaracje kwartalne ale zobowiązani są do wpłacania  zaliczek na podatek za pierwsze dwa miesiące kwartału.  

Limity obrotu małego podatnika VAT

Zaliczki co miesiąc

Analizując system kwartalnego rozliczenia podatku od towarów i usług, nie sposób pominąć kwestii związanych z podatkiem należnym, który podatnicy zobowiązani są wpłacać do organu podatkowego w formie zaliczek.

W zależności od tego, czy dotyczą one:

- pierwszego kwartału po zmianie formy rozliczania z miesięcznej na kwartalną,

- kolejnych kwartalnych okresów rozliczeniowych,

- rozpoczęcia prowadzenia działalności,

sposoby dokonywania wpłat różnią się od siebie.

Generalnie można jednakże przyjąć, że kwoty zaliczek podlegają wpłatom jedynie wówczas, gdy w deklaracji VAT za poprzedni kwartał wykazana została kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego.

W przeciwnym razie przyjmuje się, że zobowiązanie to było zerowe. W takiej sytuacji podatnik nie ma obowiązku wpłacania zaliczek w następnym kwartale. Może natomiast dobrowolnie dokonywać wpłat na podstawie faktycznego rozliczenia VAT za te miesiące, jeżeli z rozliczenia tego wynika zobowiązanie podatkowe.

Kasowe rozliczenie VAT dla małych podatników

Zawiadomienie urzędu warunkiem kwartalnego rozliczenia VAT

Podatnicy zdecydowani, aby kwartalnie rozliczać VAT, zobowiązani są złożyć pisemne  zawiadomienie o swoim wyborze do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Mają na to czas do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który po raz pierwszy zostanie złożona kwartalna deklaracja podatkowa. 

W przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT koniecznym jest złożenie wspomnianego zawiadomienia w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło rozpoczęcie  działalności.

Oznacza to, że podatnicy, którzy zamierzają rozliczyć pierwszy kwartał, przy zastosowaniu zasad metody kwartalnego rozliczenia podatku od towarów i usług, zobowiązani byli złożyć w organie podatkowym stosowne zawiadomienie do 25 lutego 2012 r. Jeżeli tego nie zrobili, kwartalne rozliczenie VAT będą mogli zastosować dopiero od 2 kwartału roku, składając pisemne zawiadomienie do 25 maja.

Istotnym wydaje się również, aby wspomnieć o tym, że wybór rozliczenia kwartalnego przez podatnika VAT  powinien być konsekwentnie realizowany. Dopiero po roku będzie możliwa zmiana zasad rozliczeń podatkowych z tytułu VAT.

Deklaracje podatkowe

Deklaracje za okresy kwartalne przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na kwartalne rozliczanie podatku VAT, zobowiązani są składać do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale, którego one dotyczą.

W tym celu przewidziane zostały 2 rodzaje formularzy rozliczeniowych. Podstawowym drukiem jest VAT-7D. W przypadku małych podatników VAT, koniecznym jest wypełnienie formularza VAT-7K.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

REKLAMA

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA