REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?

rozwiń >

Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia. Dwa poprzednie pakiety poprawiły i ułatwiły rozliczanie podatków pośrednich. Oczywiście nie wszystkie rozwiązanie były dobrze przyjęte i nie zawsze ułatwienia okazały się w praktyce łatwe do zastosowania. W ramach Slim VAT 3 proponuje się m.in.: 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • prostsze fakturowanie, 
  • zmniejszenie formalności oraz 
  • poprawę płynności finansowej firm. 

Ponadto w przedmiotowym projekcie realizuje się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C 935/19, w którym Trybunał uznał, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowaniu obowiązujących w Polsce rozwiązań w zakresie 20% sankcji.

Zmiany dotyczące proporcji preproporcji

W wielu przypadkach podatnikom nie przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego ponieważ wykonują także czynności zwolnione z opodatkowania. W takim przypadku podatnikowi przysługuje odliczenie na zasadach proporcji. Podatnicy w szczególnych przypadkach stosują współczynnik lub prewspółczynnik. Współczynnik lub prewspółczynnik dotychczas w niektórych przypadkach musiał być uzgadniany z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Nowe rozwiązania likwidują obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego. Zamiast tego wprowadzony będzie  wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji.

Ponadto zwiększono kwotę pozwalającą na uznanie, że proporcja odliczenia określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 tys. zł. Zmiana dotyczy podatników wykonujących w ramach działalności czynności opodatkowane i zwolnione z VAT i umożliwia odliczenie całej kwoty VAT w przypadku podatników, u których znaczną część obrotu stanowią czynności opodatkowane VAT.

REKLAMA

Podatnicy także nie będą musieli dokonać korekty podatku VAT na koniec roku, jeśli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna. Ponadto zwiększono limit, podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 tys. zł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małego podatnika

Dotychczas status małego podatnika posiada podatnik podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1 200 000 euro lub 45 000 euro – w przypadku m.in. podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi, których wynagrodzenie stanowi kwota prowizji. Powyższy limit zostanie podniesiony do 2 000 000 euro. Powyższa zmiana jest na pewno pozytywna ponieważ wielu podatników będzie mogło skorzystać z różnych udogodnień jakie są przewidziane w ustawie o VAT dla małych podatników np. rozliczenia się kasowego. 

Zmiany dotyczące przeliczania faktur korygujących wystawionych w walucie obcej

W przypadku wystawienia faktury bardzo często musimy je korygować. W przypadku faktur wystawionych w walucie obcej także faktury korygujące musimy także je wystawiać w walucie obcej. 

W świetle zasad obecnie obowiązujących nie wynikało jaki kurs zastosować do przeliczenia faktury korygującej. Powyższe powodowało, iż wielu podatników nie wiedziało jak zachować się w takiej sytuacji.

W świetle zmian przy korektach zarówno „in plus” i „in minus” ma być stosowany tzw. kurs pierwotny czyli w praktyce kurs przyjęty do rozliczenia faktury pierwotnej.

Wyjątkiem od tej reguły jest przeliczanie zbiorczych faktur korygujących z tytułu opustu, obniżki. W takiej sytuacji będziemy stosować będziemy stosować średni kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej. 

Posiadanie faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego

Rozliczanie podatku naliczonego w przypadku WNT jest uzależnione od posiadania faktury. Czyli podatnik musi posiadać fakturę potwierdzająca transakcję. Co ważne okres na otrzymanie faktury jest ściśle określony i wynosi trzy miesiące. W praktyce podatnik po okresie trzech miesięcy musiał korygować zeznanie. W uzasadnieniu do projektu czytamy

„Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie mógł być w pełni neutralny dla podatnika. W konsekwencji zmiana zlikwiduje konieczność monitorowania czy termin 3 miesięcy na otrzymanie faktury został przekroczony” 

Zmiana pozytywna jednak nie mająca obecnie dużego wpływu na rozliczanie podatku VAT poza brakiem konieczności monitorowania terminu 3 miesięcznego. 

Usługi zarządzania funduszami bez VAT

W świetle obecnego stanu prawnego zwolnione z VAT są wyłącznie usługi z funduszami, które mają siedzibę w Polsce. Taka regulacja powodowała, iż usługi zarządzania funduszami, które mają siedzibę poza naszym krajem były opodatkowane podatkiem VAT. Nowe regulacje doprowadzą, że wszystkie usługi zarządzania funduszami będą mogły korzystać ze zwolnienia. 

Jeden organ wydający WIS, WIA i WIT

WIS jest wydawany przez Krajową Informację Skarbową, WIA jest wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. W przypadku WIT jest od wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – właściwego w sprawach WIP i WIT (I instancja) oraz WIA (II instancja).

Z uwagi na rozproszenie organów zaangażowanych w wydawanie wiążących informacji nadzór nad zachowaniem jednolitości jest niezwykle utrudniony. W wielu przypadkach tej jednolitości nie ma. 

Informacje będą wydawane przez jeden organ, którym będzie Krajowa Informacja Skarbowa.

Błędy w ewidencjach VAT zagrożone niższymi sankcjami

Z wyroku TSUE w sprawie C 935/19 wynika, iż nie powinno się w identyczny sposób traktować podatników popełniających błędy w ewidencjach VAT jak przestępców lub oszustów podatkowych. Teza wyroku spowodowała, iż stało się konieczna stała się zmiana ustawy o VAT. Slim VAT ma dostosować zapisy ustawy do tezy wyroku.

W świetle tych zmian zamiast obecnie obowiązujących stawek sankcji 30%, 20% i 15% będzie wprowadzona regulacja, iż sankcje są do 30%, do 20% oraz do 15%. Maksymalne stawki sankcji mają być stosowane tylko do oszustów podatkowych. Czyli w przypadku podatników popełniających błędy sankcje będą w niższej wysokości. Zmiana jak najbardziej pozytywna jednak dopiero po publikacji ustawy będziemy mogli określić jak to będzie stosowane.

Podsumowując w opracowaniu opisaliśmy najważniejsze zmiany dotyczące SLIM VAT 3. Zmiany te na pewno są pozytywne i uproszczą rozliczanie podatku VAT. Szczególnie pozytywna zmian dotyczy sankcji w podatku VAT. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA