REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?

rozwiń >

Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia. Dwa poprzednie pakiety poprawiły i ułatwiły rozliczanie podatków pośrednich. Oczywiście nie wszystkie rozwiązanie były dobrze przyjęte i nie zawsze ułatwienia okazały się w praktyce łatwe do zastosowania. W ramach Slim VAT 3 proponuje się m.in.: 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • prostsze fakturowanie, 
  • zmniejszenie formalności oraz 
  • poprawę płynności finansowej firm. 

Ponadto w przedmiotowym projekcie realizuje się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C 935/19, w którym Trybunał uznał, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowaniu obowiązujących w Polsce rozwiązań w zakresie 20% sankcji.

Zmiany dotyczące proporcji preproporcji

W wielu przypadkach podatnikom nie przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego ponieważ wykonują także czynności zwolnione z opodatkowania. W takim przypadku podatnikowi przysługuje odliczenie na zasadach proporcji. Podatnicy w szczególnych przypadkach stosują współczynnik lub prewspółczynnik. Współczynnik lub prewspółczynnik dotychczas w niektórych przypadkach musiał być uzgadniany z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Nowe rozwiązania likwidują obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego. Zamiast tego wprowadzony będzie  wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji.

Ponadto zwiększono kwotę pozwalającą na uznanie, że proporcja odliczenia określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 tys. zł. Zmiana dotyczy podatników wykonujących w ramach działalności czynności opodatkowane i zwolnione z VAT i umożliwia odliczenie całej kwoty VAT w przypadku podatników, u których znaczną część obrotu stanowią czynności opodatkowane VAT.

REKLAMA

Podatnicy także nie będą musieli dokonać korekty podatku VAT na koniec roku, jeśli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna. Ponadto zwiększono limit, podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 tys. zł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małego podatnika

Dotychczas status małego podatnika posiada podatnik podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1 200 000 euro lub 45 000 euro – w przypadku m.in. podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi, których wynagrodzenie stanowi kwota prowizji. Powyższy limit zostanie podniesiony do 2 000 000 euro. Powyższa zmiana jest na pewno pozytywna ponieważ wielu podatników będzie mogło skorzystać z różnych udogodnień jakie są przewidziane w ustawie o VAT dla małych podatników np. rozliczenia się kasowego. 

Zmiany dotyczące przeliczania faktur korygujących wystawionych w walucie obcej

W przypadku wystawienia faktury bardzo często musimy je korygować. W przypadku faktur wystawionych w walucie obcej także faktury korygujące musimy także je wystawiać w walucie obcej. 

W świetle zasad obecnie obowiązujących nie wynikało jaki kurs zastosować do przeliczenia faktury korygującej. Powyższe powodowało, iż wielu podatników nie wiedziało jak zachować się w takiej sytuacji.

W świetle zmian przy korektach zarówno „in plus” i „in minus” ma być stosowany tzw. kurs pierwotny czyli w praktyce kurs przyjęty do rozliczenia faktury pierwotnej.

Wyjątkiem od tej reguły jest przeliczanie zbiorczych faktur korygujących z tytułu opustu, obniżki. W takiej sytuacji będziemy stosować będziemy stosować średni kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej. 

Posiadanie faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego

Rozliczanie podatku naliczonego w przypadku WNT jest uzależnione od posiadania faktury. Czyli podatnik musi posiadać fakturę potwierdzająca transakcję. Co ważne okres na otrzymanie faktury jest ściśle określony i wynosi trzy miesiące. W praktyce podatnik po okresie trzech miesięcy musiał korygować zeznanie. W uzasadnieniu do projektu czytamy

„Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie mógł być w pełni neutralny dla podatnika. W konsekwencji zmiana zlikwiduje konieczność monitorowania czy termin 3 miesięcy na otrzymanie faktury został przekroczony” 

Zmiana pozytywna jednak nie mająca obecnie dużego wpływu na rozliczanie podatku VAT poza brakiem konieczności monitorowania terminu 3 miesięcznego. 

Usługi zarządzania funduszami bez VAT

W świetle obecnego stanu prawnego zwolnione z VAT są wyłącznie usługi z funduszami, które mają siedzibę w Polsce. Taka regulacja powodowała, iż usługi zarządzania funduszami, które mają siedzibę poza naszym krajem były opodatkowane podatkiem VAT. Nowe regulacje doprowadzą, że wszystkie usługi zarządzania funduszami będą mogły korzystać ze zwolnienia. 

Jeden organ wydający WIS, WIA i WIT

WIS jest wydawany przez Krajową Informację Skarbową, WIA jest wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. W przypadku WIT jest od wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – właściwego w sprawach WIP i WIT (I instancja) oraz WIA (II instancja).

Z uwagi na rozproszenie organów zaangażowanych w wydawanie wiążących informacji nadzór nad zachowaniem jednolitości jest niezwykle utrudniony. W wielu przypadkach tej jednolitości nie ma. 

Informacje będą wydawane przez jeden organ, którym będzie Krajowa Informacja Skarbowa.

Błędy w ewidencjach VAT zagrożone niższymi sankcjami

Z wyroku TSUE w sprawie C 935/19 wynika, iż nie powinno się w identyczny sposób traktować podatników popełniających błędy w ewidencjach VAT jak przestępców lub oszustów podatkowych. Teza wyroku spowodowała, iż stało się konieczna stała się zmiana ustawy o VAT. Slim VAT ma dostosować zapisy ustawy do tezy wyroku.

W świetle tych zmian zamiast obecnie obowiązujących stawek sankcji 30%, 20% i 15% będzie wprowadzona regulacja, iż sankcje są do 30%, do 20% oraz do 15%. Maksymalne stawki sankcji mają być stosowane tylko do oszustów podatkowych. Czyli w przypadku podatników popełniających błędy sankcje będą w niższej wysokości. Zmiana jak najbardziej pozytywna jednak dopiero po publikacji ustawy będziemy mogli określić jak to będzie stosowane.

Podsumowując w opracowaniu opisaliśmy najważniejsze zmiany dotyczące SLIM VAT 3. Zmiany te na pewno są pozytywne i uproszczą rozliczanie podatku VAT. Szczególnie pozytywna zmian dotyczy sankcji w podatku VAT. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA