REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Slim VAT 3 ułatwi rozliczanie podatku od towarów i usług

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?
rozwiń >

Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia. Dwa poprzednie pakiety poprawiły i ułatwiły rozliczanie podatków pośrednich. Oczywiście nie wszystkie rozwiązanie były dobrze przyjęte i nie zawsze ułatwienia okazały się w praktyce łatwe do zastosowania. W ramach Slim VAT 3 proponuje się m.in.: 

REKLAMA

  • prostsze fakturowanie, 
  • zmniejszenie formalności oraz 
  • poprawę płynności finansowej firm. 

Ponadto w przedmiotowym projekcie realizuje się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C 935/19, w którym Trybunał uznał, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowaniu obowiązujących w Polsce rozwiązań w zakresie 20% sankcji.

Zmiany dotyczące proporcji preproporcji

W wielu przypadkach podatnikom nie przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego ponieważ wykonują także czynności zwolnione z opodatkowania. W takim przypadku podatnikowi przysługuje odliczenie na zasadach proporcji. Podatnicy w szczególnych przypadkach stosują współczynnik lub prewspółczynnik. Współczynnik lub prewspółczynnik dotychczas w niektórych przypadkach musiał być uzgadniany z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Nowe rozwiązania likwidują obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego. Zamiast tego wprowadzony będzie  wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji.

Ponadto zwiększono kwotę pozwalającą na uznanie, że proporcja odliczenia określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 tys. zł. Zmiana dotyczy podatników wykonujących w ramach działalności czynności opodatkowane i zwolnione z VAT i umożliwia odliczenie całej kwoty VAT w przypadku podatników, u których znaczną część obrotu stanowią czynności opodatkowane VAT.

Podatnicy także nie będą musieli dokonać korekty podatku VAT na koniec roku, jeśli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna. Ponadto zwiększono limit, podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 tys. zł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małego podatnika

Dotychczas status małego podatnika posiada podatnik podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1 200 000 euro lub 45 000 euro – w przypadku m.in. podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi, których wynagrodzenie stanowi kwota prowizji. Powyższy limit zostanie podniesiony do 2 000 000 euro. Powyższa zmiana jest na pewno pozytywna ponieważ wielu podatników będzie mogło skorzystać z różnych udogodnień jakie są przewidziane w ustawie o VAT dla małych podatników np. rozliczenia się kasowego. 

Zmiany dotyczące przeliczania faktur korygujących wystawionych w walucie obcej

W przypadku wystawienia faktury bardzo często musimy je korygować. W przypadku faktur wystawionych w walucie obcej także faktury korygujące musimy także je wystawiać w walucie obcej. 

W świetle zasad obecnie obowiązujących nie wynikało jaki kurs zastosować do przeliczenia faktury korygującej. Powyższe powodowało, iż wielu podatników nie wiedziało jak zachować się w takiej sytuacji.

W świetle zmian przy korektach zarówno „in plus” i „in minus” ma być stosowany tzw. kurs pierwotny czyli w praktyce kurs przyjęty do rozliczenia faktury pierwotnej.

Wyjątkiem od tej reguły jest przeliczanie zbiorczych faktur korygujących z tytułu opustu, obniżki. W takiej sytuacji będziemy stosować będziemy stosować średni kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej. 

Posiadanie faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego

Rozliczanie podatku naliczonego w przypadku WNT jest uzależnione od posiadania faktury. Czyli podatnik musi posiadać fakturę potwierdzająca transakcję. Co ważne okres na otrzymanie faktury jest ściśle określony i wynosi trzy miesiące. W praktyce podatnik po okresie trzech miesięcy musiał korygować zeznanie. W uzasadnieniu do projektu czytamy

„Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie mógł być w pełni neutralny dla podatnika. W konsekwencji zmiana zlikwiduje konieczność monitorowania czy termin 3 miesięcy na otrzymanie faktury został przekroczony” 

Zmiana pozytywna jednak nie mająca obecnie dużego wpływu na rozliczanie podatku VAT poza brakiem konieczności monitorowania terminu 3 miesięcznego. 

Usługi zarządzania funduszami bez VAT

W świetle obecnego stanu prawnego zwolnione z VAT są wyłącznie usługi z funduszami, które mają siedzibę w Polsce. Taka regulacja powodowała, iż usługi zarządzania funduszami, które mają siedzibę poza naszym krajem były opodatkowane podatkiem VAT. Nowe regulacje doprowadzą, że wszystkie usługi zarządzania funduszami będą mogły korzystać ze zwolnienia. 

Jeden organ wydający WIS, WIA i WIT

WIS jest wydawany przez Krajową Informację Skarbową, WIA jest wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. W przypadku WIT jest od wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – właściwego w sprawach WIP i WIT (I instancja) oraz WIA (II instancja).

Z uwagi na rozproszenie organów zaangażowanych w wydawanie wiążących informacji nadzór nad zachowaniem jednolitości jest niezwykle utrudniony. W wielu przypadkach tej jednolitości nie ma. 

Informacje będą wydawane przez jeden organ, którym będzie Krajowa Informacja Skarbowa.

Błędy w ewidencjach VAT zagrożone niższymi sankcjami

Z wyroku TSUE w sprawie C 935/19 wynika, iż nie powinno się w identyczny sposób traktować podatników popełniających błędy w ewidencjach VAT jak przestępców lub oszustów podatkowych. Teza wyroku spowodowała, iż stało się konieczna stała się zmiana ustawy o VAT. Slim VAT ma dostosować zapisy ustawy do tezy wyroku.

W świetle tych zmian zamiast obecnie obowiązujących stawek sankcji 30%, 20% i 15% będzie wprowadzona regulacja, iż sankcje są do 30%, do 20% oraz do 15%. Maksymalne stawki sankcji mają być stosowane tylko do oszustów podatkowych. Czyli w przypadku podatników popełniających błędy sankcje będą w niższej wysokości. Zmiana jak najbardziej pozytywna jednak dopiero po publikacji ustawy będziemy mogli określić jak to będzie stosowane.

Podsumowując w opracowaniu opisaliśmy najważniejsze zmiany dotyczące SLIM VAT 3. Zmiany te na pewno są pozytywne i uproszczą rozliczanie podatku VAT. Szczególnie pozytywna zmian dotyczy sankcji w podatku VAT. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA