REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?

rozwiń >

Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia. Dwa poprzednie pakiety poprawiły i ułatwiły rozliczanie podatków pośrednich. Oczywiście nie wszystkie rozwiązanie były dobrze przyjęte i nie zawsze ułatwienia okazały się w praktyce łatwe do zastosowania. W ramach Slim VAT 3 proponuje się m.in.: 

REKLAMA

REKLAMA

  • prostsze fakturowanie, 
  • zmniejszenie formalności oraz 
  • poprawę płynności finansowej firm. 

Ponadto w przedmiotowym projekcie realizuje się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C 935/19, w którym Trybunał uznał, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowaniu obowiązujących w Polsce rozwiązań w zakresie 20% sankcji.

Zmiany dotyczące proporcji preproporcji

W wielu przypadkach podatnikom nie przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego ponieważ wykonują także czynności zwolnione z opodatkowania. W takim przypadku podatnikowi przysługuje odliczenie na zasadach proporcji. Podatnicy w szczególnych przypadkach stosują współczynnik lub prewspółczynnik. Współczynnik lub prewspółczynnik dotychczas w niektórych przypadkach musiał być uzgadniany z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Nowe rozwiązania likwidują obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego. Zamiast tego wprowadzony będzie  wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji.

Ponadto zwiększono kwotę pozwalającą na uznanie, że proporcja odliczenia określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 tys. zł. Zmiana dotyczy podatników wykonujących w ramach działalności czynności opodatkowane i zwolnione z VAT i umożliwia odliczenie całej kwoty VAT w przypadku podatników, u których znaczną część obrotu stanowią czynności opodatkowane VAT.

REKLAMA

Podatnicy także nie będą musieli dokonać korekty podatku VAT na koniec roku, jeśli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna. Ponadto zwiększono limit, podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 tys. zł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małego podatnika

Dotychczas status małego podatnika posiada podatnik podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1 200 000 euro lub 45 000 euro – w przypadku m.in. podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi, których wynagrodzenie stanowi kwota prowizji. Powyższy limit zostanie podniesiony do 2 000 000 euro. Powyższa zmiana jest na pewno pozytywna ponieważ wielu podatników będzie mogło skorzystać z różnych udogodnień jakie są przewidziane w ustawie o VAT dla małych podatników np. rozliczenia się kasowego. 

Zmiany dotyczące przeliczania faktur korygujących wystawionych w walucie obcej

W przypadku wystawienia faktury bardzo często musimy je korygować. W przypadku faktur wystawionych w walucie obcej także faktury korygujące musimy także je wystawiać w walucie obcej. 

W świetle zasad obecnie obowiązujących nie wynikało jaki kurs zastosować do przeliczenia faktury korygującej. Powyższe powodowało, iż wielu podatników nie wiedziało jak zachować się w takiej sytuacji.

W świetle zmian przy korektach zarówno „in plus” i „in minus” ma być stosowany tzw. kurs pierwotny czyli w praktyce kurs przyjęty do rozliczenia faktury pierwotnej.

Wyjątkiem od tej reguły jest przeliczanie zbiorczych faktur korygujących z tytułu opustu, obniżki. W takiej sytuacji będziemy stosować będziemy stosować średni kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej. 

Posiadanie faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego

Rozliczanie podatku naliczonego w przypadku WNT jest uzależnione od posiadania faktury. Czyli podatnik musi posiadać fakturę potwierdzająca transakcję. Co ważne okres na otrzymanie faktury jest ściśle określony i wynosi trzy miesiące. W praktyce podatnik po okresie trzech miesięcy musiał korygować zeznanie. W uzasadnieniu do projektu czytamy

„Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie mógł być w pełni neutralny dla podatnika. W konsekwencji zmiana zlikwiduje konieczność monitorowania czy termin 3 miesięcy na otrzymanie faktury został przekroczony” 

Zmiana pozytywna jednak nie mająca obecnie dużego wpływu na rozliczanie podatku VAT poza brakiem konieczności monitorowania terminu 3 miesięcznego. 

Usługi zarządzania funduszami bez VAT

W świetle obecnego stanu prawnego zwolnione z VAT są wyłącznie usługi z funduszami, które mają siedzibę w Polsce. Taka regulacja powodowała, iż usługi zarządzania funduszami, które mają siedzibę poza naszym krajem były opodatkowane podatkiem VAT. Nowe regulacje doprowadzą, że wszystkie usługi zarządzania funduszami będą mogły korzystać ze zwolnienia. 

Jeden organ wydający WIS, WIA i WIT

WIS jest wydawany przez Krajową Informację Skarbową, WIA jest wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. W przypadku WIT jest od wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – właściwego w sprawach WIP i WIT (I instancja) oraz WIA (II instancja).

Z uwagi na rozproszenie organów zaangażowanych w wydawanie wiążących informacji nadzór nad zachowaniem jednolitości jest niezwykle utrudniony. W wielu przypadkach tej jednolitości nie ma. 

Informacje będą wydawane przez jeden organ, którym będzie Krajowa Informacja Skarbowa.

Błędy w ewidencjach VAT zagrożone niższymi sankcjami

Z wyroku TSUE w sprawie C 935/19 wynika, iż nie powinno się w identyczny sposób traktować podatników popełniających błędy w ewidencjach VAT jak przestępców lub oszustów podatkowych. Teza wyroku spowodowała, iż stało się konieczna stała się zmiana ustawy o VAT. Slim VAT ma dostosować zapisy ustawy do tezy wyroku.

W świetle tych zmian zamiast obecnie obowiązujących stawek sankcji 30%, 20% i 15% będzie wprowadzona regulacja, iż sankcje są do 30%, do 20% oraz do 15%. Maksymalne stawki sankcji mają być stosowane tylko do oszustów podatkowych. Czyli w przypadku podatników popełniających błędy sankcje będą w niższej wysokości. Zmiana jak najbardziej pozytywna jednak dopiero po publikacji ustawy będziemy mogli określić jak to będzie stosowane.

Podsumowując w opracowaniu opisaliśmy najważniejsze zmiany dotyczące SLIM VAT 3. Zmiany te na pewno są pozytywne i uproszczą rozliczanie podatku VAT. Szczególnie pozytywna zmian dotyczy sankcji w podatku VAT. 

Oprac. Piotr T. Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2.0 sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA