REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?
rozwiń >

Slim VAT 3 zawiera rozwiązania mające charakter upraszczający i ułatwiający rozliczenia. Dwa poprzednie pakiety poprawiły i ułatwiły rozliczanie podatków pośrednich. Oczywiście nie wszystkie rozwiązanie były dobrze przyjęte i nie zawsze ułatwienia okazały się w praktyce łatwe do zastosowania. W ramach Slim VAT 3 proponuje się m.in.: 

REKLAMA

Autopromocja
  • prostsze fakturowanie, 
  • zmniejszenie formalności oraz 
  • poprawę płynności finansowej firm. 

Ponadto w przedmiotowym projekcie realizuje się wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C 935/19, w którym Trybunał uznał, że przepisy prawa unijnego stoją na przeszkodzie stosowaniu obowiązujących w Polsce rozwiązań w zakresie 20% sankcji.

Zmiany dotyczące proporcji preproporcji

W wielu przypadkach podatnikom nie przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego ponieważ wykonują także czynności zwolnione z opodatkowania. W takim przypadku podatnikowi przysługuje odliczenie na zasadach proporcji. Podatnicy w szczególnych przypadkach stosują współczynnik lub prewspółczynnik. Współczynnik lub prewspółczynnik dotychczas w niektórych przypadkach musiał być uzgadniany z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu. Nowe rozwiązania likwidują obowiązek uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego. Zamiast tego wprowadzony będzie  wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji.

Ponadto zwiększono kwotę pozwalającą na uznanie, że proporcja odliczenia określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 tys. zł. Zmiana dotyczy podatników wykonujących w ramach działalności czynności opodatkowane i zwolnione z VAT i umożliwia odliczenie całej kwoty VAT w przypadku podatników, u których znaczną część obrotu stanowią czynności opodatkowane VAT.

Podatnicy także nie będą musieli dokonać korekty podatku VAT na koniec roku, jeśli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna. Ponadto zwiększono limit, podatku naliczonego niepodlegającego odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 tys. zł. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podwyższenie limitu sprzedaży dla małego podatnika

Dotychczas status małego podatnika posiada podatnik podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1 200 000 euro lub 45 000 euro – w przypadku m.in. podatników prowadzących przedsiębiorstwa maklerskie oraz zarządzających funduszami inwestycyjnymi, których wynagrodzenie stanowi kwota prowizji. Powyższy limit zostanie podniesiony do 2 000 000 euro. Powyższa zmiana jest na pewno pozytywna ponieważ wielu podatników będzie mogło skorzystać z różnych udogodnień jakie są przewidziane w ustawie o VAT dla małych podatników np. rozliczenia się kasowego. 

Zmiany dotyczące przeliczania faktur korygujących wystawionych w walucie obcej

W przypadku wystawienia faktury bardzo często musimy je korygować. W przypadku faktur wystawionych w walucie obcej także faktury korygujące musimy także je wystawiać w walucie obcej. 

W świetle zasad obecnie obowiązujących nie wynikało jaki kurs zastosować do przeliczenia faktury korygującej. Powyższe powodowało, iż wielu podatników nie wiedziało jak zachować się w takiej sytuacji.

W świetle zmian przy korektach zarówno „in plus” i „in minus” ma być stosowany tzw. kurs pierwotny czyli w praktyce kurs przyjęty do rozliczenia faktury pierwotnej.

Wyjątkiem od tej reguły jest przeliczanie zbiorczych faktur korygujących z tytułu opustu, obniżki. W takiej sytuacji będziemy stosować będziemy stosować średni kurs z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia zbiorczej faktury korygującej. 

Posiadanie faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego

REKLAMA

Rozliczanie podatku naliczonego w przypadku WNT jest uzależnione od posiadania faktury. Czyli podatnik musi posiadać fakturę potwierdzająca transakcję. Co ważne okres na otrzymanie faktury jest ściśle określony i wynosi trzy miesiące. W praktyce podatnik po okresie trzech miesięcy musiał korygować zeznanie. W uzasadnieniu do projektu czytamy

„Powyższe spowoduje, iż podatek naliczony i należny z tytułu WNT będą zawsze rozliczane dokładnie w tym samym okresie rozliczeniowym, a w konsekwencji VAT od WNT będzie mógł być w pełni neutralny dla podatnika. W konsekwencji zmiana zlikwiduje konieczność monitorowania czy termin 3 miesięcy na otrzymanie faktury został przekroczony” 

Zmiana pozytywna jednak nie mająca obecnie dużego wpływu na rozliczanie podatku VAT poza brakiem konieczności monitorowania terminu 3 miesięcznego. 

Usługi zarządzania funduszami bez VAT

W świetle obecnego stanu prawnego zwolnione z VAT są wyłącznie usługi z funduszami, które mają siedzibę w Polsce. Taka regulacja powodowała, iż usługi zarządzania funduszami, które mają siedzibę poza naszym krajem były opodatkowane podatkiem VAT. Nowe regulacje doprowadzą, że wszystkie usługi zarządzania funduszami będą mogły korzystać ze zwolnienia. 

Jeden organ wydający WIS, WIA i WIT

WIS jest wydawany przez Krajową Informację Skarbową, WIA jest wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. W przypadku WIT jest od wydawany przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie – właściwego w sprawach WIP i WIT (I instancja) oraz WIA (II instancja).

Z uwagi na rozproszenie organów zaangażowanych w wydawanie wiążących informacji nadzór nad zachowaniem jednolitości jest niezwykle utrudniony. W wielu przypadkach tej jednolitości nie ma. 

Informacje będą wydawane przez jeden organ, którym będzie Krajowa Informacja Skarbowa.

Błędy w ewidencjach VAT zagrożone niższymi sankcjami

Z wyroku TSUE w sprawie C 935/19 wynika, iż nie powinno się w identyczny sposób traktować podatników popełniających błędy w ewidencjach VAT jak przestępców lub oszustów podatkowych. Teza wyroku spowodowała, iż stało się konieczna stała się zmiana ustawy o VAT. Slim VAT ma dostosować zapisy ustawy do tezy wyroku.

W świetle tych zmian zamiast obecnie obowiązujących stawek sankcji 30%, 20% i 15% będzie wprowadzona regulacja, iż sankcje są do 30%, do 20% oraz do 15%. Maksymalne stawki sankcji mają być stosowane tylko do oszustów podatkowych. Czyli w przypadku podatników popełniających błędy sankcje będą w niższej wysokości. Zmiana jak najbardziej pozytywna jednak dopiero po publikacji ustawy będziemy mogli określić jak to będzie stosowane.

Podsumowując w opracowaniu opisaliśmy najważniejsze zmiany dotyczące SLIM VAT 3. Zmiany te na pewno są pozytywne i uproszczą rozliczanie podatku VAT. Szczególnie pozytywna zmian dotyczy sankcji w podatku VAT. 

Autopromocja
Oprac. Piotr T. Szymański

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA