REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?
Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

Wynajem mieszkania spółdzielczego a VAT - co z czynszem płaconym spółdzielni?

Jestem podatnikiem VAT czynnym. Od lipca 2024 r. planuję wynajęcie należącego do mnie mieszkania na cele mieszkaniowe. Jaką stawkę VAT zastosować do takiego najmu? Na podstawie umowy, którą zawrę, najemca będzie zwracał mi czynsz, jaki reguluję na rzecz spółdzielni. Będzie również ponosił koszty zużycia energii elektrycznej i wody na podstawie odczytów z liczników znajdujących się w mieszkaniu. Czy zwrócony czynsz i opłaty za media powinienem wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu? Jak rozliczać te świadczenia w ryczałcie ewidencjonowanym, który będę opłacał z tytułu najmu mieszkania?

Ważne

Najem mieszkania na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT. Zdaniem organów podatkowych do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu mieszkania powinien Pan wliczać czynsz na rzecz spółdzielni zwracany przez najemcę. Nie musi Pan natomiast wliczać do niej ponoszonych przez najemcę opłat za media, które mogą być odrębnie refakturowane. Zwracany czynsz oraz opłaty za media nie stanowią dla Pana przychodu z tytułu najmu opodatkowywanego ryczałtem ewidencjonowanym. Szczegóły poniżej. 

Z pytania wynika, że zamierza Pan wynajmować mieszkanie na cele mieszkaniowe. Zgodnie z umową najemca mieszkania będzie Panu zwracał czynsz płacony na rzecz spółdzielni oraz ponosił koszty zużycia mediów, takich jak energia elektryczna i woda. Ma Pan wątpliwości odnośnie do:

  • stawki VAT dla świadczonych usług najmu, 
  • sposobu rozliczenia VAT od opłat za zużycie energii elektrycznej i wody oraz zwracanego czynszu,
  • sposobu rozliczenia ryczałtu ewidencjonowanego od opłat za media i zwracanego czynszu.

Każdą z tych kwestii omawiamy w osobnym punkcie.

Kiedy wynajem mieszkania jest zwolniony z VAT?

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwalnia się z VAT usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Aby móc skorzystać z tego zwolnienia, trzeba spełnić łącznie następujące przesłanki: 
1) usługa najmu musi być świadczona na własny rachunek,
2) wynajmowana nieruchomość ma charakter mieszkalny,
3) najem lub dzierżawa ma cel mieszkaniowy. 

Niespełnienie którejkolwiek z ww. przesłanek wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT dla świadczonej usługi najmu - w takim przypadki trzeba płacić VAT wg stawki 23%. Chyba, że chodzi o krótkotrwały wynajem albo usługi zakwaterowania - w takich przypadkach właściwa jest stawka 8% VAT.

W opisanym na wstępie stanie faktycznym będzie Pan zatem spełniał wszystkie przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. 

Jak rozliczyć VAT od opłat za energię elektryczną i wodę zużywane przez najemcę

Sposób rozliczenia VAT od regulowanych przez najemcę mieszkania kosztów mediów zależy od tego, czy najemca może wybrać:
- świadczeniodawcę albo 
- sposób korzystania z mediów. 

Jeżeli tak jest, to opłat za media nie należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu. Najem mieszkania i związane z nim media stanowią wtedy odrębne i niezależne świadczenia, które podlegają opodatkowaniu według stawek właściwych dla danej czynności. Takie stanowisko zajął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14. Potwierdzają je również organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 7 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.652.2023.2.MC).

W praktyce oznacza to, że po stronie wynajmującego mieszkanie dochodzi do:
- świadczenia usług najmu zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz
- refakturowania mediów na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT według stawki właściwej dla ich sprzedaży.

Odmienna sytuacja wystąpi, gdy najemca ponosi zryczałtowaną opłatę za media niezależną od ich faktycznego zużycia. W tym przypadku koszt mediów należy wliczyć do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu i zastosować do tej kwoty zwolnienie z VAT. 

Z pytania nie wynika, aby najemca miał ponosić ryczałtowe koszty zużycia mediów. Koszty zużycia energii i wody będzie ponosił na podstawie odczytów z liczników zmontowanych w mieszkaniu. To pozwala stwierdzić, że najemca będzie miał wpływ na korzystanie z tych mediów poprzez decydowanie o wielkości ich zużycia. W związku z tym nie ma podstaw, aby kwoty za zużycie mediów wliczał Pan do podstawy opodatkowania VAT świadczonej usługi najmu. Kwoty te należy opodatkować według stawek właściwych dla tych mediów, a więc według stawki 23% dla energii elektrycznej i 8% dla wody. 

Jak rozliczyć VAT od czynszu zwracanego przez najemcę

Jeżeli najemca zwraca wynajmującemu czynsz za wynajmowane mieszkanie, to zdaniem organów podatkowych należy tę kwotę wliczyć do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu. Zwracany czynsz nie ma bowiem związku z indywidualnym korzystaniem z tego mieszkania. Odmiennie niż w przypadku mediów najemca nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość czynszu za wynajmowane mieszkanie. Nie jest on ustalany na podstawie liczników w odniesieniu do konkretnego mieszkania. W związku z tym wynajmujący nie może rozliczać odrębnie zwracanych kwot. Musi je wliczyć do należności z tytułu najmu i opodatkować stawką właściwą dla tych usług, czyli zastosować do otrzymywanych kwot zwolnienie z VAT. Takie stanowisko Dyrektor KIS potwierdził w interpretacjach indywidualnych z 29 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.69.2021.2.PG) oraz z 14 kwietnia 2022 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.84.2022.5.PRM).

Jak rozliczyć ryczałt ewidencjonowany od zwrotu czynszu przez najemcę oraz ponoszonych przez niego opłat za media 

Z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (…) wynika, że opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przychodem z najmu będzie wyłącznie czynsz za najem, jeżeli z umowy najmu wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ponoszenia opłaty za media oraz czynszu na rzecz spółdzielni. Jeżeli strony umowy najmu nie zawrą w umowie takiego zastrzeżenia to organy podatkowe uznają, że przychodem wynajmującego są również ponoszone przez najemcę opłaty za media i czynsz. Takie stanowisko Dyrektor KIS zawarł w interpretacjach indywidualnych z 5 stycznia 2023 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.934.2022.1.MGR) oraz z 5 sierpnia 2021 r. (sygn. 0115 KDIT1.4011.389.2021.2.MST). W pierwszej z tych interpretacji możemy przeczytać:

(…) jeżeli (…) umowa najmu stanowi, że najemca zobowiązany jest zapłacić czynsz w określonej kwocie oraz pokrywać koszty mediów, to jedynie określona w umowie kwota czynszu będzie stanowić przysporzenie majątkowe dla Pana jako wynajmującego, a tym samym będzie generować przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wymienione przez Pana dodatkowe opłaty mediów (energii elektrycznej, wody, ścieków, wywozu śmieci, ogrzewania), rozliczane według zużycia, do których zapłaty zobowiązany jest, zgodnie z zawartą umową najmu najemca, nie będą stanowić dla Pana przysporzenia majątkowego. W zakresie uiszczania powyższych opłat pełni Pan jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcą a usługodawcami. W związku z tym, ww. opłaty nie będą stanowić dla Pana przysporzenia majątkowego, a tym samym nie spowodują powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

 

Katarzyna Wojciechowska, ekspert w zakresie VAT

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA