REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?
Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

Wynajem mieszkania spółdzielczego a VAT - co z czynszem płaconym spółdzielni?

Jestem podatnikiem VAT czynnym. Od lipca 2024 r. planuję wynajęcie należącego do mnie mieszkania na cele mieszkaniowe. Jaką stawkę VAT zastosować do takiego najmu? Na podstawie umowy, którą zawrę, najemca będzie zwracał mi czynsz, jaki reguluję na rzecz spółdzielni. Będzie również ponosił koszty zużycia energii elektrycznej i wody na podstawie odczytów z liczników znajdujących się w mieszkaniu. Czy zwrócony czynsz i opłaty za media powinienem wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu? Jak rozliczać te świadczenia w ryczałcie ewidencjonowanym, który będę opłacał z tytułu najmu mieszkania?

Ważne

Najem mieszkania na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT. Zdaniem organów podatkowych do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu mieszkania powinien Pan wliczać czynsz na rzecz spółdzielni zwracany przez najemcę. Nie musi Pan natomiast wliczać do niej ponoszonych przez najemcę opłat za media, które mogą być odrębnie refakturowane. Zwracany czynsz oraz opłaty za media nie stanowią dla Pana przychodu z tytułu najmu opodatkowywanego ryczałtem ewidencjonowanym. Szczegóły poniżej. 

Z pytania wynika, że zamierza Pan wynajmować mieszkanie na cele mieszkaniowe. Zgodnie z umową najemca mieszkania będzie Panu zwracał czynsz płacony na rzecz spółdzielni oraz ponosił koszty zużycia mediów, takich jak energia elektryczna i woda. Ma Pan wątpliwości odnośnie do:

  • stawki VAT dla świadczonych usług najmu, 
  • sposobu rozliczenia VAT od opłat za zużycie energii elektrycznej i wody oraz zwracanego czynszu,
  • sposobu rozliczenia ryczałtu ewidencjonowanego od opłat za media i zwracanego czynszu.

Każdą z tych kwestii omawiamy w osobnym punkcie.

Kiedy wynajem mieszkania jest zwolniony z VAT?

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwalnia się z VAT usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Aby móc skorzystać z tego zwolnienia, trzeba spełnić łącznie następujące przesłanki: 
1) usługa najmu musi być świadczona na własny rachunek,
2) wynajmowana nieruchomość ma charakter mieszkalny,
3) najem lub dzierżawa ma cel mieszkaniowy. 

Niespełnienie którejkolwiek z ww. przesłanek wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT dla świadczonej usługi najmu - w takim przypadki trzeba płacić VAT wg stawki 23%. Chyba, że chodzi o krótkotrwały wynajem albo usługi zakwaterowania - w takich przypadkach właściwa jest stawka 8% VAT.

W opisanym na wstępie stanie faktycznym będzie Pan zatem spełniał wszystkie przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. 

Jak rozliczyć VAT od opłat za energię elektryczną i wodę zużywane przez najemcę

Sposób rozliczenia VAT od regulowanych przez najemcę mieszkania kosztów mediów zależy od tego, czy najemca może wybrać:
- świadczeniodawcę albo 
- sposób korzystania z mediów. 

Jeżeli tak jest, to opłat za media nie należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu. Najem mieszkania i związane z nim media stanowią wtedy odrębne i niezależne świadczenia, które podlegają opodatkowaniu według stawek właściwych dla danej czynności. Takie stanowisko zajął Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14. Potwierdzają je również organy podatkowe (zob. interpretację indywidualną Dyrektora KIS z 7 lutego 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.652.2023.2.MC).

W praktyce oznacza to, że po stronie wynajmującego mieszkanie dochodzi do:
- świadczenia usług najmu zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz
- refakturowania mediów na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy o VAT według stawki właściwej dla ich sprzedaży.

Odmienna sytuacja wystąpi, gdy najemca ponosi zryczałtowaną opłatę za media niezależną od ich faktycznego zużycia. W tym przypadku koszt mediów należy wliczyć do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu i zastosować do tej kwoty zwolnienie z VAT. 

Z pytania nie wynika, aby najemca miał ponosić ryczałtowe koszty zużycia mediów. Koszty zużycia energii i wody będzie ponosił na podstawie odczytów z liczników zmontowanych w mieszkaniu. To pozwala stwierdzić, że najemca będzie miał wpływ na korzystanie z tych mediów poprzez decydowanie o wielkości ich zużycia. W związku z tym nie ma podstaw, aby kwoty za zużycie mediów wliczał Pan do podstawy opodatkowania VAT świadczonej usługi najmu. Kwoty te należy opodatkować według stawek właściwych dla tych mediów, a więc według stawki 23% dla energii elektrycznej i 8% dla wody. 

Jak rozliczyć VAT od czynszu zwracanego przez najemcę

Jeżeli najemca zwraca wynajmującemu czynsz za wynajmowane mieszkanie, to zdaniem organów podatkowych należy tę kwotę wliczyć do podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonej usługi najmu. Zwracany czynsz nie ma bowiem związku z indywidualnym korzystaniem z tego mieszkania. Odmiennie niż w przypadku mediów najemca nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość czynszu za wynajmowane mieszkanie. Nie jest on ustalany na podstawie liczników w odniesieniu do konkretnego mieszkania. W związku z tym wynajmujący nie może rozliczać odrębnie zwracanych kwot. Musi je wliczyć do należności z tytułu najmu i opodatkować stawką właściwą dla tych usług, czyli zastosować do otrzymywanych kwot zwolnienie z VAT. Takie stanowisko Dyrektor KIS potwierdził w interpretacjach indywidualnych z 29 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.69.2021.2.PG) oraz z 14 kwietnia 2022 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.84.2022.5.PRM).

Jak rozliczyć ryczałt ewidencjonowany od zwrotu czynszu przez najemcę oraz ponoszonych przez niego opłat za media 

Z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (…) wynika, że opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przychodem z najmu będzie wyłącznie czynsz za najem, jeżeli z umowy najmu wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ponoszenia opłaty za media oraz czynszu na rzecz spółdzielni. Jeżeli strony umowy najmu nie zawrą w umowie takiego zastrzeżenia to organy podatkowe uznają, że przychodem wynajmującego są również ponoszone przez najemcę opłaty za media i czynsz. Takie stanowisko Dyrektor KIS zawarł w interpretacjach indywidualnych z 5 stycznia 2023 r. (sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.934.2022.1.MGR) oraz z 5 sierpnia 2021 r. (sygn. 0115 KDIT1.4011.389.2021.2.MST). W pierwszej z tych interpretacji możemy przeczytać:

(…) jeżeli (…) umowa najmu stanowi, że najemca zobowiązany jest zapłacić czynsz w określonej kwocie oraz pokrywać koszty mediów, to jedynie określona w umowie kwota czynszu będzie stanowić przysporzenie majątkowe dla Pana jako wynajmującego, a tym samym będzie generować przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast wymienione przez Pana dodatkowe opłaty mediów (energii elektrycznej, wody, ścieków, wywozu śmieci, ogrzewania), rozliczane według zużycia, do których zapłaty zobowiązany jest, zgodnie z zawartą umową najmu najemca, nie będą stanowić dla Pana przysporzenia majątkowego. W zakresie uiszczania powyższych opłat pełni Pan jedynie rolę pośrednika pomiędzy najemcą a usługodawcami. W związku z tym, ww. opłaty nie będą stanowić dla Pana przysporzenia majątkowego, a tym samym nie spowodują powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

 

Katarzyna Wojciechowska, ekspert w zakresie VAT

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA