REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT
Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikowi na dzień likwidacji sklepiku spożywczego pozostały towary, których nie sprzedał i już nie będzie próbował ich odsprzedać. Zrobił remanent. Czy ma obliczyć VAT od tego remanentu, tj. odszukać stawki na każdy asortyment i wyliczyć VAT? Gdzie powinien ująć obliczony VAT od remanentu w ostatniej deklaracji?

Jeżeli przy nabyciu niesprzedanych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, jest on obowiązany do ich opodatkowania VAT w ramach tzw. remanentu likwidacyjnego. Kwotę podatku należnego od remanentu należy wykazać w poz. 33 ostatniej składanej przez podatnika deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podatnicy będący osobami fizycznymi, którzy kończą prowadzenie działalności gospodarczej, są obowiązani do opodatkowania VAT w ramach spisu z natury (zwanego również remanentem) towarów pozostałych na dzień zaprzestania wykonywania tych czynności (art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Obowiązek sporządzenia spisu z natury VAT

Kiedy sporządzany jest spis z natury

REKLAMA

Kiedy nie jest sporządzany spis z natury

Po rozwiązaniu:

• spółki cywilnej lub

• spółki handlowej niemającej osobowości prawnej

Po likwidacji spółki kapitałowej

Po zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez podatnika będącego osobą fizyczną

Gdy rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności dokonuje podatnik, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9

Jeżeli podatnik będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy

Przez podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarcze

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Spis z natury

W ramach sporządzonego spisu z natury opodatkowaniu podlegają te towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawione reguły stosuje się jednak wyłącznie do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy o VAT). Dotyczy to m.in. niesprzedanych towarów handlowych.

Z takim stanowiskiem możemy się spotkać także, przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 19 września 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-514/14-4/JS), w której organ podsumował:

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wskazała Wnioskodawczyni – w stosunku do zakupionych z dotacji towarów handlowych przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej Zainteresowana była zobowiązana do wykazania tych towarów w spisie z natury, a tym samym do opodatkowania ich podatkiem VAT na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 4 ustawy.

Spis z natury towarów sporządzamy na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Rozliczenie niesprzedanych towarów w remanencie

Jeżeli zatem przy nabyciu towarów, o których mowa, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, jest on obowiązany do ujęcia ich w sporządzanym dla celów VAT spisie z natury (remanencie) i obliczenia kwoty podatku należnego przy zastosowaniu:

• podstawy opodatkowania ustalonej według zasad z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT (art. 14 ust. 8 ustawy o VAT); wówczas podstawą opodatkowania towarów handlowych będzie cena nabycia tych towarów lub towarów podobnych, określona w momencie ich dostawy (a więc uwzględniająca zmianę ich wartości rynkowej – zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 września 2008 r., sygn. IPPP2/443-1010/08-2/IK, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 9 czerwca 2011 r., sygn. ITPP1/443-390/11/KM);

• właściwych dla tych towarów stawek VAT.

Kalkulatory

Informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego trzeba dołączyć do ostatniej deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, tj. do deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D składanej za okres rozliczeniowy zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT). W deklaracji tej należy również wykazać obliczoną we wskazany sposób kwotę podatku należnego. Służy do tego poz. 33 VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

Informację o dokonanym spisie, ustalonej na jego podstawie wartości oraz o kwocie podatku należnego trzeba dołączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawa prawna:

• art. 14, art. 29a ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Tomasz Krywan
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

REKLAMA

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod [zgłoszenie: ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF]

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA