REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT
Niesprzedane towary handlowe w remanencie likwidacyjnym - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnikowi na dzień likwidacji sklepiku spożywczego pozostały towary, których nie sprzedał i już nie będzie próbował ich odsprzedać. Zrobił remanent. Czy ma obliczyć VAT od tego remanentu, tj. odszukać stawki na każdy asortyment i wyliczyć VAT? Gdzie powinien ująć obliczony VAT od remanentu w ostatniej deklaracji?

Jeżeli przy nabyciu niesprzedanych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, jest on obowiązany do ich opodatkowania VAT w ramach tzw. remanentu likwidacyjnego. Kwotę podatku należnego od remanentu należy wykazać w poz. 33 ostatniej składanej przez podatnika deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

REKLAMA

Podatnicy będący osobami fizycznymi, którzy kończą prowadzenie działalności gospodarczej, są obowiązani do opodatkowania VAT w ramach spisu z natury (zwanego również remanentem) towarów pozostałych na dzień zaprzestania wykonywania tych czynności (art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Obowiązek sporządzenia spisu z natury VAT

Kiedy sporządzany jest spis z natury

Kiedy nie jest sporządzany spis z natury

Po rozwiązaniu:

spółki cywilnej lub

spółki handlowej niemającej osobowości prawnej

Po likwidacji spółki kapitałowej

Po zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez podatnika będącego osobą fizyczną

Gdy rozwiązania spółki lub zaprzestania działalności dokonuje podatnik, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9

Jeżeli podatnik będący osobą fizyczną nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy

Przez podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarcze

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

Spis z natury

W ramach sporządzonego spisu z natury opodatkowaniu podlegają te towary, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedstawione reguły stosuje się jednak wyłącznie do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 4 ustawy o VAT). Dotyczy to m.in. niesprzedanych towarów handlowych.

Z takim stanowiskiem możemy się spotkać także, przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 19 września 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-514/14-4/JS), w której organ podsumował:

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro – jak wskazała Wnioskodawczyni – w stosunku do zakupionych z dotacji towarów handlowych przysługiwało Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to w sytuacji likwidacji działalności gospodarczej Zainteresowana była zobowiązana do wykazania tych towarów w spisie z natury, a tym samym do opodatkowania ich podatkiem VAT na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 4 ustawy.

Spis z natury towarów sporządzamy na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Rozliczenie niesprzedanych towarów w remanencie

REKLAMA

Jeżeli zatem przy nabyciu towarów, o których mowa, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, jest on obowiązany do ujęcia ich w sporządzanym dla celów VAT spisie z natury (remanencie) i obliczenia kwoty podatku należnego przy zastosowaniu:

• podstawy opodatkowania ustalonej według zasad z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT (art. 14 ust. 8 ustawy o VAT); wówczas podstawą opodatkowania towarów handlowych będzie cena nabycia tych towarów lub towarów podobnych, określona w momencie ich dostawy (a więc uwzględniająca zmianę ich wartości rynkowej – zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 września 2008 r., sygn. IPPP2/443-1010/08-2/IK, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 9 czerwca 2011 r., sygn. ITPP1/443-390/11/KM);

• właściwych dla tych towarów stawek VAT.

Kalkulatory

Informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego trzeba dołączyć do ostatniej deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, tj. do deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D składanej za okres rozliczeniowy zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 5 ustawy o VAT). W deklaracji tej należy również wykazać obliczoną we wskazany sposób kwotę podatku należnego. Służy do tego poz. 33 VAT-7/VAT-7K/VAT-7D.

Informację o dokonanym spisie, ustalonej na jego podstawie wartości oraz o kwocie podatku należnego trzeba dołączyć do deklaracji podatkowej składanej za okres zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawa prawna:

• art. 14, art. 29a ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Tomasz Krywan
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA