Jak rozliczyć koszty gwarancji w podatku VAT
REKLAMA
REKLAMA
Czy obciążenie przez naszą Spółkę sprzedawcy wskazanymi powyżej kosztami powinno zostać udokumentowane fakturą czy też notą księgową?
REKLAMA
50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online
Rozliczenie gwarancji w VAT - odpowiedź Eksperta
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej również podatkiem VAT) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Pod pojęciem usługi, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jednocześnie, winno być to świadczenie wykonywane za odpłatnością.
W rozważanym przypadku Państwa Spółka (jako nabywca) uprawniona jest do obciążenia sprzedawcy kosztami dotyczącymi napraw gwarancyjnych. W takim przypadku sprzedawca dokona zapłaty należności na rzecz Państwa Spółki tytułem zwrotu poniesionych wydatków. Jednocześnie, w związku z uiszczoną kwotą sprzedawca nie uzyska żadnego świadczenia wzajemnego od Państwa Spółki. Nie świadczą Państwo na rzecz sprzedawcy żadnej usługi. Zatem, otrzymanie przez Państwa zwrotu kosztów dotyczących napraw towarów objętych gwarancją nie będzie stanowić czynności opodatkowanej VAT.
W takiej sytuacji dla udokumentowania zwrotu poniesionych kosztów właściwa będzie nota księgowa. Potwierdzenie prawidłowości powyższego odnaleźć można w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w dniu 7 maja 2013 r. (Sygn.: IPTPP2/443-60/13-4/AW) oraz w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 13 sierpnia 2013 r. (Sygn.: PT8/033/175/409/SBA/13/RD84048).
500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF
Karolina Gierszewska, Dyrektor Departamentu Podatków Pośrednich w ECDDP Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat