REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?
Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

NSA potwierdził, że owszem, można skorygować pustą fakturę, ale podatnik ma na to czas dopóty, dopóki kontrolerzy nie wejdą do firmy. Jeśli dokona korekty przed kontrolą i zadba o to, by jego kontrahent też skorygował swoje rozliczenia, to uniknie sankcji. Po kontroli jest już na to za późno – wyjaśnił sędzia Sylwester Marciniak.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Chodziło o przedsiębiorcę, który brał udział w wyłudzeniu VAT. Mężczyzna wystawił pustą fakturę na dobrze już znanego organom podatkowym oszusta. Podczas kontroli podatkowej fiskus zakwestionował prawdziwość transakcji i zażądał podatku podwójnie. Pierwszy raz od wystawcy faktury, drugi raz od jego kontrahenta. Z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT wynika bowiem, że każdy, kto wystawi fakturę, musi zapłacić wynikający z niej podatek, choćby transakcja nie miała miejsca. Z drugiej strony, jeśli faktura nie dokumentuje rzeczywistego zdarzenia, to kontrahent nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego (art. 88 ust. 3a pkt 4a). A jeśli już go odliczył, to musi oddać go wraz z odsetkami.

Korekta lekiem na VAT

Po kontroli podatnik wpadł na pomysł, jak uniknąć negatywnych konsekwencji. Wymyślił, że może przecież skorygować pustą fakturę do zera. Dzięki temu nie będzie musiał zapłacić podatku. Od razu poinformował o tym swojego kontrahenta i zobowiązał go do korekty podatku naliczonego. Nie miał pewności, czy faktycznie on to uczynił, ale uważał, że ze swojej strony zrobił wszystko, co możliwe, żeby budżet na tym nie stracił.

REKLAMA

Zakwestionowały to organy podatkowe. – Po kontroli nie można już skorygować pustej faktury – stwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku. Wyjaśnił, że gdyby tak było, to art. 108 par. 1 byłby martwym przepisem, a ma być sankcją dla oszustów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej orzekł jednak WSA w Białymstoku. Stwierdził, że nie ma przeszkód do korekty, jeśli faktycznie nie doszło do uszczuplenia, i nakazał organom sprawdzić, czy kontrahent zwrócił cały VAT wraz z odsetkami.

Dyrektor izby stwierdził, że niczego nie będzie sprawdzał, bo bez względu na to, czy VAT wrócił do budżetu, wystawca faktury i tak musi ponieść konsekwencje. Rację przyznał mu Naczelny Sąd Administracyjny, ale gdy sprawa wróciła do WSA, ten ponownie orzekł na korzyść przedsiębiorcy.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Tylko przed kontrolą

Spór ostatecznie zakończył NSA. Uzasadniając wyrok, sędzia Sylwester Marciniak wyjaśnił, że gdyby sąd kasacyjny przyjął rozumowanie WSA, to oszuści podatkowi mogliby bezkarnie wyłudzać VAT. Każdy mógłby wystawiać puste faktury, a w razie kontroli po prostu je skorygować i oddać budżetowi to, co mu się należy – powiedział sędzia.

NSA wyjaśnił także, że z orzecznictwa TSUE wcale nie wynika – jak chciałby podatnik – że można korygować puste faktury po kontroli. Z orzeczenia w sprawie o sygn. akt C-454/98 wynika tylko tyle, że podatnik może dokonać korekty wystawionej faktury bez względu na to, czy działał w dobrej wierze, jeśli w odpowiednim czasie wyeliminuje ryzyko jakichkolwiek strat we wpływach podatkowych do budżetu – podkreślił NSA.

Taki sam wniosek wypływa z nowszego orzeczenia TSUE (sygn. akt C-138/12). Zgodnie z tezą 27 tego orzeczenia nie można odmówić prawa do korekty podatnikowi, który we właściwym czasie w pełni wyeliminował niebezpieczeństwo uszczuplenia dochodów podatkowych. Tymczasem w tej sprawie nie tylko doszło do uszczuplenia budżetu, co wykazała kontrola podatkowa, lecz także trudno mówić o dobrej wierze, bo celem podatnika było wyłudzenie podatku – stwierdził NSA. ©?

Przytoczył także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia 2015 r. (sygn. akt P 40/13). TK stwierdził w nim, że oszuści nie tylko powinni ponieść odpowiedzialność podatkową (z art. 108 par.1 ustawy o VAT), ale także odpowiedzialność karno-skarbową za uszczuplenie budżetu (z art. 62 par.2 ustawy kodeks karny skarbowy). ©?

Nieuczciwość musi być karana

Roman Namysłowski, Crido Taxand:

Artykuł 108 polskiej ustawy jest odpowiednikiem art. 203 dyrektywy o VAT. TSUE wypowiedział się co do niego w orzeczeniu w sprawie C-342/87 (Genius Holding). Wyjaśnił, że można skorygować pustą fakturę, pod warunkiem że podatnik działał w dobrej wierze. W związku z tym, zakładając, że celem podatnika było wyłudzenie podatku, należy mu takiego prawa odmówić, co słusznie uczynił NSA. W przeciwnym razie oszukańcze działania podatników nie miałyby żadnych negatywnych konsekwencji. Każdy przedsiębiorca mógłby wystawiać puste faktury i liczyć na to, że kontrola do niego nie przyjdzie, a jeśli nawet przyjdzie, to i tak wtedy skoryguje fakturę. To niedopuszczalne. Nie może być tak, żeby nie było żadnej sankcji za naginanie systemu VAT i wyłudzanie podatku. ©?

Trzeba znowelizować przepisy

Artur Ratajczak, Tax Corner:

NSA odpowiedział twierdząco na dwa istotne pytania. Pierwsze dotyczy tego, czy zakresem art. 108 są objęte puste faktury (niedokumentujące rzeczywistego obrotu) oraz czy można je korygować po kontroli. Należy podkreślić, że w orzecznictwie nie ma obecnie jednolitej linii orzeczniczej dotyczącej tych zagadnień. Czytając literalnie przepisy, trudno znaleźć zakaz korekty pustych faktur. Z tego powodu sądy muszą odwoływać się do wykładni celowościowej i systemowej, co budzi niestety spory. W mojej ocenie należałoby tak znowelizować przepisy o VAT, aby – w przypadkach ewidentnych oszustw – wprost zakazywały korekty faktur, nakazując zarazem stosowanie art. 108. Ten postulat wydaje się tym bardziej słuszny, że prawdopodobnie klauzula rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika niedługo wejdzie w życie i spowoduje nowe trudności w piętnowaniu oszustw w VAT. ©?

Patrycja Dudek

patrycja.dudek@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA