REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w usługach transportowych

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych / Fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych, w przypadku usług transportu sanitarnego, od importu usług transportowych, od usług spedycji oraz dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych

23 czerwca 2014 r. wykonałem usługę transportową na rzecz innego podatnika VAT. Zapłatę za usłu­gę otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy od tej usługi?

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku usług transportowych, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli z chwilą wykonania usługi. Jeżeli przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania - w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Jeżeli wy­konał Pan usługę transportową 23 czerwca 2014 r., to w tym dniu powstał obowiązek podatkowy w VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku usług transportu sanitarnego

Jesteśmy podmiotem leczniczym. Zajmujemy się świadczeniem usług w zakresie szeroko po­jętej działalności związanej z ochroną zdrowia. Świadczymy również usługi związane z trans­portem sanitarnym na podstawie umów podpisanych z innymi podmiotami leczniczymi, NFZ czy w stosunku do jednostek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), ale także na zlecenie osób fi­zycznych, których transport ze względu na wskazania medyczne może zostać dokonany jedynie karetką ze specjalistycznym wyposażeniem i z zapewnieniem obsługi medycznej. W jakim mo­mencie powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla świadczonych przez nas usług trans­portu sanitarnego?

Usługi transportu sanitarnego dotyczące przewozu pacjentów są bezsprzecznie usługami transportu osób, nawet jeśli są wykonywane przygotowanymi w tym celu specjalistycznymi środkami transportu, z zapewnieniem opieki medycznej osobie transportowanej. Dla usług transportu osób nie przewidziano szczególnego sposobu określania obowiązku podatkowego. Powstaje on zatem na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, przy świadczeniu usług transportu sanitarnego, momentem powstania obowiązku podatkowego będzie moment wykonania przez Państwa tej usługi.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

PODSTAWA PRAWNA:

art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od importu usług transportowych

Wysyłamy produkowane przez nas towary kontrahentowi niemieckiemu. Zgodnie z zawartą umową z niemieckim kontrahentem częściowo pokrywamy koszty transportu towarów odpowiednio do wiel­kości przesyłki. Kontrahent niemiecki refakturuje na nas część kosztów usługi transportowej, naby­wanej przez niego od podmiotu trzeciego, wystawiając na naszą rzecz rachunki w euro na tę część kosztów transportu, która obciąża naszą firmę. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy od importu usług transportowych?

Przepisy nie przewidują szczególnych zasad powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do importu usług transportowych, który wystąpi u Państwa z tytułu nabycia usługi od niemieckiego kontra­henta niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca wykonywania działalności. Oznacza to, że obo­wiązek ten powstaje na takich samych zasadach, jak w przypadku tego rodzaju usługi krajowej. Art. 19a ustawy o VAT nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usługi transportowej. W konsekwencji dla tej usługi obowiązek powstaje na zasadach ogólnych, tj. w momencie, gdy usługa transportowa jest faktycznie zrealizowana, o ile nie uiszczą Państwo na poczet jej wykonania jakiejś zaliczki. Wówczas bowiem, obowiązek podatkowy powstanie w dacie zapłaty zaliczki - w odniesie­niu do zapłaconej kontrahentowi niemieckiemu kwoty. Jeśli płatności zaliczkowe na rzecz niemieckiego kontrahenta nie wystąpią, to podatek należny z tytułu importu usługi transportowej powinni Państwo wykazać w deklaracji VAT za okres, w którym ją faktycznie wykonano.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 maja 2014 r. (sygn. IBPP4/443-27/14/LG) czytamy:

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Mając na uwadze, że dla przedmiotowej usługi nie przewidziano szczególnego momentu po­wstania obowiązku podatkowego, jak i też z wniosku nie wynika, że usługa ta była przedpłacona, to obo­wiązek podatkowy dla tej usługi powstaje na zasadach ogólnych, tj. gdy usługa jest faktycznie zrealizo­wana. (...) W konsekwencji usługa ta winna być wykazana w deklaracji VAT za okres, w którym ją faktycznie wykonano, abstrahując od ustaleń dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą i jego kontrahentem co do terminu zakończenia usługi.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług spedycji

Świadczymy usługi spedycji. Obejmują one organizowanie transportu lądowego, zgodnie z zapo­trzebowaniem składanym przez klientów. Wykonując zlecone usługi, dokonujemy zakupu usług transportowych od firm transportowych lub innych przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych. Po wykonaniu usługi obciążamy swoich zleceniodawców kwotami stanowiącymi wynagrodzenie za realizację usługi spedycyjnej, skalkulowane z uwzględnieniem kwot należnych przewoźnikom lub innym przedsiębiorstwom transportowo-spedycyjnym za wykonane usługi przewozowe lub spedy­cyjne oraz kwot opłat manipulacyjnych, biurowych itp. Po otrzymaniu wszystkich dokumentów zwią­zanych z realizacją zamówienia, zostaje wystawiona faktura za wykonaną usługę spedycyjną. Czy postępujemy prawidłowo, przyjmując jako moment wykonania usługi spedycyjnej dzień, w którym dysponujemy wszystkimi niezbędnymi dokumentami, umożliwiającymi rzetelne wykonanie usługi i wywiązanie się z obowiązków spedytora? Nadmieniam, że na wystawianych przez nas fakturach ten właśnie dzień jest wskazany jako data sprzedaży usługi spedycji.

Nie. Dniem wykonania usługi spedycyjnej w sytuacji opisanej przez Państwa w pytaniu jest moment za­kończenia jej wykonywania, którym to momentem jest wykonanie ostatniej czynności wchodzącej w skład tej usługi. Z pytania nie wynika bowiem, że klienci dokonują wpłat jakichkolwiek zaliczek czy przedpłat na poczet wykonania tych usług w przyszłości, zatem przy określaniu momentu powstania obowiązku po­datkowego nie będzie miał zastosowania art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Ponieważ dla usług spedycyjnych nie przewidziano ustalania obowiązku podatkowego na szczególnych zasadach, to będzie on powstawał zgodnie z zasadą ogólną, określoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z momentem wykonania tej usługi, określonym we wskazany wyżej sposób.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 maja 2014 r. (sygn. ILPP2/443-148/14-4/EN) czytamy:

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi spedycyjnej. Natomiast za dzień zakończenia usługi spedycyjnej należy uznać dzień, w którym wykonana zostanie ostania czynność składająca się na usługę spedycyjną świadczoną przez Wnioskodawcę.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych

Na zamówienie podmiotów leczniczych dostarczamy krew i jej składniki swoim transportem. Usługa transportu krwi i jej preparatów jest wykonywana wyłącznie na terenie kraju. Jak powinniśmy ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla tych usług?

Dla usług transportu towarów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, powinni Państwo opodatkować świadczoną usługę transpor­tową z chwilą jej wykonania.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA