REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek podatkowy w usługach transportowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych / Fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych, w przypadku usług transportu sanitarnego, od importu usług transportowych, od usług spedycji oraz dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych

23 czerwca 2014 r. wykonałem usługę transportową na rzecz innego podatnika VAT. Zapłatę za usłu­gę otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy od tej usługi?

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku usług transportowych, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli z chwilą wykonania usługi. Jeżeli przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania - w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Jeżeli wy­konał Pan usługę transportową 23 czerwca 2014 r., to w tym dniu powstał obowiązek podatkowy w VAT.

PODSTAWA PRAWNA:

art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku usług transportu sanitarnego

Jesteśmy podmiotem leczniczym. Zajmujemy się świadczeniem usług w zakresie szeroko po­jętej działalności związanej z ochroną zdrowia. Świadczymy również usługi związane z trans­portem sanitarnym na podstawie umów podpisanych z innymi podmiotami leczniczymi, NFZ czy w stosunku do jednostek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), ale także na zlecenie osób fi­zycznych, których transport ze względu na wskazania medyczne może zostać dokonany jedynie karetką ze specjalistycznym wyposażeniem i z zapewnieniem obsługi medycznej. W jakim mo­mencie powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla świadczonych przez nas usług trans­portu sanitarnego?

Usługi transportu sanitarnego dotyczące przewozu pacjentów są bezsprzecznie usługami transportu osób, nawet jeśli są wykonywane przygotowanymi w tym celu specjalistycznymi środkami transportu, z zapewnieniem opieki medycznej osobie transportowanej. Dla usług transportu osób nie przewidziano szczególnego sposobu określania obowiązku podatkowego. Powstaje on zatem na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, przy świadczeniu usług transportu sanitarnego, momentem powstania obowiązku podatkowego będzie moment wykonania przez Państwa tej usługi.

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

PODSTAWA PRAWNA:

art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od importu usług transportowych

Wysyłamy produkowane przez nas towary kontrahentowi niemieckiemu. Zgodnie z zawartą umową z niemieckim kontrahentem częściowo pokrywamy koszty transportu towarów odpowiednio do wiel­kości przesyłki. Kontrahent niemiecki refakturuje na nas część kosztów usługi transportowej, naby­wanej przez niego od podmiotu trzeciego, wystawiając na naszą rzecz rachunki w euro na tę część kosztów transportu, która obciąża naszą firmę. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy od importu usług transportowych?

Przepisy nie przewidują szczególnych zasad powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do importu usług transportowych, który wystąpi u Państwa z tytułu nabycia usługi od niemieckiego kontra­henta niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca wykonywania działalności. Oznacza to, że obo­wiązek ten powstaje na takich samych zasadach, jak w przypadku tego rodzaju usługi krajowej. Art. 19a ustawy o VAT nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usługi transportowej. W konsekwencji dla tej usługi obowiązek powstaje na zasadach ogólnych, tj. w momencie, gdy usługa transportowa jest faktycznie zrealizowana, o ile nie uiszczą Państwo na poczet jej wykonania jakiejś zaliczki. Wówczas bowiem, obowiązek podatkowy powstanie w dacie zapłaty zaliczki - w odniesie­niu do zapłaconej kontrahentowi niemieckiemu kwoty. Jeśli płatności zaliczkowe na rzecz niemieckiego kontrahenta nie wystąpią, to podatek należny z tytułu importu usługi transportowej powinni Państwo wykazać w deklaracji VAT za okres, w którym ją faktycznie wykonano.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 maja 2014 r. (sygn. IBPP4/443-27/14/LG) czytamy:

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Mając na uwadze, że dla przedmiotowej usługi nie przewidziano szczególnego momentu po­wstania obowiązku podatkowego, jak i też z wniosku nie wynika, że usługa ta była przedpłacona, to obo­wiązek podatkowy dla tej usługi powstaje na zasadach ogólnych, tj. gdy usługa jest faktycznie zrealizo­wana. (...) W konsekwencji usługa ta winna być wykazana w deklaracji VAT za okres, w którym ją faktycznie wykonano, abstrahując od ustaleń dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą i jego kontrahentem co do terminu zakończenia usługi.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług spedycji

REKLAMA

Świadczymy usługi spedycji. Obejmują one organizowanie transportu lądowego, zgodnie z zapo­trzebowaniem składanym przez klientów. Wykonując zlecone usługi, dokonujemy zakupu usług transportowych od firm transportowych lub innych przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych. Po wykonaniu usługi obciążamy swoich zleceniodawców kwotami stanowiącymi wynagrodzenie za realizację usługi spedycyjnej, skalkulowane z uwzględnieniem kwot należnych przewoźnikom lub innym przedsiębiorstwom transportowo-spedycyjnym za wykonane usługi przewozowe lub spedy­cyjne oraz kwot opłat manipulacyjnych, biurowych itp. Po otrzymaniu wszystkich dokumentów zwią­zanych z realizacją zamówienia, zostaje wystawiona faktura za wykonaną usługę spedycyjną. Czy postępujemy prawidłowo, przyjmując jako moment wykonania usługi spedycyjnej dzień, w którym dysponujemy wszystkimi niezbędnymi dokumentami, umożliwiającymi rzetelne wykonanie usługi i wywiązanie się z obowiązków spedytora? Nadmieniam, że na wystawianych przez nas fakturach ten właśnie dzień jest wskazany jako data sprzedaży usługi spedycji.

Nie. Dniem wykonania usługi spedycyjnej w sytuacji opisanej przez Państwa w pytaniu jest moment za­kończenia jej wykonywania, którym to momentem jest wykonanie ostatniej czynności wchodzącej w skład tej usługi. Z pytania nie wynika bowiem, że klienci dokonują wpłat jakichkolwiek zaliczek czy przedpłat na poczet wykonania tych usług w przyszłości, zatem przy określaniu momentu powstania obowiązku po­datkowego nie będzie miał zastosowania art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Ponieważ dla usług spedycyjnych nie przewidziano ustalania obowiązku podatkowego na szczególnych zasadach, to będzie on powstawał zgodnie z zasadą ogólną, określoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. z momentem wykonania tej usługi, określonym we wskazany wyżej sposób.

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 9 maja 2014 r. (sygn. ILPP2/443-148/14-4/EN) czytamy:

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi spedycyjnej. Natomiast za dzień zakończenia usługi spedycyjnej należy uznać dzień, w którym wykonana zostanie ostania czynność składająca się na usługę spedycyjną świadczoną przez Wnioskodawcę.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych

Na zamówienie podmiotów leczniczych dostarczamy krew i jej składniki swoim transportem. Usługa transportu krwi i jej preparatów jest wykonywana wyłącznie na terenie kraju. Jak powinniśmy ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla tych usług?

Dla usług transportu towarów obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, powinni Państwo opodatkować świadczoną usługę transpor­tową z chwilą jej wykonania.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA