REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT?

inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT? /Fot. Fotolia
Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bez odpowiedniego pojazdu wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Co warte podkreślenia, w firmie można użytkować nie tylko samochód. Motocykl, motorower czy skuter to również świetna opcja. Uwaga jednak – użytkowanie każdego z nich wymaga odpowiedniego rozliczenia pod kątem VAT. A to może okazać się nie tak łatwe.

Motocykl samochodem? Przepisy nie pozostawiają złudzeń

Spora część przedsiębiorców, którzy decydują się wykorzystywać w firmie motocykl, robi to ze względów oszczędnościowych. Taki pojazd jest bowiem tańszy od samochodu – nie tylko w odniesieniu do samego zakupu, ale również jego późniejszej eksploatacji.

REKLAMA

Autopromocja

Tyle, że przepisy podatkowe traktują motocykl nie jako jednoślad, ale jako… pojazd samochodowy posiadający silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3. W praktyce oznacza to, że powinien być on rozliczany na zasadach identycznych, jak ma to miejsce przy zwykłej „osobówce”.

Jak wygląda rozliczenie VAT od zakupów związanych z motocyklem?

Zaliczenie motocykla do samochodów osobowych sprawia, że rozliczenie VAT od jego zakupu i kosztów eksploatacyjnych zależne jest od sposobu wykorzystania w firmie.

Co za tym idzie, w przypadku, gdy przedsiębiorca używa motocykla wyłącznie w działalności gospodarczej (pojazd wprowadzony jest do środków trwałych firmy), może odliczyć 100% podatku VAT przy jego zakupie - o ile spełni dodatkowe warunki. Chodzi tu o obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu na potrzeby podatku VAT, sporządzenie regulaminu użytkowania oraz zgłoszenie do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca korzystający z motocykla wyłącznie w firmie może również w pełnej wysokości odliczać VAT od zakupionego paliwa i kosztów eksploatacji.

Powszechniejszą jest jednak sytuacja, w której motocykla używa się do tzw. celów mieszanych, czyli równocześnie w firmie i na potrzeby prywatne. Taki sposób użytkowania pozwala na odliczenie 50% podatku od zakupu. Ta sama zasada obowiązuje też w odniesieniu do nabycia paliwa i kosztów związanych z eksploatacją pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jakie prawa i obowiązki ma podatnik występujący o zwrot nadwyżki VAT

Odliczenie VAT od motoroweru używanego w firmie – inne zasady niż przy motocyklu

Posiadanie przez przedsiębiorcę firmowego motoroweru również wymaga odpowiedniego rozliczania. Przepisy definiują motorower jako pojazd dwu- lub trójkołowy, zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Co najważniejsze – nie jest on traktowany jako pojazd samochodowy. Tym samym jego rozliczenie przebiega na zasadach ogólnych. Jeśli więc motorower ma służyć wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, to przedsiębiorca może w całości odliczyć podatek VAT od jego zakupu, nabycia paliwa oraz pozostałych wydatków na eksploatację.

Nie ma także konieczności zgłaszania takiego pojazdu do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca nie musi ponadto prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT.

Koszty transportu w podstawie opodatkowania VAT


Rozliczenie skutera komplikują niejednolite regulacje

Na pewne trudności mogą z kolei natknąć się właściciele skuterów. Wszystko przez niejednolite przepisy podatkowe. Najbardziej bezpieczną dla przedsiębiorcy opcją jest tu odliczenie 50% VAT od wydatków związanych z zakupem i eksploatacją takiego pojazdu.

O pełne odliczenie mogą się jednak pokusić właściciele firm, którzy posiadają skutery o maksymalnej prędkości nieprzekraczającej 25 km/h. Taki pojazd nie jest bowiem traktowany jako samochodowy, co daje prawo do odliczenia VAT w całości.

Jeśli jednak skuter rozwija większą prędkość niż wspomniane 25 km/h, to w myśl przepisów jest samochodem. To z kolei sprawia, że rozliczenie VAT wygląda identycznie, jak przy motocyklu.

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Odzież ochronna w kosztach? Nie ma na to szans

Niezależnie od typu pojazdu, na który zdecyduje się przedsiębiorca, nie ma możliwości, żeby zakup odzieży ochronnej czy też kasku zapisać jako koszty firmowe. Obowiązujące regulacje traktują tego typu zakupy jako mające charakter osobisty. A takich w firmie rozliczyć się, niestety, nie da.

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA