REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT? /Fot. Fotolia
Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Bez odpowiedniego pojazdu wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Co warte podkreślenia, w firmie można użytkować nie tylko samochód. Motocykl, motorower czy skuter to również świetna opcja. Uwaga jednak – użytkowanie każdego z nich wymaga odpowiedniego rozliczenia pod kątem VAT. A to może okazać się nie tak łatwe.

Motocykl samochodem? Przepisy nie pozostawiają złudzeń

Spora część przedsiębiorców, którzy decydują się wykorzystywać w firmie motocykl, robi to ze względów oszczędnościowych. Taki pojazd jest bowiem tańszy od samochodu – nie tylko w odniesieniu do samego zakupu, ale również jego późniejszej eksploatacji.

REKLAMA

Tyle, że przepisy podatkowe traktują motocykl nie jako jednoślad, ale jako… pojazd samochodowy posiadający silnik spalinowy o pojemności skokowej przekraczającej 50 cm3. W praktyce oznacza to, że powinien być on rozliczany na zasadach identycznych, jak ma to miejsce przy zwykłej „osobówce”.

Jak wygląda rozliczenie VAT od zakupów związanych z motocyklem?

Zaliczenie motocykla do samochodów osobowych sprawia, że rozliczenie VAT od jego zakupu i kosztów eksploatacyjnych zależne jest od sposobu wykorzystania w firmie.

REKLAMA

Co za tym idzie, w przypadku, gdy przedsiębiorca używa motocykla wyłącznie w działalności gospodarczej (pojazd wprowadzony jest do środków trwałych firmy), może odliczyć 100% podatku VAT przy jego zakupie - o ile spełni dodatkowe warunki. Chodzi tu o obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu na potrzeby podatku VAT, sporządzenie regulaminu użytkowania oraz zgłoszenie do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca korzystający z motocykla wyłącznie w firmie może również w pełnej wysokości odliczać VAT od zakupionego paliwa i kosztów eksploatacji.

Powszechniejszą jest jednak sytuacja, w której motocykla używa się do tzw. celów mieszanych, czyli równocześnie w firmie i na potrzeby prywatne. Taki sposób użytkowania pozwala na odliczenie 50% podatku od zakupu. Ta sama zasada obowiązuje też w odniesieniu do nabycia paliwa i kosztów związanych z eksploatacją pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jakie prawa i obowiązki ma podatnik występujący o zwrot nadwyżki VAT

Odliczenie VAT od motoroweru używanego w firmie – inne zasady niż przy motocyklu

Posiadanie przez przedsiębiorcę firmowego motoroweru również wymaga odpowiedniego rozliczania. Przepisy definiują motorower jako pojazd dwu- lub trójkołowy, zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Co najważniejsze – nie jest on traktowany jako pojazd samochodowy. Tym samym jego rozliczenie przebiega na zasadach ogólnych. Jeśli więc motorower ma służyć wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej, to przedsiębiorca może w całości odliczyć podatek VAT od jego zakupu, nabycia paliwa oraz pozostałych wydatków na eksploatację.

Nie ma także konieczności zgłaszania takiego pojazdu do urzędu skarbowego. Przedsiębiorca nie musi ponadto prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu dla celów VAT.

Koszty transportu w podstawie opodatkowania VAT


Rozliczenie skutera komplikują niejednolite regulacje

REKLAMA

Na pewne trudności mogą z kolei natknąć się właściciele skuterów. Wszystko przez niejednolite przepisy podatkowe. Najbardziej bezpieczną dla przedsiębiorcy opcją jest tu odliczenie 50% VAT od wydatków związanych z zakupem i eksploatacją takiego pojazdu.

O pełne odliczenie mogą się jednak pokusić właściciele firm, którzy posiadają skutery o maksymalnej prędkości nieprzekraczającej 25 km/h. Taki pojazd nie jest bowiem traktowany jako samochodowy, co daje prawo do odliczenia VAT w całości.

Jeśli jednak skuter rozwija większą prędkość niż wspomniane 25 km/h, to w myśl przepisów jest samochodem. To z kolei sprawia, że rozliczenie VAT wygląda identycznie, jak przy motocyklu.

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Odzież ochronna w kosztach? Nie ma na to szans

Niezależnie od typu pojazdu, na który zdecyduje się przedsiębiorca, nie ma możliwości, żeby zakup odzieży ochronnej czy też kasku zapisać jako koszty firmowe. Obowiązujące regulacje traktują tego typu zakupy jako mające charakter osobisty. A takich w firmie rozliczyć się, niestety, nie da.

Autor: Sebastian Bobrowski, Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA