REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenia działalności gospodarczej - skutki w VAT i PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zawieszenie działalności bez VAT
Zawieszenie działalności bez VAT

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych branżach okres wakacji może spowodować znaczne zmniejszenie liczby zamówień lub nawet zastój. W przypadku gdy przedsiębiorca pracuje samodzielnie, może czasowo zawiesić działalność gospodarczą, uwalniając się tym samym od obowiązku rozliczania podatku VAT oraz PIT.

Jeśli okoliczności zmuszają przedsiębiorcę do zaprzestania prowadzenia biznesu, nie musi on od razu zamykać firmy na zawsze. Może skorzystać z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej, czyli do okresowego zaprzestania prowadzenia firmy. Przewidziane jest ono jednak tylko dla przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Działalność gospodarczą można zawiesić na minimum 30 dni (chyba, że jest to pełny miesiąc luty), a maksimum 24 miesiące. Przez ten czas właściciel zawieszonej firmy nie musi opłacać zaliczki na podatek dochodowy. Ostatnią zaliczkę (o ile wystąpi), jaką będzie musiał przekazać fiskusowi, będzie zaliczka za ostatni miesiąc lub ostatni kwartał prowadzenia działalności przed zawieszeniem.  Przykładowo zawieszenie firmy w maju skutkuje obowiązkiem zapłacenia zaliczki na PIT za maj.

Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

Co do zasady VAT-owiec, który zawiesza biznes na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, nie jest obowiązany do składania deklaracji VAT-owskich za okresy, których dotyczy zawieszenie (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Dozwolona sprzedaż środków trwałych

Zawieszenie działalności nie oznacza całkowitej bierności jej właściciela. Przedsiębiorca, który zawiesił swój biznes ma prawo:

  • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, który powstały przed zawieszeniem,
  • lub obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych itd.,
  • osiągać przychody finansowe, a także
  • zbywać własne środki trwałe i wyposażenie (art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Warto zatrzymać się przy ostatnim z powyższych punktów. Mimo iż sprzedaż firmowego majątku nie wznowi wykonywania działalności, wygeneruje przychód, od którego przedsiębiorca będzie musiał zapłacić wyjątkowo zaliczkę na PIT oraz od którego będzie musiał rozliczyć VAT, składając deklarację VAT-owską.

Jak zawiesić wykonywanie działalności?

Zawieszenie biznesu odbywa się poprzez złożenie wniosku CEIDG-1 na stronie www.prod.ceidg.gov.pl. Wchodzimy w zakładkę „Formularze i instrukcje”, następnie „Przygotuj wniosek online” i „Zawieś działalność gospodarczą”. Możemy wybrać dwa sposoby zgłoszenia zawieszenia. Anonimowy internetowy wniosek, którego integralną częścią jest fizyczna wizyta w urzędzie gminy lub „indywidualny” wniosek, dostępny po zalogowaniu się na platformie CEIDG, który nie wymaga wychodzenia z domu.


We wniosku CEIDG-1 należy podać firmę przedsiębiorcy i jego numer PESEL, datę urodzenia przedsiębiorcy, REGON oraz NIP oraz oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników, co odpowiada następującym okienkom formularza: 01.3, 03.3-03.7, 03.13, 04., 05., 07., 10., 11.1-11.3, 0.6, 13.1.2, 14., 17. oraz 26. We wniosku wpisuje się też datę rozpoczęcia zawieszenia działalności. Najwcześniejszą może być data złożenia wniosku, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby była to data przyszła. Nie można za to oczywiście zawiesić działalności „do tyłu”, czyli podać datę przeszłą.

Zawieszenie działalności gospodarczej - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Zawieszenie a VAT UE

Zwolnienie ze składania deklaracji nie dotyczy VAT-owców UE dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub nabywających towary, w zakresie których są podatnikami. Należy tu składać deklaracje VAT za te okresy rozliczeniowe, w których zawieszenie wykonywania biznesu nie dotyczyło całego okresu rozliczeniowego. Ma to związek z długim terminem rozliczania podatku z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych. Konieczne jest rozliczenie okresów, za które podatnik jest obowiązany do rozliczania podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA