REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenia działalności gospodarczej - skutki w VAT i PIT

Zawieszenie działalności bez VAT
Zawieszenie działalności bez VAT

REKLAMA

REKLAMA

W niektórych branżach okres wakacji może spowodować znaczne zmniejszenie liczby zamówień lub nawet zastój. W przypadku gdy przedsiębiorca pracuje samodzielnie, może czasowo zawiesić działalność gospodarczą, uwalniając się tym samym od obowiązku rozliczania podatku VAT oraz PIT.

Jeśli okoliczności zmuszają przedsiębiorcę do zaprzestania prowadzenia biznesu, nie musi on od razu zamykać firmy na zawsze. Może skorzystać z prawa do zawieszenia działalności gospodarczej, czyli do okresowego zaprzestania prowadzenia firmy. Przewidziane jest ono jednak tylko dla przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Działalność gospodarczą można zawiesić na minimum 30 dni (chyba, że jest to pełny miesiąc luty), a maksimum 24 miesiące. Przez ten czas właściciel zawieszonej firmy nie musi opłacać zaliczki na podatek dochodowy. Ostatnią zaliczkę (o ile wystąpi), jaką będzie musiał przekazać fiskusowi, będzie zaliczka za ostatni miesiąc lub ostatni kwartał prowadzenia działalności przed zawieszeniem.  Przykładowo zawieszenie firmy w maju skutkuje obowiązkiem zapłacenia zaliczki na PIT za maj.

Czy po zawieszeniu lub likwidacji działalności gospodarczej trzeba zwrócić ulgę na kasę fiskalną

Co do zasady VAT-owiec, który zawiesza biznes na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, nie jest obowiązany do składania deklaracji VAT-owskich za okresy, których dotyczy zawieszenie (art. 99 ust. 7a ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Dozwolona sprzedaż środków trwałych

Zawieszenie działalności nie oznacza całkowitej bierności jej właściciela. Przedsiębiorca, który zawiesił swój biznes ma prawo:

  • wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, który powstały przed zawieszeniem,
  • lub obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych itd.,
  • osiągać przychody finansowe, a także
  • zbywać własne środki trwałe i wyposażenie (art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Warto zatrzymać się przy ostatnim z powyższych punktów. Mimo iż sprzedaż firmowego majątku nie wznowi wykonywania działalności, wygeneruje przychód, od którego przedsiębiorca będzie musiał zapłacić wyjątkowo zaliczkę na PIT oraz od którego będzie musiał rozliczyć VAT, składając deklarację VAT-owską.

Jak zawiesić wykonywanie działalności?

Zawieszenie biznesu odbywa się poprzez złożenie wniosku CEIDG-1 na stronie www.prod.ceidg.gov.pl. Wchodzimy w zakładkę „Formularze i instrukcje”, następnie „Przygotuj wniosek online” i „Zawieś działalność gospodarczą”. Możemy wybrać dwa sposoby zgłoszenia zawieszenia. Anonimowy internetowy wniosek, którego integralną częścią jest fizyczna wizyta w urzędzie gminy lub „indywidualny” wniosek, dostępny po zalogowaniu się na platformie CEIDG, który nie wymaga wychodzenia z domu.


We wniosku CEIDG-1 należy podać firmę przedsiębiorcy i jego numer PESEL, datę urodzenia przedsiębiorcy, REGON oraz NIP oraz oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników, co odpowiada następującym okienkom formularza: 01.3, 03.3-03.7, 03.13, 04., 05., 07., 10., 11.1-11.3, 0.6, 13.1.2, 14., 17. oraz 26. We wniosku wpisuje się też datę rozpoczęcia zawieszenia działalności. Najwcześniejszą może być data złożenia wniosku, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, żeby była to data przyszła. Nie można za to oczywiście zawiesić działalności „do tyłu”, czyli podać datę przeszłą.

Zawieszenie działalności gospodarczej - prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Zawieszenie a VAT UE

Zwolnienie ze składania deklaracji nie dotyczy VAT-owców UE dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub nabywających towary, w zakresie których są podatnikami. Należy tu składać deklaracje VAT za te okresy rozliczeniowe, w których zawieszenie wykonywania biznesu nie dotyczyło całego okresu rozliczeniowego. Ma to związek z długim terminem rozliczania podatku z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych. Konieczne jest rozliczenie okresów, za które podatnik jest obowiązany do rozliczania podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA