REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup paliwa za granicą - rozliczenie VAT

GLC
Doradztwo podatkowe i prawne. Outsourcing usług księgowych i HR. Audyty finansowe.
Jak rozliczyć paliwo zakupione za granicą? /Fot. Fotolia
Jak rozliczyć paliwo zakupione za granicą? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy bardzo często mają wątpliwości dotyczące rozliczania na gruncie VAT kosztów zakupu paliwa za granicą. Zasadniczą kwestią pozostaje odpowiedź na pytanie, czy zakupienie paliwa wlewanego na zagranicznej stacji do baku naszego samochodu, w tym w ramach kart paliwowych, podlega opodatkowaniu w kraju, w którym je nalewamy, czy też w Polsce na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?

REKLAMA

REKLAMA

W mojej ocenie zakup paliwa (nawet na karty paliwowe) musimy traktować jako zakup towaru. Zgodnie z akceptowanym powszechnie domniemaniem, towar ten zostaje zużyty w kraju nabycia, stąd zasadne jest zastosowanie do niego krajowej stawki podatku w kraju nabycia. Jakie to rodzi konsekwencje?

Paliwo to towar a nie usługa

REKLAMA

W świetle ustawy o podatku od towarów i usług (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT), przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Sądzę zatem, że paliwo (nawet kupowane na karty paliwowe) nie stanowi usługi, ale towar w rozumieniu ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to również organy podatkowe. Według interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 9 października 2013 r., sygn. IPPP3/443-592/13-5/KC): transakcje sprzedaży paliwa przy wykorzystaniu mechanizmu kart paliwowych na rzecz polskich klientów dokonywane na stacjach paliw znajdujących się poza Unią Europejską, należy zakwalifikować jako dostawę towarów (o której mowa w art. 7 ust. 1 i art. 7 ust. 8 ustawy o VAT), której miejsce opodatkowania VAT znajduje się poza Polską na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Paliwo zatankowane na zagranicznej stacji nie jest dostawą wewnętrzwspólnotową

Skoro zakup benzyny jest w istocie zakupem towaru, temat miejsca i zasad jego opodatkowania musimy rozpatrywać w kategoriach dostawy krajowej towarów albo wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT).

Dla uproszczenia przyjęło się, że paliwo wlane do auta za granicą uważa się za zużyte w kraju, w którym zostało zatankowane. Oznacza to, że nie mamy do czynienia z WNT, ponieważ paliwo nie jest wysyłane ani transportowane z terytorium jednego do innego państwa członkowskiego. Podobne stanowisko zaprezentowała Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (z dnia 22 listopada 2007 r., sygn. ILPP2/443-14/07-2/GZ).

Skoro paliwo nie jest wysyłane ani transportowane, miejsce świadczenia należy ustalić zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Z tego przepisu wynika, że miejscem dostawy (tj. miejscem opodatkowania) towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Nabycie paliwa powinno być zatem opodatkowane w kraju, w którym paliwo zostało kupione i na zasadach w nim obowiązujących. W konsekwencji w przypadku zakupu paliwa poza terytorium Polski, które jest wlewane do baku pojazdu, obowiązek rozliczenia VAT w Polsce nie występuje.

Oznacza to, że w przypadku zakupu paliwa dokonanego poza terytorium kraju na polskim nabywcy nie ciążą żadne obowiązki w zakresie rozliczenia VAT w Polsce.

Rozliczanie VAT w obrocie paliwami - zmiany od 1 sierpnia 2016 r.

Zakup benzyny z kartą paliwową

Stanowisko to potwierdza Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. IBPP3/443-668/09/IK. W sprawie, do której się odwołuje, podatnik dokonywał zakupu paliwa, za które płacił kartą paliwową na terenie Unii Europejskiej. Faktury za zakup paliwa wystawiane były na właściciela karty paliwowej (firmę francuską), który występował o zwrot zapłaconego w cenie paliwa podatku w krajach, gdzie paliwo było tankowane. Na koniec miesiąca firma francuska refakturowała koszty zakupu paliwa bez podatku.


Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, że dostawą wewnątrzwspólnotową nie jest sama czynność faktyczna, jaką jest wywóz towarów. Wywóz musi nastąpić w wyniku dokonania dostawy, czyli przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Refakturowanie kosztów paliwa w przedstawionym przypadku, nie stanowił zatem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zatem stanowisko wnioskodawcy, że refakturowanie kosztów zakupu paliwa przez francuską firmę nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należało uznać za prawidłowe.

 

Od paliwa kupionego za granicą nie odliczysz VAT, ale będzie kosztem

Skoro paliwo nie podlega opodatkowaniu w Polsce, to nie stanowi na gruncie polskich przepisów wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Konsekwencją tego stanu rzeczy jest pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku VAT w Polsce (podatnik musiałby na podstawie odrębnych przepisów wystąpić o zwrot podatku w kraju nabycia paliwa). Skoro zaś kwoty zakupu paliwa nie mogą zostać odliczone na gruncie podatku od towarów i usług, cała kwota brutto zapłacona za kupione paliwo, łącznie z VAT, będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na gruncie podatków dochodowych ( art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a tiret drugie updop i art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a tiret drugie updof ). Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. ILPB3/423-853/10-3/GC).

Czy nieodliczony VAT od paliwa do samochodów służbowych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Deklaracja VAT bez zagranicznego paliwa

Ponieważ zakup paliwa poza terytorium Polski nie jest opodatkowany w kraju (nie występuje WNT), nie wywołuje również żadnych skutków w Polskim podatku VAT. Transakcji tej zatem nie wykazuje się ani w deklaracji VAT, ani w informacji podsumowującej.

Autor: Bartosz Kubista, Menager działu podatkowego, Doradca podatkowy

GLC

https://glc.pl/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA