REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Advicero Tax Sp. z o.o.
VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia
VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce obrotu gospodarczego może dochodzić do sytuacji, kiedy transakcje zawierane są kolejno pomiędzy kilkoma kontrahentami, natomiast sam towar jest wysyłany od ostatniego z podmiotów do pierwszego (tzw. transakcje łańcuchowe). Ze względu na znaczny stopień skomplikowania, ich rozliczanie często budzi wątpliwości podatników oraz wzmożoną czujność organów podatkowych. Trudności mogą pojawić się w szczególności w sytuacji, gdy transport jest organizowany przez podmiot znajdujący się w środku łańcucha dostaw.

Generalnie, w każdej transakcji łańcuchowej należy rozpoznać:

REKLAMA

REKLAMA

- „dostawę ruchomą”, tj. taką, której przypisać należy faktyczne przemieszczenie towaru – tworzącą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów / wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, względnie: eksport/import, (w łańcuchu dostaw tylko jedna z dostaw może być dostawą ruchomą) i

REKLAMA

- „dostawy nieruchome”, powstające wskutek przyjęcia pewnej fikcji dla celów opodatkowania, stanowiące lokalną dostawę (wszystkie pozostałe dostawy traktuje się jako tzw. „dostawy nieruchome”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Miejscem opodatkowania podatkiem VAT „dostaw nieruchomych” poprzedzających dostawę ruchomą jest miejsce rozpoczęcia transportu towarów. W przypadku dostaw następujących po dostawie ruchomej, miejscem ich opodatkowania jest miejsce zakończenia transportu.

Rozróżnienie ww. rodzajów dostaw w transakcjach łańcuchowych jest niezbędne w celu określenia miejsca opodatkowania danej dostawy w łańcuchu, a tym samym skutków podatkowych dla podmiotów dokonujących poszczególnych dostaw w transakcji łańcuchowej, m.in. obowiązku ich rejestracji na VAT w innych krajach.

W celu prawidłowego rozliczenia pod względem podatkowym danej transakcji należy więc jeszcze przed wykonaniem pierwszej czynności zorientować się jak będzie przebiegał proces dostawy (czy towar będzie dostarczany bezpośrednio do ostatecznego konsumenta) oraz na jakich warunkach będzie dokonana dostawa. W tym celu niezbędna jest ścisła współpraca działu księgowości z działem logistyki.

Polecamy: Biuletyn VAT

W celu rozstrzygnięcia, czy dana dostawa stanowi „dostawę ruchomą”, w pierwszej kolejności należy ustalić, kto ponosi koszty transportu oraz odpowiedzialność za transportowany towar. W praktyce przyjęło się określanie takich warunków za pomocą reguł Incoterms. Należy jednak zaznaczyć, że o przypisaniu transportu do danej transakcji decyduje całokształt warunków dostawy. Tym samym, w praktyce reguły Incoterms mają jedynie pomocniczy charakter. Reguły Incoterms to formuły handlowe, które wyznaczają gestię transportową. Decydują o warunkach przewozu oraz określają kto w danym momencie i miejscu dokonywania przewozu jest odpowiedzialny za towar.

Istnieją jednakże również reguły Incoterms 2010, które mogą rodzić wątpliwości co do kwalifikacji warunków dostawy. Dotyczy to m.in. Incoterms (CIF i CIP), które zakładają, że koszty transportu oraz ubezpieczenia opłacone są przez sprzedającego oraz iż po umieszczeniu towaru na statku, ryzyko (uszkodzenia lub utraty towaru) przechodzi ze sprzedającego na kupującego.

Mając na uwadze, że w przypadku obu reguł to sprzedawca ponosi koszty związane z transportem i ubezpieczeniem aż do momentu dotarcia środka transportu do miejsca docelowego, można twierdzić, że nadal to więc sprzedawca faktycznie (z ekonomicznego punktu widzenia) odpowiada za towar aż do zakończenia transportu, pomimo przejścia prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. W konsekwencji, w przypadku dostaw łańcuchowych realizowanych według reguł Incoterms CIF/CIP, istnieją argumenty zarówno za uznaniem takich transakcji za „ruchome” jak i „nieruchome”, co potencjalnie pozwala na podatkowe kształtowanie transakcji.

Więcej informacji odnośnie dostaw ruchomych w transakcjach łańcuchowych, znajdziecie Państwo w Raporcie „E-commerce pod lupą fiskusa” przygotowanym przez zespół ekspertów Advicero Tax. Pobierz raport

Małgorzata Wąsowska, Manager w Advicero Tax

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA