REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia

Advicero Tax Sp. z o.o.
VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia
VAT przy dostawie ruchomej w transakcjach łańcuchowych – wybrane zagadnienia

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce obrotu gospodarczego może dochodzić do sytuacji, kiedy transakcje zawierane są kolejno pomiędzy kilkoma kontrahentami, natomiast sam towar jest wysyłany od ostatniego z podmiotów do pierwszego (tzw. transakcje łańcuchowe). Ze względu na znaczny stopień skomplikowania, ich rozliczanie często budzi wątpliwości podatników oraz wzmożoną czujność organów podatkowych. Trudności mogą pojawić się w szczególności w sytuacji, gdy transport jest organizowany przez podmiot znajdujący się w środku łańcucha dostaw.

Generalnie, w każdej transakcji łańcuchowej należy rozpoznać:

REKLAMA

Autopromocja

- „dostawę ruchomą”, tj. taką, której przypisać należy faktyczne przemieszczenie towaru – tworzącą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów / wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, względnie: eksport/import, (w łańcuchu dostaw tylko jedna z dostaw może być dostawą ruchomą) i

- „dostawy nieruchome”, powstające wskutek przyjęcia pewnej fikcji dla celów opodatkowania, stanowiące lokalną dostawę (wszystkie pozostałe dostawy traktuje się jako tzw. „dostawy nieruchome”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Miejscem opodatkowania podatkiem VAT „dostaw nieruchomych” poprzedzających dostawę ruchomą jest miejsce rozpoczęcia transportu towarów. W przypadku dostaw następujących po dostawie ruchomej, miejscem ich opodatkowania jest miejsce zakończenia transportu.

Rozróżnienie ww. rodzajów dostaw w transakcjach łańcuchowych jest niezbędne w celu określenia miejsca opodatkowania danej dostawy w łańcuchu, a tym samym skutków podatkowych dla podmiotów dokonujących poszczególnych dostaw w transakcji łańcuchowej, m.in. obowiązku ich rejestracji na VAT w innych krajach.

W celu prawidłowego rozliczenia pod względem podatkowym danej transakcji należy więc jeszcze przed wykonaniem pierwszej czynności zorientować się jak będzie przebiegał proces dostawy (czy towar będzie dostarczany bezpośrednio do ostatecznego konsumenta) oraz na jakich warunkach będzie dokonana dostawa. W tym celu niezbędna jest ścisła współpraca działu księgowości z działem logistyki.

Polecamy: Biuletyn VAT

W celu rozstrzygnięcia, czy dana dostawa stanowi „dostawę ruchomą”, w pierwszej kolejności należy ustalić, kto ponosi koszty transportu oraz odpowiedzialność za transportowany towar. W praktyce przyjęło się określanie takich warunków za pomocą reguł Incoterms. Należy jednak zaznaczyć, że o przypisaniu transportu do danej transakcji decyduje całokształt warunków dostawy. Tym samym, w praktyce reguły Incoterms mają jedynie pomocniczy charakter. Reguły Incoterms to formuły handlowe, które wyznaczają gestię transportową. Decydują o warunkach przewozu oraz określają kto w danym momencie i miejscu dokonywania przewozu jest odpowiedzialny za towar.

Istnieją jednakże również reguły Incoterms 2010, które mogą rodzić wątpliwości co do kwalifikacji warunków dostawy. Dotyczy to m.in. Incoterms (CIF i CIP), które zakładają, że koszty transportu oraz ubezpieczenia opłacone są przez sprzedającego oraz iż po umieszczeniu towaru na statku, ryzyko (uszkodzenia lub utraty towaru) przechodzi ze sprzedającego na kupującego.

Mając na uwadze, że w przypadku obu reguł to sprzedawca ponosi koszty związane z transportem i ubezpieczeniem aż do momentu dotarcia środka transportu do miejsca docelowego, można twierdzić, że nadal to więc sprzedawca faktycznie (z ekonomicznego punktu widzenia) odpowiada za towar aż do zakończenia transportu, pomimo przejścia prawa do rozporządzenia towarem jak właściciel. W konsekwencji, w przypadku dostaw łańcuchowych realizowanych według reguł Incoterms CIF/CIP, istnieją argumenty zarówno za uznaniem takich transakcji za „ruchome” jak i „nieruchome”, co potencjalnie pozwala na podatkowe kształtowanie transakcji.

Więcej informacji odnośnie dostaw ruchomych w transakcjach łańcuchowych, znajdziecie Państwo w Raporcie „E-commerce pod lupą fiskusa” przygotowanym przez zespół ekspertów Advicero Tax. Pobierz raport

Małgorzata Wąsowska, Manager w Advicero Tax

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

REKLAMA

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA