Więcej deklaracji VAT można złożyć bez podpisu kwalifikowanego
REKLAMA
REKLAMA
Deklaracje VAT bez podpisu kwalifikowanego
Zmiany w tym zakresie przewiduje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone – Dz. U. z 29 września 2017 r., poz. 1802, które weszło w życie 1 października 2017 r.
REKLAMA
Rozporządzenie przewiduje możliwość zastosowania także zwykłego podpisu przy składaniu poniższych deklaracji VAT, tj.:
- deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-8, VAT-9M),
- deklaracji dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu (VAT-10),
- deklaracji dla podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowej dostawy nowego środka transportu (VAT-11),
- skróconej deklaracji dla podatku od towarów i usług w zakresie usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12),
- informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (VAT-23),
- informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (VAT-26).
Jednocześnie rozporządzenie precyzuje, że istnieje możliwość opatrywania wszystkich deklaracji i podań kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jest to istotne w przypadku składania niektórych podań i wniosków przez pełnomocników.
W jaki sposób można przesyłać deklaracje i podania drogą elektroniczną?
Rozporządzenie wskazuje trzy metody przesyłu możliwe do zastosowania przez przedsiębiorcę: za pomocą oprogramowania interfejsowego udostępnionego na stronie ministra właściwego ds. finansów publicznych w BIP, przez portal podatkowy oraz przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
Każda deklaracja i podanie muszą być opatrzone odpowiednim podpisem. Podatnik może w przypadku rozliczenia podatku VAT wybrać kwalifikowany podpis elektroniczny, znajdujący zastosowanie we wszystkich deklaracjach i podaniach, albo inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań.
Podpis elektroniczny jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących podatnika, płatnika lub podmiotu przesyłającego deklarację lub podanie. Do danych tych w przypadku spraw związanych z podatkiem VAT należą:
- identyfikator podatkowy NIP albo identyfikator podatkowy numer PESEL
- imię i nazwisko,
- data urodzenia
W świetle rozporządzenia deklaracje i podania przesyła się stosując:
1) reguły kontroli poprawności danych deklaracji i podań,
2) opis sposobu weryfikacji poprawności urzędowego poświadczenia odbioru i integralności deklaracji i podań,
3) specyfikację oprogramowania interfejsowego służącego do złożenia deklaracji i podań.
Polecamy: Biuletyn VAT
Dowodem złożenia deklaracji lub podania jest urzędowe poświadczenie odbioru tworzone i udostępnione nadawcy przez system teleinformatyczny organu administracji skarbowej po wcześniejszym przeprowadzeniu prawidłowej weryfikacji struktury logicznej, poprawności danych, autentyczności oraz umocowania do podpisywania tych dokumentów.
Struktury logiczne podpisów elektronicznych są udostępnione w BIP na stronie ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat