REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwalczać wyłudzenia VAT? Trzeba radykalnie zmniejszyć ilość deklaracji ze zwrotem podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak zwalczać wyłudzenia VAT? Trzeba radykalnie zmniejszyć ilość deklaracji ze zwrotem podatku
Jak zwalczać wyłudzenia VAT? Trzeba radykalnie zmniejszyć ilość deklaracji ze zwrotem podatku

REKLAMA

REKLAMA

Aby naprawić VAT, trzeba przede wszystkim zmniejszyć ilość deklaracji ze zwrotem podatku: to bardzo proste – wystarczy zlikwidować krajowe odwrotne obciążenie – pisze profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych.

Resort finansów nie kryje swoich obaw co do zachowań ponad półtoramilionowej rzeszy „mikroprzedsiębiorców”, którym narzucono od przyszłego roku trzy obowiązki:

REKLAMA

Autopromocja
  • składanie deklaracji wyłącznie metodą elektroniczną,
  • prowadzenie ewidencji podatkowych również wyłącznie przy użyciu programów komputerowych,
  • składanie co miesiąc w formie deklaracyjnej informacji o prowadzonej ewidencji pod nazwą JPK_VAT.

Obawy są uzasadnione, bo większość tych podatników prowadzi „ręcznie” swoje rozliczenia, które sprowadzają się do wystawienia jednej faktury raz w miesiącu. Żyjemy w świecie wszechobecnej fikcji, bo przecież są to w większości byli pracownicy, których zmuszono do tzw. samozatrudnienia. Gdy ziszczą się czarne scenariusze i większość tych podmiotów nie prześle do resortu finansów swoich ewidencji, nie będzie to jednak mieć jakiegokolwiek praktycznego znaczenia, bo ich faktury stanowiące niewielki odsetek tych dokumentów, opiewają na relatywnie małe kwoty a przede wszystkim nie stanowią jakiegokolwiek zagrożenia dla interesu publicznego. Wręcz odwrotnie: ludzie ci rzetelnie płacą swój podatek, odliczają co najwyżej podatek naliczony z kilku faktur, nie fałszują dokumentów, czyli nie „optymalizują swoich podatków”. Część z nich nie wie nic o nowych obowiązkach, reszta nie chce mieć z nimi nic wspólnego: szkoda im czasu i tzw. zachodu.

Zlekceważenie jednak tego nakazu przez istotną część podatników będzie klęską prestiżową, bo wciąż powtarza tezę, że to właśnie dzięki owemu JPK_VAT… wzrosły dochody budżetowe. Nikt w to nie wierzy łącznie z autorem tej rewelacji, ale związki biznesowo-koleżeńskie z autorami tego pomysłu mają swoje prawa. Przecież ów „wynalazek” podsunęła władzy (jeszcze za czasów liberałów) zagraniczna firma doradcza, którą na okrągło cytują członkowie kierownictwa tego resortu.

Wszyscy świetnie wiemy jak w sposób szybki i skuteczny zwiększyć dochody budżetowe z VAT-u (zresztą nie tylko z tego podatku). Wiemy, gdzie są przekręty i gdzie są potencjalne zaległości podatkowe do ściągnięcia. Wystarczy aby urzędy celno-skarbowe przeprowadziły kontrolę w firmach będących głównymi kontrahentami liderów  biznesu podatkowego, którzy jeszcze pod rządami liberałów wdrażali z sukcesem swoje pomysły optymalizacyjne: listy beneficjentów są znane, dopiero niedawno zaczęły one znikać z internetu.

Na marginesie warto zauważyć, że wśród tych podmiotów niemałą część stanowią… jednostki samorządu terytorialnego, które w latach 2013-2016 „centralizowały” przy pomocy renomowanych firm doradczych swój VAT, czyli uzyskały wręcz gigantyczne kwoty zwrotów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wystarczy więc gdy resort finansów wygeneruje listę największych beneficjentów zwrotów tego podatku i porówna, ile płacili podatku zanim skorzystali z usług optymalizacyjnych. Tu nie trzeba żadnego JPK_VAT, bo schematy unikania tego podatku są znane i dużo łatwiej uwolnić ich bezprawność niż w przypadku klasycznej „materialnej” karuzeli podatkowej, bo tam nie ma żadnej czynności: same puste faktury. Działania te mogłyby przynieść już w 2018 r. dodatkowe 4 mld zł, a może nawet więcej.

Polecamy: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Prawdopodobnie nic takiego się nie zdarzy. Rządzą przecież „ludzie z rynku”, czyli z firm, które zajmują się unikaniem opodatkowania; za takie działania zamknęłyby im drogę powrotu do macierzystego biznesu.

Władza wciąż wierzy w JPK_VAT: zastanówmy się, czy ma to jakieś racjonalne przesłanki. Przedmiotem tej informacji są ewidencje, które prowadzone są dla potrzeb sporządzania deklaracji VAT zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT. Podatnicy ewidencjonują tam dokumenty źródłowe, a przede wszystkim faktury z podatkiem należnym, który dla kontrahenta może być podatkiem naliczonym. Z porównania tych informacji można wykryć tylko jeden dość banalny przypadek: nabywca odliczył z faktury, której nie zaewidencjonował dostawca (usługobiorca). Może to mieć dwie przyczyny:

  • kontrahent „zapomniał” zaewidencjonować fakturę (co wcale nie musi być dowodem popełnienia przestępstwa skarbowego),
  • faktura jest sfałszowana: albo przez „nabywcę” albo przez kogoś, kto się podszył pod dostawcę.

Przypadki te, oczywiście groźne, nie stanowią istoty problemu, bo „cywilizowane” sposoby wyłudzania VAT-u od lat są znacznie bardziej skomplikowane. Polegają one na tym, że powołuje się dwie lub więcej fikcyjnych firm, które stale fakturują na samych siebie, składają deklaracje, którymi władza z reguły się interesuje: nikt ich nie kontroluje, bo po co i kto miałby to robić? Następnie jeden z tych podmiotów wystawia na prawdziwego podatnika całkowicie fikcyjną fakturę służącą wyłudzeniu zwrotu. Władza grzecznie zwraca te pieniądze, bo nikt nie jest w stanie skontrolować miliona deklaracji, które co rok są podstawą dokonywania zwrotów. Wiemy, że ich kwota waha się rocznie między 90 a 100 mld zł. Tyle samo będzie w tym roku. Jesteśmy gigantyczną dojną krową, która od lat daje się okradać. Czy takie praktyki jest ktoś w stanie wykryć przy pomocy JPK_VAT? Odpowiedź jest oczywista.

Aby naprawić ten podatek, trzeba przede wszystkim zmniejszyć ilość deklaracji ze zwrotem podatku: to bardzo proste – wystarczy zlikwidować krajowe odwrotne obciążenie, czyli zrealizować postulaty wyborcze Prawa i Sprawiedliwości.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA