REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usprawnić obsługę split payment w firmie

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Technologia wsparciem dla split payment /fot.Shutterstock
Technologia wsparciem dla split payment /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm korzysta z mechanizmu podzielonej płatności (split payment), choć wymaga on większego nakładu pracy księgowych. Na szczęście rozwiązania do automatyzacji pozwalają zachować pełną kontrolę nawet w przypadku bardzo skomplikowanych procesów rozliczeniowych.

Od 1 listopada 2019 r. wszystkie transakcje powyżej 15 tys. zł oraz rozliczenia w niektórych branżach zostały objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, tzw. split payment. W ramach takiej płatności na konto kontrahenta trafia tylko kwota netto. Należny podatek VAT jest księgowany na osobnym, dedykowanym rachunku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podzielona płatność coraz bardziej popularna

Jako pierwsze, split payment wprowadziły spółki z udziałem Skarbu Państwa oraz firmy narażone na nadużycia związane z VAT ze względu na profil działalności. Inni przedsiębiorców zachęcał szybszy zwrot podatku VAT, po zaledwie 25 dniach. Jak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu tego roku przez Biuro Informacji Kredytowej, z mechanizmu split payment korzysta ponad 42% dostawców mikro, małych i średnich firm. Z kolei dane NBP wskazują, że w trzecim kwartale już około 70% przebadanych firm stosowało split payment.

Przepisy nakładają ten obowiązek na ok. pół miliona płatników VAT, a dotyczą ok. 150 grup towarów i usług najbardziej narażonych na wyłudzenia VAT. Najwięcej podzielonych płatności dokonuje się w handlu, przemyśle oraz transporcie. Na liście produktów podlegających pod split payment znalazły się m.in. paliwa, wyroby ze stali, komputery czy surowce wtórne. W sektorze usług podzieloną płatność należy bezwzględnie zastosować w przypadku prac budowlanych, które stanowią już ponad 30% wszystkich dokonywanych w ten sposób transakcji.

Więcej pracy, większa odpowiedzialność

Podzielona płatność oznacza jednak więcej pracy przy wprowadzania dodatkowych danych w formularzu przelewu, np. numeru NIP kontrahenta, numeru faktury, kwoty brutto oraz kwoty VAT. Jeszcze większą trudność sprawia np. regulowanie płatności w kilku transzach, w przypadku przedpłat czy zaliczek, albo w walucie obcej.

REKLAMA

W przypadku pominięcia zapisu o split payment na fakturze za towary i usługi objęte nowymi przepisami, grozi kara w wysokości 30 proc. kwoty VAT na fakturze. Na szczęście producenci oprogramowania księgowo-płacowego wychodzą naprzeciw nowym przepisom i wprowadzają szereg funkcjonalności ułatwiających obsługę podzielonych płatności. Zastosowanie automatyzacji nie tylko przyśpiesza cały proces, ale przede wszystkim zapobiega kosztownym niedopatrzeniom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technologia wsparciem dla split payment

Na rynku można znaleźć producentów, którzy oferują ułatwioną obsługę podzielonych płatności. – Chcąc uchronić użytkowników przed dodatkową, żmudną pracą, przygotowaliśmy szereg funkcjonalności, które pomogą im zachować pełną kontrolę nad mechanizmem split payment – mówi Paweł Berezowski z firmy RESET2.

Najczęściej działa to tak, że wystarczy zaznaczyć towar podlegający podzielonej płatności, lub kontrahenta, z którym firma chce się w ten sposób rozliczać, a odpowiednie informacje pojawią się w formularzu rozliczenia oraz na końcowej fakturze w postaci obowiązkowego napisu: “mechanizm podzielonej płatności”.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Producenci oprogramowania księgowo-płacowego udostępniają także możliwość przygotowania automatycznych przelewów - z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dla wybranych. W tym wypadku przelew generowany przez program automatycznie zostanie wygenerowany w trybie mechanizmu podzielonej płatności i z taką dyspozycją zostanie wydrukowany lub wysłany do bankowości elektronicznej. Oznaczenie split payment pojawi się zarówno na dokumentach wprowadzanych ręcznie przez użytkownika, jak i na dokumentach importowanych z programu.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA