REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak usprawnić obsługę split payment w firmie

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Technologia wsparciem dla split payment /fot.Shutterstock
Technologia wsparciem dla split payment /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej firm korzysta z mechanizmu podzielonej płatności (split payment), choć wymaga on większego nakładu pracy księgowych. Na szczęście rozwiązania do automatyzacji pozwalają zachować pełną kontrolę nawet w przypadku bardzo skomplikowanych procesów rozliczeniowych.

Od 1 listopada 2019 r. wszystkie transakcje powyżej 15 tys. zł oraz rozliczenia w niektórych branżach zostały objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, tzw. split payment. W ramach takiej płatności na konto kontrahenta trafia tylko kwota netto. Należny podatek VAT jest księgowany na osobnym, dedykowanym rachunku.

REKLAMA

REKLAMA

Podzielona płatność coraz bardziej popularna

Jako pierwsze, split payment wprowadziły spółki z udziałem Skarbu Państwa oraz firmy narażone na nadużycia związane z VAT ze względu na profil działalności. Inni przedsiębiorców zachęcał szybszy zwrot podatku VAT, po zaledwie 25 dniach. Jak wynika z badania przeprowadzonego w lipcu tego roku przez Biuro Informacji Kredytowej, z mechanizmu split payment korzysta ponad 42% dostawców mikro, małych i średnich firm. Z kolei dane NBP wskazują, że w trzecim kwartale już około 70% przebadanych firm stosowało split payment.

Przepisy nakładają ten obowiązek na ok. pół miliona płatników VAT, a dotyczą ok. 150 grup towarów i usług najbardziej narażonych na wyłudzenia VAT. Najwięcej podzielonych płatności dokonuje się w handlu, przemyśle oraz transporcie. Na liście produktów podlegających pod split payment znalazły się m.in. paliwa, wyroby ze stali, komputery czy surowce wtórne. W sektorze usług podzieloną płatność należy bezwzględnie zastosować w przypadku prac budowlanych, które stanowią już ponad 30% wszystkich dokonywanych w ten sposób transakcji.

Więcej pracy, większa odpowiedzialność

Podzielona płatność oznacza jednak więcej pracy przy wprowadzania dodatkowych danych w formularzu przelewu, np. numeru NIP kontrahenta, numeru faktury, kwoty brutto oraz kwoty VAT. Jeszcze większą trudność sprawia np. regulowanie płatności w kilku transzach, w przypadku przedpłat czy zaliczek, albo w walucie obcej.

REKLAMA

W przypadku pominięcia zapisu o split payment na fakturze za towary i usługi objęte nowymi przepisami, grozi kara w wysokości 30 proc. kwoty VAT na fakturze. Na szczęście producenci oprogramowania księgowo-płacowego wychodzą naprzeciw nowym przepisom i wprowadzają szereg funkcjonalności ułatwiających obsługę podzielonych płatności. Zastosowanie automatyzacji nie tylko przyśpiesza cały proces, ale przede wszystkim zapobiega kosztownym niedopatrzeniom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technologia wsparciem dla split payment

Na rynku można znaleźć producentów, którzy oferują ułatwioną obsługę podzielonych płatności. – Chcąc uchronić użytkowników przed dodatkową, żmudną pracą, przygotowaliśmy szereg funkcjonalności, które pomogą im zachować pełną kontrolę nad mechanizmem split payment – mówi Paweł Berezowski z firmy RESET2.

Najczęściej działa to tak, że wystarczy zaznaczyć towar podlegający podzielonej płatności, lub kontrahenta, z którym firma chce się w ten sposób rozliczać, a odpowiednie informacje pojawią się w formularzu rozliczenia oraz na końcowej fakturze w postaci obowiązkowego napisu: “mechanizm podzielonej płatności”.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Producenci oprogramowania księgowo-płacowego udostępniają także możliwość przygotowania automatycznych przelewów - z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dla wybranych. W tym wypadku przelew generowany przez program automatycznie zostanie wygenerowany w trybie mechanizmu podzielonej płatności i z taką dyspozycją zostanie wydrukowany lub wysłany do bankowości elektronicznej. Oznaczenie split payment pojawi się zarówno na dokumentach wprowadzanych ręcznie przez użytkownika, jak i na dokumentach importowanych z programu.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA