REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych
Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze niedawno organy podatkowe, a nawet niektóre sądy administracyjne twierdziły, że dostawa i montaż szaf wnękowych nie może korzystać z obniżonej stawki VAT 8%. Na szczęście Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 2/13) uznał, że w tym przypadku stawka obniżona jest dopuszczalna.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

REKLAMA

Autopromocja

Tak brzmi sentencja uchwały NSA podjętej w składzie 7 sędziów z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 2/13).

Dotąd organy podatkowe były rygorystyczne

Do czynności, polegających na stałej zabudowie wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23% VAT, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2013 r. (nr IPTPP1/443-67/13-4/IG).

Sprawa  dotyczyła podatnika, prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie produkcji mebli na wymiar, w tym zabudów wnękowych. Obiekty, przez podatnika określane jako „szafy wnękowe” stanowiły trwałe elementy połączone ze ścianami, niemożliwe do przeniesienia w inne miejsce. Wystawiane przez podatnika faktury obejmowały jedną pozycję „trwała zabudowa - szafa wnękowa” i uwzględniały stawkę 23% VAT.  Podatnik rozważał (w oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych) stosowania stawki 8% VAT. W celu wyjaśnienia wątpliwości  w tym zakresie zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. Podkreślił, że swoje usługi wykonuje  wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na tym tle podatnik sformułował pytanie, czy usługi, które wykazuje jako „zabudowa na stałe w pomieszczeniach mieszkalnych” stanowią modernizację obiektów budowlanych i jako takie podlegają opodatkowaniu wg stawki 8% VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiając własne stanowisko podatnik wskazał, że omawianą usługę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką VAT  w wysokości 8%.

Przedstawiając własne stanowisko podatnik wskazał, że omawianą usługę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką VAT  w wysokości 8%.

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu powołał przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, z którego wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek.

Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich dostawy.

REKLAMA

Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z tych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Organ argumentował, że nie sposób uznać, aby stała zabudowa wnękowa, będąca w istocie zabudową "meblową", mogła być uznana za instalację lub urządzenie techniczne budynku. Jej montaż nie wymaga pozwolenia na budowę, może też być w każdym czasie zdemontowana lub wymieniona. W opinii Dyrektora IS sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych elementów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Faktura VAT 2014 – zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Powyższe skłoniło organ do konkluzji, że stałą zabudowę bez możliwości przeniesienia ich w inne miejsce, należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia np. do ścian, podłoża bądź sufitu pozostaje bez znaczenia, bowiem nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu).

Reasumując, organ stwierdził, że do czynności, polegających na stałej zabudowie wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23% VAT, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.


Kontrowersje wyjaśnione?

Powyższa interpretacja porusza temat budzący w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Co prawda większość organów podatkowych oraz sądów potwierdza stanowisko, zgodnie z którym nie można uznać stałej zabudowy wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym za usługę budowlano-montażową co pozwalałoby na skorzystanie z preferencyjnej, 8% stawki VAT, jednakże pojawiły się również opinie zupełnie przeciwne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w dniu 10 stycznia 2013 r. orzekł, że dostarczanie oraz zabudowa szaf wnękowych może zostać uznana za usługę a co za tym idzie korzystać z 8% stawki podatku od towarów i usług. (I SA/Po 880/12, I SA/Po 881/12 oraz I SA/Po 882/12).

Niestety, negatywne dla podatników stanowisko organu, przedstawione w powyższej interpretacji zostało niejednokrotnie potwierdzone w orzecznictwie – między innymi w wyrokach WSA w Gliwicach z dnia 19 marca 2012 r. sygn. akt III SA/Gl 1392/11, WSA w Lublinie z dnia 26 września 2012 r. sygn. akt SA/Lu 463/12 oraz WSA w Warszawie z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2742/11, podobną tezę potwierdził również wyrok NSA z dnia 26 lipca 2012 r. sygn. akt I FSK 483/12.

W powyższych wyrokach sądy uznały, że nie można w przypadku zabudowy szaf wnękowych zastosować 8% stawki podatku od towarów i usług, ponieważ stosuje się ją do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, między innymi ze względu na to, że czynności związane z montażem szaf nie dotyczą samego budynku, nie mogą być uznane za czynności wspomniane w art. 41 ust. 12 ustawy (w szczególności, zdaniem sądów, montaż szaf wnękowych nie stanowi modernizacji w rozumieniu powołanego przepisu). 

Ze względu na niejednolitość orzecznictwa oraz szereg wątpliwości związany z powyższą kwestią Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z 31 stycznia 2013 r. sygn. akt I FSK 306/12 skierował pytanie do siedmioosobowego składu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wskazana wyżej, korzystna dla podatników, uchwała siedmiu sędziów NSA z 24 czerwca 2013 r. powinna chyba zakończyć spory w tym zakresie.

Mariusz Nowak, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA