REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych
Stawka 8% VAT dla dostawy i montażu szaf wnękowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze niedawno organy podatkowe, a nawet niektóre sądy administracyjne twierdziły, że dostawa i montaż szaf wnękowych nie może korzystać z obniżonej stawki VAT 8%. Na szczęście Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale 7 sędziów z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 2/13) uznał, że w tym przypadku stawka obniżona jest dopuszczalna.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. świadczenie kompleksowe polegające na zaprojektowaniu, dopasowaniu oraz montażu komponentów w sposób tworzący wraz z elementami konstrukcyjnymi obiektu budowlanego lub jego części trwałą zabudowę meblową, wykonywane w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stanowi usługę modernizacji opodatkowaną stawką obniżoną podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

REKLAMA

Tak brzmi sentencja uchwały NSA podjętej w składzie 7 sędziów z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 2/13).

Dotąd organy podatkowe były rygorystyczne

REKLAMA

Do czynności, polegających na stałej zabudowie wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23% VAT, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 10 kwietnia 2013 r. (nr IPTPP1/443-67/13-4/IG).

Sprawa  dotyczyła podatnika, prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie produkcji mebli na wymiar, w tym zabudów wnękowych. Obiekty, przez podatnika określane jako „szafy wnękowe” stanowiły trwałe elementy połączone ze ścianami, niemożliwe do przeniesienia w inne miejsce. Wystawiane przez podatnika faktury obejmowały jedną pozycję „trwała zabudowa - szafa wnękowa” i uwzględniały stawkę 23% VAT.  Podatnik rozważał (w oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych) stosowania stawki 8% VAT. W celu wyjaśnienia wątpliwości  w tym zakresie zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację. Podkreślił, że swoje usługi wykonuje  wyłącznie w obiektach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na tym tle podatnik sformułował pytanie, czy usługi, które wykazuje jako „zabudowa na stałe w pomieszczeniach mieszkalnych” stanowią modernizację obiektów budowlanych i jako takie podlegają opodatkowaniu wg stawki 8% VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiając własne stanowisko podatnik wskazał, że omawianą usługę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką VAT  w wysokości 8%.

Przedstawiając własne stanowisko podatnik wskazał, że omawianą usługę należy traktować jako jedną transakcję (usługę złożoną) mającą charakter modernizacji budynku (lokalu) mieszkalnego, opodatkowaną preferencyjną stawką VAT  w wysokości 8%.

Organ podatkowy uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W uzasadnieniu powołał przepis art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, z którego wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, jest spełnienie dwóch przesłanek.

Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów budowlanych lub ich dostawy.

REKLAMA

Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z tych przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Organ argumentował, że nie sposób uznać, aby stała zabudowa wnękowa, będąca w istocie zabudową "meblową", mogła być uznana za instalację lub urządzenie techniczne budynku. Jej montaż nie wymaga pozwolenia na budowę, może też być w każdym czasie zdemontowana lub wymieniona. W opinii Dyrektora IS sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych elementów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Faktura VAT 2014 – zmiany zasad fakturowania od 1 stycznia 2014 r.

Powyższe skłoniło organ do konkluzji, że stałą zabudowę bez możliwości przeniesienia ich w inne miejsce, należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt trwałego ich przytwierdzenia np. do ścian, podłoża bądź sufitu pozostaje bez znaczenia, bowiem nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu).

Reasumując, organ stwierdził, że do czynności, polegających na stałej zabudowie wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23% VAT, bowiem czynności te nie stanowią czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.


Kontrowersje wyjaśnione?

Powyższa interpretacja porusza temat budzący w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Co prawda większość organów podatkowych oraz sądów potwierdza stanowisko, zgodnie z którym nie można uznać stałej zabudowy wnęk w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym za usługę budowlano-montażową co pozwalałoby na skorzystanie z preferencyjnej, 8% stawki VAT, jednakże pojawiły się również opinie zupełnie przeciwne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w dniu 10 stycznia 2013 r. orzekł, że dostarczanie oraz zabudowa szaf wnękowych może zostać uznana za usługę a co za tym idzie korzystać z 8% stawki podatku od towarów i usług. (I SA/Po 880/12, I SA/Po 881/12 oraz I SA/Po 882/12).

Niestety, negatywne dla podatników stanowisko organu, przedstawione w powyższej interpretacji zostało niejednokrotnie potwierdzone w orzecznictwie – między innymi w wyrokach WSA w Gliwicach z dnia 19 marca 2012 r. sygn. akt III SA/Gl 1392/11, WSA w Lublinie z dnia 26 września 2012 r. sygn. akt SA/Lu 463/12 oraz WSA w Warszawie z dnia 13 czerwca 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 2742/11, podobną tezę potwierdził również wyrok NSA z dnia 26 lipca 2012 r. sygn. akt I FSK 483/12.

W powyższych wyrokach sądy uznały, że nie można w przypadku zabudowy szaf wnękowych zastosować 8% stawki podatku od towarów i usług, ponieważ stosuje się ją do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, między innymi ze względu na to, że czynności związane z montażem szaf nie dotyczą samego budynku, nie mogą być uznane za czynności wspomniane w art. 41 ust. 12 ustawy (w szczególności, zdaniem sądów, montaż szaf wnękowych nie stanowi modernizacji w rozumieniu powołanego przepisu). 

Ze względu na niejednolitość orzecznictwa oraz szereg wątpliwości związany z powyższą kwestią Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z 31 stycznia 2013 r. sygn. akt I FSK 306/12 skierował pytanie do siedmioosobowego składu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Wskazana wyżej, korzystna dla podatników, uchwała siedmiu sędziów NSA z 24 czerwca 2013 r. powinna chyba zakończyć spory w tym zakresie.

Mariusz Nowak, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA