REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na budynki zbiorowego zamieszkania?

Enodo Advisors
Doradztwo podatkowe dla efektywnego i bezpiecznego biznesu
Jaka stawka VAT na budynki zbiorowego zamieszkania?
Jaka stawka VAT na budynki zbiorowego zamieszkania?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Skarbówka zmienia stanowisko w kwestii opodatkowania VAT prac budowalnych dotyczących budynków zbiorowego zamieszkania. Zgodnie z aktualnym podejściem organów podatkowych, nie wszystkie tego typu obiekty służą stałemu zamieszkaniu, co wyklucza zastosowanie obniżonej 8% stawki VAT. Zdaniem organów, właściwa w takim przypadku jest 23% stawka VAT. 

Jak wynika z wcześniejszych rozstrzygnięć, organy podatkowe nie brały dotychczas pod uwagę stałości zamieszkania jako przesłanki determinującej prawo do objęcia budynków zbiorowego zamieszkania 8% stawką VAT. Swoje stanowisko opierały natomiast na klasyfikacji danego budynku na gruncie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), stwierdzając zastosowanie obniżonej stawki VAT w odniesieniu do budynków zaliczonych do klasy 1130 PKOB. Aktualnie wydawane wiążące informacje stawkowe (WIS) jednoznacznie wskazują, że określona klasyfikacja wg PKOB nie jest już wystarczająca...

REKLAMA

REKLAMA

Co na to przepisy?

Regulacje ustawy o VAT uzależniają zastosowanie 8% stawki VAT od spełnienia następujących warunków:

  • zakres wykonywanych czynności obejmuje dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację, przebudowę lub roboty konserwacyjne oraz
  • obiekty budowalne lub ich części, których dotyczą ww. czynności, zaliczają się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zalicza się m.in. obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych, a także lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2).

REKLAMA

Z kolei obiekty budownictwa mieszkaniowego zdefiniowane zostały w ustawie o VAT jako budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czym problem?

Budynki zbiorowego zamieszkania bezsprzecznie kwalifikują się jako budynki mieszkalne sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, w grupie 113, w klasie 1130. Obejmuje ona m.in. domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., a także budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Problem jednak w tym, że w opinii organów podatkowych tego typu obiekty powinny ponadto służyć stałemu zamieszkaniu, aby można było zaliczyć je do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym dla celów stosowania preferencyjnej stawki VAT. Jak wskazuje aktualna praktyka interpretacyjna, niektóre budynki zbiorowego zamieszkania tego kryterium, w ocenie organów, nie spełniają i z tego względu ich dostawa lub związane z nimi usługi podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki VAT.

Wątpliwości jest więcej...

  • Jak interpretować przesłankę stałości zamieszkania, celem ustalenia właściwej stawki VAT w konkretnym przypadku? Jakie podejście w tym zakresie przyjmują organy podatkowe?
  • Które budynki zbiorowego zamieszkania nie mogą już korzystać, w świetle najnowszego stanowiska organów podatkowych, z 8% stawki VAT?
  • Jakie konsekwencje wynikają z zastosowania nieprawidłowej stawki VAT?
  • Co z transakcjami rozliczonymi w przeszłości? Czy zmiana stanowiska organów skutkuje ryzykiem zakwestionowania rozliczeń podatkowych za przeszłe okresy rozliczeniowe?
  • Jak zabezpieczyć swoją pozycję podatkową, aby skutecznie uchronić się przed ryzykiem zakwestionowania rozliczeń VAT? O co warto zadbać na etapie przedtransakcyjnym? Jakie kroki podjąć w przypadku ogłoszenia lub udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego, z punktu widzenia zamawiającego i wykonawcy?
  • Co na to sądy administracyjne? Czy podzielają obecne stanowisko organów podatkowych?

Problemy te omówimy w trakcie naszego webinarium – zapraszamy do udziału!

Zachęcamy do zapoznania się z agendą szkolenia oraz do bezpłatnej rejestracji [link].
Termin webinarium: 16 listopada 2023 r. o godz. 10:00 – zapraszamy!

Justyna Kowalik, doradca podatkowy w Enodo Advisors, specjalizuje się w podatku od towarów i usług.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA