REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 5 % VAT na sprzedaż dań gotowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biegun Filip
Stawka 5 % VAT na sprzedaż dań na wagę w stanie przetworzonym oraz dań typu fast food
Stawka 5 % VAT na sprzedaż dań na wagę w stanie przetworzonym oraz dań typu fast food

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż dań na wagę w stanie przetworzonym oraz dań typu fast food korzysta z preferencyjnej stawki 5% VAT dla dostawy gotowych posiłków i dań. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 27 lutego 2015 r. (nr IBPP2/443-1119/14/KO).

Stawka VAT na dania gotowe w barach i restauracjach

Sprawa dotyczyła podmiotu z branży gastronomicznej, która prowadzi na terenie Polski sieć punktów sprzedaży żywności oraz napojów. Biznesowy model działalności prowadzonej przez wnioskodawcę opiera się na sprzedaży uprzednio przetworzonych gotowych dań (m. in. zup, mięs na ciepło, surówek, warzyw na ciepło) oraz fast-foodów, przy czym sprzedawane są one na wagę, jako ściśle określone dania z określonego zestawu produktów (nie ma możliwości zamówienia konkretnego dania przez klienta). Obsługa konkretnego klienta jest zredukowana do minimum i w zasadzie ogranicza się do zważenia dan wybranych przez klienta oraz przyjmowania płatności.

REKLAMA

REKLAMA

W tak przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca zwrócił się do Ministra Finansów w celu potwierdzenia stanowiska, że sprzedaż dań w opisany wyżej sposób korzysta z preferencyjnej 5 % stawki podatku VAT przewidzianej dla dostawy gotowych posiłków i dań. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca przywołał wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dn. 29 marca 2007 t. w sprawie C-111/05, zgodnie z którym w celu określenia, czy jedna transakcja złożona powinna zostać zakwalifikowana jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług, należy zidentyfikować jej elementy dominujące oraz wyroku TSUE z dn. 10 marca 2011 r. (sprawy połączone C-497/09, C-499/09, C-501/09 oraz C-502/09), zgodnie z którym przygotowanie ciepłego produktu gotowego ogranicza się zaś w istocie do czynności pobieżnych i znormalizowanych i zwykle nie następuje na życzenie konkretnego klienta, lecz w sposób stały i regularny, w zależności od popytu możliwego do przewidzenia w sposób ogólny, co nie stanowi przeważającego elementu omawianej transakcji i nie może samo z siebie powodować uznania tej transakcji za świadczenie usługi. Odnosząc uwagi zawarte w ww. orzeczeniach do przedstawionego przez siebie stanu faktycznego, wnioskodawca wywiódł, że z uwagi na brak infrastruktury restauracyjnej (m.in. brak kelnerów czy szatni) oraz przyjęty sposób prowadzenia działalności, zasadne jest traktowanie opisanych we wniosku o wydanie interpretacji transakcji jako dostaw gotowych posiłków i dań.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Organ podatkowy w wydanej przez siebie interpretacji uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrócił w szczególności uwagę na to, że rozstrzygając czy w konkretnej sprawie mamy do czynienia z jednym bądź wieloma świadczeniami istotne jest dokonanie tej analizy z punktu widzenia klienta, odbiorcy tych czynności. Biorąc pod uwagę iż głównym celem świadczenia oferowanego przez wnioskodawcę jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych, oraz fakt braku istnienia stosownej infrastruktury, jak również orzecznictwo TSUE, świadczenie główne oferowane przez wnioskodawcę przesądza o takiej kwalifikacji podatkowej opisanych czynności na gruncie ustawy o VAT. Tym samym, jeśli oferowane przez wnioskodawcę dania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.85.1, ich dostawa może korzystać z preferencyjnej 5 % stawki podatku VAT.

Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stanowi kontynuację korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej w tym zakresie. Podobne podejście do omawianego zagadnienia zostało zaprezentowane m. in. w interpretacjach: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 28 lutego 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1530/11-3/KT), oraz z dn. 19 lipca 2011 r. IPPP2-443-543/11-2/IZ. W interpretacjach wydawanych wcześniej występował jednak pogląd, zgodnie z którym tego typu świadczenia należy zakwalifikować jako świadczenie usług, opodatkowane stawką 8% (tak stwierdzono m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 28 czerwca 2011 r., sygn. ILPP1/443-547/11-2/MK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 17 listopada 2011 r., sygn. IBPP2/443-901/11/BW).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podejście zgodnie z którym w przypadku przedmiotowych świadczeń mamy do czynienia z opodatkowaniem stawką 5 % należy uznać za słuszne i zgodne z wykładnią prawa unijnego dokonywaną przez TSUE. Skoro bowiem sensem ekonomicznym takich czynności jest dostawa dań gotowych do spożycia, nieracjonalne jest traktowanie ich jak usługę. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie preferencyjnej stawki jest uzależnione od przyjętego modelu biznesowego oraz posiadanej infrastruktury restauracyjnej. Jak słusznie bowiem podkreślano w przytaczanych wyżej interpretacjach, w tego typu przypadkach należy brać pod uwagę całokształt okoliczności towarzyszących zawieraniu transakcji.

Filip Biegun
Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytet Śląski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA