REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawka 5 % VAT na sprzedaż dań gotowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Biegun Filip
Stawka 5 % VAT na sprzedaż dań na wagę w stanie przetworzonym oraz dań typu fast food
Stawka 5 % VAT na sprzedaż dań na wagę w stanie przetworzonym oraz dań typu fast food

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż dań na wagę w stanie przetworzonym oraz dań typu fast food korzysta z preferencyjnej stawki 5% VAT dla dostawy gotowych posiłków i dań. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 27 lutego 2015 r. (nr IBPP2/443-1119/14/KO).

Stawka VAT na dania gotowe w barach i restauracjach

Sprawa dotyczyła podmiotu z branży gastronomicznej, która prowadzi na terenie Polski sieć punktów sprzedaży żywności oraz napojów. Biznesowy model działalności prowadzonej przez wnioskodawcę opiera się na sprzedaży uprzednio przetworzonych gotowych dań (m. in. zup, mięs na ciepło, surówek, warzyw na ciepło) oraz fast-foodów, przy czym sprzedawane są one na wagę, jako ściśle określone dania z określonego zestawu produktów (nie ma możliwości zamówienia konkretnego dania przez klienta). Obsługa konkretnego klienta jest zredukowana do minimum i w zasadzie ogranicza się do zważenia dan wybranych przez klienta oraz przyjmowania płatności.

REKLAMA

Autopromocja

W tak przedstawionym stanie faktycznym wnioskodawca zwrócił się do Ministra Finansów w celu potwierdzenia stanowiska, że sprzedaż dań w opisany wyżej sposób korzysta z preferencyjnej 5 % stawki podatku VAT przewidzianej dla dostawy gotowych posiłków i dań. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawca przywołał wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dn. 29 marca 2007 t. w sprawie C-111/05, zgodnie z którym w celu określenia, czy jedna transakcja złożona powinna zostać zakwalifikowana jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług, należy zidentyfikować jej elementy dominujące oraz wyroku TSUE z dn. 10 marca 2011 r. (sprawy połączone C-497/09, C-499/09, C-501/09 oraz C-502/09), zgodnie z którym przygotowanie ciepłego produktu gotowego ogranicza się zaś w istocie do czynności pobieżnych i znormalizowanych i zwykle nie następuje na życzenie konkretnego klienta, lecz w sposób stały i regularny, w zależności od popytu możliwego do przewidzenia w sposób ogólny, co nie stanowi przeważającego elementu omawianej transakcji i nie może samo z siebie powodować uznania tej transakcji za świadczenie usługi. Odnosząc uwagi zawarte w ww. orzeczeniach do przedstawionego przez siebie stanu faktycznego, wnioskodawca wywiódł, że z uwagi na brak infrastruktury restauracyjnej (m.in. brak kelnerów czy szatni) oraz przyjęty sposób prowadzenia działalności, zasadne jest traktowanie opisanych we wniosku o wydanie interpretacji transakcji jako dostaw gotowych posiłków i dań.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

100 pytań o samochód w firmie + CD

Organ podatkowy w wydanej przez siebie interpretacji uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zwrócił w szczególności uwagę na to, że rozstrzygając czy w konkretnej sprawie mamy do czynienia z jednym bądź wieloma świadczeniami istotne jest dokonanie tej analizy z punktu widzenia klienta, odbiorcy tych czynności. Biorąc pod uwagę iż głównym celem świadczenia oferowanego przez wnioskodawcę jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych, oraz fakt braku istnienia stosownej infrastruktury, jak również orzecznictwo TSUE, świadczenie główne oferowane przez wnioskodawcę przesądza o takiej kwalifikacji podatkowej opisanych czynności na gruncie ustawy o VAT. Tym samym, jeśli oferowane przez wnioskodawcę dania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.85.1, ich dostawa może korzystać z preferencyjnej 5 % stawki podatku VAT.

Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach stanowi kontynuację korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej w tym zakresie. Podobne podejście do omawianego zagadnienia zostało zaprezentowane m. in. w interpretacjach: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dn. 28 lutego 2012 r. (sygn. IPPP3/443-1530/11-3/KT), oraz z dn. 19 lipca 2011 r. IPPP2-443-543/11-2/IZ. W interpretacjach wydawanych wcześniej występował jednak pogląd, zgodnie z którym tego typu świadczenia należy zakwalifikować jako świadczenie usług, opodatkowane stawką 8% (tak stwierdzono m.in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dn. 28 czerwca 2011 r., sygn. ILPP1/443-547/11-2/MK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dn. 17 listopada 2011 r., sygn. IBPP2/443-901/11/BW).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podejście zgodnie z którym w przypadku przedmiotowych świadczeń mamy do czynienia z opodatkowaniem stawką 5 % należy uznać za słuszne i zgodne z wykładnią prawa unijnego dokonywaną przez TSUE. Skoro bowiem sensem ekonomicznym takich czynności jest dostawa dań gotowych do spożycia, nieracjonalne jest traktowanie ich jak usługę. Należy jednak pamiętać, że zastosowanie preferencyjnej stawki jest uzależnione od przyjętego modelu biznesowego oraz posiadanej infrastruktury restauracyjnej. Jak słusznie bowiem podkreślano w przytaczanych wyżej interpretacjach, w tego typu przypadkach należy brać pod uwagę całokształt okoliczności towarzyszących zawieraniu transakcji.

Filip Biegun
Wydział Prawa i Administracji
Uniwersytet Śląski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA