REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nomenklatura Scalona a stawki VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Nomenklatura Scalona a stawki VAT
Nomenklatura Scalona a stawki VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odnosząc się do ustanowionego w Ustawie o VAT dodatkowego kryterium stosowania obniżonej 8 % stawki VAT dla dostaw wyrobów ciastkarskich, [stwierdzić należy, że] polskie przepisy uzależniają prawo do obniżenia stawki od utrzymania okresu przydatności do spożycia nieprzekraczającego 45 dni, czego nie przewiduje Nomenklatura Scalona. Konsekwencją wprowadzenia takiego kryterium, jest dyskryminacja towarów względem towarów z państwa członkowskiego, w którym kryterium takiego nie wprowadzono.

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Krakowie z dnia 28 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Kr 1867/14.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się m.in. produkcją i dostawą wyrobów ciastkarskich, które winny być co do zasady klasyfikowane w pozycji 10.71.12.0 PKWiU oraz wg kodu 1905 90 60 Nomenklatury Scalonej, jako „wyroby ciastkarskie i ciastka świeże”. Produkty spółki nie spełniają jednak warunku określonego w PKWiU, tj. ich data minimalnej trwałości (albo termin przydatności do spożycia, określony odrębnymi przepisami), mimo braku substancji konserwujących, z uwagi na szczególny proces produkcji, przekracza 45 dni. Spółka, dla dostaw krajowych, stosuje stawkę VAT w wysokości 23 %.

W przedstawionym stanie faktycznym spółka wniosła o interpretację, celem ustalenia prawa do stosowania obniżonej 8 % stawki VAT w odniesieniu do przedmiotowych dostaw.

100 pytań o samochód w firmie + CD

Spółka powołała się na treść Dyrektywy VAT, zgodnie z którą państwa członkowskie mają prawo do stosowania preferencyjnej stawki VAT w odniesieniu do produktów określonych w jej załączniku III, przy czym mogą posłużyć się Nomenklaturą Scaloną, dla precyzyjnego określenia zakresu danej kategorii. Zdaniem spółki wszystkie wyroby opisane w stanie faktycznym winny być opodatkowane stawką 8 %, niezależnie od terminu przydatności do spożycia. Uzależnienie stosowania preferencyjnej stawki od spełnienia warunków określonych w PKWiU w odniesieniu do towarów mieszczących się w tym samym kodzie CN stanowi naruszenie przepisów Dyrektywy VAT i zasady neutralności fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tym podejściem nie zgodził się Dyrektor IS w Katowicach. Zdaniem organu dopuszczalne jest, na gruncie przepisów Dyrektywy VAT, dokonanie rozróżnienia stawek podatku VAT w odniesieniu do różnych produktów, nawet jeśli zostały zaklasyfikowane pod tym samym kodem CN. Skoro zaś produkty spółki nie zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, nie ma podstaw dla stosowania obniżonej 8 % stawki podatku VAT. Organ nie zgodził się ze spółką także w zakresie naruszenia zasady neutralności fiskalnej, jako że dla jej naruszenia konieczne jest by stawka obniżona dotyczyła produktu podobnego do tego, do którego stosowana jest stawka podstawowa, a taka sytuacja nie ma miejsca – produkty spółki różnią się od produktów objętych stawką obniżoną długością terminu przydatności do spożycia, co zdaniem organu jest kryterium istotnym z punktu widzenia konsumenta.

Ze spółką zgodził się jednak WSA w Krakowie. W uzasadnieniu ustnym sąd wskazał, że polski ustawodawca, poprzez modyfikację klasyfikacji z Nomenklatury Scalonej, polegającą na dodaniu kryterium, od którego uzależnione jest stosowanie preferencyjnej stawki, doprowadził do stosowania różnych stawek VAT do towarów tych samych lub takich samych. Konsekwencją powyższego, zdaniem sądu, jest uprzywilejowanie towarów z jednego państwa członkowskiego względem towarów z innego państwa członkowskiego, co prowadzić będzie do dyskryminacji wewnętrznej, bo ustawodawca dyskryminuje własnego podatnika.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Potwierdzenie dominującej linii orzeczniczej

Stanowisko sądu, potwierdzając prawo podatnika do stosowania preferencyjnej stawki VAT w oparciu o przepisy Dyrektywy VAT, znajduje swoje odzwierciedlenie w przyjętej przez sądy administracyjne linii orzeczniczej.

REKLAMA

W tym miejscu wystarczy przytoczyć m.in. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. III SA/Wa 3053/13, w którym WSA w Warszawie wskazał na arbitralny charakter rozróżnienia produktów objętych tym samym kodem CN ze względu na kryterium długości okresu przydatności do spożycia. Nadto, WSA w Warszawie zauważył, że zastosowanie różnych stawek VAT w związku z takim rozróżnieniem zakłóca konkurencję, co koresponduje ze stanowiskiem wyrażonym w wyrokach: WSA w Warszawie z dnia 10 lutego 2014 r., III SA/Wa 2805/13, Wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2013 r., sygn. I FSK 697/12.

Stanowisko WSA w Krakowie, zgodnie z którym objęcie preferencyjną 8% stawką VAT tylko niektórych towarów objętych tym samym kodem CN stanowi dyskryminację wewnętrzną, stawiając w lepszej pozycji podatników z innych państw członkowskich, odpowiada jednemu z podstawowych celów Dyrektywy VAT, jakim jest zapewnienie neutralności podatku od wartości dodanej. Przepisy wspólnotowe sprzeciwiają się bowiem wprowadzaniu środków, których skutkiem będzie zróżnicowanie stawek VAT w odniesieniu do produktów podobnych i konkurujących ze sobą.

Naruszeniem ze strony ustawodawcy jest wprowadzenie rozróżnienia w katalogu towarów uznanych przez ustawodawcę unijnego za podobne, zakłóca to bowiem konkurencję w obrębie jednego rynku towarowego. Nomenklatura Scalona przesądza o podobieństwie między towarami, wyznaczając jednocześnie granicę ingerencji ustawodawcy krajowego – państwom członkowskim pozostawiono jedynie decyzję o zastosowaniu (lub nie) stawki obniżonej.

Skutkiem powyższych naruszeń winno być zastosowanie preferencyjnej stawki VAT, przy bezpośrednim oparciu się o przepisy unijne, z pominięciem warunku 14 i 45 dni przydatności do spożycia, zgodnie ze stanowiskiem zajętym przez NSA w wyroku z dnia 16 maja 2013 r., sygn. I FSK 827/12.


W kontekście powyższego, należy stwierdzić, że WSA w Krakowie, stwierdzając sprzeczność polskich przepisów, w zakresie w jakim uzależniają one zastosowanie preferencyjnej stawki VAT od terminu przydatności do spożycia, z Dyrektywą VAT, wpisuje się w słuszną i utrwaloną linię orzeczniczą.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, iż część sądów uznaje rozróżnienie dokonane przez polskiego ustawodawcę za zgodne z przepisami Dyrektywy VAT (vide: Wyrok WSA w Krakowie z 14 maja 2014 r., sygn. I SA/Kr 438/14, Wyrok WSA w Opolu z dnia 19 marca 2014 r., sygn. I SA/Op 821/13). Komentowany wyrok zdaje się jedynie potwierdzać, że praktyka orzecznicza idzie w odmiennym kierunku.

Maciej Goc, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA