REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżka stawki VAT najlepszym sposobem na wyłudzenia

Obniżka stawki VAT najlepszym sposobem na wyłudzenia
Obniżka stawki VAT najlepszym sposobem na wyłudzenia

REKLAMA

REKLAMA

Odwrócona stawka VAT utrudnia wyłudzanie tego podatku, ale ma też wady - budżet uzyskuje pieniądze z opóźnieniem albo wcale; dlatego najlepszą metodą na wyłudzenia jest obniżenie stawki VAT - mówi PAP doradczyni podatkowa z Grant Thornton, Małgorzata Samborska.

PAP: Odwrócona stawka VAT to dobry pomysł? Są zwolennicy i przeciwnicy tego rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Małgorzata Samborska: Trudno o jednoznaczną diagnozę w tej sprawie. Na pewno możemy mówić o zaletach tego rozwiązania, jak i jego wadach.

PAP: To jakie są te wady i zalety?

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

M.S.: Trzeba zacząć od tego, że cała konstrukcja podatku VAT oparta jest na założeniu uczciwych podatników. Teraz mamy 23-procentową stawkę VAT, jednak im będzie ona wyższa, tym będzie większa skłonność do wyłudzeń. Z punktu widzenia klasycznego mechanizmu rozliczania VAT, wprowadzanie obowiązku odwróconego obciążeniu na wybrane towary nie rozwiązuje moim zdaniem problemu, tylko przesuwa go do innych branż. Najłatwiejsze do wyłudzeń są oczywiście te artykuły, przy których mamy stosunkowo dużą wartość przy małych gabarytach. Albo takie, których identyfikacja jest trudna - stąd były wyłudzenia na prętach stalowych, na które wprowadzono właśnie odwróconą stawkę.

PAP: Jaki jest mechanizm wyłudzeń przy klasycznym mechanizmie?

M.S.: Jeśli mamy uczciwych podatników, VAT od wartości dodanej płacony jest na każdym etapie, a ostateczne obciążenie ponosi konsument. Ale dzięki tym ogniwom pośrednim zasilany jest budżet państwa. Choć dla przedsiębiorców VAT ma być neutralny, to dzięki temu, że podatek należny powstaje wcześniej, a naliczony później, wpływają dochody do budżetu. To jest przesunięcie czasem kilkumiesięczne. Kiedy pojawia się jakiś nieuczciwy pierwszy podatnik, pokazuje podatek VAT należny, ale go nie odprowadza. Drugie ogniwo ma prawo potraktowania VAT-u należnego jako naliczonego i w związku z tym ma prawo do zwrotu. Jeżeli więc cena towaru to 100 zł, to pierwszy podatnik sprzeda go za 123 zł, do urzędu nie odprowadzi nic, natomiast drugi podatnik wykaże do zwrotu 23 złote. Budżet, zwracając mu ten VAT, jest na 23 złote stratny. W przypadku odwrotnego obciążenia, skoro sprzedaż jest de facto bez VAT (bo nabywca wykazuje należy i naliczony w tym samym momencie), nie ma tego zwrotu. Ten proceder zostaje więc przecięty. Nie ma potrzeby tworzenia długiego łańcucha fikcyjnych dostaw, bo to nic nie daje. Bo VAT płaci się dopiero na ostatnim etapie, przy sprzedaży towaru konsumentowi. Z punktu widzenia kontroli jest to więc korzystne, bo mamy mniej podmiotów do skontrolowania. Dla przedsiębiorców uczciwych zaletą jest też to, że nie zostaną wplątani w karuzelę podatkową.

PAP: Rozumiem jednak, że jedną z wad odwróconej stawki jest to, że budżet dostaje dochód z opóźnieniem, a nie po każdej transakcji?

M.S.: Tak. A drugim zagrożeniem jest to, że budżet może nie otrzymać pieniędzy wcale, bo przy odwróconej stawce wyłudzenia też mogą mieć miejsce. Skoro przy odwrotnym obciążeniu VAT jest płacony przy ostatniej transakcji z konsumentem, to nie rozkłada się na kolejne ogniwa, tylko kumuluje się pod koniec transakcji. Pojawia się więc pokusa, żeby go nie odprowadzić wcale. Tym bardziej, że przy transakcjach typu przedsiębiorca-konsument łatwiej towar sprzedać w szarej strefie, bez odprowadzania VAT. Trudno takie transakcje kontrolować, bo konsumenci, w przeciwieństwie do przedsiębiorców, nie są zarejestrowani. Dlatego odwrócona stawka jest przez niektórych traktowana jako zbliżona do likwidacji tego podatku. Jakbyśmy zlikwidowali VAT, wyłudzeń by nie było wcale, ale przecież nie o to chodzi.

PAP: To co zrobić, aby ograniczyć wyłudzenia? Jakieś zmiany prawa byłyby wskazane?

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

M.S.: Czasem mówi się, że wprowadzenie centralnego rejestru faktur lub kas fiskalnych online mogłoby zmniejszyć liczbę wyłudzeń. Ale generalnie to jest trudna kwestia. Z jednej strony urzędnicy muszą się liczyć z mentalnością, powszechną w Polsce, w ramach której oszukiwanie państwa nie jest postrzegane jako nic złego. Z drugiej strony przepisy, które są wprowadzane po to, by walczyć z nieuczciwymi przedsiębiorcami, często postrzegane są przez tych uczciwych jako zagrożenie. Bo urzędnicy, mając w ręku potężne narzędzie w postaci przepisu, wykorzystują go nieraz do gnębienia przedsiębiorców.

PAP: Ma Pani na myśli jakieś konkretne przepisy?

M.S.: Np. przepisy o solidarnej odpowiedzialności za VAT. U nas spotykają się z mocną krytyką przedsiębiorców. Pamiętam taką sytuację, jak wyciek do prasy notatki z Ministerstwa Finansów, że kontrola ma nie być prewencją, tylko powinna skończyć się sukcesem, a więc stwierdzeniem nieprawidłowości. Przedsiębiorcy obawiają się więc, że kontrola będzie trwała tak długo, aż kontrolujący jakieś nieprawidłowości znajdą. Z doświadczenia wiemy, że kontrole w firmach trwają czasem wiele miesięcy. Jeden z przedsiębiorców żalił się nam, że kontrolerzy w jego firmie w czasie kontroli grali w pasjansa i robili zakupy. To są sytuacje, które nie wzbudzają zaufania do organów państwa. Jakiekolwiek przepisy byśmy więc wprowadzali, będzie duże ryzyko ich nadużywania przez urzędników, a omijania przez przedsiębiorców, świadomych urzędniczych praktyk.


PAP: Chce Pani powiedzieć, że nie w przepisach jest istota sprawy, tylko w lepszym egzekwowaniu tych, które obowiązują?

M.S.: Tak, moja konkluzja jest taka, że po prostu organy kontroli powinny wykazywać się większą skutecznością. Sprawniej docierać do tych, którzy uchylają się od płacenia podatków, a nie przerzucać wszystkich obowiązków czy ryzyk na podatników. Można np. wprowadzić obowiązek stawienia się przedsiębiorcy osobiście w celu rejestracji, by wyeliminować ryzyko stworzenia spółki-słupa. Ale chyba nie o to chodzi. Choć oczywiście mam także świadomość, że wszelkie ułatwienia, jak np. elektroniczne faktury, nie wymagające podpisów, są ułatwieniami także dla oszustów. W ten sam sposób można patrzeć na odwrócony VAT.

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

PAP: Rozumiem, że remedium na wyłudzenia byłoby też, Pani zdaniem, obniżenie stawki VAT?

M.S.: Tak, przykładem jest tu też podatek akcyzowy - im był on wyższy, tym wpływy z jego tytułu wcale nie rosły, bo większa była pokusa przechodzenia do szarej strefy. Być może też oszuści przenieśliby się do krajów, w których stawka VAT jest wyższa.

Rozmawiał Piotr Śmiłowicz (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA