REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kwalifikacja kosztów przesyłki towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kwalifikacja kosztów przesyłki towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT
Kwalifikacja kosztów przesyłki towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wydał 2 lipca 2015 r. interpretację indywidualną, w której potwierdził, że koszty przesyłki ponoszone w związku ze sprzedażą towarów zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu dostawy tych towarów oraz winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla realizowanej sprzedaży. Natomiast, w sytuacji gdy na jednej fakturze są pozycje opodatkowane różnymi stawkami, wówczas koszty przesyłki powinny być przyporządkowane proporcjonalnie do towarów opodatkowanych poszczególnymi stawkami.

Koszty przesyłki w przypadku dostawy towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT należy wyodrębnić proporcjonalnie do wartości poszczególnych towarów i wykazać jako integralne części tych towarów.

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 lipca 2015 r. (nr IPTPP2/4512-315/15-2/IR).

Sprawa dotyczyła uniwersytetu prowadzącego w ramach swojej działalności wydawnictwo, a także księgarnię prowadzącą sprzedaż wysyłkową. Wysyła ona swoim klientom książki i czasopisma opodatkowane 5% stawką VAT, a także książki używane opodatkowane według stawki 23%. Towary wysyłane są do osób zamawiających razem z fakturą, obejmującą książki i czasopisma znajdujące się w przesyłce. Usługi dostawy realizowane są przez firmy kurierskie stosujące stawkę podatku VAT 23% lub Pocztę Polską zwolnioną z podatku. Uczelnia wystawiając fakturę z tytułu sprzedaży książek i czasopism dolicza do sprzedawanych towarów poniesiony koszt przesyłki netto. Na tle powyższego, podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym zapytał, czy prawidłowym jest wykazanie na fakturze kosztów przesyłki w odrębnej pozycji, ale opisanej jako koszt przesyłki, stanowiący integralną część jednolitej podstawy opodatkowania przy sprzedaży książek i czasopism.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że zgodnie z art. 29 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje koszty dodatkowe takie jak np. koszty przesyłki. Wykazanie na fakturze kosztów dostawy w powiązaniu ze stosowaniem stawki w podatku VAT, takiej jaka obowiązuje przy sprzedaży danego towaru, jest prawidłowe, ponieważ podatnik nie świadczy usługi dostawy a jedynie powiększa wartość towaru o koszty jego dostarczenia do nabywcy. Koszty przesyłki są kosztami dodatkowymi podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż towarów. Zdaniem podatnika, w przypadku dostawy towarów opodatkowanych różnymi stawkami VAT koszty przesyłki należy wyodrębnić proporcjonalnie do wartości poszczególnych towarów i wykazać jako integralne części towarów stanowiące jednolitą podstawę opodatkowania objętych poszczególnymi stawkami podatku VAT. Koszty przesyłki dotyczące różnych towarów opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT, np. 5% i 23% należy przyporządkować proporcjonalnie do wartości poszczególnych towarów, z zastosowaniem stawki właściwej dla tych towarów.

Dyrektor Izby Skarbowej podzielił to stanowisko.

Monika Sitarek, konsultant w Zespole Zarządzania Wiedzą Działu Prawno-Podatkowego PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA