REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe stawki VAT od 1 stycznia 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Niższe stawki VAT od 1 stycznia 2017 r. / Fot. Fotolia
Niższe stawki VAT od 1 stycznia 2017 r. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi obecnie prac legislacyjnych zmierzających do zmiany wysokości stawek VAT. Brak nowelizacji przepisów w tym zakresie oznacza, że z dniem 1 stycznia 2017 r. obniżce ulegną stawki VAT dla dokonywanych czynności odpowiednio z 23% na 22% oraz z 8% na 7%.

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

Autopromocja

W 2011 r. Minister Finansów podwyższył stawki VAT. Podwyżka ta miała mieć charakter przejściowy i trwać 3 lata. Okres ten następnie został przedłużony na kolejne lata. Z wypowiedzi MF nie można jasno wywnioskować, do kiedy ta podwyżka będzie obowiązywać. Padają kolejne daty, rok: 2016, 2017 ale pod warunkiem, że wpływy z tego podatku wzrosną i sukcesem zakończą się plany walki rządu z szarą strefą. Jednak wciąż nie wiadomo, co jeśli sukcesu nie będzie lub będzie się on oddalał w perspektywie na kolejne lata? Jakie rząd planuje przedsięwziąć działania?

Niektóre wyroby medyczne bez obniżonej stawki VAT

Zwiększenie VAT prowadzi m.in. do wzrostu cen żywności, leków i czynszów, a także kosztów opieki zdrowotnej i socjalnej, a co tym idzie do obniżenia poziomu życia obywateli a także do ucieczki zagranicznych inwestorów z Polski. Kiedy zatem Ministerstwo Finansów zamierza przywróci niższe stawki VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do kwestii obniżenia stawek VAT, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 33052) wyjaśnił, że w dobie problemów ze zbilansowaniem deficytów budżetowych, od początku 2009 r. większość państw członkowskich Unii Europejskiej podwyższyło stawki podatku VAT (m.in. Wielka Brytania, Grecja, Czechy, Hiszpania, Portugalia, Finlandia, Słowacja, Węgry, Włochy, w tym niektóre o kilka punktów procentowych).

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

W celu zapewnienia stabilności finansów publicznych rząd podjął szereg działań, w tym również w zakresie systemu podatkowego. Zmiany te zostały sprecyzowane w „Wieloletnim Planie Finansowym Państwa 2010-2013” (przyjętym przez Radę Ministrów w drodze uchwały Nr 119 z dnia 3 sierpnia 2010 r. - M. P. Nr 57, poz. 773).

Ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) wprowadzono zmiany w zakresie czasowego podwyższenia stawek podatku od towarów i usług (m.in. z 22% do 23 % i z 7% do 8%) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. Zmiany te wynikały przede wszystkim z ogólnej sytuacji budżetowej państwa będącej skutkiem globalnego kryzysu na światowych rynkach finansowych.

Niższy VAT na e-booki ale nie na e-prasę?

Księgi prowadzone przez biuro rachunkowe w siedzibie firmy

REKLAMA

Podejmując decyzję o przejściowym podwyższeniu stawek VAT o 1 punkt procentowy jednocześnie podjęto starania, aby po wygaśnięciu z dniem 31 grudnia 2010 r. derogacji zapisanej w Traktacie Akcesyjnym z 2004 r. (przedłużonej w grudniu 2007 r. na dalsze trzy lata, tj. do 31 grudnia 2010 r.) wprowadzić od dnia 1 stycznia 2011 r. najniższą stawkę podatku, jaką w tym zakresie, zgodnie z prawem Unii Europejskiej Polska mogła zastosować, tj. stawkę w wysokości 5% na niektóre towary, które do dnia 31 grudnia 2010 r. korzystały ze stawek obniżonych do 3% i 0% (dotyczyło to nieprzetworzonej żywności oraz książek i czasopism specjalistycznych).

Wprowadzenie stawki obniżonej w wysokości 5% na podstawowe produkty żywnościowe, książki oraz czasopisma specjalistyczne, miało na celu złagodzenie skutków czasowego wzrostu stawek.

Ustawą z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1608) przedłużono obowiązywanie podwyższonych o 1 pkt procentowy stawek VAT w latach 2014-2016. Było to związane z realizacją przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 30 kwietnia 2013 r. Aktualizacji Programu Konwergencji na rok 2013 oraz Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2013-2016. Spowodowane to zostało koniecznością ograniczenia nierównowagi finansów publicznych (co jest niezbędnym warunkiem dla stabilności makroekonomicznej i długofalowego wzrostu gospodarczego) jak również słabą koniunkturą na głównych rynkach eksportowych. Jest to również okres potrzebny do utrwalenia się efektów zmian strukturalnych skutkujących trwałą poprawą sytuacji finansów publicznych.

M. Szczurek: Nie możemy sobie pozwolić na dowolne cięcia podatków

Dodatkowo, jak zauważa MF, z raportu przygotowanego dla Komisji Europejskiej wynika, że Polska znalazła się w grupie 10 państw członkowskich Unii Europejskiej o najniższej średniej ważonej stawce VAT, która obciąża gospodarstwa domowe (wynosi ona 10,1%).

Jednocześnie resort finansów informuje, że obecnie nie są prowadzone prace legislacyjne zmierzające do zmiany wysokości stawek podatku od towarów i usług (brak nowelizacji przepisów oznacza, że z dniem 1 stycznia 2017 r. obniżce ulegną stawki VAT dla dokonywanych czynności odpowiednio z 23% na 22% oraz z 8% na 7%). Kwestia dokonywania zmian w całym systemie podatkowym, w tym ewentualnego wcześniejszego obniżenia ww. stawek, będzie brana pod uwagę w pracach nad przygotowaniem ustawy budżetowej na 2016 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA