REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?
Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację w sprawie stawki VAT przy sprzedaży towarów z przyczep gastronomicznych. Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem (sprzedawcą kebabów), że działalność, którą wykonuje można zakwalifikować jako dostawę towarów i tym samym objąć ją 5% stawką podatku VAT. Działalność ta polega na przygotowaniu, zapakowaniu i wydaniu gotowego posiłku bez dodatkowych usług wspomagających. Nie podaje się posiłku do stolika, nie świadczy się usług kelnerskich.

Jaka stawka VAT na sprzedaż frytek i kebabów z przyczepy gastronomicznej

Dnia 26 lutego 2015 roku do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynął wniosek  dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych czynności oraz stawki podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawca stwierdził w nim, że jest on osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, a w prowadzonej przez siebie przyczepie gastronomicznej sprzedaje gotowe wyroby takie jak frytki, sałatki czy kebaby. W prowadzonym punkcie gastronomicznym nie zatrudnia kelnerów, nie ma również możliwości podania zamówienia do stolika, a wybór dań jest umieszczony na tablicy a nie w klasycznym menu. Jego klienci mogą natomiast spożyć za mówione dania na terenie punktu gastronomicznego, gdzie znajdują się trzy miejsca przeznaczone do oczekiwania na produkt lub też jego ewentualnej szybkiej konsumpcji, bądź też w innym wybranym przez nich miejscu. Wnioskodawca zauważa również, że dania można zamówić telefonicznie, z dostawą na wskazany przez zainteresowanego adres.

Sprzedaż posiłków odbywa się w trzech etapach. Po pierwsze klient składa zamówienie (telefonicznie, bądź też bezpośrednio w punkcie gastronomicznym), następnie pracownicy punktu je realizują i wydają lub też dostarczają klientowi na wskazany przez niego adres. Wnioskodawca zaznacza, że dostawa i wydawanie produktów odbywa się bez usług wspomagających takich jak rozkładanie dań na stolikach przed klientami, czy sprzątanie po posiłku. Po przyrządzeniu zamówiony produkt wkładany jest w jednorazowe opakowanie i jest gotowy do natychmiastowej konsumpcji przez klienta, w dowolnie wybranym przez niego miejscu.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Zdaniem przedsiębiorcy jego aktywność należy uznać za dostawę towarów i tym samym objąć ją 5% stawką VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto odnotować, że Wnioskodawca w swojej argumentacji powołał się również na klasyfikację statystyczną wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie zawarte są informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii, wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług. Wnioskodawca zakwalifikował posiłki będące przedmiotem wniosku do grupowania PKWiU 10.85.1 to jest: „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Gdy nie ma obsługi kelnerskiej mamy do czynienia z dostawą towarów

Dyrektor Izby Skarbowej przyznał rację podatnikowi.

Uznał, że przedsiębiorca sprzedając gotowe dania wpisuje się w definicję dostawy towarów, nie zaś świadczenia usług. Powołał się on przy tym na wyroki innych organów.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

REKLAMA

Odniósł się on między innymi do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2011 roku w sprawie Faaborg-Gelting Linien, w którym to TSUE wprowadził rozróżnienie na transakcje dotyczące działalności restauracyjnej i transakcje dotyczące żywności na wynos.

Zgodnie z tym orzeczeniem transakcje dotyczące działalności restauracyjnej (świadczenia usług) „charakteryzuje ciąg elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania”, wśród których dostawa artykułów żywnościowych stanowi tylko jeden ze składników, a przeważa zdecydowanie świadczenie usług. Z żywnością na wynos (dostawą towarów) mamy do czynienia, jeżeli poza dostawą artykułów żywnościowych „transakcji nie towarzyszą usługi mające na celu organizację konsumpcji na miejscu w odpowiednim otoczeniu”.

W pkt 14 ww. wyroku Trybunał orzekł, że: „działalność restauracyjną charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych i gdzie zdecydowanie przeważają usługi. (…) Odwrotnie jest natomiast, gdy transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach”.

Również w orzeczeniu z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 TSUE podtrzymał argumentację przedstawioną w wyroku w sprawie Faaborg-Gelting Linien. W tym orzeczeniu Trybunał odnosząc się do kwestii określenia czy sprzedaż w przyczepach i na stoiskach gastronomicznych kiełbasek, frytek i innych gotowych produktów do spożycia na miejscu na ciepło wskazał, że „w działalności będącej przedmiotem postępowań w sprawach C-497/09 i C-501/09 nie występują kelnerzy, nie doradza się w rzeczywistości klientom, nie ma serwisu w ścisłym znaczeniu, polegającego na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom, brakuje zamkniętych i ogrzewanych lokali przeznaczonych do konsumpcji dostarczonych produktów, brakuje szatni i toalet, brakuje też co do zasady naczyń, mebli i nakryć stołowych”.

W pkt 70 ww. orzeczenia Trybunał podkreślił, że „elementy świadczenia usług wskazane przez sąd krajowy polegają bowiem jedynie na istnieniu podstawowych urządzeń, to jest prostych kontuarów do konsumpcji bez miejsc siedzących, pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu, na świeżym powietrzu. Tego rodzaju podstawowe urządzenia wymagają jedynie nieznacznej działalności ludzkiej. Zatem elementy te stanowią jedynie świadczenia dodatkowe w minimalnym zakresie i nie zmieniają dominującego charakteru świadczenia głównego, jakim jest dostawa towarów”.

Trybunał zauważył też, że: „przeważającym elementem tych transakcji w ich całościowym ujęciu jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych (…), a udostępnienie podstawowych urządzeń pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu ma charakter wyłącznie dodatkowy i drugorzędny. (…) konsumpcja na miejscu, która nie stanowi zasadniczej cechy owej transakcji nie może determinować jej charakteru”.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet


Biorąc pod uwagę m.in. ww orzecznictwo TSUE Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przyznał rację podatnikowi stwierdzając, że działalność jaką wykonuje jest dostawą towarów i tym samym powinna być objęta 5% stawką podatku od towarów i usług.

Swoje stanowisko uzasadnił tym, iż klienci punktu gastronomicznego nie mają zapewnionej obsługi kelnerskiej, a rola obsługi ogranicza się do obróbki wydawanej żywności to jest: przygotowania, zapakowania i wydania lub dostarczenia na miejsce gotowego już posiłku. Rola klienta ogranicza się jedynie do wyboru dania z karty i spożyciu go w dowolnie wybranym przez siebie miejscu.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 marca 2015 r. nr ILPP2/4512-1-154/15-2/MN.

Aneta Suchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA

Najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku. Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd oferuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

REKLAMA