REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?
Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację w sprawie stawki VAT przy sprzedaży towarów z przyczep gastronomicznych. Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem (sprzedawcą kebabów), że działalność, którą wykonuje można zakwalifikować jako dostawę towarów i tym samym objąć ją 5% stawką podatku VAT. Działalność ta polega na przygotowaniu, zapakowaniu i wydaniu gotowego posiłku bez dodatkowych usług wspomagających. Nie podaje się posiłku do stolika, nie świadczy się usług kelnerskich.

Jaka stawka VAT na sprzedaż frytek i kebabów z przyczepy gastronomicznej

Dnia 26 lutego 2015 roku do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynął wniosek  dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych czynności oraz stawki podatku.

REKLAMA

Autopromocja

Wnioskodawca stwierdził w nim, że jest on osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, a w prowadzonej przez siebie przyczepie gastronomicznej sprzedaje gotowe wyroby takie jak frytki, sałatki czy kebaby. W prowadzonym punkcie gastronomicznym nie zatrudnia kelnerów, nie ma również możliwości podania zamówienia do stolika, a wybór dań jest umieszczony na tablicy a nie w klasycznym menu. Jego klienci mogą natomiast spożyć za mówione dania na terenie punktu gastronomicznego, gdzie znajdują się trzy miejsca przeznaczone do oczekiwania na produkt lub też jego ewentualnej szybkiej konsumpcji, bądź też w innym wybranym przez nich miejscu. Wnioskodawca zauważa również, że dania można zamówić telefonicznie, z dostawą na wskazany przez zainteresowanego adres.

Sprzedaż posiłków odbywa się w trzech etapach. Po pierwsze klient składa zamówienie (telefonicznie, bądź też bezpośrednio w punkcie gastronomicznym), następnie pracownicy punktu je realizują i wydają lub też dostarczają klientowi na wskazany przez niego adres. Wnioskodawca zaznacza, że dostawa i wydawanie produktów odbywa się bez usług wspomagających takich jak rozkładanie dań na stolikach przed klientami, czy sprzątanie po posiłku. Po przyrządzeniu zamówiony produkt wkładany jest w jednorazowe opakowanie i jest gotowy do natychmiastowej konsumpcji przez klienta, w dowolnie wybranym przez niego miejscu.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Zdaniem przedsiębiorcy jego aktywność należy uznać za dostawę towarów i tym samym objąć ją 5% stawką VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto odnotować, że Wnioskodawca w swojej argumentacji powołał się również na klasyfikację statystyczną wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie zawarte są informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii, wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług. Wnioskodawca zakwalifikował posiłki będące przedmiotem wniosku do grupowania PKWiU 10.85.1 to jest: „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Gdy nie ma obsługi kelnerskiej mamy do czynienia z dostawą towarów

Dyrektor Izby Skarbowej przyznał rację podatnikowi.

Uznał, że przedsiębiorca sprzedając gotowe dania wpisuje się w definicję dostawy towarów, nie zaś świadczenia usług. Powołał się on przy tym na wyroki innych organów.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

REKLAMA

Odniósł się on między innymi do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2011 roku w sprawie Faaborg-Gelting Linien, w którym to TSUE wprowadził rozróżnienie na transakcje dotyczące działalności restauracyjnej i transakcje dotyczące żywności na wynos.

Zgodnie z tym orzeczeniem transakcje dotyczące działalności restauracyjnej (świadczenia usług) „charakteryzuje ciąg elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania”, wśród których dostawa artykułów żywnościowych stanowi tylko jeden ze składników, a przeważa zdecydowanie świadczenie usług. Z żywnością na wynos (dostawą towarów) mamy do czynienia, jeżeli poza dostawą artykułów żywnościowych „transakcji nie towarzyszą usługi mające na celu organizację konsumpcji na miejscu w odpowiednim otoczeniu”.

W pkt 14 ww. wyroku Trybunał orzekł, że: „działalność restauracyjną charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych i gdzie zdecydowanie przeważają usługi. (…) Odwrotnie jest natomiast, gdy transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach”.

Również w orzeczeniu z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 TSUE podtrzymał argumentację przedstawioną w wyroku w sprawie Faaborg-Gelting Linien. W tym orzeczeniu Trybunał odnosząc się do kwestii określenia czy sprzedaż w przyczepach i na stoiskach gastronomicznych kiełbasek, frytek i innych gotowych produktów do spożycia na miejscu na ciepło wskazał, że „w działalności będącej przedmiotem postępowań w sprawach C-497/09 i C-501/09 nie występują kelnerzy, nie doradza się w rzeczywistości klientom, nie ma serwisu w ścisłym znaczeniu, polegającego na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom, brakuje zamkniętych i ogrzewanych lokali przeznaczonych do konsumpcji dostarczonych produktów, brakuje szatni i toalet, brakuje też co do zasady naczyń, mebli i nakryć stołowych”.

W pkt 70 ww. orzeczenia Trybunał podkreślił, że „elementy świadczenia usług wskazane przez sąd krajowy polegają bowiem jedynie na istnieniu podstawowych urządzeń, to jest prostych kontuarów do konsumpcji bez miejsc siedzących, pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu, na świeżym powietrzu. Tego rodzaju podstawowe urządzenia wymagają jedynie nieznacznej działalności ludzkiej. Zatem elementy te stanowią jedynie świadczenia dodatkowe w minimalnym zakresie i nie zmieniają dominującego charakteru świadczenia głównego, jakim jest dostawa towarów”.

Trybunał zauważył też, że: „przeważającym elementem tych transakcji w ich całościowym ujęciu jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych (…), a udostępnienie podstawowych urządzeń pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu ma charakter wyłącznie dodatkowy i drugorzędny. (…) konsumpcja na miejscu, która nie stanowi zasadniczej cechy owej transakcji nie może determinować jej charakteru”.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet


Biorąc pod uwagę m.in. ww orzecznictwo TSUE Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przyznał rację podatnikowi stwierdzając, że działalność jaką wykonuje jest dostawą towarów i tym samym powinna być objęta 5% stawką podatku od towarów i usług.

Swoje stanowisko uzasadnił tym, iż klienci punktu gastronomicznego nie mają zapewnionej obsługi kelnerskiej, a rola obsługi ogranicza się do obróbki wydawanej żywności to jest: przygotowania, zapakowania i wydania lub dostarczenia na miejsce gotowego już posiłku. Rola klienta ogranicza się jedynie do wyboru dania z karty i spożyciu go w dowolnie wybranym przez siebie miejscu.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 marca 2015 r. nr ILPP2/4512-1-154/15-2/MN.

Aneta Suchta

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA