REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?
Sprzedaż posiłków z przyczep gastronomicznych – dostawa towarów czy świadczenie usług?

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację w sprawie stawki VAT przy sprzedaży towarów z przyczep gastronomicznych. Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem (sprzedawcą kebabów), że działalność, którą wykonuje można zakwalifikować jako dostawę towarów i tym samym objąć ją 5% stawką podatku VAT. Działalność ta polega na przygotowaniu, zapakowaniu i wydaniu gotowego posiłku bez dodatkowych usług wspomagających. Nie podaje się posiłku do stolika, nie świadczy się usług kelnerskich.

Jaka stawka VAT na sprzedaż frytek i kebabów z przyczepy gastronomicznej

Dnia 26 lutego 2015 roku do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynął wniosek  dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych czynności oraz stawki podatku.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wnioskodawca stwierdził w nim, że jest on osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, a w prowadzonej przez siebie przyczepie gastronomicznej sprzedaje gotowe wyroby takie jak frytki, sałatki czy kebaby. W prowadzonym punkcie gastronomicznym nie zatrudnia kelnerów, nie ma również możliwości podania zamówienia do stolika, a wybór dań jest umieszczony na tablicy a nie w klasycznym menu. Jego klienci mogą natomiast spożyć za mówione dania na terenie punktu gastronomicznego, gdzie znajdują się trzy miejsca przeznaczone do oczekiwania na produkt lub też jego ewentualnej szybkiej konsumpcji, bądź też w innym wybranym przez nich miejscu. Wnioskodawca zauważa również, że dania można zamówić telefonicznie, z dostawą na wskazany przez zainteresowanego adres.

Sprzedaż posiłków odbywa się w trzech etapach. Po pierwsze klient składa zamówienie (telefonicznie, bądź też bezpośrednio w punkcie gastronomicznym), następnie pracownicy punktu je realizują i wydają lub też dostarczają klientowi na wskazany przez niego adres. Wnioskodawca zaznacza, że dostawa i wydawanie produktów odbywa się bez usług wspomagających takich jak rozkładanie dań na stolikach przed klientami, czy sprzątanie po posiłku. Po przyrządzeniu zamówiony produkt wkładany jest w jednorazowe opakowanie i jest gotowy do natychmiastowej konsumpcji przez klienta, w dowolnie wybranym przez niego miejscu.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Zdaniem przedsiębiorcy jego aktywność należy uznać za dostawę towarów i tym samym objąć ją 5% stawką VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto odnotować, że Wnioskodawca w swojej argumentacji powołał się również na klasyfikację statystyczną wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), gdzie zawarte są informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii, wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług. Wnioskodawca zakwalifikował posiłki będące przedmiotem wniosku do grupowania PKWiU 10.85.1 to jest: „Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Gdy nie ma obsługi kelnerskiej mamy do czynienia z dostawą towarów

Dyrektor Izby Skarbowej przyznał rację podatnikowi.

Uznał, że przedsiębiorca sprzedając gotowe dania wpisuje się w definicję dostawy towarów, nie zaś świadczenia usług. Powołał się on przy tym na wyroki innych organów.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

REKLAMA

Odniósł się on między innymi do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2011 roku w sprawie Faaborg-Gelting Linien, w którym to TSUE wprowadził rozróżnienie na transakcje dotyczące działalności restauracyjnej i transakcje dotyczące żywności na wynos.

Zgodnie z tym orzeczeniem transakcje dotyczące działalności restauracyjnej (świadczenia usług) „charakteryzuje ciąg elementów i czynności, od przygotowania posiłku do jego fizycznego podania”, wśród których dostawa artykułów żywnościowych stanowi tylko jeden ze składników, a przeważa zdecydowanie świadczenie usług. Z żywnością na wynos (dostawą towarów) mamy do czynienia, jeżeli poza dostawą artykułów żywnościowych „transakcji nie towarzyszą usługi mające na celu organizację konsumpcji na miejscu w odpowiednim otoczeniu”.

W pkt 14 ww. wyroku Trybunał orzekł, że: „działalność restauracyjną charakteryzuje szereg elementów i czynności, wśród których dostawa żywności jest tylko jedną ze składowych i gdzie zdecydowanie przeważają usługi. (…) Odwrotnie jest natomiast, gdy transakcja dotyczy artykułów żywnościowych na wynos i nie wiąże się ze świadczeniem usług służących organizacji konsumpcji na miejscu w odpowiednich warunkach”.

Również w orzeczeniu z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09 TSUE podtrzymał argumentację przedstawioną w wyroku w sprawie Faaborg-Gelting Linien. W tym orzeczeniu Trybunał odnosząc się do kwestii określenia czy sprzedaż w przyczepach i na stoiskach gastronomicznych kiełbasek, frytek i innych gotowych produktów do spożycia na miejscu na ciepło wskazał, że „w działalności będącej przedmiotem postępowań w sprawach C-497/09 i C-501/09 nie występują kelnerzy, nie doradza się w rzeczywistości klientom, nie ma serwisu w ścisłym znaczeniu, polegającego na przekazywaniu zamówienia do kuchni, układaniu dań na talerzach i podawaniu ich klientom, brakuje zamkniętych i ogrzewanych lokali przeznaczonych do konsumpcji dostarczonych produktów, brakuje szatni i toalet, brakuje też co do zasady naczyń, mebli i nakryć stołowych”.

W pkt 70 ww. orzeczenia Trybunał podkreślił, że „elementy świadczenia usług wskazane przez sąd krajowy polegają bowiem jedynie na istnieniu podstawowych urządzeń, to jest prostych kontuarów do konsumpcji bez miejsc siedzących, pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu, na świeżym powietrzu. Tego rodzaju podstawowe urządzenia wymagają jedynie nieznacznej działalności ludzkiej. Zatem elementy te stanowią jedynie świadczenia dodatkowe w minimalnym zakresie i nie zmieniają dominującego charakteru świadczenia głównego, jakim jest dostawa towarów”.

Trybunał zauważył też, że: „przeważającym elementem tych transakcji w ich całościowym ujęciu jest dostawa gotowych dań lub artykułów żywnościowych (…), a udostępnienie podstawowych urządzeń pozwalających ograniczonej liczbie klientów na konsumpcję na miejscu ma charakter wyłącznie dodatkowy i drugorzędny. (…) konsumpcja na miejscu, która nie stanowi zasadniczej cechy owej transakcji nie może determinować jej charakteru”.

Samochód w firmie 2015 – multipakiet


Biorąc pod uwagę m.in. ww orzecznictwo TSUE Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przyznał rację podatnikowi stwierdzając, że działalność jaką wykonuje jest dostawą towarów i tym samym powinna być objęta 5% stawką podatku od towarów i usług.

Swoje stanowisko uzasadnił tym, iż klienci punktu gastronomicznego nie mają zapewnionej obsługi kelnerskiej, a rola obsługi ogranicza się do obróbki wydawanej żywności to jest: przygotowania, zapakowania i wydania lub dostarczenia na miejsce gotowego już posiłku. Rola klienta ogranicza się jedynie do wyboru dania z karty i spożyciu go w dowolnie wybranym przez siebie miejscu.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 marca 2015 r. nr ILPP2/4512-1-154/15-2/MN.

Aneta Suchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA