REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT
Usługi szkoły pływania są usługą kompleksową opodatkowaną 23% stawką VAT

REKLAMA

REKLAMA

Szczególne wątpliwości na gruncie podatku od towarów i usług budzi kwestia świadczeń kompleksowych (złożonych). Zagadnienie to ma istotne znaczenie praktyczne, ponieważ uznanie dwóch lub więcej świadczeń za jedną kompleksową usługę, determinuje sposób opodatkowania, który powinien być w takiej sytuacji jednolity.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 3.11.2015 r., sygn. I SA/Gd 995/15, dotyczył podatnika prowadzącego szkołę pływania w aquaparku należącym do innego podmiotu.

REKLAMA

Autopromocja

Niewykluczone było aby klient sam nabywał wstęp na basen, płacąc szkole tylko za naukę, nie było to jednakże regułą. Zwykle bowiem, klienci podatnika płacili cenę obejmującą dwa elementy: zwrot opłat za wstęp do aquaparku oraz opłatę za naukę pływania.

WSA w Gdańsku w swoim wyroku rozstrzygnął, wbrew stanowisku podatnika, że nawet w sytuacji gdy klient płaci szkole pełną (obejmującą także opłatę za wstęp) cenę, występuje jedno świadczenie kompleksowe opodatkowane stawką VAT 23%.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szkoła pływania chciała odrębnego opodatkowania dwóch usług

W analizowanym wyroku podatnik, w swoim mniemaniu, nie świadczył usługi kompleksowej tylko dwa osobne świadczenia, tj.:

1. usługę basenową, którą była przez niego najpierw nabywana, a potem odsprzedawana klientom. Usługa taka podlega opodatkowaniu stawką obniżoną 8% (poz. 179 załącznika nr do ustawy o VAT);

2. usługę nauki pływania opodatkowaną stawką 23%.

Rozdzielenie usługi na dwie części pozwalało podatnikowi na opodatkowanie świadczeń według różnych stawek VAT. Podatnik podkreślał, że zastosowanie dwóch stawek wynika z możliwości indywidualnego zakupu wstępu do aquaparku bezpośrednio u prowadzącego ten obiekt. To wskazuje bowiem na odrębność usługi basenowej. Ponadto szkoła wskazała na przyjęty przez nią regulamin, potwierdzający podział ceny płaconej przez klientów na dwie części (zwrot opłaty za wstęp oraz opłatę za naukę).

Podatki 2016 cz.1 – VAT 2016 (książka)

Sąd: klient nabywa jedną usługę

WSA w Gdańsku nie zgodził się z zaprezentowanym wyżej stanowiskiem podatnika. Zdaniem Sądu należy brać pod uwagę przede wszystkim punkt widzenia potencjalnego, typowego nabywcy usługi. Celem takiego klienta będzie zaś nabycie lekcji pływania. Zapewnienie wstępu na basen to zaś jedynie środek do tego celu. Pomiędzy tymi świadczeniami zachodzi więc nierozerwalny związek, który powoduje konieczność traktowania ich jako jednej usługi kompleksowej.

Sąd wskazał przy tym, że świadczenie samych usług nauki pływania bez rezerwacji basenu byłoby niecelowe. Szkoła musi bowiem zapewnić swoim klientom wstęp na basen, co zaś z kolei wymaga rezerwacji odpowiedniej ilości miejsc. W analizowanym wyroku pokreślono także, że postanowienia ustalonego przez podatnika regulaminu pozostają bez znaczenia dla oceny skutków podatkowych. Regulamin ten nie tworzy bowiem stanu prawnego w podatku VAT.

Jako, że głównym elementem usługi kompleksowej było udzielanie lekcji pływania, to cała usługa powinna być opodatkowywana stawką właściwą dla tego świadczenia. Tym samym szkoła pływania jest obowiązana stosować stawkę podstawową 23% do całej wartości ceny płaconej przez klientów.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA