REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów o kontroli transakcji wewnątrzwspólnotowych

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską odnośnie kontroli transakcji wewnątrzwspólnotowych i wykrywania oszustw podatkowych w zakresie VAT.

Najwyższa Izba Kontroli w raporcie na temat VAT w obrocie unijnym stwierdziła, że Ministerstwo Finansów i urzędy skarbowe za słabo przeciwdziałają oszustwom podatkowym. Nie wiadomo nawet, jaka jest skala tych przestępstw. Urzędy skarbowe kontrolują rocznie zaledwie 1% takich podatników. W interpelacji poselskiej nr 16096 posłanka Anna Sobecka zapytała Ministra Finansów o to jak zamierza skuteczniej wykrywać oszustwa podatkowe z zakresu VAT, zwłaszcza w obrocie z innymi krajami UE.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W imieniu Ministra Finansów odpowiedzi udzielił 16 czerwca 2010 r. podsekretarz stanu Andrzej Parafianowicz.

Minister Finansów poinformował, że ogółem urzędy skarbowe w 2009 r. przeprowadziły 130 597 kontroli podatkowych, obejmujących 389 250 okresów rozliczeniowych, i zrealizowały 36 256 kontroli doraźnych, wykrywając uszczuplenia podatkowe na łączną kwotę 838 156 341 zł.

Organy podatkowe w 2009 r. przeprowadziły także 2 927 563 czynności sprawdzające, a kwota ustaleń z tych czynności wyniosła 506 310 932 zł.

REKLAMA

Najwięcej kontroli i czynności sprawdzających przeprowadzanych przez organy podatkowe ukierunkowanych jest na kontrole dotyczące zasadności wykazywanych kwot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczba skontrolowanych okresów rozliczeniowych ogółem wyniosła 389 250, w tym okresy rozliczeniowe dotyczące VAT - 304 493 (78,2%). Ponadto urzędy skarbowe przeprowadziły 11 649 kontroli doraźnych w podatku od towarów i usług.

Liczba przeprowadzonych czynności sprawdzających w 2009 r. wyniosła 2 927 563, w tym dotyczących VAT - 605 103 czynności.

Odnosząc się do stwierdzenia, że urzędy skarbowe za słabo przeciwdziałają oszustwom podatkowym w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, kontrolując rocznie zaledwie 1% takich podatników, Minister wyjaśnił, że odsetek ten wyliczono, zestawiając liczbę kontroli przeprowadzonych przez urzędy skarbowe w zakresie wyłącznie zagadnienia transakcji wewnątrzwspólnotowych z liczbą podatników zarejestrowanych w organach podatkowych jako podatnicy VAT-UE, która wynosi blisko 420 tys. podmiotów.

Według resortu finansów realizując działania kontrolne w obszarze transakcji wewnątrzwspólnotowych, urzędy skarbowe na grupie zarejestrowanych podmiotów przeprowadziły różnego rodzaju selekcje, których efektem było wskazanie do kontroli podatkowych lub czynności sprawdzających konkretnych podmiotów, u których ryzyko wystąpienia nieprawidłowości było największe. Nie można bowiem zakładać, i organy podatkowe są dalekie od takich założeń, że wszystkie podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT-UE są potencjalnymi oszustami podatkowymi.

Zdaniem MF celem działań podejmowanych przez organy podatkowe nie jest notoryczne sprawdzanie uczciwych podatników, którzy rzetelnie rozliczają swoje zobowiązania podatkowe. Takie działanie byłoby nieracjonalne.

Ponadto działania w zakresie kontroli podatkowej podejmowane są w ramach posiadanych zasobów kadrowych. Nie można zatem zakładać w perspektywie krótkoterminowej sprawdzenia wszystkich podatników zarejestrowanych w organach podatkowych jako podatnicy VAT-UE, takie zadanie jest bowiem niewykonalne.

Dlatego też przyjęty przez Ministerstwo Finansów model analizy ryzyka oraz typowania podmiotów do kontroli i czynności sprawdzających zakłada szeregowanie podmiotów populacji w oparciu o ogólny wskaźnik ryzyka.

Polecamy: serwis PIT

Kontrole podatkowe są realizowane wobec podmiotów, które w ocenie organów podatkowych osiągnęły najwyższą wartość ogólnego wskaźnika ryzyka, co pozwala w sposób bardziej optymalny wykorzystać posiadane zasoby kadrowe.

Należy pamiętać, że w komórkach kontroli w urzędach skarbowych zatrudnionych jest niespełna 4,4 tys. kontrolerów, którzy pracują w terenie, tworząc dwuosobowe zespoły kontrolne, a obszar transakcji wewnątrzwspólnotowych jest tylko jednym z wielu obszarów będących przedmiotem ich zainteresowania.

Zdaniem Ministra Finansów realizacja wniosków o informacje na temat transakcji objętych podatkiem od wartości dodanej przez państwa członkowskie UE w terminach dłuższych niż wyznaczone przez rozporządzenie 1798/2003 (co jest niewątpliwie negatywnym zjawiskiem) w wielu przypadkach wynika z uregulowań proceduralnych prawa polskiego.

Niemal zawsze w przypadkach udzielenia odpowiedzi na pytanie przesłane przez administracje państw członkowskich wymagane jest przeprowadzenie postępowania kontrolnego lub czynności sprawdzających.

Polecamy: serwis VAT

Do najważniejszych przyczyn powstawania opóźnień MF zaliczył:
- ustawowy obowiązek przestrzegania przez pracowników urzędów skarbowych reguł rządzących proceduralnym prawem administracyjno-podatkowym (kwestia terminów doręczeń, zapewnienia podatnikowi możliwości zapoznania się z materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się na jego temat itp.),
- duży ciężar gatunkowy spraw, ich złożoność, która rodzi konieczność przeprowadzenia wielu czynności niezbędnych do ustalenia stanu faktycznego w sposób umożliwiający przekazanie kompletnej odpowiedzi administracji państwa członkowskiego występującego z wnioskiem,
- obszerny ilościowo zakres zagadnień do zweryfikowania w ramach wniosku o pomoc administracyjną w dziedzinie podatku od wartości dodanej (np. wielość okresów rozliczeniowych do zweryfikowania w ramach jednego wniosku lub duża ilość otrzymanych pytań),
- brak kontaktu z podatnikami (podatnicy nie stawiają się na wezwania organów podatkowych),
- brak dostępu do dokumentów, ksiąg podatkowych, które mogły zostać zabezpieczone, na przykład przez organy ścigania takie jak prokuratura czy policja.

Decyzje o przedłużeniu terminu najczęściej są spowodowane tym, aby przedstawić pełny obraz analizowanych transakcji, a to z kolei wpływa na osiągnięcie celu, na jakim zależy obu zainteresowanym stronom - opodatkowaniu transakcji wewnątrzwspólnotowych podatkiem VAT w obu krajach w sposób prawidłowy.

Powyższe trudności zostały przewidziane w czasie prac nad treścią aktów prawnych regulujących zasady tej wymiany. I tak, sposób informowania na temat opóźnienia w realizacji formularza SCAC wynika z treści art. 10 rozporządzenia Rady WE nr 1798/2003: ˝Jeżeli organ, do którego kierowany jest wniosek, nie jest w stanie odpowiedzieć na wniosek w terminie, informuje niezwłocznie organ wnioskujący na piśmie o przyczynach niemożności dotrzymania terminu oraz o możliwym terminie udzielenia odpowiedzi˝.

Takie informacje wskazuje organ realizujący odpowiedź, a więc naczelnik urzędu skarbowego, do którego trafił wniosek. Każdorazowo po otrzymaniu informacji o przedłużeniu terminu realizacji wniosku jest ona niezwłocznie przekazywana przez Biuro Wymiany Informacji Podatkowych administracji podatkowej do właściwego państwa członkowskiego. Obecnie w tego typu sprawach zainteresowane państwo członkowskie jest informowane o przyczynach przedłużenia terminu do udzielenia odpowiedzi.

Według informacji MF działanie Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie jest na bieżąco monitorowane, a w ślad za zauważonymi nieprawidłowościami wprowadzane są usprawnienia w jego działaniu. Podsumowań oraz porównań doświadczeń osób kontaktowych oraz Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie - jak okazało się w praktyce - najskuteczniej, systematycznie i kompleksowo dokonuje się na cyklicznych spotkaniach roboczych podmiotów zaangażowanych w wymianę informacji o podatku VAT w Polsce, organizowanych przez Ministerstwo Finansów regularnie dwa razy w roku w formie kilkudniowych warsztatów i wykładów.

W trakcie gromadzenia danych dla instytucji zewnętrznych (analizy statystyczne) badane są ilości wniosków przychodzących z zagranicy oraz wysyłanych przez polską administrację podatkową. Przy tej też okazji są dokonywane - w miarę potrzeby - korekty w organizacji wewnętrznej pracy biura.

W lipcu 2009 r. Ministerstwo Finansów w celu usprawnienia procesu wymiany informacji przekazało podległym jednostkom do stosowania ˝Rejestry wniosków o udzielenie informacji˝, służące do ewidencjonowania oraz monitorowania przebiegu realizacji wniosków o informacje - na podstawie art. 5 rozporządzenia Rady nr 1798/2003 z dnia 7 października 2003 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 218/92, oraz informacji spontanicznych - na podstawie art. 19, a także zapytań o dane rejestracyjne - na podstawie art. 27 ww. rozporządzenia.

Zdaniem Ministra Finansów pomimo czasowej wadliwości platformy integracji proces porównywania danych wynikających z systemu VIES i POLTAX był możliwy, a wyniki nie były przekłamane. Utrudnienie polegało na konieczności weryfikowania danych w każdym z systemów odrębnie.

Podczas awarii platformy polska administracja podatkowa nie otrzymała żadnych sygnałów o zakłóceniach cokwartalnej automatycznej wymiany informacji (pobieranej z polskiej części systemu VIES). Liczba przesłanych i otrzymanych informacji dostępnych w urzędach skarbowych pokrywała się z danymi pochodzącymi z systemów innych państw członkowskich. 

Obecnie platforma integracji działa bez zakłóceń, a ponadto jej działanie jest monitorowane na bieżąco.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

REKLAMA

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA