REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Które usługi trzeba wykazywać w informacjach podsumowujących

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Chodzi tu o usługi świadczone na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zatem obowiązek złożenia informacji podsumowującej w stosunku do sprzedawanych (wykonywanych/świadczonych) usług powstaje, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

- usługa ma być świadczona na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej nie będącej takim podatnikiem, zidentyfikowanej na potrzeby podatku od wartości dodanej - a więc ma być świadczona na rzecz podatnika VAT z innego państwa członkowskiego UE lub podmiotu uznawanego za takiego podatnika,

- do usługi musi mieć zastosowanie art. 28b ustawy o VAT. Artykuł ten przewiduje generalną zasadę ustalania miejsca świadczenia (kraju opodatkowania) usług na rzecz podatnika. W myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (…),

- zobowiązanym do zapłaty podatku musi być usługobiorca,

- w kraju nabywcy świadczone usługi nie mogą być zwolnione od podatku, ani opodatkowane preferencyjną 0 % stawką podatku.

Informacja podsumowująca musi zostać złożona w przypadku eksportu usług:

REKLAMA

- określonych w art. 28b ustawy o VAT,
- świadczonych na rzecz kontrahentów z innych niż Polska krajów Unii Europejskiej,
- które nie korzystają w kraju siedziby/stałego miejsca prowadzenia działalności kontrahenta ze zwolnienia od podatku lub preferencyjnego opodatkowania 0 % stawką VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka świadczy usługi reklamowe na rzecz francuskiego kontrahenta (przedsiębiorcy) – podatnika podatku VAT. Usługi te należą do kategorii usług wymienionych w art. 28b – zatem krajem ich opodatkowania (miejscem świadczenia) jest terytorium Francji. Co do zasady, czynności te we Francji są opodatkowane inną niż 0 % stawka podatku od wartości dodanej i nie są zwolnione od tegoż podatku.

Zobowiązanym do zapłaty jest francuski przedsiębiorca. Spółka dokonuje świadczenia, które musi wykazać w informacji podsumowującej.

Spółka świadczy usługi remontowe na rzecz niemieckiego przedsiębiorcy. Remontowany hotel położony jest w Berlinie. Krajem opodatkowania tego typu usług są Niemcy (kraj położenia nieruchomości).

Zatem, co do zasady, zobowiązanym do zapłaty podatku z tytułu ich świadczenia jest niemiecki przedsiębiorca (na zasadzie reverse charge). Jednakże z związku z faktem, że nie są to usługi wymienione w art. 28b ustawy o VAT (a w art. 28e – usługi związane z nieruchomościami), Spółka nie wykazuje ich w informacji podsumowującej.

Natomiast w informacji podsumowującej nie wykazujemy nabycia (kupna) usług. Zarówno tych, które powodują konieczność rozliczenia importu usług jak i tych, których nabycie jest neutralne na terytorium Polski dla podatników VAT.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Powyższe potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 15 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPP3/443-131/10-2/KC), w której stwierdzono: „W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż Spółka jest podatnikiem podatku VAT posiadającym siedzibę w Polsce, która sprzedaje towary na rzecz zagranicznych odbiorców. Potencjalni nabywcy wyszukiwani są i kontaktowani ze Spółką przez kontrahenta świadczącego na jej rzecz usługi dystrybucyjne, którym jest spółka E. Corp z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki (w stanie Oregon) (dalej jako „Dystrybutor”) Podmiot ten posiada szczególny status prawno-podatkowy tzw. limited liability company (w skrócie LLC) i nie uczestniczy w transakcji towarowej — Spółka sprzedaje swoje towary i wysyła je bezpośrednio do nabywców wskazanych przez Dystrybutora.

Skoro Wnioskodawca spełnia definicję podatnika o którym mowa w art. 28a, to zastosowanie ma zasada ogólna i w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia usług pośrednictwa jest Polska (…). W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nabywa usługi pośrednictwa, zatem nie spełnia dyspozycji wskazanej w powyższym artykule i tym samym nie jest zobowiązany do składania informacji podsumowujących
.”

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA