REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT od samochodów sprowadzanych z UE - rozliczenia

VAT od samochodów sprowadzanych z UE - rozliczenia
VAT od samochodów sprowadzanych z UE - rozliczenia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik VAT, który sprowadza samochód z innego kraju UE, jest obowiązany spełnić dodatkowe warunki, inaczej niż w przypadku zakupu pozostałych towarów. Warunki te zostały od 1 stycznia 2015 r. ograniczone, ale nie zniesiono ich całkowicie. Sposób rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów zależy od tego, czy nabycie samochodu można zakwalifikować jako WNT.

Zakup w innym kraju UE

Według art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. W ustawie przewidziano dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione, aby transakcję zakwalifikować jako WNT:

REKLAMA

Autopromocja

1) nabywcą towarów jest:

• podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

• osoba prawna niebędąca podatnikiem,

2) dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Prowadź automatyczną ewidencję przejazdów i oszczędź nawet 5000 zł

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

WNT nie wystąpi, jeśli nabywcą jest:

- rolnik ryczałtowy, który nabywa samochód dla prowadzonej działalności rolniczej,

- podatnik, który wykonuje jedynie czynności inne niż opodatkowane podatkiem i któremu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług,

- podatnik, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 (ze względu na wysokość obrotów),

• osoba prawna, która nie jest podatnikiem

– jeżeli całkowita wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego oraz w poprzednim roku kwoty 50 000 zł, chyba że wybierze opcję opodatkowania WNT.

Obwieszczeniem Ministra Finansów z 12 lutego 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 306) ogłoszony został jednolity tekst rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu (VAT-10, VAT-11)

Polski podatnik nie rozliczy także WNT, gdy samochód został kupiony, a jego dostawa była opodatkowana według procedury VAT marża.

Status nabywcy i sprzedawcy nie ma znaczenia, gdy przedmiotem zakupu są samochody, które można zaliczyć do nowych środków transportu. W takim przypadku zawsze rozliczamy WNT.

Zasady rozliczeń zakupu samochodu w innym kraju UE*

Lp.

Status sprzedawcy

Status nabywcy

Sposób opodatkowania dostawy samochodu

Czy rozliczamy WNT

Czy składamy dodatkowe deklaracjelub wniosek do urzędu skarbowego

1

2

3

4

5

6

1.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT czynny

Zasady ogólne

Tak

Tak, VAT-23, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

2.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT czynny

VAT od marży

Nie

Nie

3.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT zwolniony, który wybrał opodatkowanie WNT lub jest do tego zobowiązany

Zasady ogólne

Tak

Tak, VAT-23, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

4.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT zwolniony, który wybrał opodatkowanie WNT lub jest do tego zobowiązany

VAT od marży

Nie

Nie

5.

Podatnik podatku od wartości dodanej niekorzystający ze zwolnienia z VAT

Podatnik VAT zwolniony, który nie wybrał opodatkowania WNT i nie jest do tego zobowiązany, albo osoba, która nie jest podatnikiem

Zasady ogólne lub VAT od marży

Nie

Nie

6.

Podatnik podatku od wartości dodanej korzystający ze zwolnienia z VAT lub osoba niebędąca podatnikiem

Podatnik VAT czynny lub zwolniony

Dostawa zwolniona z VAT lub niepodlegająca opodatkowaniu

Nie

Nie

* Tabela dotyczy rozliczenia zakupu samochodów, których nie zaliczamy do nowych środków transportu. Gdy są to nowe środki transportu, zawsze rozliczamy VAT od WNT.

Od 1 stycznia 2015 r. urząd skarbowy nie wydaje zaświadczenia VAT-25, do tej pory koniecznego do zarejestrowania samochodu. Dlatego gdy nie rozliczamy WNT, nie składamy do urzędu skarbowego również VAT-24.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Rozliczenie WNT od zakupu samochodu

Sposób zapłaty VAT od WNT zależy od tego, czy nabywca będzie rejestrował samochód oraz czy jest to nowy środek transportu (art. 103 ustawy o VAT).

Terminy zapłaty VAT od WNT

Lp.

Rodzaj środka transportu

Czy będzie rejestrowany przez nabywcę lub użytkowany na terytorium kraju

Czy nabywca składa deklaracje VAT-7/VAT-7K/VAT-7D/VAT-8

Termin zapłaty VAT

Termin powstania obowiązku podatkowego

1

2

3

4

5

6

1.

Nowy środek transportu

Tak

Nie

14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania samochodu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

2.

Nowy środek transportu

Nie

Nie

14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania samochodu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

3.

Nowy środek transportu

Tak

Tak

14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Dodatkowo rozliczamy VAT należny w deklaracji.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania samochodu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

4.

Nowy środek transportu

Nie

Tak

VAT należny rozliczamy tylko w deklaracji. Nie płacimy wcześniej VAT.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania samochodu, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.

5.

Samochód niezaliczany do nowych środków transportu

Tak

Tak

14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. Dodatkowo rozliczamy VAT należny w deklaracji.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy samochodu będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

6.

Samochód niezaliczany do nowych środków transportu

Nie

Tak

VAT należny rozliczamy tylko w deklaracji. Nie płacimy wcześniej VAT.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy samochodu będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Przedstawmy sposób rozliczenia na przykładach.

Jan Kowalski, który nie jest podatnikiem VAT, kupił nowy samochód w salonie samochodowym na Słowacji. 12 lutego odebrał samochód. W tym samym dniu została wystawiona faktura na kwotę 12 000 euro. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstał 12 lutego. Dlatego do 26 lutego pan Kowalski musi zapłacić VAT i złożyć VAT-10(4). Do obliczenia podstawy opodatkowania przyjmuje kurs euro z 11 lutego (ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego), czyli 4,1999 PLN/EUR. Dlatego podstawa opodatkowania wyniosła 50 398,80 zł, a VAT – 11 591,72 zł. Musi również złożyć VAT-23.

Spółka Alfa kupiła w Niemczech używany samochód osobowy. Transakcja stanowi WNT, a samochód będzie rejestrowany przez spółkę. 12 lutego spółka odebrała samochód. W tym samym dniu została wystawiona faktura na kwotę 6000 euro. Oznacza to, że obowiązek podatkowy powstał 12 lutego. Dlatego do 26 lutego spółka musi zapłacić VAT. Do obliczenia podstawy opodatkowania przyjmuje kurs euro z 11 lutego (ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego), czyli 4,1999 PLN/EUR. Dlatego podstawa opodatkowania wyniosła 25 199,40 zł, a VAT – 5795,86 zł.

Spółka rozlicza zakup w deklaracji VAT-7.

Ponieważ spółka będzie rejestrować samochód, musi złożyć VAT-23. Jeśli podejmie decyzję, że samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności, aby odliczać pełny VAT związany z tym samochodem, musi złożyć VAT-26 w terminie 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym pojazdem. W naszym przypadku będzie to 19 lutego (12 lutego – poniesienie pierwszego wydatku).

Sprowadzenie do Polski importowanego samochodu

Gdy samochód był importowany do innego kraju UE, a następnie sprowadzony do Polski, również istnieje obowiązek rozliczenia VAT od WNT.

Według art. 11 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

W tym przypadku w państwie, z którego przemieszczane są towary, występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, natomiast w państwie, do którego przemieszczane są towary, następuje ich wewnątrzwspólnotowe nabycie. Artykuł 11 ust. 1 ustawy uzależnia uznanie przemieszczenia towarów należących do podatnika z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od tego, czy towary te będą służyć działalności gospodarczej tego podatnika.

Zobacz: VAT 2019


REKLAMA

Dlatego przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium innego kraju UE na terytorium Polski nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy samochód nie będzie służył działalności gospodarczej podatnika (np. przemieszcza go osoba fizyczna na własne potrzeby). W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 18 stycznia 2013 r. (sygn. ITPP3/443-208/12/MD), czytamy:

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że dokonane przez Wnioskodawcę przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium Niemiec na terytorium kraju nie stanowiło wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy, gdyż samochód ten nie posłuży działalności gospodarczej Wnioskodawcy, skoro – jak wskazał we wniosku – nie prowadzi takiej działalności. Zatem należy potwierdzić pogląd Wnioskodawcy, że na gruncie sytuacji opisanej we wniosku nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Natomiast w przypadku sprowadzenia z innego państwa niż państwo członkowskie UE pojazdu, który został odprawiony na granicy wspólnotowego obszaru celnego (tj. gdy środek transportu jest sprowadzony spoza UE i dokonano jego importu w innym niż Polska państwie członkowskim UE), a następnie został przemieszczony z terytorium innego państwa członkowskiego na terytorium Polski, taki pojazd, dla celów VAT, należy traktować już jako sprowadzony (nabyty) z państwa członkowskiego UE, jeśli będzie służył działalności gospodarczej. Dlatego podatnik jest zobowiązany do wypełnienia wszystkich obowiązków jak w przypadku zakupu samochodu w innym kraju UE.

ENCYKLOPEDIA KSIĘGOWEGO

Nowe środki transportu – rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów m.in. pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego, w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. Jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta (art. 2 pkt 10 ustawy o VAT).

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 9, 11, 86, 99, 103 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT, autor licznych publikacji

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA