REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wywóz towarów do magazynu w innym kraju UE i ich sprzedaż - rozliczenie VAT

Wywóz towarów do magazynu w innym kraju UE i ich sprzedaż - rozliczenie VAT
Wywóz towarów do magazynu w innym kraju UE i ich sprzedaż - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Polska firma wywozi swoje towary do magazynu w Wielkiej Brytanii i z tego magazynu będzie je sprzedawać w Wielkiej Brytanii. Jak to rozliczyć w VAT?

Polska firma musi rozliczać wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów w Polsce, wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów oraz „krajowe” dostawy towarów w Wielkiej Brytanii. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jedną z czynności podlegających opodatkowaniu VAT jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT). Do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów dochodzi przy tym nie tylko na skutek dokonywania przez podatników dostaw towarów.

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o VAT:

REKLAMA

(...) za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powoduje to, że w przedstawionej sytuacji w związku z przemieszczaniem towarów do brytyjskiego magazynu w firmie, dochodzić będzie w Polsce do wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawa o VAT zawiera szczególne przepisy, które mogą mieć zastosowanie w przypadku przemieszczania towarów do miejsca odpowiadającego magazynowi konsygnacyjnemu w celu ich późniejszej dostawy podatnikowi podatku od wartości dodanej (art. 20a ustawy o VAT). Z treści pytania nie wynika jednak, aby brytyjski magazyn, z którego mają być przemieszczane towary przez polską firmę, odpowiadał magazynowi konsygnacyjnemu (w rozumieniu art. 2 pkt 27c ustawy o VAT).

Biuletyn VAT

ENCYKLOPEDIA KSIĘGOWEGO
Wewnątrzwspólnotową dostawą towarów jest wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności stanowiących dostawę towarów, a także przemieszczenie tych towarów na terytorium innego państwa członkowskiego (pozostałe warunki uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową zawiera art. 13 ustawy o VAT).

Z pytania wynika, że towary przemieszczane do Wielkiej Brytanii mają być przeznaczone do sprzedaży odbiorcom. Gdyby tak faktycznie miało być, wskazane szczególne przepisy nie mogłyby znaleźć zastosowania. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 grudnia 2012 r. (sygn. ITPP2/443-1212/12/AK):

Funkcjonujący w ustawie o podatku od towarów i usług magazyn konsygnacyjny jest odpowiednikiem instytucji składu typu call off (pobieranie na żądanie). Cechą charakterystyczną tej instytucji jest to, że towary pozostawiane w takim magazynie przeznaczone są dla jednego konkretnego odbiorcy.

Istotą magazynu konsygnacyjnego jest ograniczenie uciążliwości obowiązków administracyjnych związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi oraz przesunięcie momentu, w którym dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z definicją magazynu konsygnacyjnego zawartą w art. 2 pkt 27c ustawy, przez magazyn konsygnacyjny rozumie się wyodrębnione u podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, o którym mowa w art. 97 ust. 4, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

ENCYKLOPEDIA KSIĘGOWEGO
Magazyn konsygnacyjny – rozumie się przez to wyodrębnione u podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, o którym mowa w art. 97 ust. 4, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej, przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania (art. 2 pkt 27c ustawy o VAT).

Z powyższego przepisu wynika, że magazyn konsygnacyjny jest wyodrębnionym miejscem przechowywania towarów u jednego, konkretnego podatnika VAT UE. Z magazynu podatnik ten pobiera towary, przy czym przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel następuje w momencie ich pobrania. W tej sytuacji zatem mamy do czynienia z dokonywanymi „na raty” (z przerwą w magazynie) dostawą wewnątrzwspólnotową dla dostawcy i nabyciem wewnątrzwspólnotowym dla nabywcy (prowadzącego magazyn).

(...) w sytuacji, gdy towary umieszczone w magazynie zlokalizowanym na terytorium Wielkiej Brytanii nie będą przeznaczone dla jednego, konkretnego odbiorcy, który jednocześnie będzie ten magazyn prowadził a Spółka będzie dokonywała z niego sprzedaży na rzecz różnych podmiotów, magazynu tego nie będzie można nazwać miejscem odpowiadającym magazynowi konsygnacyjnemu.

W związku z tym na użytek dalszej części odpowiedzi zakładamy, że przepisy szczególne określone w art. 20a ustawy o VAT nie mają w omawianej sytuacji zastosowania.

Przyjęcie takiego założenia oznaczałoby, że obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, o których mowa, powstawać będzie w polskiej firmie z chwilą wystawienia faktury (wystawionej przez firmę na siebie samą jako podatnika brytyjskiego), nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy (art. 20 ust. 1 ustawy o VAT).

Jednocześnie wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów opodatkowane będą VAT według stawki 0% albo stawki krajowej. Stawka 0% będzie mieć zastosowanie, jeżeli odpowiednio spełnione będą określone przepisami art. 42 ust. 1 ustawy o VAT warunki, w tym że polska firma będzie zarejestrowana w Wielkiej Brytanii jako podatnik VAT UE (art. 42 ust. 14 w zw. z art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT). Jak bowiem czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 maja 2013 r. (sygn. ITPP3/443-74/13/MD):

(...) przepis ten [art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT – przyp. autora] odpowiednio stosowany, wprowadza obowiązek dokonania dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. W tym szczególnym przypadku pod pojęciem nabywcy należy rozumieć podmiot przemieszczający towar, który występuje w podwójnej roli. Jest on nie tylko „dostawcą”, ale również „nabywcą”.


Oprócz rozliczenia VAT od WDT w Polsce wskazane w pytaniu działania firmy wywołają skutki w VAT na terenie Wielkiej Brytanii. I tak:

1) przemieszczenia towarów z Polski do Wielkiej Brytanii stanowić będą dla firmy wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów w Wielkiej Brytanii (na podstawie brytyjskiego odpowiednika art. 11 ust. 1 ustawy o VAT),

2) sprzedaż towarów z brytyjskiego magazynu stanowić będzie brytyjskie „krajowe” dostawy towarów; jak czytamy w cytowanej już interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 maja 2013 r. (sygn. ITPP3/443-74/13/MD):

(...) dostawa towaru Spółki, po jego przemieszczeniu do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, będzie tzw. dostawą krajową (brytyjską). Zatem o sposobie rozliczania podatku, jego wysokości oraz podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia, będą decydowały przepisy tego kraju.

A zatem oprócz obowiązków związanych z rozliczaniem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w Polsce, firma będzie w przedstawionej sytuacji obowiązana do rejestracji VAT w Wielkiej Brytanii i rozliczania z tytułu wskazanych czynności VAT na zasadach określonych brytyjskimi przepisami.

Podstawa prawna:

• art. 2 pkt 27c, art. 5 ust. 1 pkt 5, art. 11 ust. 1, art. 13 ust. 3, art. 20 ust. 1, art. 20a oraz art. 42 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 978

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA