REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT przy nabyciu urządzenia z zagranicy - WNT, a dostawa z montażem

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT przy nabyciu urządzenia z zagranicy - WNT, a dostawa z montażem
VAT przy nabyciu urządzenia z zagranicy - WNT, a dostawa z montażem

REKLAMA

REKLAMA

Nabywanie urządzeń od podatnika z innego kraju UE zazwyczaj jest rozliczane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT). Inaczej będzie jednakże w przypadku tzw. dostawy z montażem.

WNT - wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Podstawową przesłanką do rozpoznania WNT jest to, aby towary będące przedmiotem dostawy zostały w jej wyniku wysyłane z innego kraju członkowskiego UE do Polski.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polski podatnik VAT, prowadzący działalność przemysłową, nabywa urządzenie produkcyjne od niemieckiego producenta (zarejestrowanego w tym kraju na potrzeby VAT). Zgodnie z warunkami dostawy za transport i rozładowanie urządzenia w siedzibie nabywcy odpowiada sprzedawca. Niemiecki dostawca nie wykonuje jednakże żadnych dodatkowych czynności związanych z montażem urządzenia. W wyniku dokonanej dostawy polski nabywca będzie zobowiązany do rozpoznania WNT.

Warto zauważyć, że rozliczenie w powyższym przykładzie wyglądałoby tak samo, gdyby niemiecki dostawca miał w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce i był w naszym kraju  zarejestrowany na potrzeby VAT. Powyższe okoliczności w żaden sposób nie zmieniają bowiem statusu czynności jako WNT.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Dostawa z montażem

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku  towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Powyższy przepis dotyczy dostaw z montażem. Takie dostawy są opodatkowane VAT w miejscu, gdzie towar jest instalowany lub montowany. Tak więc, jeśli montaż towaru ma miejsce w Polsce, to sprzedaż jest opodatkowana w Polsce jako dostaw krajowa. Będzie tak nawet jeśli w wyniku dostawy towar jest sprowadzany z zagranicy. Nabywca nie rozpoznaje więc WNT.

W przypadku dostaw z montażem, istotną kwestią jest określenie kto – dostawca, czy też nabywca - jest podatkiem obowiązanym do rozliczenia podatku dla tej transakcji. W świetle bowiem z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)  dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)  nabywcą jest:

(...)

- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4 (…).

W przypadku większości dostaw (pomijamy w tym miejscu szczególne przypadki) nabywca będzie podatnikiem, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1. dostawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski;

2. dostawca nie jest zarejestrowany w Polsce na potrzeby VAT;

3. nabywca posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce.

Polecamy: Biuletyn VAT

W pozostałych sytuacjach rozliczenie podatku z tytułu dostawy z montażem będzie leżało po stornie dostawcy.

Polski podatnik VAT, prowadzący działalność przemysłową, nabywa urządzenie produkcyjne od niemieckiego producenta (zarejestrowanego w tym kraju na potrzeby VAT). Zgodnie z warunkami dostawy dostawca odpowiada nie tylko za transport, ale także za montaż urządzenia w siedzibie nabywcy. Właściwy montaż wymaga fachowej wiedzy oraz znacznego nakładu pracy. Dostawca nie posiada w Polsce dodatkowego stałego miejsca prowadzenia działalności, nie jest także zarejestrowany w naszym kraju na potrzeby VAT.

Dostawa jest traktowana jako dokonana w Polsce. Polski podatek rozliczy jednakże nabywca. Dostawca nie nalicza więc VAT. Nabywca powinien podać podstawę opodatkowania (wartość zapłaconą dostawcy) w poz. 32 deklaracji VAT-7. Obliczony on tej podstawy VAT (według właściwej stawki) zostanie wykazany w poz. 33 deklaracji.


Rozliczenie dostawy z montażem będzie wyglądało inaczej, jeżeli podatnikiem nie będzie nabywca.

Sytuacja jak wyżej, z tym, że niemiecki dostawca jest zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce (posiada tu dodatkowe stałe miejsce prowadzenia działalności). Dostawca wystawi fakturę z doliczonym podatkiem od towarów i usług.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA