REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad
VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. podatnicy podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT) powinni zwracać szczególną uwagę na prawidłowe i terminowe rozliczenie importu usług. Opóźnione wykazywanie tych czynności może spowodować powstanie zaległości podatkowej.

Zobacz: Podatki 2019

REKLAMA

Import usług i podatek naliczony

Importem usług jest, w uproszczeniu, nabycie usług od zagranicznych podatników, kiedy to VAT należny w Polce rozlicza usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Podatek należny powinien być wykazywany, prawie w każdym przypadku, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, a więc w momencie wykonania usługi. Wykazany podatek należny będzie dla usługobiorcy stanowił jednocześnie podatek naliczony (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit a ustawy o VAT), który możliwy jest do odliczenia pod warunkiem istnienia związku nabywanej usługi z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Termin odliczenia podatku naliczonego

Podstawowym przepisem regulującym prawo do odliczenia podatku naliczonego jest art. 86 ust. 10 ustawy o VAT. Stanowi on, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Polecamy: Komplet podatki 2019

W wypadku importu usług trzeba pamiętać o warunku wyrażonym w art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku min. importu usług - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przytoczone wyżej regulacje pozwalają na sformułowanie podstawowej zasady, zgodnie z którą podatek naliczony jest wykazywany w tej samej deklaracji podatkowej co podatek należny. Reguła ta, nie zawsze znajdzie jednak zastosowanie.

Wątpliwości nie budzi sytuacja, w której rozliczenie podatku należnego następuje w deklaracji złożonej w terminie.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik może wykazać w deklaracji styczniowej zarówno podatek należny, jak i naliczony naliczony.

Komplikacje mogą wystąpić wtedy, gdy podatek należny nie został rozliczony w terminie. W takiej sytuacji podatek należny będzie wykazywany poprzez korektę deklaracji za okres kiedy powstał obowiązek podatkowy. Czas złożenia tej korekty ma wpływ na odliczenie naliczonego. Przepis art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy o VAT powstanie prawa do odliczenia w chwili obowiązku podatkowy (czyli łączne rozliczenie należnego i naliczonego) uzależnia bowiem od dodatkowego warunku. Warunkiem tym jest uwzględnienie podatku należnego w odpowiednim czasie, wynoszącym 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytej usługi powstał obowiązek podatkowy. Zdaniem autora, tę przesłankę należy rozumieć w ten sposób, że ewentualna korekta polegająca na wykazaniu należnego musi złożona we wskazanym terminie. Inaczej podatek należny i naliczony nie będą wykazane razem.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik nie wykazał podatku należnego w deklaracji za styczeń. W związku z tym, podatnik był zobowiązany do złożenia korekty deklaracji za styczeń, w której to korekcie wykaże podatek należny. Jeżeli ta korekta zostanie złożona do 30.4.2017 r., to może obejmować także podatek naliczony.

Terminowe wykazanie podatku należnego bez wykazania naliczonego

W sytuacji, gdy podatek należny jest rozliczany zgodnie z powyższymi warunkami, to podatek naliczony może być wykazany niekiedy wykazany później niż w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Tak więc podatek naliczony będzie mógł być wykazany także w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych po okresie w którym powstał obowiązek podatkowy.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik wykazał podatek należny w deklaracji za styczeń, nie wykazał jednocześnie podatku naliczonego. Podatnik może wykazać podatek naliczony w deklaracji za luty (termin złożenia- do 25 marca) lub za marzec (termin złożenia- do 25 kwietnia) 2017 r.

Polecamy: Biuletyn VAT

Jeżeli podatnik nie rozliczył podatku naliczonego we właściwej deklaracji podatkowej, choć miał do tego prawo zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami, stosuje się art. 86 ust. 13a ustawy o VAT. W świetle tej regulacji, jeżeli podatnik w odniesieniu min. do importu usług nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podatek naliczony nierozliczony wcześniej będzie mógł być wykazany poprzez korektę deklaracji w której powstał obowiązek podatkowy z tytułu nabytej usługi (podatnik nie może wybrać żadnego z dwóch kolejnych okresów).

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik wykazał podatek należny w deklaracji za styczeń. Podatnik nie wykazał podatku naliczonego w deklaracji za styczeń, luty lub marzec. Podatnik może wykazać podatek naliczony poprzez korektę deklaracji za styczeń 2017 r.


Podatek należny nie wykazany w terminie

Do sytuacji, w której podatek należny nie został wykazany w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca w którym powstał obowiązek podatkowy, odnosi się art. 86 ust. 10i ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją, w przypadku uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. b i pkt 3, podatnik może odpowiednio zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do złożenia deklaracji podatkowej.

Ustawa o VAT 2017 - tekst ujednolicony

W tym wypadku, podatek naliczony jest więc rozliczany na bieżąco, czyli w deklaracji której termin do złożenia jeszcze nie upłynął. Podatnik nie wykazuje podatku naliczonego poprzez korektę złożonej wcześniej deklaracji. Oczywiście podatek należny w dalszym ciągu musi być wykazany w okresie powstania obowiązku podatkowego, co wymaga korekty wstecz.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik nie wykazał podatku należnego w deklaracji za styczeń. Podatnik zauważył swój błąd 15 maja. Niezwłocznie tego samego dnia złożył on korektę deklaracji za styczeń. Korekta ta nie może obejmować podatku naliczonego. Podatek naliczony może zostać wykazany w deklaracji za kwiecień (termin do złożenia tej deklaracji mija 25 maja) lub w deklaracji późniejszej.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Należy zauważyć, że w powyższym przykładzie podatnik zwiększył kwotę podatku należnego w deklaracji za styczeń. Z uwagi na to, że podatek naliczony nie został w tej korekcie wykazany, może to spowodować wykazanie (zwiększenie) zobowiązania podatkowego za ten miesiąc. W konsekwencji, powstałaby zaległość podatkowa.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA