REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad
VAT w imporcie usług 2017- odliczanie podatku naliczonego według nowych zasad

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. podatnicy podatku od towarów i usług (dalej: podatku VAT) powinni zwracać szczególną uwagę na prawidłowe i terminowe rozliczenie importu usług. Opóźnione wykazywanie tych czynności może spowodować powstanie zaległości podatkowej.

Zobacz: Podatki 2019

REKLAMA

Autopromocja

Import usług i podatek naliczony

Importem usług jest, w uproszczeniu, nabycie usług od zagranicznych podatników, kiedy to VAT należny w Polce rozlicza usługobiorca (art. 2 pkt 9 ustawy o VAT). Podatek należny powinien być wykazywany, prawie w każdym przypadku, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, a więc w momencie wykonania usługi. Wykazany podatek należny będzie dla usługobiorcy stanowił jednocześnie podatek naliczony (art. 86 ust. 2 pkt 4 lit a ustawy o VAT), który możliwy jest do odliczenia pod warunkiem istnienia związku nabywanej usługi z wykonywaniem czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Termin odliczenia podatku naliczonego

Podstawowym przepisem regulującym prawo do odliczenia podatku naliczonego jest art. 86 ust. 10 ustawy o VAT. Stanowi on, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Polecamy: Komplet podatki 2019

W wypadku importu usług trzeba pamiętać o warunku wyrażonym w art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku min. importu usług - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych usług powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przytoczone wyżej regulacje pozwalają na sformułowanie podstawowej zasady, zgodnie z którą podatek naliczony jest wykazywany w tej samej deklaracji podatkowej co podatek należny. Reguła ta, nie zawsze znajdzie jednak zastosowanie.

Wątpliwości nie budzi sytuacja, w której rozliczenie podatku należnego następuje w deklaracji złożonej w terminie.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik może wykazać w deklaracji styczniowej zarówno podatek należny, jak i naliczony naliczony.

Komplikacje mogą wystąpić wtedy, gdy podatek należny nie został rozliczony w terminie. W takiej sytuacji podatek należny będzie wykazywany poprzez korektę deklaracji za okres kiedy powstał obowiązek podatkowy. Czas złożenia tej korekty ma wpływ na odliczenie naliczonego. Przepis art. 86 ust. 10b pkt 3 ustawy o VAT powstanie prawa do odliczenia w chwili obowiązku podatkowy (czyli łączne rozliczenie należnego i naliczonego) uzależnia bowiem od dodatkowego warunku. Warunkiem tym jest uwzględnienie podatku należnego w odpowiednim czasie, wynoszącym 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytej usługi powstał obowiązek podatkowy. Zdaniem autora, tę przesłankę należy rozumieć w ten sposób, że ewentualna korekta polegająca na wykazaniu należnego musi złożona we wskazanym terminie. Inaczej podatek należny i naliczony nie będą wykazane razem.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik nie wykazał podatku należnego w deklaracji za styczeń. W związku z tym, podatnik był zobowiązany do złożenia korekty deklaracji za styczeń, w której to korekcie wykaże podatek należny. Jeżeli ta korekta zostanie złożona do 30.4.2017 r., to może obejmować także podatek naliczony.

Terminowe wykazanie podatku należnego bez wykazania naliczonego

W sytuacji, gdy podatek należny jest rozliczany zgodnie z powyższymi warunkami, to podatek naliczony może być wykazany niekiedy wykazany później niż w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Tak więc podatek naliczony będzie mógł być wykazany także w dwóch kolejnych okresach rozliczeniowych po okresie w którym powstał obowiązek podatkowy.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik wykazał podatek należny w deklaracji za styczeń, nie wykazał jednocześnie podatku naliczonego. Podatnik może wykazać podatek naliczony w deklaracji za luty (termin złożenia- do 25 marca) lub za marzec (termin złożenia- do 25 kwietnia) 2017 r.

Polecamy: Biuletyn VAT

Jeżeli podatnik nie rozliczył podatku naliczonego we właściwej deklaracji podatkowej, choć miał do tego prawo zgodnie z przedstawionymi wcześniej zasadami, stosuje się art. 86 ust. 13a ustawy o VAT. W świetle tej regulacji, jeżeli podatnik w odniesieniu min. do importu usług nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Podatek naliczony nierozliczony wcześniej będzie mógł być wykazany poprzez korektę deklaracji w której powstał obowiązek podatkowy z tytułu nabytej usługi (podatnik nie może wybrać żadnego z dwóch kolejnych okresów).

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik wykazał podatek należny w deklaracji za styczeń. Podatnik nie wykazał podatku naliczonego w deklaracji za styczeń, luty lub marzec. Podatnik może wykazać podatek naliczony poprzez korektę deklaracji za styczeń 2017 r.


Podatek należny nie wykazany w terminie

Do sytuacji, w której podatek należny nie został wykazany w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca w którym powstał obowiązek podatkowy, odnosi się art. 86 ust. 10i ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją, w przypadku uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. b i pkt 3, podatnik może odpowiednio zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do złożenia deklaracji podatkowej.

Ustawa o VAT 2017 - tekst ujednolicony

W tym wypadku, podatek naliczony jest więc rozliczany na bieżąco, czyli w deklaracji której termin do złożenia jeszcze nie upłynął. Podatnik nie wykazuje podatku naliczonego poprzez korektę złożonej wcześniej deklaracji. Oczywiście podatek należny w dalszym ciągu musi być wykazany w okresie powstania obowiązku podatkowego, co wymaga korekty wstecz.

Usługa objęta importem usług została wykonana w styczniu 2017 r. Podatnik nie wykazał podatku należnego w deklaracji za styczeń. Podatnik zauważył swój błąd 15 maja. Niezwłocznie tego samego dnia złożył on korektę deklaracji za styczeń. Korekta ta nie może obejmować podatku naliczonego. Podatek naliczony może zostać wykazany w deklaracji za kwiecień (termin do złożenia tej deklaracji mija 25 maja) lub w deklaracji późniejszej.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Należy zauważyć, że w powyższym przykładzie podatnik zwiększył kwotę podatku należnego w deklaracji za styczeń. Z uwagi na to, że podatek naliczony nie został w tej korekcie wykazany, może to spowodować wykazanie (zwiększenie) zobowiązania podatkowego za ten miesiąc. W konsekwencji, powstałaby zaległość podatkowa.

Michał Samborski, konsultant podatkowy ECDDP sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na cele kultu religijnego: Kto i jak może z niej skorzystać?

Wielu podatników nie zdaje sobie sprawy, że przekazując darowiznę na cele kultu religijnego, mogą obniżyć swój podatek dochodowy. Sprawdź, kto może skorzystać z ulgi, jakie są limity, jak ją prawidłowo rozliczyć i jak udokumentować darowiznę, by nie mieć problemów z fiskusem.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA