REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć VAT przy świadczeniach złożonych

Marek Pasiński
Radca prawny
Anna Trela
Aplikant radcowski

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy świadczący usługi niejednokrotnie spotykają się z zagadnieniem tzw. świadczeń złożonych. Problematyka ta jest dość skomplikowana i rodzi wiele praktycznych problemów, zwłaszcza w zakresie podatkowym, jednakże wbrew pozorom wcale nie jest rzadko spotykana na rynku.

Problem pojawia się zwłaszcza, gdy jedno świadczenie, w ramach świadczenia złożonego, jest opodatkowane inną stawką VAT niż inne wchodzące w skład świadczenia złożonego.

REKLAMA

REKLAMA

Za świadczenie złożone uznawane jest jedno świadczenie, na które łącznie składa się dwa lub nawet kilka oddzielnych świadczeń. Świadczenia te muszą być ze sobą tak połączone, że ich rozdzielenie byłoby nieracjonalne gospodarczo i w pewnym sensie sztuczne.

Jeśli rozdzielenie byłoby możliwe, nie będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem złożonym (przynajmniej nie dla celów podatku VAT) i wówczas zbadana powinna być wartość każdego z nich z osobna i ustalona odpowiednia stawka podatkowa dla poszczególnych świadczeń.

Zobacz: Stawki VAT w 2011 roku

REKLAMA

Możliwe byłoby również uznanie świadczenia za złożone, gdy jedno z poszczególnych świadczeń wyraźnie dominuje nad drugim, tzn. jest świadczeniem głównym, a pozostałe są tylko pomocnicze i mają na celu np. zwiększenie jakości usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyraźna przewaga jednego świadczenia mogłaby uzasadniać rozliczanie za pomocą jednej stawki podatkowej i brak rozdzielania dla celów ustalenia podatku VAT, nawet gdyby było to możliwe. Istotne jest, aby świadczenia pomocnicze nie były dla Klientów faktycznym celem, a jedynie dodatkiem.

Problematyka świadczenia złożonego była już niejednokrotnie przedmiotem rozważań sądów, tak w Polsce jak i w Europie. Niezależnie od tego nadal nie mamy do czynienia z utrwaleniem się jednolitego poglądu w tej kwestii. Zasadniczo z orzecznictwa wynika dążenie do rozdzielania świadczeń i przyporządkowywania im odpowiednich stawek podatkowych.
W takim tonie wypowiadał się Europejski Trybunał Sprawiedliwości, a za nim do podobnych wniosków dochodziły sądy w Polsce.

W wyroku ETS z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie RLRE Tellmer Property sro vs. Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, C-572/07, Trybunał wyraźnie wskazał, że „za zasadę przyjęte jest odrębne traktowanie VAT każdego ze świadczeń. Dopiero jeżeli kilka świadczeń jest ze sobą funkcjonalnie powiązanych w taki sposób, że wyodrębnianie ich byłoby działaniem sztucznym, a ponadto niektóre ze świadczeń (tzw. świadczenia pomocnicze) nie stanowią dla nabywców celu samego w sobie, wówczas dla celów VAT nie należy wyodrębniać takich pojedynczych świadczeń, a całość usługi powinna być traktowana jednolicie dla celów VAT.”

Widać więc, że odrębne ustalanie stawek VAT dla każdej ze świadczonych usług z osobna nie jest wskazane, gdy świadczenia są ze sobą niejako nierozerwalnie połączone. Problem pojawia się właśnie w wykazaniu, że dokładnie taka sytuacja ma miejsce w konkretnym przypadku. Nie istnieje bowiem żaden zbiór świadczeń uznawanych za złożone, w ustawie o podatku VAT pojęcie to nie zostało zdefiniowane, należy więc zawsze ze szczególną uwagą przeanalizować każdą z indywidualnych sytuacji, w której zastosowanie miałaby znaleźć koncepcja świadczeń złożonych oraz wynikające z niej konsekwencje na gruncie VAT, co wcale nie jest proste, a ciężar dowodu co do możliwości objęcia danej czynności niższą stawką ciąży na podatniku dokonującym tej czynności.

Tego rodzaju problem od kilku lat dotyczył usługi produkcji i sprzedaży okien i drzwi wraz z ich montażem. Przedsiębiorcy produkujący i sprzedający materiały budowlane są na podstawie przepisów podatkowych zobowiązani do zapłaty 22% stawki podatku VAT. Inna stawka podatku VAT zarezerwowana jest dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i prac konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wówczas należny podatek VAT wynosi 7%. Produkcja i sprzedaż okien obarczona jest zatem 22% podatkiem VAT, a ich montaż (kwalifikowany jako robota budowlano-montażowa) stawką siedmioprocentową. Należy zwrócić uwagę, że potencjalny klient zazwyczaj będzie zainteresowany zwłaszcza zamontowaniem okien czy drzwi, a nie tylko ich kupnem.

Wydawało się, że orzecznictwo ugruntowało interpretację tego zagadnienia, gdyż Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z orzeczeń stwierdził, że czynność montażu okien powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 7% (mimo że zawiera ona element, który mógłby być opodatkowany według stawki 22%).

Jednakże ostatni wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Łodzi (wyrok z 17 lutego 2010 r., I SA/Łd 1169/09) znowu zaburza spokój przedsiębiorców. W sprawie tej organ podatkowy zakwestionował poprawność rozliczeń spółki w zakresie podatku VAT za usługę produkcji, sprzedaży i montażu okien. Spółka wskazywała, że wszystkie te usługi wykonuje w ramach czynności budowlano-montażowych, gdyż głównym celem poszczególnych transakcji nie była dostawa towaru, a jego zamontowanie. Organ podatkowy wyodrębnił jednak z kwot umieszczonych na fakturze wartości okien i osobno wartość montażu. Pomimo wyraźnego zakwestionowania przez spółkę stanowiska fiskusa, Sąd nie uwzględnił skargi, stwierdzając, że do dostawy okien należy zastosować 22% stawkę podstawową, natomiast w odniesieniu do usługi montażu 7%.

Polecamy: VAT 2010 - najważniejsze nowości

Wyrok ten daje przykład, że nigdy podatnik nie może być pewny zakwalifikowania jego usługi jako świadczenia złożonego i w związku z tym możliwości rozliczania się poprzez zastosowanie jednej stawki podatku VAT dla całej usługi.

Nadmienić można, że problem u podatnika może pojawić się także w sytuacji odwrotnej, gdy organ stwierdzi istnienie świadczenia złożonego i nakaże stosowanie dla wszystkich czynności jednej wyższej stawki VAT. Taka sytuacja miała miejsce w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 881/08).

Najbezpieczniej wystąpić zatem z wnioskiem o dokonanie interpretacji dla konkretnego przypadku. Przepisy budzą wątpliwości nie tylko u podatników, ale także u organów i sądów, co może prowadzić do różnic w wykładni.

Z punktu widzenia podatnika dążącego do dokonania optymalizacji podatkowej, istotne będzie wskazanie wszystkich okoliczności związanych z transakcjami, przedstawienie umów, które wskazywałaby na faktyczną intencję stron przy transakcji. Trzeba mieć również nadzieję, że problem zostanie zauważony przez ustawodawcę, który dokona stosownych zmian w obowiązujących przepisach, wykluczając lub chociaż zmniejszając niepewność podatników w tej kwestii.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA