REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaką stawkę VAT trzeba stosować przy sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA


W zakresie stosowania obniżonych stawek duży problemem dla podatników sprawia kwestia opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych. W zależności bowiem od sytuacji faktycznej można zastosować różne normy prawne.
Kluczem zaś do prawidłowego opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych jest uzyskanie klasyfikacji statystycznej świadczonych w tym zakresie usług.

Zakres stosowania obniżonych stawek określa Dyrektywa 2006/112/WE z 28.11.2006r. Zgodnie z traktatem akcesyjnym Polska uzyskała zgodę na stosowanie obniżonych stawek 0%,3%,7% do 30 kwietnia 2008 r. Na mocy Dyrektywy 2007/75/WE z dnia 20.12.2007r. przedłużono stosowanie obniżonych stawek do 30 grudnia 2010 r.

REKLAMA

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr.1 do rozporządzenia. W poz. 21 wymienione zostały usługi stołówkowe (PKWiU ex 55.5).

Na mocy art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz.7 zamieszczono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Jednocześnie w § 12 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia zwolnieniem od podatku objęto usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi, i zakładami pomocniczymi[...].

Zobacz także: Jakie skutki w VAT powoduje darowizna żywności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozważmy zastosowanie w/w przepisów na konkretnym przykładzie.

Szkoła jako jednostka budżetowa prowadzi działalność edukacyjną i jest płatnikiem VAT. Prowadzi też internat, w którym mieści się stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią Szkoły. Ze stołówki szkolnej korzystają:

  • uczniowie tej szkoły i za obiady wnoszą opłaty lecz za niektórych znajdujących się w trudnej sytuacji wychowanków odpłatność wnosi Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
  • uczniowie innych szkół, za których odpłatność wnoszą związki sportowe, osoby prawne,
  • pracownicy szkoły odpłatność ponosząc osobiście,
  • małżonkowie pracowników, emeryci, renciści (byli pracownicy Szkoły) jak również osoby z zewnątrz .

Na świadczone usługi Szkoła posiada opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zgodnie z którą, usługi świadczone na rzecz uczniów oraz pracowników Szkoły sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 80 jako usługi w zakresie edukacji , usługi sprzedaży obiadów na rzecz uczniów innych szkół sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 55.51.10 jako usługi stołówkowe podobnie jak usługi wyżywienia na rzecz byłych pracowników Szkoły i osób z zewnątrz.

Polecamy serwis: Ulgi

Odnosząc w/w normy prawne do stanu faktycznego wskazać należy, że w przedstawionej sytuacji sprzedaż posiłków na rzecz:

  • uczniów Szkoły i jej pracowników korzysta ze zwolnienia na podstawie art.43 ust.1 pkt1 ustawy o VAT – są to bowiem kompleksowo świadczone usługi edukacyjne PKWiU 80,
  • uczniów, których obiady finansowane są przez MOPS korzysta ze zwolnienia o którym mowa § 12 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia mamy bowiem do czynienia z usługami świadczonymi przez jednostki budżetowe,
  • uczniów innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne jednostki, a także małżonków pracowników Szkoły, emerytów, rencistów, osób z zewnątrz jest opodatkowana obniżoną stawką 7% na podstawie § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia mieszczą się one bowiem w grupowaniu PKWiU 55.51.10 dotyczącym świadczenia usług stołówkowych dla odbiorców zewnętrznych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA