REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaką stawkę VAT trzeba stosować przy sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA


W zakresie stosowania obniżonych stawek duży problemem dla podatników sprawia kwestia opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych. W zależności bowiem od sytuacji faktycznej można zastosować różne normy prawne.
Kluczem zaś do prawidłowego opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych jest uzyskanie klasyfikacji statystycznej świadczonych w tym zakresie usług.

Zakres stosowania obniżonych stawek określa Dyrektywa 2006/112/WE z 28.11.2006r. Zgodnie z traktatem akcesyjnym Polska uzyskała zgodę na stosowanie obniżonych stawek 0%,3%,7% do 30 kwietnia 2008 r. Na mocy Dyrektywy 2007/75/WE z dnia 20.12.2007r. przedłużono stosowanie obniżonych stawek do 30 grudnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr.1 do rozporządzenia. W poz. 21 wymienione zostały usługi stołówkowe (PKWiU ex 55.5).

Na mocy art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz.7 zamieszczono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Jednocześnie w § 12 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia zwolnieniem od podatku objęto usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi, i zakładami pomocniczymi[...].

REKLAMA

Zobacz także: Jakie skutki w VAT powoduje darowizna żywności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozważmy zastosowanie w/w przepisów na konkretnym przykładzie.

Szkoła jako jednostka budżetowa prowadzi działalność edukacyjną i jest płatnikiem VAT. Prowadzi też internat, w którym mieści się stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią Szkoły. Ze stołówki szkolnej korzystają:

  • uczniowie tej szkoły i za obiady wnoszą opłaty lecz za niektórych znajdujących się w trudnej sytuacji wychowanków odpłatność wnosi Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
  • uczniowie innych szkół, za których odpłatność wnoszą związki sportowe, osoby prawne,
  • pracownicy szkoły odpłatność ponosząc osobiście,
  • małżonkowie pracowników, emeryci, renciści (byli pracownicy Szkoły) jak również osoby z zewnątrz .

Na świadczone usługi Szkoła posiada opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zgodnie z którą, usługi świadczone na rzecz uczniów oraz pracowników Szkoły sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 80 jako usługi w zakresie edukacji , usługi sprzedaży obiadów na rzecz uczniów innych szkół sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 55.51.10 jako usługi stołówkowe podobnie jak usługi wyżywienia na rzecz byłych pracowników Szkoły i osób z zewnątrz.

Polecamy serwis: Ulgi

Odnosząc w/w normy prawne do stanu faktycznego wskazać należy, że w przedstawionej sytuacji sprzedaż posiłków na rzecz:

  • uczniów Szkoły i jej pracowników korzysta ze zwolnienia na podstawie art.43 ust.1 pkt1 ustawy o VAT – są to bowiem kompleksowo świadczone usługi edukacyjne PKWiU 80,
  • uczniów, których obiady finansowane są przez MOPS korzysta ze zwolnienia o którym mowa § 12 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia mamy bowiem do czynienia z usługami świadczonymi przez jednostki budżetowe,
  • uczniów innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne jednostki, a także małżonków pracowników Szkoły, emerytów, rencistów, osób z zewnątrz jest opodatkowana obniżoną stawką 7% na podstawie § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia mieszczą się one bowiem w grupowaniu PKWiU 55.51.10 dotyczącym świadczenia usług stołówkowych dla odbiorców zewnętrznych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA