REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaką stawkę VAT trzeba stosować przy sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

W zakresie stosowania obniżonych stawek duży problemem dla podatników sprawia kwestia opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych. W zależności bowiem od sytuacji faktycznej można zastosować różne normy prawne. Kluczem zaś do prawidłowego opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych jest uzyskanie klasyfikacji statystycznej świadczonych w tym zakresie usług.

Zakres stosowania obniżonych stawek określa Dyrektywa 2006/112/WE z 28.11.2006r. Zgodnie z traktatem akcesyjnym Polska uzyskała zgodę na stosowanie obniżonych stawek 0%,3%,7% do 30 kwietnia 2008 r. Na mocy Dyrektywy 2007/75/WE z dnia 20.12.2007r. przedłużono stosowanie obniżonych stawek do 30 grudnia 2010 r.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr.1 do rozporządzenia. W poz. 21 wymienione zostały usługi stołówkowe (PKWiU ex 55.5).

Na mocy art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz.7 zamieszczono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Jednocześnie w § 12 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia zwolnieniem od podatku objęto usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi, i zakładami pomocniczymi[...].

Zobacz także: Jakie skutki w VAT powoduje darowizna żywności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozważmy zastosowanie w/w przepisów na konkretnym przykładzie.

Szkoła jako jednostka budżetowa prowadzi działalność edukacyjną i jest płatnikiem VAT. Prowadzi też internat, w którym mieści się stołówka szkolna. Stołówka i internat są integralną częścią Szkoły. Ze stołówki szkolnej korzystają:

  • uczniowie tej szkoły i za obiady wnoszą opłaty lecz za niektórych znajdujących się w trudnej sytuacji wychowanków odpłatność wnosi Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej,
  • uczniowie innych szkół, za których odpłatność wnoszą związki sportowe, osoby prawne,
  • pracownicy szkoły odpłatność ponosząc osobiście,
  • małżonkowie pracowników, emeryci, renciści (byli pracownicy Szkoły) jak również osoby z zewnątrz .

Na świadczone usługi Szkoła posiada opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego zgodnie z którą, usługi świadczone na rzecz uczniów oraz pracowników Szkoły sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 80 jako usługi w zakresie edukacji , usługi sprzedaży obiadów na rzecz uczniów innych szkół sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 55.51.10 jako usługi stołówkowe podobnie jak usługi wyżywienia na rzecz byłych pracowników Szkoły i osób z zewnątrz.

Polecamy serwis: Ulgi

Odnosząc w/w normy prawne do stanu faktycznego wskazać należy, że w przedstawionej sytuacji sprzedaż posiłków na rzecz:

  • uczniów Szkoły i jej pracowników korzysta ze zwolnienia na podstawie art.43 ust.1 pkt1 ustawy o VAT – są to bowiem kompleksowo świadczone usługi edukacyjne PKWiU 80,
  • uczniów, których obiady finansowane są przez MOPS korzysta ze zwolnienia o którym mowa § 12 ust.1 pkt 13 w/w rozporządzenia mamy bowiem do czynienia z usługami świadczonymi przez jednostki budżetowe,
  • uczniów innych szkół, za których odpłatność ponoszą inne jednostki, a także małżonków pracowników Szkoły, emerytów, rencistów, osób z zewnątrz jest opodatkowana obniżoną stawką 7% na podstawie § 6 ust. 1 w/w rozporządzenia mieszczą się one bowiem w grupowaniu PKWiU 55.51.10 dotyczącym świadczenia usług stołówkowych dla odbiorców zewnętrznych.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA