REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pobieranie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania podlega opodatkowaniu VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

W stały krajobraz większych miast Polski wkomponowały się strefy płatnego parkowania. Tworzone przez gminy służą nie tylko organizacji infrastruktury drogowej, ale stanowią przede wszystkim źródło dochodu. Pozyskane z opłat za parkowanie środki mogą być kierowane na realizację inwestycji drogowych, czy tworzenie nowych miejsc parkingowych.

Nie budzi wątpliwości fakt, że osoba prowadząca działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi parkingowe i pobierająca z tego tytułu opłaty jest zobowiązana do zapłaty VAT. Warto więc rozważyć czy zbliżona w swym charakterze działalność gmin polegająca na uzyskiwaniu dochodu z opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania podlega takim samym regułom.

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie rozstrzygają wprost przedstawionego problemu. Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT określa kiedy i przy wykonywaniu jakich działań organ władzy publicznej nie jest uznany za podatnika, jednakże nie definiuje pojęcia "organów władzy publicznej", w konsekwencji czy przepis ten ma zastosowanie do działań organów samorządu terytorialnego.

Przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi: " Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych."

Cytowanym przepisem ustawodawca nie wyklucza więc sytuacji w której, organ władzy publicznej może być podatnikiem podatku od towarów i usług oraz określił sytuacje kiedy podatnikiem nie jest.

REKLAMA

Warunkiem rozważenia czy przedmiotowy przepis oraz w jakiej części ma zastosowanie do omawianej sytuacji jest po pierwsze uzyskanie odpowiedzi na pytanie: czy gmina (bądź urząd obsługujący gminę np. miejski zarząd dróg) jest organem władzy publicznej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Polecamy: Kontrola podatkowa

Jak już wskazano wyżej, przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia "organów władzy publicznej". Niezbędne jest więc posiłkowanie się innymi aktami normatywnymi.
Wspomnieć w tym miejscu należy, że cytowany przepis art. 15 ust. 6 ma swoje źródło w ustawodawstwie wspólnotowym.

Przepis art. 4 ust. 5 VI Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku stanowi w pierwszym zdaniu: " Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy i inne instytucje prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują i transakcjami, które zawierają jako władze publiczne, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub inne płatności w związku z taką działalnością lub transakcjami ..."

Taka regulacja nie budzi już wątpliwości, że organy samorządu terytorialnego zaliczane są do kategorii organów władzy publicznej. Jak natomiast wygląda sytuacja na gruncie prawa krajowego? Konstytucja RP, choć posługuje się pojęciem "organ władzy publicznej" terminu tego nie definiuje. Wskazać tu należy na zapis art. 16 ust. 2 Konstytucji, który stanowi, że: "Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej.

Przysługującą mu w ramach ustaw istotna część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność." Natomiast w art. 163 Konstytucji określono, iż samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Z powyższego wywieść można kompetencję organów samorządu do sprawowania władzy publicznej nie zastrzeżonej innym organom.

Biorąc pod uwagę przedstawiony wywód stwierdzić należy, że do określonej w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT kategorii organów władzy publicznej należy zaliczyć organy samorządu terytorialnego, w tym organy gminy.

Warunkiem uznania, że działania gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest ustalenie czy podjęte działania (w omawianym przypadku pobieranie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania) są realizowane w celu sprawowania władzy publicznej do realizacji, których zostały one powołane.

Celem ustalenia powyższego niezbędne jest wskazanie w tym miejscu kilku regulacji prawnych. Przepis art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych stanowi, że drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Natomiast art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 13 ust. 1 pkt 1, art. 13b i art. 13f ustawy o drogach publicznych dają kompetencję radzie gminy do regulowania kwestii odpłatności za korzystanie z dróg publicznych. Jednocześnie art. 19 ust. 5 ustawy o drogach publicznych  stanowi, że w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.

W świetle wymienionych przepisów pobieranie przez gminę opłat za korzystanie z dróg publicznych jest formą sprawowania władztwa publicznego.

Gmina wprowadzając opłatę za parkowanie w strefie płatnego parkowania działa na innych zasadach niż podmiot prywatny. Pobierana opłata ma charakter daniny publicznej, wprowadzanej w sposób określony w ustawie. Organy gminy dysponują przy tym prawem ściągania ich w drodze egzekucji administracyjnej.

Istotnym elementem pobieranej opłaty jest również to, że dochód uzyskany z poboru opłat przeznaczany jest na cele publiczne lub związane są z realizacją takich celów. Gmina uzyskując dochód z pobranych opłat za parkowanie pojazdów strefie płatnego parkowania realizuje cele publiczne, a zatem stosownie do art. 15 ust.6 ustawy o VAT nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 maja 2010 r. sygnatura: I FSK 761/09

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA