REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do kiedy można stosować stawkę 0% VAT na książki wyprodukowane do końca 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA


Od 1 stycznia 2011 r. stawka VAT na książki wzrosła z 0% do 5%. Jednak książki wytworzone przed tą datą można sprzedawać do końca kwietnia 2011 r. z dotychczasową (0%) stawką VAT.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 246, poz. 1649, a konkretnie § 36 i 38 umożliwia stosowanie obniżonej do wysokości 0 % stawki podatku VAT w okresie do 30 kwietnia 2011 r. dla dostawy i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN oraz importu drukowanych książek. Nie dotyczy to jednak map i ulotek.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Warunkiem zastosowania stawki 0 % jest posiadanie przez podatnika dokumentacji potwierdzającej, że książki zostały:

1. ujęte przez podatnika (dokonującego ich dostawy) w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. lub
2. przekazane do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem Ministerstwa Finansów pierwszy z wymienionych warunków ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że stosowanie stawki 0% VAT do końca kwietnia 2011 r. może dotyczyć tylko jednego etapu obrotu i tylko tych książek, które u dokonującego ich dostawy zostały objęte spisem z natury.

REKLAMA

Spełnienie drugiego warunku oznacza - według opinii Ministerstwa Finansów - wprowadzenie do obrotu (dystrybucji) przed dniem 1 stycznia 2011 r. konkretnych, określonych egzemplarzy nakładu danej książki, jeżeli czynność ta wiązała się w efekcie z ich dostawą opodatkowaną VAT wg stawki 0 % (obowiązującej dla tych towarów do końca 2010 r.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku do 30 kwietnia 2011 r. na wszystkich dalszych etapach obrotu książki te będą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT 0 % (o ile oczywiście dokonujący ich dostawy posiada stosowną dokumentację potwierdzającą przekazanie tych książek do dystrybucji do końca 2010 r.).

Pojęcie „przekazanie do dystrybucji” jest pojęciem szerokim, przy czym na gruncie podatku VAT istotnym jest, aby nastąpiło fizyczne wydanie towaru, które ma prowadzić w efekcie do jego dostawy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), tzn. do przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel.
W pojęciu tym zawarte może być również wydanie książek wytworzonych przez drukarnie, jeżeli wydanie to ma prowadzić w efekcie do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

Jeżeli zatem książki wytworzone przez drukarnie w 2010 r. zostały fizycznie wydane przed dniem 1 stycznia 2011 r. i wydanie to wiąże się z dostawą tych książek to na dalszych etapach obrotu (dystrybucji) książki te mogą korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r. z opodatkowania preferencyjną stawką 0 % (przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności).

Natomiast, zdaniem Ministerstwa Finansów, jeżeli książki zostały wytworzone przez drukarnie przed dniem 1 stycznia 2011 r. ale nie nastąpiło ich fizyczne przekazanie do końca 2010 r., wówczas nie jest spełniony warunek „przekazania do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.”. Wtedy książki te mogą być ewentualnie objęte stawką w wys. 0 % w ww. okresie przejściowym wyłącznie na etapie dostawy tych książek przez drukarnie, pod warunkiem ujęcia tych towarów w spisie z natury sporządzonym przez nie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Na kolejnych etapach obrotu nie mogą one jednak korzystać z preferencyjnej stawki podatku (w odniesieniu do tych książek na kolejnych etapach obrotu obowiązuje zatem nowa stawka podatku w wysokości 5 %).

Polecamy: VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: serwis VAT

Tak więc zdaniem Ministra Finansów stawkę VAT w wysokości 0 % w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. mogą nadal stosować:

1) drukarnie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r.,

2) wydawcy, którzy od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- przekazanych im przez drukarnie (w ramach dostawy towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r. (należy zaznaczyć, że książki te, co do zasady, będą również objęte u wydawcy spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r.), przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności,

3) hurtownie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- dostarczonych im przez wydawców po dniu 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekazanie tych książek do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.,

4) księgarnie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- dostarczonych im przez wydawców lub hurtownie po dniu 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekazanie tych książek do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Stawka VAT w wysokości 0 % w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. może być również nadal stosowana do dostawy książek, przekazanych do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r., które następnie (po dniu 31 grudnia 2010 r.) zostały zwrócone przez odbiorców (przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności).

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA