REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do kiedy można stosować stawkę 0% VAT na książki wyprodukowane do końca 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2011 r. stawka VAT na książki wzrosła z 0% do 5%. Jednak książki wytworzone przed tą datą można sprzedawać do końca kwietnia 2011 r. z dotychczasową (0%) stawką VAT.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 246, poz. 1649, a konkretnie § 36 i 38 umożliwia stosowanie obniżonej do wysokości 0 % stawki podatku VAT w okresie do 30 kwietnia 2011 r. dla dostawy i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN oraz importu drukowanych książek. Nie dotyczy to jednak map i ulotek.

REKLAMA

Autopromocja

Warunkiem zastosowania stawki 0 % jest posiadanie przez podatnika dokumentacji potwierdzającej, że książki zostały:

1. ujęte przez podatnika (dokonującego ich dostawy) w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. lub
2. przekazane do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem Ministerstwa Finansów pierwszy z wymienionych warunków ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że stosowanie stawki 0% VAT do końca kwietnia 2011 r. może dotyczyć tylko jednego etapu obrotu i tylko tych książek, które u dokonującego ich dostawy zostały objęte spisem z natury.

Spełnienie drugiego warunku oznacza - według opinii Ministerstwa Finansów - wprowadzenie do obrotu (dystrybucji) przed dniem 1 stycznia 2011 r. konkretnych, określonych egzemplarzy nakładu danej książki, jeżeli czynność ta wiązała się w efekcie z ich dostawą opodatkowaną VAT wg stawki 0 % (obowiązującej dla tych towarów do końca 2010 r.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku do 30 kwietnia 2011 r. na wszystkich dalszych etapach obrotu książki te będą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT 0 % (o ile oczywiście dokonujący ich dostawy posiada stosowną dokumentację potwierdzającą przekazanie tych książek do dystrybucji do końca 2010 r.).

Pojęcie „przekazanie do dystrybucji” jest pojęciem szerokim, przy czym na gruncie podatku VAT istotnym jest, aby nastąpiło fizyczne wydanie towaru, które ma prowadzić w efekcie do jego dostawy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), tzn. do przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel.
W pojęciu tym zawarte może być również wydanie książek wytworzonych przez drukarnie, jeżeli wydanie to ma prowadzić w efekcie do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

REKLAMA

Jeżeli zatem książki wytworzone przez drukarnie w 2010 r. zostały fizycznie wydane przed dniem 1 stycznia 2011 r. i wydanie to wiąże się z dostawą tych książek to na dalszych etapach obrotu (dystrybucji) książki te mogą korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r. z opodatkowania preferencyjną stawką 0 % (przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności).

Natomiast, zdaniem Ministerstwa Finansów, jeżeli książki zostały wytworzone przez drukarnie przed dniem 1 stycznia 2011 r. ale nie nastąpiło ich fizyczne przekazanie do końca 2010 r., wówczas nie jest spełniony warunek „przekazania do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.”. Wtedy książki te mogą być ewentualnie objęte stawką w wys. 0 % w ww. okresie przejściowym wyłącznie na etapie dostawy tych książek przez drukarnie, pod warunkiem ujęcia tych towarów w spisie z natury sporządzonym przez nie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Na kolejnych etapach obrotu nie mogą one jednak korzystać z preferencyjnej stawki podatku (w odniesieniu do tych książek na kolejnych etapach obrotu obowiązuje zatem nowa stawka podatku w wysokości 5 %).

Polecamy: VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: serwis VAT

Tak więc zdaniem Ministra Finansów stawkę VAT w wysokości 0 % w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. mogą nadal stosować:

1) drukarnie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r.,

2) wydawcy, którzy od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- przekazanych im przez drukarnie (w ramach dostawy towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r. (należy zaznaczyć, że książki te, co do zasady, będą również objęte u wydawcy spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r.), przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności,

3) hurtownie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- dostarczonych im przez wydawców po dniu 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekazanie tych książek do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.,

4) księgarnie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- dostarczonych im przez wydawców lub hurtownie po dniu 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekazanie tych książek do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Stawka VAT w wysokości 0 % w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. może być również nadal stosowana do dostawy książek, przekazanych do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r., które następnie (po dniu 31 grudnia 2010 r.) zostały zwrócone przez odbiorców (przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności).

Źródło: Ministerstwo Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA