REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Do kiedy można stosować stawkę 0% VAT na książki wyprodukowane do końca 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA


Od 1 stycznia 2011 r. stawka VAT na książki wzrosła z 0% do 5%. Jednak książki wytworzone przed tą datą można sprzedawać do końca kwietnia 2011 r. z dotychczasową (0%) stawką VAT.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 246, poz. 1649, a konkretnie § 36 i 38 umożliwia stosowanie obniżonej do wysokości 0 % stawki podatku VAT w okresie do 30 kwietnia 2011 r. dla dostawy i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek drukowanych (PKWiU ex 58.11.1) oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN oraz importu drukowanych książek. Nie dotyczy to jednak map i ulotek.

REKLAMA

Autopromocja

Warunkiem zastosowania stawki 0 % jest posiadanie przez podatnika dokumentacji potwierdzającej, że książki zostały:

1. ujęte przez podatnika (dokonującego ich dostawy) w spisie z natury sporządzonym na dzień 31 grudnia 2010 r. lub
2. przekazane do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem Ministerstwa Finansów pierwszy z wymienionych warunków ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że stosowanie stawki 0% VAT do końca kwietnia 2011 r. może dotyczyć tylko jednego etapu obrotu i tylko tych książek, które u dokonującego ich dostawy zostały objęte spisem z natury.

REKLAMA

Spełnienie drugiego warunku oznacza - według opinii Ministerstwa Finansów - wprowadzenie do obrotu (dystrybucji) przed dniem 1 stycznia 2011 r. konkretnych, określonych egzemplarzy nakładu danej książki, jeżeli czynność ta wiązała się w efekcie z ich dostawą opodatkowaną VAT wg stawki 0 % (obowiązującej dla tych towarów do końca 2010 r.),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku do 30 kwietnia 2011 r. na wszystkich dalszych etapach obrotu książki te będą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT 0 % (o ile oczywiście dokonujący ich dostawy posiada stosowną dokumentację potwierdzającą przekazanie tych książek do dystrybucji do końca 2010 r.).

Pojęcie „przekazanie do dystrybucji” jest pojęciem szerokim, przy czym na gruncie podatku VAT istotnym jest, aby nastąpiło fizyczne wydanie towaru, które ma prowadzić w efekcie do jego dostawy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), tzn. do przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel.
W pojęciu tym zawarte może być również wydanie książek wytworzonych przez drukarnie, jeżeli wydanie to ma prowadzić w efekcie do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

Jeżeli zatem książki wytworzone przez drukarnie w 2010 r. zostały fizycznie wydane przed dniem 1 stycznia 2011 r. i wydanie to wiąże się z dostawą tych książek to na dalszych etapach obrotu (dystrybucji) książki te mogą korzystać do dnia 30 kwietnia 2011 r. z opodatkowania preferencyjną stawką 0 % (przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności).

REKLAMA

Natomiast, zdaniem Ministerstwa Finansów, jeżeli książki zostały wytworzone przez drukarnie przed dniem 1 stycznia 2011 r. ale nie nastąpiło ich fizyczne przekazanie do końca 2010 r., wówczas nie jest spełniony warunek „przekazania do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.”. Wtedy książki te mogą być ewentualnie objęte stawką w wys. 0 % w ww. okresie przejściowym wyłącznie na etapie dostawy tych książek przez drukarnie, pod warunkiem ujęcia tych towarów w spisie z natury sporządzonym przez nie na dzień 31 grudnia 2010 r.

Na kolejnych etapach obrotu nie mogą one jednak korzystać z preferencyjnej stawki podatku (w odniesieniu do tych książek na kolejnych etapach obrotu obowiązuje zatem nowa stawka podatku w wysokości 5 %).

Polecamy: VAT 2011 - wszystkie zmiany w jednym miejscu

Polecamy: serwis VAT

Tak więc zdaniem Ministra Finansów stawkę VAT w wysokości 0 % w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. mogą nadal stosować:

1) drukarnie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r.,

2) wydawcy, którzy od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- przekazanych im przez drukarnie (w ramach dostawy towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r. (należy zaznaczyć, że książki te, co do zasady, będą również objęte u wydawcy spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r.), przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności,

3) hurtownie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- dostarczonych im przez wydawców po dniu 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekazanie tych książek do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.,

4) księgarnie, które od dnia 1 stycznia 2011 r. dokonują dostawy książek:

- objętych sporządzonym przez siebie spisem z natury na dzień 31 grudnia 2010 r., lub
- dostarczonych im przez wydawców lub hurtownie po dniu 31 grudnia 2010 r., pod warunkiem posiadania dokumentacji potwierdzającej przekazanie tych książek do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Stawka VAT w wysokości 0 % w okresie do dnia 30 kwietnia 2011 r. może być również nadal stosowana do dostawy książek, przekazanych do dystrybucji przed dniem 1 stycznia 2011 r., które następnie (po dniu 31 grudnia 2010 r.) zostały zwrócone przez odbiorców (przy właściwym udokumentowaniu tych okoliczności).

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA