REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl jest pojazdem samochodowym i dlatego obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia VAT naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Ograniczenia odliczania VAT

Co do zasady w 2011 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą korzystać z prawa odliczenia VAT naliczonego przy zakupie samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, jednakże w ograniczonej formie.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczeniu podlega 60% kwoty VAT naliczonego przy zakupie samochodu, nie więcej niż 6.000 zł. Jednocześnie podatnikom nie przysługuje prawo odliczenia podatku od zakupionego paliwa do napędu samochodów.

Coraz bardziej popularne zwłaszcza wśród podatników prowadzących działalność w zakresie świadczenia usług reklamowych, gastronomicznych, kurierskich jest wykorzystywanie motocykli w swej działalności.

Dzięki tym pojazdom łatwiejsze jest bowiem poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a tym samym szybsze dotarcie do klientów. Wielu przedsiębiorców uznając wyższość tego środka transportu nad samochodem decyduje się na „motocyklowy” transport towarów.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto się przyjrzeć, jak się przedstawia kwestia odliczenia podatku VAT od zakupu motocykli na potrzeby prowadzonej działalności i paliwa do ich napędu.

Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, a mianowicie odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, zaś towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony muszą być wykorzystane do czynności opodatkowanych.

REKLAMA

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów - bonifikat, opustów, uznanych reklamacji, skont (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadziła nowe uregulowania w kwestii odliczeń podatku VAT przy zakupie samochodu, a mianowicie uchylono w art. 86 ust. 3 – 7a i na okres od dnia 01.01.2011 r. do 31.12.2012 r. przepisy te zastąpiono art. 3 – 6 ustawy nowelizującej.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy w okresie od 01.01.2011r. do dnia 31.12.2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Ograniczenia nie dotyczą wszystkich

Ograniczenia powyższe nie dotyczą:

REKLAMA

1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej do ustawy;

6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań określonych w pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art.3 ust.3 ustawy).

Motocykl jest pojazdem samochodowym

Należy przy tym wskazać, że ani przepisy ustawy nowelizującej ani przepisy ustawy o podatku VAT nie definiują pojęcia „pojazd samochodowy”, konieczne jest zatem sięgnięcie do przepisów regulujących te kwestie.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h,. Motocykl zaś jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem – wielośladowym (art. 2 pkt 45).

Skoro zatem motocykl jest pojazdem samochodowym tym samym obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Paliwa nie odliczysz

Jak natomiast przedstawia się kwestia odliczenia podatku od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu motocykli?

W art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. na okres od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012 r., wprowadzono całkowity zakaz odliczania. Dotyczy on zarówno nabywanych przez podatników paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, motocykli jak i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Na marginesie warto nadmienić, że kwestia odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia motocykli i napędu do nich budziła przez wiele lat kontrowersje i różne kierunki interpretacji.

Po długiej drodze sporów Ministerstwo Finansów dokonując analizy przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.04.2004r. oraz przepisów unijnych - w wydawanych interpretacjach przyznawało podatnikom którzy zakupili przed 31.12.2010r. takie pojazdy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zarówno z nabyciem motocykli jak i zakupem paliwa do ich napędu.

Niestety jak wynika z analizy przepisów wprowadzonych wyżej omawianą ustawą nowelizującą od stycznia 2011r. zastosowano mniej korzystne dla podatników regulacje.

Źródło:
interpretacje indywidualne:
● ILPP1/443-214/11-5/MK z 10.05.2011 r.
● IPPP2/443-415/11-2/KAN z 21.04.2011 r.
● ILPP2/443-1940/10-2/BA z 24.02.2011 r.
● ILPP1/443-1226/10-4/MP z 24.02.2011 r.
● oraz:
● ILPP2/443-1677/10-3/AK z 10.01.2011 r.
● IPPP1/443-1070/10-2/EK z 04.01.2011 r.

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA