REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl jest pojazdem samochodowym i dlatego obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia VAT naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Ograniczenia odliczania VAT

Co do zasady w 2011 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą korzystać z prawa odliczenia VAT naliczonego przy zakupie samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, jednakże w ograniczonej formie.

REKLAMA

Odliczeniu podlega 60% kwoty VAT naliczonego przy zakupie samochodu, nie więcej niż 6.000 zł. Jednocześnie podatnikom nie przysługuje prawo odliczenia podatku od zakupionego paliwa do napędu samochodów.

Coraz bardziej popularne zwłaszcza wśród podatników prowadzących działalność w zakresie świadczenia usług reklamowych, gastronomicznych, kurierskich jest wykorzystywanie motocykli w swej działalności.

Dzięki tym pojazdom łatwiejsze jest bowiem poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a tym samym szybsze dotarcie do klientów. Wielu przedsiębiorców uznając wyższość tego środka transportu nad samochodem decyduje się na „motocyklowy” transport towarów.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto się przyjrzeć, jak się przedstawia kwestia odliczenia podatku VAT od zakupu motocykli na potrzeby prowadzonej działalności i paliwa do ich napędu.

REKLAMA

Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, a mianowicie odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, zaś towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony muszą być wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów - bonifikat, opustów, uznanych reklamacji, skont (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadziła nowe uregulowania w kwestii odliczeń podatku VAT przy zakupie samochodu, a mianowicie uchylono w art. 86 ust. 3 – 7a i na okres od dnia 01.01.2011 r. do 31.12.2012 r. przepisy te zastąpiono art. 3 – 6 ustawy nowelizującej.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy w okresie od 01.01.2011r. do dnia 31.12.2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Ograniczenia nie dotyczą wszystkich

Ograniczenia powyższe nie dotyczą:

REKLAMA

1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej do ustawy;

6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań określonych w pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art.3 ust.3 ustawy).

Motocykl jest pojazdem samochodowym

Należy przy tym wskazać, że ani przepisy ustawy nowelizującej ani przepisy ustawy o podatku VAT nie definiują pojęcia „pojazd samochodowy”, konieczne jest zatem sięgnięcie do przepisów regulujących te kwestie.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h,. Motocykl zaś jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem – wielośladowym (art. 2 pkt 45).

Skoro zatem motocykl jest pojazdem samochodowym tym samym obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Paliwa nie odliczysz

Jak natomiast przedstawia się kwestia odliczenia podatku od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu motocykli?

W art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. na okres od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012 r., wprowadzono całkowity zakaz odliczania. Dotyczy on zarówno nabywanych przez podatników paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, motocykli jak i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Na marginesie warto nadmienić, że kwestia odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia motocykli i napędu do nich budziła przez wiele lat kontrowersje i różne kierunki interpretacji.

Po długiej drodze sporów Ministerstwo Finansów dokonując analizy przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.04.2004r. oraz przepisów unijnych - w wydawanych interpretacjach przyznawało podatnikom którzy zakupili przed 31.12.2010r. takie pojazdy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zarówno z nabyciem motocykli jak i zakupem paliwa do ich napędu.

Niestety jak wynika z analizy przepisów wprowadzonych wyżej omawianą ustawą nowelizującą od stycznia 2011r. zastosowano mniej korzystne dla podatników regulacje.

Źródło:
interpretacje indywidualne:
● ILPP1/443-214/11-5/MK z 10.05.2011 r.
● IPPP2/443-415/11-2/KAN z 21.04.2011 r.
● ILPP2/443-1940/10-2/BA z 24.02.2011 r.
● ILPP1/443-1226/10-4/MP z 24.02.2011 r.
● oraz:
● ILPP2/443-1677/10-3/AK z 10.01.2011 r.
● IPPP1/443-1070/10-2/EK z 04.01.2011 r.

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA