REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
/
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl jest pojazdem samochodowym i dlatego obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia VAT naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Ograniczenia odliczania VAT

Co do zasady w 2011 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą korzystać z prawa odliczenia VAT naliczonego przy zakupie samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, jednakże w ograniczonej formie.

REKLAMA

Odliczeniu podlega 60% kwoty VAT naliczonego przy zakupie samochodu, nie więcej niż 6.000 zł. Jednocześnie podatnikom nie przysługuje prawo odliczenia podatku od zakupionego paliwa do napędu samochodów.

Coraz bardziej popularne zwłaszcza wśród podatników prowadzących działalność w zakresie świadczenia usług reklamowych, gastronomicznych, kurierskich jest wykorzystywanie motocykli w swej działalności.

Dzięki tym pojazdom łatwiejsze jest bowiem poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a tym samym szybsze dotarcie do klientów. Wielu przedsiębiorców uznając wyższość tego środka transportu nad samochodem decyduje się na „motocyklowy” transport towarów.

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto się przyjrzeć, jak się przedstawia kwestia odliczenia podatku VAT od zakupu motocykli na potrzeby prowadzonej działalności i paliwa do ich napędu.

Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, a mianowicie odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, zaś towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony muszą być wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów - bonifikat, opustów, uznanych reklamacji, skont (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadziła nowe uregulowania w kwestii odliczeń podatku VAT przy zakupie samochodu, a mianowicie uchylono w art. 86 ust. 3 – 7a i na okres od dnia 01.01.2011 r. do 31.12.2012 r. przepisy te zastąpiono art. 3 – 6 ustawy nowelizującej.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy w okresie od 01.01.2011r. do dnia 31.12.2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Ograniczenia nie dotyczą wszystkich

Ograniczenia powyższe nie dotyczą:

1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej do ustawy;

6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań określonych w pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art.3 ust.3 ustawy).

Motocykl jest pojazdem samochodowym

Należy przy tym wskazać, że ani przepisy ustawy nowelizującej ani przepisy ustawy o podatku VAT nie definiują pojęcia „pojazd samochodowy”, konieczne jest zatem sięgnięcie do przepisów regulujących te kwestie.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h,. Motocykl zaś jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem – wielośladowym (art. 2 pkt 45).

Skoro zatem motocykl jest pojazdem samochodowym tym samym obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Paliwa nie odliczysz

Jak natomiast przedstawia się kwestia odliczenia podatku od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu motocykli?

W art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. na okres od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012 r., wprowadzono całkowity zakaz odliczania. Dotyczy on zarówno nabywanych przez podatników paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, motocykli jak i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Na marginesie warto nadmienić, że kwestia odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia motocykli i napędu do nich budziła przez wiele lat kontrowersje i różne kierunki interpretacji.

Po długiej drodze sporów Ministerstwo Finansów dokonując analizy przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.04.2004r. oraz przepisów unijnych - w wydawanych interpretacjach przyznawało podatnikom którzy zakupili przed 31.12.2010r. takie pojazdy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zarówno z nabyciem motocykli jak i zakupem paliwa do ich napędu.

Niestety jak wynika z analizy przepisów wprowadzonych wyżej omawianą ustawą nowelizującą od stycznia 2011r. zastosowano mniej korzystne dla podatników regulacje.

Źródło:
interpretacje indywidualne:
● ILPP1/443-214/11-5/MK z 10.05.2011 r.
● IPPP2/443-415/11-2/KAN z 21.04.2011 r.
● ILPP2/443-1940/10-2/BA z 24.02.2011 r.
● ILPP1/443-1226/10-4/MP z 24.02.2011 r.
● oraz:
● ILPP2/443-1677/10-3/AK z 10.01.2011 r.
● IPPP1/443-1070/10-2/EK z 04.01.2011 r.

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA