REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl jest pojazdem samochodowym i dlatego obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia VAT naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Ograniczenia odliczania VAT

Co do zasady w 2011 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą korzystać z prawa odliczenia VAT naliczonego przy zakupie samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, jednakże w ograniczonej formie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odliczeniu podlega 60% kwoty VAT naliczonego przy zakupie samochodu, nie więcej niż 6.000 zł. Jednocześnie podatnikom nie przysługuje prawo odliczenia podatku od zakupionego paliwa do napędu samochodów.

Coraz bardziej popularne zwłaszcza wśród podatników prowadzących działalność w zakresie świadczenia usług reklamowych, gastronomicznych, kurierskich jest wykorzystywanie motocykli w swej działalności.

Dzięki tym pojazdom łatwiejsze jest bowiem poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a tym samym szybsze dotarcie do klientów. Wielu przedsiębiorców uznając wyższość tego środka transportu nad samochodem decyduje się na „motocyklowy” transport towarów.

REKLAMA

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto się przyjrzeć, jak się przedstawia kwestia odliczenia podatku VAT od zakupu motocykli na potrzeby prowadzonej działalności i paliwa do ich napędu.

Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, a mianowicie odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, zaś towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony muszą być wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów - bonifikat, opustów, uznanych reklamacji, skont (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadziła nowe uregulowania w kwestii odliczeń podatku VAT przy zakupie samochodu, a mianowicie uchylono w art. 86 ust. 3 – 7a i na okres od dnia 01.01.2011 r. do 31.12.2012 r. przepisy te zastąpiono art. 3 – 6 ustawy nowelizującej.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy w okresie od 01.01.2011r. do dnia 31.12.2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Ograniczenia nie dotyczą wszystkich

Ograniczenia powyższe nie dotyczą:

1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej do ustawy;

6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań określonych w pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art.3 ust.3 ustawy).

Motocykl jest pojazdem samochodowym

Należy przy tym wskazać, że ani przepisy ustawy nowelizującej ani przepisy ustawy o podatku VAT nie definiują pojęcia „pojazd samochodowy”, konieczne jest zatem sięgnięcie do przepisów regulujących te kwestie.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h,. Motocykl zaś jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem – wielośladowym (art. 2 pkt 45).

Skoro zatem motocykl jest pojazdem samochodowym tym samym obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Paliwa nie odliczysz

Jak natomiast przedstawia się kwestia odliczenia podatku od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu motocykli?

W art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. na okres od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012 r., wprowadzono całkowity zakaz odliczania. Dotyczy on zarówno nabywanych przez podatników paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, motocykli jak i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Na marginesie warto nadmienić, że kwestia odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia motocykli i napędu do nich budziła przez wiele lat kontrowersje i różne kierunki interpretacji.

Po długiej drodze sporów Ministerstwo Finansów dokonując analizy przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.04.2004r. oraz przepisów unijnych - w wydawanych interpretacjach przyznawało podatnikom którzy zakupili przed 31.12.2010r. takie pojazdy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zarówno z nabyciem motocykli jak i zakupem paliwa do ich napędu.

Niestety jak wynika z analizy przepisów wprowadzonych wyżej omawianą ustawą nowelizującą od stycznia 2011r. zastosowano mniej korzystne dla podatników regulacje.

Źródło:
interpretacje indywidualne:
● ILPP1/443-214/11-5/MK z 10.05.2011 r.
● IPPP2/443-415/11-2/KAN z 21.04.2011 r.
● ILPP2/443-1940/10-2/BA z 24.02.2011 r.
● ILPP1/443-1226/10-4/MP z 24.02.2011 r.
● oraz:
● ILPP2/443-1677/10-3/AK z 10.01.2011 r.
● IPPP1/443-1070/10-2/EK z 04.01.2011 r.

Polecamy: VAT 2011

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA