REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Czy ograniczenie odliczania VAT dotyczy też motocykli?
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Motocykl jest pojazdem samochodowym i dlatego obowiązujące od 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia VAT naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Ograniczenia odliczania VAT

Co do zasady w 2011 roku osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą korzystać z prawa odliczenia VAT naliczonego przy zakupie samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej, jednakże w ograniczonej formie.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczeniu podlega 60% kwoty VAT naliczonego przy zakupie samochodu, nie więcej niż 6.000 zł. Jednocześnie podatnikom nie przysługuje prawo odliczenia podatku od zakupionego paliwa do napędu samochodów.

Coraz bardziej popularne zwłaszcza wśród podatników prowadzących działalność w zakresie świadczenia usług reklamowych, gastronomicznych, kurierskich jest wykorzystywanie motocykli w swej działalności.

Dzięki tym pojazdom łatwiejsze jest bowiem poruszanie się po zatłoczonych ulicach, a tym samym szybsze dotarcie do klientów. Wielu przedsiębiorców uznając wyższość tego środka transportu nad samochodem decyduje się na „motocyklowy” transport towarów.

REKLAMA

Polecamy: Faktura VAT od A do Z

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto się przyjrzeć, jak się przedstawia kwestia odliczenia podatku VAT od zakupu motocykli na potrzeby prowadzonej działalności i paliwa do ich napędu.

Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki określone w art. 86 ust.1 ustawy o VAT, a mianowicie odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, zaś towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony muszą być wykorzystane do czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów - bonifikat, opustów, uznanych reklamacji, skont (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy).

Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym, wprowadziła nowe uregulowania w kwestii odliczeń podatku VAT przy zakupie samochodu, a mianowicie uchylono w art. 86 ust. 3 – 7a i na okres od dnia 01.01.2011 r. do 31.12.2012 r. przepisy te zastąpiono art. 3 – 6 ustawy nowelizującej.

Jak wynika z art. 3 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy w okresie od 01.01.2011r. do dnia 31.12.2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł.

Ograniczenia nie dotyczą wszystkich

Ograniczenia powyższe nie dotyczą:

1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej do ustawy;

6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań określonych w pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art.3 ust.3 ustawy).

Motocykl jest pojazdem samochodowym

Należy przy tym wskazać, że ani przepisy ustawy nowelizującej ani przepisy ustawy o podatku VAT nie definiują pojęcia „pojazd samochodowy”, konieczne jest zatem sięgnięcie do przepisów regulujących te kwestie.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20.06.1997r. Prawo o ruchu drogowym „pojazd samochodowy” to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h,. Motocykl zaś jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem – wielośladowym (art. 2 pkt 45).

Skoro zatem motocykl jest pojazdem samochodowym tym samym obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego - 60% kwoty określonej w fakturze - nie więcej niż 6.000 zł. - mają zastosowanie w przypadku jego nabycia.

Paliwa nie odliczysz

Jak natomiast przedstawia się kwestia odliczenia podatku od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu motocykli?

W art. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. na okres od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2012 r., wprowadzono całkowity zakaz odliczania. Dotyczy on zarówno nabywanych przez podatników paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, motocykli jak i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Na marginesie warto nadmienić, że kwestia odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia motocykli i napędu do nich budziła przez wiele lat kontrowersje i różne kierunki interpretacji.

Po długiej drodze sporów Ministerstwo Finansów dokonując analizy przepisów ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30.04.2004r. oraz przepisów unijnych - w wydawanych interpretacjach przyznawało podatnikom którzy zakupili przed 31.12.2010r. takie pojazdy pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zarówno z nabyciem motocykli jak i zakupem paliwa do ich napędu.

Niestety jak wynika z analizy przepisów wprowadzonych wyżej omawianą ustawą nowelizującą od stycznia 2011r. zastosowano mniej korzystne dla podatników regulacje.

Źródło:
interpretacje indywidualne:
● ILPP1/443-214/11-5/MK z 10.05.2011 r.
● IPPP2/443-415/11-2/KAN z 21.04.2011 r.
● ILPP2/443-1940/10-2/BA z 24.02.2011 r.
● ILPP1/443-1226/10-4/MP z 24.02.2011 r.
● oraz:
● ILPP2/443-1677/10-3/AK z 10.01.2011 r.
● IPPP1/443-1070/10-2/EK z 04.01.2011 r.

Polecamy: VAT 2011

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA