REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać VAT od marży za sprzedawane używane samochody?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jak rozliczać VAT od marży za sprzedawane używane samochody?
Jak rozliczać VAT od marży za sprzedawane używane samochody?

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który sprowadza z Unii Europejskiej samochody używane zakupione od osób fizycznych, celem dalszej odsprzedaży w kraju, zanim dokona ich zbycia musi ponieść dodatkowe koszty. W szczególności powinien opłacić akcyzę, ponieść koszt usługi recyklingowej, opłacić badania techniczne pojazdu, przetłumaczyć dokumenty pojazdu na język polski, często też zarejestrować samochód czy wykonać drobne naprawy.

Dokonując przy tym dalszej odsprzedaży takich używanych pojazdów może skorzystać z możliwości opodatkowania w systemie VAT marża.

REKLAMA

Autopromocja

W takiej sytuacji podstawą opodatkowania jest marża, która stanowi różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca samochodu, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.

Za korzystne dla podatnika należałoby uznać zakwalifikowanie do ceny nabycia pojazdu wszystkich wymienionych powyżej nakładów – wówczas podstawa opodatkowania uległa by zmianie, co wpłynęłoby na wysokość podatku. Czy w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług takie postępowanie można uznać za prawidłowe?

Regulacje dotyczące opodatkowania sprzedaży w systemie VAT marża zostały zawarte w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten przewiduje między innymi objecie tą szczególną procedurą opodatkowania dostawę towarów używanych, nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży.

Ustawodawca podał przy tym definicję pojęcia „towarów używanych”, zgodnie z którą są to ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie. Nie budzi przy tym wątpliwości fakt, iż używane samochody mieszczą się w tej definicji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wśród warunków dopuszczających dokonanie sprzedaży w systemie VAT marża istotne jest od kogo towary podlegające dalszej odsprzedaży zostały nabyte. Muszą być one bowiem nabyte od:

1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana w systemie marży;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Jak już wyżej była mowa przy sprzedaży objętej tą szczególną procedurą podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Polecamy: VAT 2011

REKLAMA

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia: „kwota nabycia”. Z punktu widzenia postawionego na wstępie pytania ważne jest, czy do kwoty nabycia można zaliczyć dodatkowe wydatki, jak to już wyżej wskazano związane z opłaceniem akcyzy, tłumaczeniem dokumentów na język polski i inne?

Pomocne w rozstrzygnięciu przedstawionego zagadnienia mogą być przepisy Dyrektwy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.).
W art. 312 ww. Dyrektywy zawarte są definicje:

1. „cena sprzedaży” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia uzyskanego lub do uzyskania przez podatnika-pośrednika od nabywcy lub osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z transakcją, podatki, cła, opłaty i należności oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik-pośrednik obciąża nabywcę, z wyłączeniem jednak kwot, o których mowa w art. 79;
2. „cena nabycia” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika-pośrednika.

Konsekwencją powyższych regulacji jest stwierdzenie, iż za kwotę nabycia należy uznać wynagrodzenie jakie dostawca towaru otrzymał od podatnika. W wynagrodzeniu tym nie mieszczą się dalsze wydatki związane np. z akcyzą – opłata z tego tytułu nie stanowi przecież wynagrodzenia osoby sprzedającej towar.

Kwotę nabycia będzie więc stanowiło wszystko to co sprzedający otrzyma od nabywcy (podatnika).

Warto zauważyć, że oprócz wartości sprzedawanego towaru mogą jeszcze dojść koszty opakowania, transportu czy ubezpieczenie. Istotne jest jednak to, iż z tytułu tych dodatkowych kosztów wynagrodzenie otrzyma podmiot dokonujący sprzedaży towaru, dlatego mieszczą się one w kwocie nabycia. Wyznacznikiem więc jest to co otrzymał dokonujący dostawy towarów na rzecz podatnika.

W konsekwencji określając podstawę opodatkowania podatnik powinien wyliczyć różnicę między całkowita kwotą zapłaconą przez nabywcę, a kwotą nabycia towaru bez uwzględnienia kosztów poniesionych przez podatnika, mających na celu wprowadzenie pojazdów do obrotu (akcyza, tłumaczenie dokumentów, rejestracja i inne).

Na koniec należy stwierdzić, iż przedstawiona ocena przepisów stanowi utrwaloną linię interpretacyjną przepisów podatkowych prezentowaną przez Ministra Finansów.

Źródła:
- interpretacja indywidualna nr IPPP2/443-389/11-2/KG z 10.06.2011 r.
- interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-170/11-3/EWW z 20.05.2011 r.

Polecamy:Faktura VAT od A do Z

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

REKLAMA