REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych – rozliczenie VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych
przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Firmy często przekazują różnego typu ulotki, foldery, czy katalogi, które mają na celu reklamę lub promocję działań danego podmiotu. Problematyczna, zwłaszcza w kontekście nowelizacji ustawy o VAT, która wejdzie w życie 1 kwietnia 2013 r., jest kwestia zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania tego typu materiałów.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Już sama interpretacja pojęcia drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych może budzić wątpliwości, gdyż nie zostało ono przez ustawodawcę w żaden sposób doprecyzowane.

Bez wątpienia zakresem omawianego pojęcia mogą zostać objęte ulotki papierowe oraz foldery, czy katalogi promujące działalność przedsiębiorcy. Zatem obecnie wydając nieodpłatnie tego typu towary podatnik nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT.

Jednakże, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. znowelizowana zostanie treść art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Z treści przepisu ustawodawca usunie pojęcie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Począwszy od tej daty nieodpłatne wydanie takich towarów, co do zasady, podlegało będzie opodatkowaniu podatkiem VAT (jeżeli wartość tych towarów nie będzie uprawniała do uznania, że mamy do czynienia z prezentem o małej wartości).

Wydatki na materiały i usługi reklamowe jako koszty uzyskania przychodu.

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Ta nowelizacja skutkować będzie tym, że podatnicy nabywając drukowane materiały reklamowe i informacyjne (ulotki, foldery itp.) będą mieli prawo odliczyć podatek naliczony (o ile tylko działalność danego podmiotu jest opodatkowana podatkiem VAT) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Niestety w następnej kolejności, przekazując nieodpłatnie ww. materiały będą zobowiązani naliczyć VAT.

Taką linię interpretacyjną, w ocenie Autorów, przyjmą organy podatkowe.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług autor projektu (czyli Minister Finansów) wskazał bowiem, że: „Zmiana art. 7 ust. 3 ustawy o VAT ma charakter doprecyzowujący. Dyrektywa 2006/112/WE nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów). Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie (czyli w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.03.2013 r. - dopisek własny) wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Poza tym ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Pozostawienie wymienienia tych towarów nawet jako przykładowych powodowałoby, że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi, czy drukowany materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością. Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości”.


Niemniej jednak, w ocenie Autorów, możliwa będzie obrona poglądu odmiennego, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych takich jak ulotki, czy foldery nadal nie będzie polegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

REKLAMA

Podstawę argumentacji może stanowić tu teza, zgodnie z którą przekazanie materiałów reklamowych lub informacyjnych nie ma charakteru dostawy towarów, gdyż materiały te nie wyrażają wartości materialnej - nie mają waloru konsumpcyjnego dla podmiotu otrzymującego (istotą jest przekazanie informacji zawartej w ulotce lub folderze).

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2011 r. (sygn.: I FSK 1201/10 – wprawdzie wydanym w innym stanie prawnym, jednakże odnoszącym się do tegoż właśnie problemu), w którym Sąd wskazał, iż: „(...) ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach. W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej.”

Nowelizacja ustawy o VAT 2013 / 2014.

Przy czym, z uwagi na wątpliwości jakie może budzić pogląd wskazujący, że ulotka, która jest rzeczą nie jest towarem (podczas, gdy w myśl art. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem towaru rozumie się m.in. rzeczy), w naszej ocenie możliwa jest tu argumentacja alternatywna.

Mianowicie, jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników (...), jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (po 1 kwietnia 2013 r. treść przepisu ulegnie modyfikacji, która jednak nie ma znaczenia dla poniższego wywodu).

W przypadku przekazywania potencjalnym klientom/kontrahentom ulotek, czy folderów reklamowych można zatem bronić tezy, iż nie mamy do czynienia z nieodpłatnym wydaniem towarów. W tym przypadku przedsiębiorcy realizują jedynie reklamę swoich towarów lub działań poprzez foldery lub ulotki, które stanowią wyłącznie nośnik informacji.

Intencją podatnika nie jest w takim przypadku wręczenie potencjalnemu klientowi ulotki lub folderu, a jedynie przekazanie informacji, które zapisane są na takim nośniku,  następuje zatem „użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika”, które na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług traktowane jest jak świadczenie usług.

Odpłatne użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1. towary używane są do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika,

2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe.

Użycie towarów do celów działalności gospodarczej ma, w naszej ocenie, miejsce wówczas, gdy dana czynność wywiera skutek w zakresie działalności gospodarczej podatnika oraz możliwym jest obiektywne wykazanie takiego związku. Bez wątpienia wydanie ulotek, czy folderów w celach reklamowych stanowi użycie ich do celów działalności gospodarczych.

Przy czym zaznaczamy, że są to rozwiązania alternatywne w obu przypadkach narażone na ryzyko podatkowe. Jednocześnie, w drugim opisanym przypadku dotyczą tylko sytuacji tzw. niededykowanych (ulotkę/katalog itp. może pobrać każdy dowolny podmiot, jest wyłożona w ogólnodostępnym miejscu itp.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA