REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych – rozliczenie VAT po 1 kwietnia 2013 r.

Anna Resiak
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych
przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Firmy często przekazują różnego typu ulotki, foldery, czy katalogi, które mają na celu reklamę lub promocję działań danego podmiotu. Problematyczna, zwłaszcza w kontekście nowelizacji ustawy o VAT, która wejdzie w życie 1 kwietnia 2013 r., jest kwestia zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania tego typu materiałów.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Już sama interpretacja pojęcia drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych może budzić wątpliwości, gdyż nie zostało ono przez ustawodawcę w żaden sposób doprecyzowane.

Bez wątpienia zakresem omawianego pojęcia mogą zostać objęte ulotki papierowe oraz foldery, czy katalogi promujące działalność przedsiębiorcy. Zatem obecnie wydając nieodpłatnie tego typu towary podatnik nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT.

Jednakże, iż z dniem 1 kwietnia 2013 r. znowelizowana zostanie treść art. 7 ust. 3 ustawy o VAT. Z treści przepisu ustawodawca usunie pojęcie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Począwszy od tej daty nieodpłatne wydanie takich towarów, co do zasady, podlegało będzie opodatkowaniu podatkiem VAT (jeżeli wartość tych towarów nie będzie uprawniała do uznania, że mamy do czynienia z prezentem o małej wartości).

Wydatki na materiały i usługi reklamowe jako koszty uzyskania przychodu.

Przypomnijmy, że zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Ta nowelizacja skutkować będzie tym, że podatnicy nabywając drukowane materiały reklamowe i informacyjne (ulotki, foldery itp.) będą mieli prawo odliczyć podatek naliczony (o ile tylko działalność danego podmiotu jest opodatkowana podatkiem VAT) na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Niestety w następnej kolejności, przekazując nieodpłatnie ww. materiały będą zobowiązani naliczyć VAT.

Taką linię interpretacyjną, w ocenie Autorów, przyjmą organy podatkowe.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług autor projektu (czyli Minister Finansów) wskazał bowiem, że: „Zmiana art. 7 ust. 3 ustawy o VAT ma charakter doprecyzowujący. Dyrektywa 2006/112/WE nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych towarów). Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie (czyli w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.03.2013 r. - dopisek własny) wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Poza tym ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Pozostawienie wymienienia tych towarów nawet jako przykładowych powodowałoby, że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi, czy drukowany materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością. Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości”.


Niemniej jednak, w ocenie Autorów, możliwa będzie obrona poglądu odmiennego, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych takich jak ulotki, czy foldery nadal nie będzie polegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

REKLAMA

Podstawę argumentacji może stanowić tu teza, zgodnie z którą przekazanie materiałów reklamowych lub informacyjnych nie ma charakteru dostawy towarów, gdyż materiały te nie wyrażają wartości materialnej - nie mają waloru konsumpcyjnego dla podmiotu otrzymującego (istotą jest przekazanie informacji zawartej w ulotce lub folderze).

Powyższe znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 lipca 2011 r. (sygn.: I FSK 1201/10 – wprawdzie wydanym w innym stanie prawnym, jednakże odnoszącym się do tegoż właśnie problemu), w którym Sąd wskazał, iż: „(...) ulotka reklamowa może być uznana dla potrzeb ustawy o VAT za towar opodatkowany, w sytuacji gdy zostanie ona zbyta przez wytwarzający ulotki podmiot nabywającemu je kontrahentowi, który następnie przekaże je anonimowym potencjalnym klientom. Natomiast Wojewódzki Sąd Administracyjny słusznie odróżnił taką sytuację od sytuacji zaistniałej w rozpatrywanej sprawie, kiedy to nieodpłatne przekazanie było sposobem na poinformowanie potencjalnych klientów o produktach przedstawionych w ulotkach. W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej.”

Nowelizacja ustawy o VAT 2013 / 2014.

Przy czym, z uwagi na wątpliwości jakie może budzić pogląd wskazujący, że ulotka, która jest rzeczą nie jest towarem (podczas, gdy w myśl art. 1 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem towaru rozumie się m.in. rzeczy), w naszej ocenie możliwa jest tu argumentacja alternatywna.

Mianowicie, jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników (...), jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (po 1 kwietnia 2013 r. treść przepisu ulegnie modyfikacji, która jednak nie ma znaczenia dla poniższego wywodu).

W przypadku przekazywania potencjalnym klientom/kontrahentom ulotek, czy folderów reklamowych można zatem bronić tezy, iż nie mamy do czynienia z nieodpłatnym wydaniem towarów. W tym przypadku przedsiębiorcy realizują jedynie reklamę swoich towarów lub działań poprzez foldery lub ulotki, które stanowią wyłącznie nośnik informacji.

Intencją podatnika nie jest w takim przypadku wręczenie potencjalnemu klientowi ulotki lub folderu, a jedynie przekazanie informacji, które zapisane są na takim nośniku,  następuje zatem „użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika”, które na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług traktowane jest jak świadczenie usług.

Odpłatne użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1. towary używane są do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika,

2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe.

Użycie towarów do celów działalności gospodarczej ma, w naszej ocenie, miejsce wówczas, gdy dana czynność wywiera skutek w zakresie działalności gospodarczej podatnika oraz możliwym jest obiektywne wykazanie takiego związku. Bez wątpienia wydanie ulotek, czy folderów w celach reklamowych stanowi użycie ich do celów działalności gospodarczych.

Przy czym zaznaczamy, że są to rozwiązania alternatywne w obu przypadkach narażone na ryzyko podatkowe. Jednocześnie, w drugim opisanym przypadku dotyczą tylko sytuacji tzw. niededykowanych (ulotkę/katalog itp. może pobrać każdy dowolny podmiot, jest wyłożona w ogólnodostępnym miejscu itp.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

ZUS: można zapłacić składki z 2024 r. do 15 września 2025 r. bez odsetek. Trzeba złożyć oświadczenie o poszkodowaniu w powodzi

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. dopiero we wrześniu 2025 r., bez naliczania odsetek za zwłokę - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski.

Pies w kosztach firmy. Fiskus zmienił zdanie, bo nie znalazł związku pomiędzy wydatkami a przychodem

Fiskus zmienił zdanie w sprawie kosztów firmowych dotyczących psa. Chodziło o możliwość zaliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na zakup i utrzymanie psa, który służył jako reklama promująca ofertę spółki.

REKLAMA

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? Zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem. Konfederacja Lewiatan postuluje za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek

MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie zaczyna przewyższać możliwości firm. „4666 zł to obiektywnie wysoka płaca minimalna”

Wysoki i niekonsultowany z przedsiębiorcami – taki jest wzrost płacy minimalnej według członków Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Po kaskadowych wzrostach płacy minimalnej liczyliśmy na zmianę standardów dyskusji o tym, jaka powinna ona być, kiedy rosnąć i jakie wartości są możliwe do agregacji przez przedsiębiorców. Obecnie wzrost znów będzie powodować, że sektory działające na niższych marżach jak np. usługi, handel czy turystyka będą zmuszone do podnoszenia cen lub optymalizacji w miejscach pracy. To zła wiadomość także dla samorządów, bo rozwarstwienie w siatce płac będzie nadal rosnąć – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. 

Od kogo nie można wymagać znajomości prawa podatkowego? Podatnik aktywny i podatnik pasywny

Nie można wymagać znajomości prawa od podmiotów, które obiektywnie nie wiedzą i mogą wiedzieć, że uczestniczą w zdarzeniach (stanach) podlegających opodatkowaniu. Zasada nemo censetur ignorare legem (paremia wyrażająca domniemanie, że obywatel zna przepisy prawa własnego kraju) ma w przypadku współczesnego prawa podatkowego, skażonego lobbingiem legislacyjnym i niekompetencją, ograniczone zastosowanie – pisze profesor Witold Modzelewski.      

REKLAMA