REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmowy laptop, samochód, rower używany prywatnie a VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Firmowy laptop, samochód, rower używany prywatnie a VAT
Firmowy laptop, samochód, rower używany prywatnie a VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej twierdzi, że przy każdym prywatnym (do celów osobistych) użytku firmowego roweru należy naliczyć VAT. Podobnie więc będzie przy korzystaniu z firmowego krzesła, biurka i komputera.

Rower w biurze rachunkowym. Prywatna wycieczka rowerem firmowym opodatkowana VAT?

O interpretację tę wystąpiła podatniczka świadcząca usługi doradztwa podatkowego oraz rachunkowo-księgowe. Rozważała zakup roweru, którym mogłaby dojeżdżać do biura, kontrahentów i urzędów. Przyznała, że choć będzie korzystać z roweru do działalności gospodarczej, to nie wyklucza sporadycznych przejażdżek w celach prywatnych. Spytała, czy może odliczyć cały VAT od zakupu.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej to potwierdził (zob.
interpretacja indywidualna z 18 października 2022 r. - sygn. 0114-KDIP4-2.4012.386.2022.3.MC). Wyjaśnił, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT kobieta będzie mogła odliczyć 100 proc. podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup tego roweru.

Do rowerów bowiem nie stosuje się ograniczenia pozwalającego na odliczenie tylko 50 proc. VAT. Dotyczy ono tylko samochodów osobowych (wykorzystywanych do celów mieszanych, czyli zarówno służbowych, jak i prywatnych).
Zarazem jednak dyrektor KIS zastrzegł, że podatniczka będzie musiała płacić VAT od każdego wykorzystania roweru do celów prywatnych. Jako podstawę prawną wskazał art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Więcej na ten temat:
Rower w działalności gospodarczej - koszty podatkowe i VAT

REKLAMA

Autopromocja

Absurd zgodny z prawem czy błędna interpretacja?

Eksperci przyznają, że taka interpretacja, choć wynika z literalnego brzmienia przepisów, może prowadzić do absurdu. Co więcej, trudno byłoby też spełnić wymagania fiskusa i obliczyć należny podatek. Sama zaś skarbówka miałaby problem z weryfikacją takich prywatnych użyć.

Ale są też tacy doradcy, którzy uważają tę interpretację nie tylko za kuriozalną, lecz także za błędną.
- Powstaje pytanie, w jakiej właściwie sytuacji dojdzie do użycia roweru do celów prywatnych i w jaki sposób podatniczka miałaby je opodatkować. Załóżmy, że w drodze z biura do domu zrobi zakupy w osiedlowym sklepie. Moim zdaniem cały czas będziemy mieć tu do czynienia z
 wykorzystaniem roweru do celów związanych z działalnością gospodarczą - mówi Zdzisław Modzelewski, doradca podatkowy, partner GWW Tax.
Jego zdaniem Dyrektor KIS powinien był poprzestać na stwierdzeniu, że podatniczka ma prawo odliczyć 100 proc. VAT z faktury zakupu roweru.

Prywatny użytek majątku firmy opodatkowany VAT. Tylko samochody wyłączone z opodatkowania

- W świetle prawa tylko samochody osobowe używane przez przedsiębiorców po godzinach są wprost wyłączone z przepisów, które zobowiązują do opodatkowania prywatnego użycia majątku firmowego - potwierdza Paweł Goś, starszy menedżer w MDDP.

Tym samym - jak mówi ekspert - udostępnienie jakiegokolwiek innego środka trwałego do celów prywatnych przedsiębiorcy stanowi czynność opodatkowaną VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Mimo zgodności takiej interpretacji z literą prawa prowadzi ona jednak do absurdalnej sytuacji, w której przedsiębiorca musi opodatkować udostępnienie roweru na rzecz samego siebie - przyznaje Paweł Goś.

Podkreśla, że zastosowanie takiej wykładni do innych kategorii środków trwałych oznaczałoby dla przedsiębiorców duży problem. Musieliby bowiem opodatkować każdorazowe użycie takich sprzętów, jak np. laptop, krzesło, biurko, jeżeli tylko korzystaliby z nich nie tylko w celach zawodowych, lecz również prywatnych, np. do pisania i przeglądania prywatnej korespondencji.

Podobnie uważa dr Jacek Matarewicz, adwokat, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Wyjaśnia, że gdyby podatniczka spytała dyrektora KIS o wykorzystanie sprzętu firmowego do celów osobistych, to również mogłaby otrzymać odpowiedź, że jest ono opodatkowane VAT.

Rower z logo to reklama

- W takiej sytuacji, w celu uniknięcia ewentualnych sporów z fiskusem sugerowałbym umieszczenie na rowerze informacji o charakterze reklamowym, jak np. logo firmy, adres strony internetowej, numer telefonu do doradcy. Wówczas będzie to wykorzystanie tego roweru na potrzeby działalności gospodarczej, ponieważ będzie on służyć do reklamowania firmy - radzi Zdzisław Modzelewski.

Majątek firmy używany prywatnie. Co jest podstawą opodatkowania VAT?

REKLAMA

Eksperci wskazują też na problem z ustaleniem, kiedy i od jakiej wartości przedsiębiorca miałby płacić VAT. Z art. 29a ust. 5 ustawy o VAT wynika, że podstawą opodatkowania w takim przypadku jest koszt świadczenia usług poniesiony przez podatnika.

- O ile jednak łatwe będzie określenie podstawy opodatkowania dla świadczeń takich jak m.in. udostępnienie samochodu (np. poprzez porównanie rynkowych cen najmu), o tyle dokonanie takiej wyceny w przypadku np. fotela czy biurka może nie być już takie oczywiste - mówi Paweł Goś.

Zdaniem Jacka Matarewicza adekwatna przy korzystaniu z firmowego roweru do celów prywatnych wydaje się cena wynajęcia roweru np. z wypożyczalni miejskiej.

Innego zdania jest Zdzisław Modzelewski. - W mojej ocenie koszt świadczenia takiej usługi "samemu sobie" wynosi zero. A to oznacza, że kwota podatku również wyniosłaby zero - mówi ekspert.

Czy urząd skarbowy jest w stanie sprawdzić?

Powstaje też zasadnicze pytanie - czy fiskus może w ogóle zweryfikować, kiedy podatnik jeździ rowerem w celach związanych z działalnością gospodarczą, a kiedy prywatnie.

- Organy podatkowe mają szerokie możliwości, ale powinny też pracować efektywnie - mówi mec. Matarewicz. Dlatego jego zdaniem uwaga urzędników powinna koncentrować się na dużych nadużyciach, a nie drobnych sprawach.

- Można oczywiście wyobrazić sobie pracę urzędników w terenie i wyłapywanie na gorącym uczynku podatników jeżdżących np. na rowerową randkę firmowym rowerem - ironizuje ekspert. Pytanie tylko - jak dodaje - czy takie działania wzbudzałyby zaufanie i szacunek obywateli. ©℗

Jak rozliczać VAT od majątku użytkowanego do celów mieszanych
(tj. zarówno prywatnych, jak i służbowych) - według Dyrektora KIS

Samochody

Inne składniki majątku (np. rower, komputer, biurko, fotel)

Przy zakupie

Można odliczyć 50 proc. VAT naliczonego

Można odliczyć 100 proc. VAT naliczonego

Przy użytkowaniu prywatnym

Nie trzeba naliczać VAT - art. 8 ust. 5 ustawy o VAT

Trzeba naliczyć VAT - art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT

Monika Pogroszewska, Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA