REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony towarowe dla pracowników a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Bony towarowe dla pracowników a VAT
Bony towarowe dla pracowników a VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

17 listopada 2022 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok, w którym wskazał, że nieodpłatne przekazanie przez spółkę bonów towarowych pracownikom nagrodzonym w ramach wdrożonego przez spółkę programu uznawania i nagradzania nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu dyrektywy VAT, a w konsekwencji nie jest objęte zakresem opodatkowania VAT.

Nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom jako nagroda uznaniowa

Wyrok dotyczył brytyjskiej spółki prowadzącej działalność gospodarczą w sektorze produkcji silników lotniczych, należącej do międzynarodowej grupy spółek General Electric. W ramach grupy wdrożono program nagród uznaniowych dla pracowników, którego celem było wyróżnienie i nagradzanie osiągających najlepsze wyniki pracowników. Jednocześnie regulamin programu zakładał gradację przyznawanych nagród. W ramach programu pracownik mógł otrzymać nagrodę, np. w formie bonu towarowego. W przypadku otrzymania takiej nagrody nagrodzony pracownik otrzymywał link do witryny internetowej zawierającej listę szczegółowo wyznaczonych sprzedawców detalicznych, u których możliwe było zrealizowanie bonu. Po dokonaniu wyboru sprzedawcy detalicznego przez pracownika bon mógł zostać zrealizować wyłącznie u tego sprzedawcy.

REKLAMA

Przekazywanie bonów na rzecz pracownika następowało w oparciu o następujący schemat działania:

  • Podmiot świadczący usługi w ramach witryny internetowej nabywał bony bezpośrednio u sprzedawców, a następnie sprzedawał je amerykańskiej spółce z grupy General Electric.
  • Amerykańska spółka zbywała następnie bony na rzecz innego podmiotu z grupy, również z siedzibą w USA, który to podmiot w dalszej kolejności dokonywał transgranicznego przekazania bonów na rzecz jednostek General Electric w Wielkiej Brytanii, w tym brytyjskiej spółki.
  • Na koniec następowało wydanie przez brytyjską spółkę bonów nagrodzonym pracownikom.

Wydanie bonu towarowego pracownikowi a VAT

W związku z powyższym schematem działania organ podatkowy wydał wobec członków grupy General Electric, w tym wobec brytyjskiej spółki, decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu VAT dotyczącą transakcji polegającej na oferowaniu bonów pracownikom nominowanym w ramach programu. W ocenie organu, spółki uczestniczące w programie powinny były bowiem rozliczyć podatek należny od wartości przekazanych pracownikom bonów w zakresie, w jakim bony zostały przekazane nieodpłatnie pracownikom z przeznaczeniem do ich użytku osobistego, a więc poza ramami działalności gospodarczej spółek. Na powyższą decyzję członkowie grupy General Electric wnieśli skargę do Sądu odsyłającego, argumentując, że przekazanie bonów nie stanowi świadczenia opodatkowanego VAT, ponieważ program nagród uznaniowych dla pracowników jest związany z działalnością gospodarczą spółek, a ewentualne korzyści dla pracowników wynikające z wdrożenia programu mają charakter wtórny.

Mając wątpliwości co do wykładni art. 26 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT, Sąd odsyłający postanowił zawiesić postępowanie i skierować do TSUE następujące pytania prejudycjalne:

  1. Czy wydawanie przez podatnika – w ramach programu nagród uznaniowych dla pracowników osiągających wysokie wyniki – pracownikom bonów do wykorzystania u sprzedawców detalicznych będących osobami trzecimi stanowi świadczenie dokonywane »na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa« w rozumieniu art. 26 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT?
  2. Czy dla udzielenia odpowiedzi na pytanie pierwsze ma znaczenie okoliczność, że podatnik wiąże wydawanie bonów towarowych członkom personelu z celami działalności swojego przedsiębiorstwa?
  3. Czy dla udzielenia odpowiedzi na pytanie pierwsze ma znaczenie okoliczność, że bony towarowe wydawane członkom personelu są przeznaczone do wykorzystania na ich potrzeby własne i mogą być one wykorzystane na prywatny użytek tych członków personelu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TSUE: Nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom jako nagród uznaniowych poza systemem opodatkowania VAT

REKLAMA

Rozpoznając sprawę, TSUE wskazał, że bony otrzymywane przez nagrodzonych pracowników ze względu na sam swój charakter stanowią wyłącznie dokument obejmujący spoczywający na sprzedawcach detalicznych obowiązek przyjęcia bonu zamiast pieniędzy według jego wartości nominalnej. Jak wskazał Trybunał, na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że skoro spółki uczestniczące w programie nie mają prawa wyboru towarów lub usług dokonywanych przez pracowników u sprzedawców detalicznych, to sporne bony są przeznaczone wyłącznie do prywatnego użytku pracowników. Jednakże przy rozpoznawaniu sprawy nie można pominąć okoliczności, iż pracownicy nie dysponują środkami gwarantującymi im w sposób pewny możliwość korzystania z bonów. Zgłoszenie pracownika do programu następuje w oparciu o konkretne kryteria i samo w sobie nie skutkuje automatycznym przyznaniem mu nagrody, co z kolei determinuje brak roszczenia o wydanie nagrody. Ponadto, przekazanie bonów następuje bez żadnego wynagrodzenia lub świadczenia wzajemnego ze strony korzystających z nich pracowników, a ich koszt ponosi sama spółka. Osobista korzyść, jaka wynika z tego dla pracownika, wydaje się mieć - w ocenie TSUE - jedynie charakter uboczny względem potrzeb przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego, TSUE doszedł do przekonania, że nieodpłatne przekazanie przez brytyjską spółkę bonów towarowych nagrodzonym pracownikom ma na celu zwiększenie wydajności jej pracowników, a tym samym prawidłowe funkcjonowanie i zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa. Wprowadzenie programu uznawania i nagradzania pracowników prowadziło bowiem do podniesienia motywacji pracowników, co z kolei sprzyjało ich lepszej wydajności i wywoływało pozytywne skutki pod względem osiągania dodatkowych zysków przez spółkę. Jak zostało wskazane przez TSUE, potencjalne korzyści uzyskiwane przez pracowników na skutek otrzymania nagrody w postaci bonu miały jedynie charakter uboczny w stosunku do potrzeb przedsiębiorstwa.
A zatem, w ocenie TSUE, czynność nieodpłatnego przekazania bonów przez brytyjską spółkę na rzecz pracowników w ramach programu nie stanowiła odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu dyrektywy VAT, a w konsekwencji nie podlegała objęciu zakresem stosowania art. 26 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT.

Bony dla pracowników a VAT - komentarz PwC

REKLAMA

Powyższy wyrok TSUE wpisuje się w ramy prawne wyznaczone przez art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT oraz dotychczasową linię orzeczniczą polskich sądów administracyjnych i linię interpretacyjną polskich organów podatkowych. Za odpłatne świadczenie usług - w świetle polskich regulacji - uznaje się bowiem także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. A contrario, świadczenia nieodpłatne, które są związane z działalnością gospodarczą podatnika, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT. 

W świetle orzecznictwa polskich sądów administracyjnych świadczenia zaspokajają osobiste potrzeby pracownika, jeżeli pracownicy ci z tego tytułu odnieśli konkretne, wymierne korzyści majątkowe. Jak wskazał WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Sz 166/17, Realizacja celu osobistego polega na zaspokajaniu własnej (prywatnej) potrzeby osoby, która ten cel realizuje, a potrzeby osobiste pracownika, to takie potrzeby, do których zaspokojenia pracodawca nie jest zobowiązany przepisami prawa, więc przekraczające zakres obowiązków pracodawcy.”. Realizacja celu osobistego pracowników zrywa więc związek z prowadzeniem przez podatnika działalności gospodarczej, a zatem będzie prowadzić do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy wskazać, że wręczenie nagród (bonów) pracownikom w ramach programu motywacyjnego może zostać uznane za nierozerwalnie związane prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą - jako część składowa kompleksowej usługi programu motywacyjnego. Nagradzanie pracowników przyczynia się bowiem do zwiększenia ich motywacji, która z kolei przekłada się na efektywność ich pracy i wyniki biznesowe podatnika, zaś ewentualne osobiste korzyści uzyskiwane przez pracowników będą miały charakter uboczny względem realizowanej działalności gospodarczej. A zatem, mając na uwadze powyższe, nieodpłatne przekazanie bonów na rzecz pracowników w ramach programu motywacyjnego nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wojciech Gede, Director
Katarzyna Dobosz, Manager
Katarzyna Narejko, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA