REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony towarowe dla pracowników a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Bony towarowe dla pracowników a VAT
Bony towarowe dla pracowników a VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

17 listopada 2022 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok, w którym wskazał, że nieodpłatne przekazanie przez spółkę bonów towarowych pracownikom nagrodzonym w ramach wdrożonego przez spółkę programu uznawania i nagradzania nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu dyrektywy VAT, a w konsekwencji nie jest objęte zakresem opodatkowania VAT.

Nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom jako nagroda uznaniowa

Wyrok dotyczył brytyjskiej spółki prowadzącej działalność gospodarczą w sektorze produkcji silników lotniczych, należącej do międzynarodowej grupy spółek General Electric. W ramach grupy wdrożono program nagród uznaniowych dla pracowników, którego celem było wyróżnienie i nagradzanie osiągających najlepsze wyniki pracowników. Jednocześnie regulamin programu zakładał gradację przyznawanych nagród. W ramach programu pracownik mógł otrzymać nagrodę, np. w formie bonu towarowego. W przypadku otrzymania takiej nagrody nagrodzony pracownik otrzymywał link do witryny internetowej zawierającej listę szczegółowo wyznaczonych sprzedawców detalicznych, u których możliwe było zrealizowanie bonu. Po dokonaniu wyboru sprzedawcy detalicznego przez pracownika bon mógł zostać zrealizować wyłącznie u tego sprzedawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Przekazywanie bonów na rzecz pracownika następowało w oparciu o następujący schemat działania:

  • Podmiot świadczący usługi w ramach witryny internetowej nabywał bony bezpośrednio u sprzedawców, a następnie sprzedawał je amerykańskiej spółce z grupy General Electric.
  • Amerykańska spółka zbywała następnie bony na rzecz innego podmiotu z grupy, również z siedzibą w USA, który to podmiot w dalszej kolejności dokonywał transgranicznego przekazania bonów na rzecz jednostek General Electric w Wielkiej Brytanii, w tym brytyjskiej spółki.
  • Na koniec następowało wydanie przez brytyjską spółkę bonów nagrodzonym pracownikom.

Wydanie bonu towarowego pracownikowi a VAT

W związku z powyższym schematem działania organ podatkowy wydał wobec członków grupy General Electric, w tym wobec brytyjskiej spółki, decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego z tytułu VAT dotyczącą transakcji polegającej na oferowaniu bonów pracownikom nominowanym w ramach programu. W ocenie organu, spółki uczestniczące w programie powinny były bowiem rozliczyć podatek należny od wartości przekazanych pracownikom bonów w zakresie, w jakim bony zostały przekazane nieodpłatnie pracownikom z przeznaczeniem do ich użytku osobistego, a więc poza ramami działalności gospodarczej spółek. Na powyższą decyzję członkowie grupy General Electric wnieśli skargę do Sądu odsyłającego, argumentując, że przekazanie bonów nie stanowi świadczenia opodatkowanego VAT, ponieważ program nagród uznaniowych dla pracowników jest związany z działalnością gospodarczą spółek, a ewentualne korzyści dla pracowników wynikające z wdrożenia programu mają charakter wtórny.

Mając wątpliwości co do wykładni art. 26 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT, Sąd odsyłający postanowił zawiesić postępowanie i skierować do TSUE następujące pytania prejudycjalne:

REKLAMA

  1. Czy wydawanie przez podatnika – w ramach programu nagród uznaniowych dla pracowników osiągających wysokie wyniki – pracownikom bonów do wykorzystania u sprzedawców detalicznych będących osobami trzecimi stanowi świadczenie dokonywane »na prywatny użytek jego lub jego pracowników, lub bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa« w rozumieniu art. 26 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT?
  2. Czy dla udzielenia odpowiedzi na pytanie pierwsze ma znaczenie okoliczność, że podatnik wiąże wydawanie bonów towarowych członkom personelu z celami działalności swojego przedsiębiorstwa?
  3. Czy dla udzielenia odpowiedzi na pytanie pierwsze ma znaczenie okoliczność, że bony towarowe wydawane członkom personelu są przeznaczone do wykorzystania na ich potrzeby własne i mogą być one wykorzystane na prywatny użytek tych członków personelu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

TSUE: Nieodpłatne przekazanie bonów pracownikom jako nagród uznaniowych poza systemem opodatkowania VAT

Rozpoznając sprawę, TSUE wskazał, że bony otrzymywane przez nagrodzonych pracowników ze względu na sam swój charakter stanowią wyłącznie dokument obejmujący spoczywający na sprzedawcach detalicznych obowiązek przyjęcia bonu zamiast pieniędzy według jego wartości nominalnej. Jak wskazał Trybunał, na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że skoro spółki uczestniczące w programie nie mają prawa wyboru towarów lub usług dokonywanych przez pracowników u sprzedawców detalicznych, to sporne bony są przeznaczone wyłącznie do prywatnego użytku pracowników. Jednakże przy rozpoznawaniu sprawy nie można pominąć okoliczności, iż pracownicy nie dysponują środkami gwarantującymi im w sposób pewny możliwość korzystania z bonów. Zgłoszenie pracownika do programu następuje w oparciu o konkretne kryteria i samo w sobie nie skutkuje automatycznym przyznaniem mu nagrody, co z kolei determinuje brak roszczenia o wydanie nagrody. Ponadto, przekazanie bonów następuje bez żadnego wynagrodzenia lub świadczenia wzajemnego ze strony korzystających z nich pracowników, a ich koszt ponosi sama spółka. Osobista korzyść, jaka wynika z tego dla pracownika, wydaje się mieć - w ocenie TSUE - jedynie charakter uboczny względem potrzeb przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego, TSUE doszedł do przekonania, że nieodpłatne przekazanie przez brytyjską spółkę bonów towarowych nagrodzonym pracownikom ma na celu zwiększenie wydajności jej pracowników, a tym samym prawidłowe funkcjonowanie i zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa. Wprowadzenie programu uznawania i nagradzania pracowników prowadziło bowiem do podniesienia motywacji pracowników, co z kolei sprzyjało ich lepszej wydajności i wywoływało pozytywne skutki pod względem osiągania dodatkowych zysków przez spółkę. Jak zostało wskazane przez TSUE, potencjalne korzyści uzyskiwane przez pracowników na skutek otrzymania nagrody w postaci bonu miały jedynie charakter uboczny w stosunku do potrzeb przedsiębiorstwa.
A zatem, w ocenie TSUE, czynność nieodpłatnego przekazania bonów przez brytyjską spółkę na rzecz pracowników w ramach programu nie stanowiła odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu dyrektywy VAT, a w konsekwencji nie podlegała objęciu zakresem stosowania art. 26 ust. 1 lit. b) dyrektywy VAT.

Bony dla pracowników a VAT - komentarz PwC

Powyższy wyrok TSUE wpisuje się w ramy prawne wyznaczone przez art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT oraz dotychczasową linię orzeczniczą polskich sądów administracyjnych i linię interpretacyjną polskich organów podatkowych. Za odpłatne świadczenie usług - w świetle polskich regulacji - uznaje się bowiem także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. A contrario, świadczenia nieodpłatne, które są związane z działalnością gospodarczą podatnika, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT. 

W świetle orzecznictwa polskich sądów administracyjnych świadczenia zaspokajają osobiste potrzeby pracownika, jeżeli pracownicy ci z tego tytułu odnieśli konkretne, wymierne korzyści majątkowe. Jak wskazał WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 19 kwietnia 2017 r., sygn. I SA/Sz 166/17, Realizacja celu osobistego polega na zaspokajaniu własnej (prywatnej) potrzeby osoby, która ten cel realizuje, a potrzeby osobiste pracownika, to takie potrzeby, do których zaspokojenia pracodawca nie jest zobowiązany przepisami prawa, więc przekraczające zakres obowiązków pracodawcy.”. Realizacja celu osobistego pracowników zrywa więc związek z prowadzeniem przez podatnika działalności gospodarczej, a zatem będzie prowadzić do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy wskazać, że wręczenie nagród (bonów) pracownikom w ramach programu motywacyjnego może zostać uznane za nierozerwalnie związane prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą - jako część składowa kompleksowej usługi programu motywacyjnego. Nagradzanie pracowników przyczynia się bowiem do zwiększenia ich motywacji, która z kolei przekłada się na efektywność ich pracy i wyniki biznesowe podatnika, zaś ewentualne osobiste korzyści uzyskiwane przez pracowników będą miały charakter uboczny względem realizowanej działalności gospodarczej. A zatem, mając na uwadze powyższe, nieodpłatne przekazanie bonów na rzecz pracowników w ramach programu motywacyjnego nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać odrębnemu opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wojciech Gede, Director
Katarzyna Dobosz, Manager
Katarzyna Narejko, Associate
PwC Polska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA