REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wniesienie nieruchomości do spółki cywilnej podlega VAT

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą i razem z kolegą prowadzę działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Mam zamiar wnieść aportem do spółki moją prywatną nieruchomość. W związku z tym mam wątpliwości czy takie działanie podlega opodatkowaniu VAT, chciałbym wspomnieć że spółka jest VAT-owcem.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o VAT z 28 listopada 2008 r. nie ma już zwolnienia z VAT dla wkładów niepieniężnych (aportów) wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego. Z resztą budziło ono kontrowersje ze względu na obowiązek korekty VAT odliczonego przy zakupie towarów będących przedmiotem aportu.

REKLAMA

REKLAMA

Zwracano również uwagę, że zwolnienie było sprzeczne z przepisami wspólnotowymi (wskazywała na to Polsce uwagę Komisja Europejska). Po usunięciu zwolnienia kontrowersje wokół opodatkowania aportów nie zniknęły. A to dlatego, że w ustawie o VAT brak jakiegokolwiek bezpośredniego odniesienia do aportów. W związku z tym do wykładni należy zastosować inne metody niż wykładnia językowa uwzględniając jednocześnie regulacje unijnych dyrektyw.

Po pierwsze należy odpowiedzieć na pytanie czy wniesienie aportu podlega VAT jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Z ustawy o VAT wynika, że opodatkowana tym podatkiem jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju jako:
• przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel lub,
• każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z ustawowej definicji dostawy towarów i świadczenia usług wynika, że wniesienie wkładu niepieniężnego jest objęte VAT. A więc aport w postaci rzeczowej powinien być co do zasady uznany za dostawę towaru.

REKLAMA

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każdy aport będzie opodatkowany w przypadku:
• zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
• kiedy wnoszący aport nie działa w charakterze podatnika (wskazuje na to również orzeczenie ETS 04.10.1995 r., sprawa C-291/92).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na powyższe oraz art. 15 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat. Ponadto należy pamiętać, że działalność gospodarcza obejmuje również czynności wykonywane jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy. Wydaje się, że dotyczy to wyłącznie osób fizycznych wnoszących wkłady niepieniężne w ramach sfery prywatnej.

W przedstawionej sytuacji przedsiębiorcy mamy do czynienia z takim właśnie przypadkiem i wniesienie nieruchomości do spółki ma charakter inwestycyjny, a nie gospodarczy i tym samym pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. Takie stanowisko zajął również ETS w wyroku z 20.06.1991 r. (C-155/94), wykonywanie prawa własności przez posiadacza nie może, samo w sobie, być traktowane jako działalność gospodarcza.

Można również tutaj powiedzieć, że jeżeli przedsiębiorca wnosi aportem rzecz nie w celu wykreowania nowego podmiotu gospodarczego, który to ma za zadanie pełnić określoną rolę w działalności gospodarczej podatnika, a jedynie w ramach wykonywania czynności właścicielskich polegających na lokowaniu poszczególnych składników majątku w różne przedsięwzięcia w celach wyłącznie inwestycyjnych to taki aport nie powinien być opodatkowany VAT.

Pamiętać jednak trzeba i o tym, że każdy taki przypadek powinien być analizowany indywidualnie.

W sprawie zasad opodatkowania aportów wypowiedziało się również Ministerstwo Finansów. I pomimo to, że wprowadzone rozwiązania obowiązują już kilka miesięcy to powyższa informacja nie wyjaśnia wszystkich wątpliwości. Nie ma np. w niej ani słowa, co przyjąć za podstawę opodatkowania czynności przy wnoszeniu wkładu niepieniężnego do spółki.

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że wniesienie aportu jest czynnością odpłatną, opodatkowaną VAT na ogólnych zasadach, tak więc:
• aport jest opodatkowany VAT, jeśli ten, kto go wnosi, jest podatnikiem VAT, a przedmiotem aportu jest czynność podlegająca VAT,
• sposób opodatkowania zależy od przedmiotu opodatkowania (towar lub usługa) – to dotyczy m. in. ustaleniu właściwej stawki VAT lub o zastosowaniu zwolnienia przedmiotowego,
• aport jest dokumentowany fakturą wystawianą przez spółkę, do której wnosi się aport.

Może też tutaj chodzić o zwolnienie podmiotowe dla drobnych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. W ww. broszurze wspomniano również o tym, że jeżeli aport jest opodatkowany – nie zwolniony, to wnoszący aport ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów wniesionych jako wkład niepieniężny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

REKLAMA

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

REKLAMA

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA