REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wniesienie nieruchomości do spółki cywilnej podlega VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Jestem przedsiębiorcą i razem z kolegą prowadzę działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Mam zamiar wnieść aportem do spółki moją prywatną nieruchomość. W związku z tym mam wątpliwości czy takie działanie podlega opodatkowaniu VAT, chciałbym wspomnieć że spółka jest VAT-owcem.

Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem wykonawczym do ustawy o VAT z 28 listopada 2008 r. nie ma już zwolnienia z VAT dla wkładów niepieniężnych (aportów) wnoszonych do spółek prawa handlowego i cywilnego. Z resztą budziło ono kontrowersje ze względu na obowiązek korekty VAT odliczonego przy zakupie towarów będących przedmiotem aportu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zwracano również uwagę, że zwolnienie było sprzeczne z przepisami wspólnotowymi (wskazywała na to Polsce uwagę Komisja Europejska). Po usunięciu zwolnienia kontrowersje wokół opodatkowania aportów nie zniknęły. A to dlatego, że w ustawie o VAT brak jakiegokolwiek bezpośredniego odniesienia do aportów. W związku z tym do wykładni należy zastosować inne metody niż wykładnia językowa uwzględniając jednocześnie regulacje unijnych dyrektyw.

Po pierwsze należy odpowiedzieć na pytanie czy wniesienie aportu podlega VAT jako odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Z ustawy o VAT wynika, że opodatkowana tym podatkiem jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju jako:
• przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel lub,
• każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z ustawowej definicji dostawy towarów i świadczenia usług wynika, że wniesienie wkładu niepieniężnego jest objęte VAT. A więc aport w postaci rzeczowej powinien być co do zasady uznany za dostawę towaru.

REKLAMA

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie każdy aport będzie opodatkowany w przypadku:
• zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
• kiedy wnoszący aport nie działa w charakterze podatnika (wskazuje na to również orzeczenie ETS 04.10.1995 r., sprawa C-291/92).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z uwagi na powyższe oraz art. 15 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat. Ponadto należy pamiętać, że działalność gospodarcza obejmuje również czynności wykonywane jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania ich w sposób częstotliwy. Wydaje się, że dotyczy to wyłącznie osób fizycznych wnoszących wkłady niepieniężne w ramach sfery prywatnej.

W przedstawionej sytuacji przedsiębiorcy mamy do czynienia z takim właśnie przypadkiem i wniesienie nieruchomości do spółki ma charakter inwestycyjny, a nie gospodarczy i tym samym pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. Takie stanowisko zajął również ETS w wyroku z 20.06.1991 r. (C-155/94), wykonywanie prawa własności przez posiadacza nie może, samo w sobie, być traktowane jako działalność gospodarcza.

Można również tutaj powiedzieć, że jeżeli przedsiębiorca wnosi aportem rzecz nie w celu wykreowania nowego podmiotu gospodarczego, który to ma za zadanie pełnić określoną rolę w działalności gospodarczej podatnika, a jedynie w ramach wykonywania czynności właścicielskich polegających na lokowaniu poszczególnych składników majątku w różne przedsięwzięcia w celach wyłącznie inwestycyjnych to taki aport nie powinien być opodatkowany VAT.

Pamiętać jednak trzeba i o tym, że każdy taki przypadek powinien być analizowany indywidualnie.

W sprawie zasad opodatkowania aportów wypowiedziało się również Ministerstwo Finansów. I pomimo to, że wprowadzone rozwiązania obowiązują już kilka miesięcy to powyższa informacja nie wyjaśnia wszystkich wątpliwości. Nie ma np. w niej ani słowa, co przyjąć za podstawę opodatkowania czynności przy wnoszeniu wkładu niepieniężnego do spółki.

Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że wniesienie aportu jest czynnością odpłatną, opodatkowaną VAT na ogólnych zasadach, tak więc:
• aport jest opodatkowany VAT, jeśli ten, kto go wnosi, jest podatnikiem VAT, a przedmiotem aportu jest czynność podlegająca VAT,
• sposób opodatkowania zależy od przedmiotu opodatkowania (towar lub usługa) – to dotyczy m. in. ustaleniu właściwej stawki VAT lub o zastosowaniu zwolnienia przedmiotowego,
• aport jest dokumentowany fakturą wystawianą przez spółkę, do której wnosi się aport.

Może też tutaj chodzić o zwolnienie podmiotowe dla drobnych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. W ww. broszurze wspomniano również o tym, że jeżeli aport jest opodatkowany – nie zwolniony, to wnoszący aport ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów wniesionych jako wkład niepieniężny.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA