REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna
Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał w sierpniu 2015 r. wyrok, w którym uznał, że udostępnienie osobom fizycznym jachtu pełnomorskiego na okres do 90 dni stanowi krótkoterminowy najem środka transportu opodatkowany w miejscu oddania jachtu do dyspozycji usługobiorcy. W opinii sądu, zapewnienie zakwaterowania i noclegu nie przesądza o możliwości uznania takiego świadczenia za usługę turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT.

Wynajem jachtu pełnomorskiego należy uznać za usługę krótkoterminowego najmu środków transportu i jako taką, zgodnie z art. 28j ustawy o VAT opodatkować w miejscu, w którym jacht ten jest faktycznie oddawany do dyspozycji usługobiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku NSA z 20 sierpnia 2015 r., I FSK 832/14.

Sprawa dotyczyła osoby fizycznej, która zamierzała rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na wynajmie jachtu. Wnioskodawca zamierzał wynajmować zacumowany w Grecji jacht osobom fizycznym oraz przedsiębiorcom w celu odbycia rejsów morskich trwających od 7 do 14 dni. W zakresie usługi znajdować się miało zakwaterowanie na jachcie, żegluga po określonej trasie, oraz usługi kapitana jachtu. Podatnik wskazał, że wszelkie rejsy odbywać się będą poza terytorium Polski, na trasach pomiędzy portami znajdującymi się zarówno w krajach należących do UE, jak i położonych poza terytorium Unii.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym zapytał, czy świadczone przez niego w przyszłości usługi wynajmu i prowadzenia jachtu podlegać będą opodatkowaniu VAT w Polsce. W ocenie wnioskodawcy, zgodnie z art. 28j ust. 1 i ust. 2 oraz art. 28c ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji, gdy odda jacht do dyspozycji swoim klientom wraz z usługą kapitana świadczenie takie stanowiło będzie krótkoterminowy wynajem środków transportu i jako takie podlegało będzie opodatkowaniu w miejscu faktycznego przekazania środka transportu do dyspozycji klienta.

Wydający interpretację w tej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał to stanowisko za nieprawidłowe wskazując, że zgodnie z opisem zawartym we wniosku wnioskodawca organizuje w rzeczywistości podróż turystyczną, która obejmuje usługę prowadzenia jachtu po określonej trasie, usługę kapitana jachtu wraz z zapewnieniem uczestnikom zakwaterowania i nocowania na jachcie. Zdaniem organu taki zakres świadczeń powoduje, iż wykonywane czynności stanowią usługę turystyki, która zgodnie z art. 28n ustawy o VAT podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli w tej sytuacji w Polsce.

Podatnik zaskarżył tę interpretację do WSA w Rzeszowie. Sąd przyznał rację skarżącemu wskazując, że organ bezzasadnie uznał, iż w przedmiotowej sytuacji dojdzie do świadczenia usługi turystycznej. Dokonując analizy pojęcia usługa turystyki WSA wskazał, że dla takiego sklasyfikowania danego świadczenia nie wystarczy udostępnienie środka transportu z wraz miejscami do spania, ponieważ takie rozumienie w wielu przypadkach wykluczałoby możliwość uznania wielu czynności wykonywanych przez podatników za usługi najmu.

Ze stanowiskiem organu nie zgodził się również NSA, który oddalając skargę kasacyjną stwierdził, że w opisanej sytuacji nie dojdzie do świadczenia kompleksowej usługi turystyki. W ocenie NSA zapewnienie przez wynajmującego dodatkowych świadczeń, takich jak zakwaterowanie i nocleg podczas rejsu nie wykluczają uznania świadczenia za usługę najmu środka transportu morskiego, a zatem nie upoważniają do uznania, że mamy do czynienia z kompleksową usługą turystyczną.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Złożona usługa turystyczna vs. najem krótkoterminowy 

W komentowanej sprawie organ próbował przeforsować tezę, zgodnie z którą świadczenie polegające na wynajmie jachtu wraz z zapewnieniem noclegu powinno być uznane na gruncie VAT za kompleksową usługę turystyczną. Klasyfikacja usług w tym zakresie nie jest bez znaczenia, ponieważ opodatkowanie krótkoterminowego najmu ma miejsce w państwie, w którym środek transportu oddawany jest do dyspozycji usługobiorcy (tym przypadku w Grecji), natomiast usługa turystyki zgodnie z art. 28n podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tudzież stałe miejsce prowadzenia tej działalności.

O kwalifikacji świadczenia jako złożonej usługi turystycznej miał zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej przesądzać fakt, że poza samym wynajmem jachtu usługodawca zamierzał wykonywać również szereg innych czynności, takich jak prowadzenie jachtu po określonej trasie, zakwaterowanie oraz noclegi na jednostce. Zdaniem organu powyższe potwierdza, że najem nie będzie w tym przypadku stanowił głównego powodu nabycia usługi, lecz będzie czynnością pomocniczą, służącą realizacji świadczenia podstawowego polegającego na zorganizowaniu podróży dla klientów.


Na tym tle należy zgodzić się z wyrokami sądów obu instancji, w których słusznie uznano, że sam fakt zapewnienia zakwaterowania oraz noclegu na wynajmowanym jachcie nie może stanowić o uznaniu tego świadczenia za kompleksową usługę turystyczną. Podróż morska jest bowiem na tyle specyficzna, że bardzo często podczas dłuższych rejsów nie jest możliwe zapewnienie członkom załogi noclegu poza pokładem statku. W takiej sytuacji nie następuje jednak tak znacząca modyfikacja świadczenia aby uznać, że wynajem jachtu staje się jedynie usługą pomocniczą będącą jednym z elementów świadczenia złożonego, tak jak chciałyby tego organy podatkowe.

Słusznie zatem w omawianym wyroku zauważono, że w sytuacji uznania, iż świadczenie usługi noclegowej wewnątrz środka transportu może przesądzać o klasyfikacji realizowanej usługi, w przypadku rejsów pełnomorskich właściwie nie byłoby możliwe świadczenie usług najmu krótkoterminowego jachtów. Kierując się tym tokiem rozumowania równie dobrze można byłoby uznać, że z kompleksową usługą turystyki mamy do czynienia również w przypadku wynajmu samochodu campingowego.

Bartłomiej Bieńkowski, doradca podatkowy, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA