REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna
Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał w sierpniu 2015 r. wyrok, w którym uznał, że udostępnienie osobom fizycznym jachtu pełnomorskiego na okres do 90 dni stanowi krótkoterminowy najem środka transportu opodatkowany w miejscu oddania jachtu do dyspozycji usługobiorcy. W opinii sądu, zapewnienie zakwaterowania i noclegu nie przesądza o możliwości uznania takiego świadczenia za usługę turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT.

Wynajem jachtu pełnomorskiego należy uznać za usługę krótkoterminowego najmu środków transportu i jako taką, zgodnie z art. 28j ustawy o VAT opodatkować w miejscu, w którym jacht ten jest faktycznie oddawany do dyspozycji usługobiorcy.

REKLAMA

Autopromocja

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku NSA z 20 sierpnia 2015 r., I FSK 832/14.

Sprawa dotyczyła osoby fizycznej, która zamierzała rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na wynajmie jachtu. Wnioskodawca zamierzał wynajmować zacumowany w Grecji jacht osobom fizycznym oraz przedsiębiorcom w celu odbycia rejsów morskich trwających od 7 do 14 dni. W zakresie usługi znajdować się miało zakwaterowanie na jachcie, żegluga po określonej trasie, oraz usługi kapitana jachtu. Podatnik wskazał, że wszelkie rejsy odbywać się będą poza terytorium Polski, na trasach pomiędzy portami znajdującymi się zarówno w krajach należących do UE, jak i położonych poza terytorium Unii.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym zapytał, czy świadczone przez niego w przyszłości usługi wynajmu i prowadzenia jachtu podlegać będą opodatkowaniu VAT w Polsce. W ocenie wnioskodawcy, zgodnie z art. 28j ust. 1 i ust. 2 oraz art. 28c ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji, gdy odda jacht do dyspozycji swoim klientom wraz z usługą kapitana świadczenie takie stanowiło będzie krótkoterminowy wynajem środków transportu i jako takie podlegało będzie opodatkowaniu w miejscu faktycznego przekazania środka transportu do dyspozycji klienta.

Wydający interpretację w tej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał to stanowisko za nieprawidłowe wskazując, że zgodnie z opisem zawartym we wniosku wnioskodawca organizuje w rzeczywistości podróż turystyczną, która obejmuje usługę prowadzenia jachtu po określonej trasie, usługę kapitana jachtu wraz z zapewnieniem uczestnikom zakwaterowania i nocowania na jachcie. Zdaniem organu taki zakres świadczeń powoduje, iż wykonywane czynności stanowią usługę turystyki, która zgodnie z art. 28n ustawy o VAT podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli w tej sytuacji w Polsce.

Podatnik zaskarżył tę interpretację do WSA w Rzeszowie. Sąd przyznał rację skarżącemu wskazując, że organ bezzasadnie uznał, iż w przedmiotowej sytuacji dojdzie do świadczenia usługi turystycznej. Dokonując analizy pojęcia usługa turystyki WSA wskazał, że dla takiego sklasyfikowania danego świadczenia nie wystarczy udostępnienie środka transportu z wraz miejscami do spania, ponieważ takie rozumienie w wielu przypadkach wykluczałoby możliwość uznania wielu czynności wykonywanych przez podatników za usługi najmu.

Ze stanowiskiem organu nie zgodził się również NSA, który oddalając skargę kasacyjną stwierdził, że w opisanej sytuacji nie dojdzie do świadczenia kompleksowej usługi turystyki. W ocenie NSA zapewnienie przez wynajmującego dodatkowych świadczeń, takich jak zakwaterowanie i nocleg podczas rejsu nie wykluczają uznania świadczenia za usługę najmu środka transportu morskiego, a zatem nie upoważniają do uznania, że mamy do czynienia z kompleksową usługą turystyczną.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Złożona usługa turystyczna vs. najem krótkoterminowy 

W komentowanej sprawie organ próbował przeforsować tezę, zgodnie z którą świadczenie polegające na wynajmie jachtu wraz z zapewnieniem noclegu powinno być uznane na gruncie VAT za kompleksową usługę turystyczną. Klasyfikacja usług w tym zakresie nie jest bez znaczenia, ponieważ opodatkowanie krótkoterminowego najmu ma miejsce w państwie, w którym środek transportu oddawany jest do dyspozycji usługobiorcy (tym przypadku w Grecji), natomiast usługa turystyki zgodnie z art. 28n podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tudzież stałe miejsce prowadzenia tej działalności.

O kwalifikacji świadczenia jako złożonej usługi turystycznej miał zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej przesądzać fakt, że poza samym wynajmem jachtu usługodawca zamierzał wykonywać również szereg innych czynności, takich jak prowadzenie jachtu po określonej trasie, zakwaterowanie oraz noclegi na jednostce. Zdaniem organu powyższe potwierdza, że najem nie będzie w tym przypadku stanowił głównego powodu nabycia usługi, lecz będzie czynnością pomocniczą, służącą realizacji świadczenia podstawowego polegającego na zorganizowaniu podróży dla klientów.


Na tym tle należy zgodzić się z wyrokami sądów obu instancji, w których słusznie uznano, że sam fakt zapewnienia zakwaterowania oraz noclegu na wynajmowanym jachcie nie może stanowić o uznaniu tego świadczenia za kompleksową usługę turystyczną. Podróż morska jest bowiem na tyle specyficzna, że bardzo często podczas dłuższych rejsów nie jest możliwe zapewnienie członkom załogi noclegu poza pokładem statku. W takiej sytuacji nie następuje jednak tak znacząca modyfikacja świadczenia aby uznać, że wynajem jachtu staje się jedynie usługą pomocniczą będącą jednym z elementów świadczenia złożonego, tak jak chciałyby tego organy podatkowe.

Słusznie zatem w omawianym wyroku zauważono, że w sytuacji uznania, iż świadczenie usługi noclegowej wewnątrz środka transportu może przesądzać o klasyfikacji realizowanej usługi, w przypadku rejsów pełnomorskich właściwie nie byłoby możliwe świadczenie usług najmu krótkoterminowego jachtów. Kierując się tym tokiem rozumowania równie dobrze można byłoby uznać, że z kompleksową usługą turystyki mamy do czynienia również w przypadku wynajmu samochodu campingowego.

Bartłomiej Bieńkowski, doradca podatkowy, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA