REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna
Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

REKLAMA

REKLAMA

Naczelny Sąd Administracyjny wydał w sierpniu 2015 r. wyrok, w którym uznał, że udostępnienie osobom fizycznym jachtu pełnomorskiego na okres do 90 dni stanowi krótkoterminowy najem środka transportu opodatkowany w miejscu oddania jachtu do dyspozycji usługobiorcy. W opinii sądu, zapewnienie zakwaterowania i noclegu nie przesądza o możliwości uznania takiego świadczenia za usługę turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT.

Wynajem jachtu pełnomorskiego należy uznać za usługę krótkoterminowego najmu środków transportu i jako taką, zgodnie z art. 28j ustawy o VAT opodatkować w miejscu, w którym jacht ten jest faktycznie oddawany do dyspozycji usługobiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku NSA z 20 sierpnia 2015 r., I FSK 832/14.

Sprawa dotyczyła osoby fizycznej, która zamierzała rozpocząć prowadzenie działalności polegającej na wynajmie jachtu. Wnioskodawca zamierzał wynajmować zacumowany w Grecji jacht osobom fizycznym oraz przedsiębiorcom w celu odbycia rejsów morskich trwających od 7 do 14 dni. W zakresie usługi znajdować się miało zakwaterowanie na jachcie, żegluga po określonej trasie, oraz usługi kapitana jachtu. Podatnik wskazał, że wszelkie rejsy odbywać się będą poza terytorium Polski, na trasach pomiędzy portami znajdującymi się zarówno w krajach należących do UE, jak i położonych poza terytorium Unii.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

REKLAMA

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym zapytał, czy świadczone przez niego w przyszłości usługi wynajmu i prowadzenia jachtu podlegać będą opodatkowaniu VAT w Polsce. W ocenie wnioskodawcy, zgodnie z art. 28j ust. 1 i ust. 2 oraz art. 28c ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji, gdy odda jacht do dyspozycji swoim klientom wraz z usługą kapitana świadczenie takie stanowiło będzie krótkoterminowy wynajem środków transportu i jako takie podlegało będzie opodatkowaniu w miejscu faktycznego przekazania środka transportu do dyspozycji klienta.

Wydający interpretację w tej sprawie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał to stanowisko za nieprawidłowe wskazując, że zgodnie z opisem zawartym we wniosku wnioskodawca organizuje w rzeczywistości podróż turystyczną, która obejmuje usługę prowadzenia jachtu po określonej trasie, usługę kapitana jachtu wraz z zapewnieniem uczestnikom zakwaterowania i nocowania na jachcie. Zdaniem organu taki zakres świadczeń powoduje, iż wykonywane czynności stanowią usługę turystyki, która zgodnie z art. 28n ustawy o VAT podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli w tej sytuacji w Polsce.

Podatnik zaskarżył tę interpretację do WSA w Rzeszowie. Sąd przyznał rację skarżącemu wskazując, że organ bezzasadnie uznał, iż w przedmiotowej sytuacji dojdzie do świadczenia usługi turystycznej. Dokonując analizy pojęcia usługa turystyki WSA wskazał, że dla takiego sklasyfikowania danego świadczenia nie wystarczy udostępnienie środka transportu z wraz miejscami do spania, ponieważ takie rozumienie w wielu przypadkach wykluczałoby możliwość uznania wielu czynności wykonywanych przez podatników za usługi najmu.

Ze stanowiskiem organu nie zgodził się również NSA, który oddalając skargę kasacyjną stwierdził, że w opisanej sytuacji nie dojdzie do świadczenia kompleksowej usługi turystyki. W ocenie NSA zapewnienie przez wynajmującego dodatkowych świadczeń, takich jak zakwaterowanie i nocleg podczas rejsu nie wykluczają uznania świadczenia za usługę najmu środka transportu morskiego, a zatem nie upoważniają do uznania, że mamy do czynienia z kompleksową usługą turystyczną.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Złożona usługa turystyczna vs. najem krótkoterminowy 

W komentowanej sprawie organ próbował przeforsować tezę, zgodnie z którą świadczenie polegające na wynajmie jachtu wraz z zapewnieniem noclegu powinno być uznane na gruncie VAT za kompleksową usługę turystyczną. Klasyfikacja usług w tym zakresie nie jest bez znaczenia, ponieważ opodatkowanie krótkoterminowego najmu ma miejsce w państwie, w którym środek transportu oddawany jest do dyspozycji usługobiorcy (tym przypadku w Grecji), natomiast usługa turystyki zgodnie z art. 28n podlega opodatkowaniu w miejscu, gdzie usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tudzież stałe miejsce prowadzenia tej działalności.

O kwalifikacji świadczenia jako złożonej usługi turystycznej miał zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej przesądzać fakt, że poza samym wynajmem jachtu usługodawca zamierzał wykonywać również szereg innych czynności, takich jak prowadzenie jachtu po określonej trasie, zakwaterowanie oraz noclegi na jednostce. Zdaniem organu powyższe potwierdza, że najem nie będzie w tym przypadku stanowił głównego powodu nabycia usługi, lecz będzie czynnością pomocniczą, służącą realizacji świadczenia podstawowego polegającego na zorganizowaniu podróży dla klientów.


Na tym tle należy zgodzić się z wyrokami sądów obu instancji, w których słusznie uznano, że sam fakt zapewnienia zakwaterowania oraz noclegu na wynajmowanym jachcie nie może stanowić o uznaniu tego świadczenia za kompleksową usługę turystyczną. Podróż morska jest bowiem na tyle specyficzna, że bardzo często podczas dłuższych rejsów nie jest możliwe zapewnienie członkom załogi noclegu poza pokładem statku. W takiej sytuacji nie następuje jednak tak znacząca modyfikacja świadczenia aby uznać, że wynajem jachtu staje się jedynie usługą pomocniczą będącą jednym z elementów świadczenia złożonego, tak jak chciałyby tego organy podatkowe.

Słusznie zatem w omawianym wyroku zauważono, że w sytuacji uznania, iż świadczenie usługi noclegowej wewnątrz środka transportu może przesądzać o klasyfikacji realizowanej usługi, w przypadku rejsów pełnomorskich właściwie nie byłoby możliwe świadczenie usług najmu krótkoterminowego jachtów. Kierując się tym tokiem rozumowania równie dobrze można byłoby uznać, że z kompleksową usługą turystyki mamy do czynienia również w przypadku wynajmu samochodu campingowego.

Bartłomiej Bieńkowski, doradca podatkowy, starszy konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA