REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT
Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15.10.2015 r., znak IBPP2/4512-654/15/Icz dotyczyła osoby fizycznej (zarządzającego) działającego jako przedsiębiorca.

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzający świadczy usługi w zakresie kierowania powierzonymi obszarami działalności określonej spółki. Na mocy kontraktu menedżerskiego pełnił on funkcję członka zarządu. Jego zadania obejmowały reprezentowanie oraz kierowanie działalnością spółki. Co istotne za czynności związane z powierzoną mu funkcją odpowiedzialność ponosił sam zarządzający. Inne organy spółki nie mogły wydawać mu wiążących poleceń. Zarządzający sam ustalał przedmiot swoich działań oraz ich harmonogram. Ponadto zarządzający zobowiązał się, że po zakończeniu umowy nie będzie prowadził przez okres ośmiu miesięcy działalności konkurencyjnej wobec spółki, za co przysługiwać mu miała określona kompensata pieniężna.

Przedmiotem interpretacji była kwestia opodatkowania czynności zarządzającego podatkiem VAT.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

REKLAMA

Świadczenie usług i podatnik VAT

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), czynnością opodatkowaną tym podatkiem jest odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do opodatkowania VAT danych czynności niezbędne jest jednakże, aby osoba je wykonująca działała w charakterze podatnika VAT. Podatnikiem VAT będzie zaś osoba wykonująca  samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. wszelką działalność usługodawców (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Istotne wyłączenie z pojęcia wykonywanej samodzielnej działalności gospodarczej zawiera art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach było to, czy powyższe wyłączenie ma zastosowanie do czynności zarządzającego na rzecz spółki na mocy kontraktu menedżerskiego.

Biuletyn VAT

Kiedy działalność wykonywana osobiście wyklucza opodatkowanie VAT

Przytoczony przepis 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wskazuje na to, kiedy działalność wykonywana osobiście m.in. ta na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub kontraktów menedżerskich nie będzie uznawana za samodzielną działalność gospodarczą (co jednocześnie wyłączyłoby wykonującą je osobę z zakresu opodatkowania VAT). Wymagana jest przy tym analiza stosunku pomiędzy zlecającym a zleceniodawcą (np. podmiotem wykonującym pracę w ramach kontraktu menedżerskiego). Zastosowanie wyłączenia będzie miało miejsce jeżeli ten stosunek wykluczałby samodzielność wykonującego (a tym samym byłby podobny do stosunku pracy).

Konieczna jest przy tym analiza trzej aspektów:

  1. wynagrodzenia,
  2. zakresu odpowiedzialności wobec osób trzecich, oraz
  3. warunków wykonywania.

Jeżeli więc za działania zleceniobiorcy odpowiedzialność ponosi zleceniodawca to nie można mówić o samodzielności zleceniobiorcy w wykonywaniu czynności. To zaś wyklucza uznanie wykonującego za podatnika VAT. Podobnie byłoby, gdyby ustalanie warunków wykonywania czynności także leżało po stronie zlecającego.

Odpowiedzialność i warunki wykonywania kontraktu menedżerskiego

W analizowanej sytuacji szczególne znaczenie miało to, że zarządzający za swoje działania sam był odpowiedzialny wobec osób trzecich (odpowiedzialność nie przejmowała spółka). Ponadto warunki wykonywania kontraktu menedżerskiego charakteryzowały się swobodą w wyborze środków, a nie podporządkowaniem spółce.

Z powyższych względów organ podatkowy uznał. że zarządzający sam ponosił ryzyko swojej działalności, co wskazywało na jego samodzielność. Nie można było więc zastosować wyłączenia z 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. W konsekwencji zarządzającego uznano za podatnika.

Zakaz konkurencji też opodatkowany

W odniesieniu do zakazu konkurencji po wygaśnięciu kontraktu menedżerskiego organ przypominał, że świadczeniem usług może być także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).


W przypadku okresu obowiązywania zakazu konkurencji można mówić o świadczeniu usługi w rozumieniu tego przepisu. Zarządca w okresie obowiązywania zakazu będzie się musiał powstrzymać od określonych działań. Co istotne można zidentyfikować beneficjenta tego stanu rzeczy jakim będzie spółka. Tym samym należy uznać, że zarządca będzie świadczył na rzecz spółki usługę opodatkowaną VAT.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA