REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT
Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15.10.2015 r., znak IBPP2/4512-654/15/Icz dotyczyła osoby fizycznej (zarządzającego) działającego jako przedsiębiorca.

REKLAMA

Autopromocja

Zarządzający świadczy usługi w zakresie kierowania powierzonymi obszarami działalności określonej spółki. Na mocy kontraktu menedżerskiego pełnił on funkcję członka zarządu. Jego zadania obejmowały reprezentowanie oraz kierowanie działalnością spółki. Co istotne za czynności związane z powierzoną mu funkcją odpowiedzialność ponosił sam zarządzający. Inne organy spółki nie mogły wydawać mu wiążących poleceń. Zarządzający sam ustalał przedmiot swoich działań oraz ich harmonogram. Ponadto zarządzający zobowiązał się, że po zakończeniu umowy nie będzie prowadził przez okres ośmiu miesięcy działalności konkurencyjnej wobec spółki, za co przysługiwać mu miała określona kompensata pieniężna.

Przedmiotem interpretacji była kwestia opodatkowania czynności zarządzającego podatkiem VAT.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Świadczenie usług i podatnik VAT

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), czynnością opodatkowaną tym podatkiem jest odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do opodatkowania VAT danych czynności niezbędne jest jednakże, aby osoba je wykonująca działała w charakterze podatnika VAT. Podatnikiem VAT będzie zaś osoba wykonująca  samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. wszelką działalność usługodawców (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Istotne wyłączenie z pojęcia wykonywanej samodzielnej działalności gospodarczej zawiera art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach było to, czy powyższe wyłączenie ma zastosowanie do czynności zarządzającego na rzecz spółki na mocy kontraktu menedżerskiego.

Biuletyn VAT

Kiedy działalność wykonywana osobiście wyklucza opodatkowanie VAT

Przytoczony przepis 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wskazuje na to, kiedy działalność wykonywana osobiście m.in. ta na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub kontraktów menedżerskich nie będzie uznawana za samodzielną działalność gospodarczą (co jednocześnie wyłączyłoby wykonującą je osobę z zakresu opodatkowania VAT). Wymagana jest przy tym analiza stosunku pomiędzy zlecającym a zleceniodawcą (np. podmiotem wykonującym pracę w ramach kontraktu menedżerskiego). Zastosowanie wyłączenia będzie miało miejsce jeżeli ten stosunek wykluczałby samodzielność wykonującego (a tym samym byłby podobny do stosunku pracy).

Konieczna jest przy tym analiza trzej aspektów:

  1. wynagrodzenia,
  2. zakresu odpowiedzialności wobec osób trzecich, oraz
  3. warunków wykonywania.

Jeżeli więc za działania zleceniobiorcy odpowiedzialność ponosi zleceniodawca to nie można mówić o samodzielności zleceniobiorcy w wykonywaniu czynności. To zaś wyklucza uznanie wykonującego za podatnika VAT. Podobnie byłoby, gdyby ustalanie warunków wykonywania czynności także leżało po stronie zlecającego.

Odpowiedzialność i warunki wykonywania kontraktu menedżerskiego

REKLAMA

W analizowanej sytuacji szczególne znaczenie miało to, że zarządzający za swoje działania sam był odpowiedzialny wobec osób trzecich (odpowiedzialność nie przejmowała spółka). Ponadto warunki wykonywania kontraktu menedżerskiego charakteryzowały się swobodą w wyborze środków, a nie podporządkowaniem spółce.

Z powyższych względów organ podatkowy uznał. że zarządzający sam ponosił ryzyko swojej działalności, co wskazywało na jego samodzielność. Nie można było więc zastosować wyłączenia z 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. W konsekwencji zarządzającego uznano za podatnika.

Zakaz konkurencji też opodatkowany

W odniesieniu do zakazu konkurencji po wygaśnięciu kontraktu menedżerskiego organ przypominał, że świadczeniem usług może być także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).


W przypadku okresu obowiązywania zakazu konkurencji można mówić o świadczeniu usługi w rozumieniu tego przepisu. Zarządca w okresie obowiązywania zakazu będzie się musiał powstrzymać od określonych działań. Co istotne można zidentyfikować beneficjenta tego stanu rzeczy jakim będzie spółka. Tym samym należy uznać, że zarządca będzie świadczył na rzecz spółki usługę opodatkowaną VAT.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA