REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT
Kontrakt menedżerski i zakaz konkurencji mogą być opodatkowane VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15.10.2015 r., znak IBPP2/4512-654/15/Icz dotyczyła osoby fizycznej (zarządzającego) działającego jako przedsiębiorca.

REKLAMA

Zarządzający świadczy usługi w zakresie kierowania powierzonymi obszarami działalności określonej spółki. Na mocy kontraktu menedżerskiego pełnił on funkcję członka zarządu. Jego zadania obejmowały reprezentowanie oraz kierowanie działalnością spółki. Co istotne za czynności związane z powierzoną mu funkcją odpowiedzialność ponosił sam zarządzający. Inne organy spółki nie mogły wydawać mu wiążących poleceń. Zarządzający sam ustalał przedmiot swoich działań oraz ich harmonogram. Ponadto zarządzający zobowiązał się, że po zakończeniu umowy nie będzie prowadził przez okres ośmiu miesięcy działalności konkurencyjnej wobec spółki, za co przysługiwać mu miała określona kompensata pieniężna.

Przedmiotem interpretacji była kwestia opodatkowania czynności zarządzającego podatkiem VAT.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Świadczenie usług i podatnik VAT

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy o VAT), czynnością opodatkowaną tym podatkiem jest odpłatne świadczenie usług rozumiane jako każde świadczenie niestanowiące dostawy towarów. Świadczeniem takim może być także wykonywanie czynności w ramach kontraktu menedżerskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do opodatkowania VAT danych czynności niezbędne jest jednakże, aby osoba je wykonująca działała w charakterze podatnika VAT. Podatnikiem VAT będzie zaś osoba wykonująca  samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje m.in. wszelką działalność usługodawców (art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

Istotne wyłączenie z pojęcia wykonywanej samodzielnej działalności gospodarczej zawiera art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Przedmiotem interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach było to, czy powyższe wyłączenie ma zastosowanie do czynności zarządzającego na rzecz spółki na mocy kontraktu menedżerskiego.

Biuletyn VAT

Kiedy działalność wykonywana osobiście wyklucza opodatkowanie VAT

Przytoczony przepis 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT wskazuje na to, kiedy działalność wykonywana osobiście m.in. ta na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub kontraktów menedżerskich nie będzie uznawana za samodzielną działalność gospodarczą (co jednocześnie wyłączyłoby wykonującą je osobę z zakresu opodatkowania VAT). Wymagana jest przy tym analiza stosunku pomiędzy zlecającym a zleceniodawcą (np. podmiotem wykonującym pracę w ramach kontraktu menedżerskiego). Zastosowanie wyłączenia będzie miało miejsce jeżeli ten stosunek wykluczałby samodzielność wykonującego (a tym samym byłby podobny do stosunku pracy).

Konieczna jest przy tym analiza trzej aspektów:

  1. wynagrodzenia,
  2. zakresu odpowiedzialności wobec osób trzecich, oraz
  3. warunków wykonywania.

Jeżeli więc za działania zleceniobiorcy odpowiedzialność ponosi zleceniodawca to nie można mówić o samodzielności zleceniobiorcy w wykonywaniu czynności. To zaś wyklucza uznanie wykonującego za podatnika VAT. Podobnie byłoby, gdyby ustalanie warunków wykonywania czynności także leżało po stronie zlecającego.

Odpowiedzialność i warunki wykonywania kontraktu menedżerskiego

W analizowanej sytuacji szczególne znaczenie miało to, że zarządzający za swoje działania sam był odpowiedzialny wobec osób trzecich (odpowiedzialność nie przejmowała spółka). Ponadto warunki wykonywania kontraktu menedżerskiego charakteryzowały się swobodą w wyborze środków, a nie podporządkowaniem spółce.

Z powyższych względów organ podatkowy uznał. że zarządzający sam ponosił ryzyko swojej działalności, co wskazywało na jego samodzielność. Nie można było więc zastosować wyłączenia z 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. W konsekwencji zarządzającego uznano za podatnika.

Zakaz konkurencji też opodatkowany

W odniesieniu do zakazu konkurencji po wygaśnięciu kontraktu menedżerskiego organ przypominał, że świadczeniem usług może być także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji (art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).


W przypadku okresu obowiązywania zakazu konkurencji można mówić o świadczeniu usługi w rozumieniu tego przepisu. Zarządca w okresie obowiązywania zakazu będzie się musiał powstrzymać od określonych działań. Co istotne można zidentyfikować beneficjenta tego stanu rzeczy jakim będzie spółka. Tym samym należy uznać, że zarządca będzie świadczył na rzecz spółki usługę opodatkowaną VAT.

Michał Samborski, młodszy konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA