REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych/ fot. Fotolia
Opodatkowanie VAT usług telemedycznych/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dotychczas nie uregulowało w sposób jednoznaczny kwestii związanych z opodatkowaniem VAT usług telemedycznych. Nie ma to obecnie wpływu na pacjentów. W przypadku jednak, gdy fiskus będzie częściej stosował wykładnię, że e-medycyna powinna płacić VAT, to pacjenci mogą ponieść dodatkowe koszty.

Coraz więcej gabinetów stacjonarnych poszerza swoje usługi o udzielanie konsultacji drogą telefoniczną lub internetową. Stanowi to jednak problem dla urzędów podatkowych, które nie mają jednolitej regulacji dotyczącej świadczenia usług tą drogą. Co prawda usługi medyczne zostały zwolnione z podatku VAT, ale urzędy skarbowe coraz częściej domagają się, aby był on płacony przez podmioty świadczące usługi na odległość, ale też nie wszystkie. Zależy to od indywidualnego przypadku.

REKLAMA

Autopromocja

W nowym roku weszły zmiany przepisów ordynacji, które nakazują ministrowi finansów wydanie interpretacji ogólnej w sytuacji, kiedy interpretacje indywidualne znacznie się różnią. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że zostanie wydana interpretacja ogólna w kwestii usług telemedycznych. To zapewniłoby bezpieczeństwo wszystkim podmiotom, które świadczą tego typu usługi na rynku.

Stawka VAT dla dostaw części do wyrobów medycznych - interpretacja ogólna MF

- Wynik wydanej interpretacji ogólnej oczywiście może być różny. Uważam jednak, że uwzględniając wyrok trybunału sprawiedliwości i naszych sądów administracyjnych, minister finansów raczej bardziej będzie dążył do tego, aby uzależnić stawkę VAT od rodzaju i celu świadczonej usługi niż wskazywać, że rodzaj i sposób komunikacji z pacjentem jest najbardziej istotnym kryterium zwolnienia z podatku, mówi Piotr Kościańczuk z warszawskiej Kancelarii Podatkowej Skłodowscy.

­Aktualnie obowiązujące przepisy wskazują na dwa kryteria, które pozwalają na zwolnienie usług medycznych z VAT. Jednym z nich jest kryterium podmiotowe, czyli musi to być albo osoba, która wykonuje zawód medyczny, albo ewentualnie podmiot, który jest wpisany na listę podmiotów medycznych. Drugie kryterium to cel. Świadczenie medyczne musi służyć poprawie, ratowaniu lub zachowaniu zdrowia lub profilaktyce. W ocenie Kościańczuka te dwa kryteria powinny stanowić wykładnię tego, czy usługa może być zwolniona z VAT czy nie, a nie fakt, że powinny być świadczone podczas bezpośredniego kontaktu z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Piotra Kościańczuka powodem różnic w interpretacji jest to, że fiskus jak zwykle stara się opodatkować jak najwięcej usług, natomiast te konkretne interpretacje, które do tej pory ukazywały się na rynku, dotyczą sytuacji bardzo szczególnych np. stron zajmujących się tematyką diet, gdzie ta usługa nie jest indywidualnie świadczona dla pacjenta. Polega ona bowiem w głównej mierze na opracowywaniu programów komputerowych, które udzielają porad na zasadzie wskazania pewnych konkretnych kryteriów.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek


– Nie widzę żadnego problemu, żeby typowe usługi medyczne, czyli np. postawienie diagnozy z tomografii komputerowej przez lekarza, nie były realizowane na odległość. Mogę sobie wyobrazić przeprowadzanie zabiegu medycznego na odległość, albo lekarza, który prowadzi osobę chorą na cukrzycę i przez telefon udziela jej porady na temat wartości leków, jakie powinien zastosować przy danym poziomie cukru. Nadal jest to usługa medyczna i to, że informacja jest udzielana przez telefon albo poprzez Internet, nie powinna mieć żadnego znaczenia, uważa Kościańczuk.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Od pewnego czasu organy podatkowe informują, że konsultacje udzielane drogą elektroniczną, bez względu na ich rodzaj i zakres, nie stanowią usługi medycznej zwolnionej z VAT. Dlatego podatnicy, czyli kliniki i ośrodki medyczne, muszą uważać i zwrócić się do właściwego dla nich urzędu skarbowego konkretnym z zapytaniem. Najlepiej, jeżeli otrzymają oficjalne stanowisko w tej sprawie. Inaczej mogą narazić się na spore kłopoty, w tym dodatkowe koszty.

Źródło: Monday News

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA