REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie VAT usług telemedycznych/ fot. Fotolia
Opodatkowanie VAT usług telemedycznych/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dotychczas nie uregulowało w sposób jednoznaczny kwestii związanych z opodatkowaniem VAT usług telemedycznych. Nie ma to obecnie wpływu na pacjentów. W przypadku jednak, gdy fiskus będzie częściej stosował wykładnię, że e-medycyna powinna płacić VAT, to pacjenci mogą ponieść dodatkowe koszty.

Coraz więcej gabinetów stacjonarnych poszerza swoje usługi o udzielanie konsultacji drogą telefoniczną lub internetową. Stanowi to jednak problem dla urzędów podatkowych, które nie mają jednolitej regulacji dotyczącej świadczenia usług tą drogą. Co prawda usługi medyczne zostały zwolnione z podatku VAT, ale urzędy skarbowe coraz częściej domagają się, aby był on płacony przez podmioty świadczące usługi na odległość, ale też nie wszystkie. Zależy to od indywidualnego przypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W nowym roku weszły zmiany przepisów ordynacji, które nakazują ministrowi finansów wydanie interpretacji ogólnej w sytuacji, kiedy interpretacje indywidualne znacznie się różnią. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że zostanie wydana interpretacja ogólna w kwestii usług telemedycznych. To zapewniłoby bezpieczeństwo wszystkim podmiotom, które świadczą tego typu usługi na rynku.

Stawka VAT dla dostaw części do wyrobów medycznych - interpretacja ogólna MF

- Wynik wydanej interpretacji ogólnej oczywiście może być różny. Uważam jednak, że uwzględniając wyrok trybunału sprawiedliwości i naszych sądów administracyjnych, minister finansów raczej bardziej będzie dążył do tego, aby uzależnić stawkę VAT od rodzaju i celu świadczonej usługi niż wskazywać, że rodzaj i sposób komunikacji z pacjentem jest najbardziej istotnym kryterium zwolnienia z podatku, mówi Piotr Kościańczuk z warszawskiej Kancelarii Podatkowej Skłodowscy.

REKLAMA

­Aktualnie obowiązujące przepisy wskazują na dwa kryteria, które pozwalają na zwolnienie usług medycznych z VAT. Jednym z nich jest kryterium podmiotowe, czyli musi to być albo osoba, która wykonuje zawód medyczny, albo ewentualnie podmiot, który jest wpisany na listę podmiotów medycznych. Drugie kryterium to cel. Świadczenie medyczne musi służyć poprawie, ratowaniu lub zachowaniu zdrowia lub profilaktyce. W ocenie Kościańczuka te dwa kryteria powinny stanowić wykładnię tego, czy usługa może być zwolniona z VAT czy nie, a nie fakt, że powinny być świadczone podczas bezpośredniego kontaktu z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Piotra Kościańczuka powodem różnic w interpretacji jest to, że fiskus jak zwykle stara się opodatkować jak najwięcej usług, natomiast te konkretne interpretacje, które do tej pory ukazywały się na rynku, dotyczą sytuacji bardzo szczególnych np. stron zajmujących się tematyką diet, gdzie ta usługa nie jest indywidualnie świadczona dla pacjenta. Polega ona bowiem w głównej mierze na opracowywaniu programów komputerowych, które udzielają porad na zasadzie wskazania pewnych konkretnych kryteriów.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek


– Nie widzę żadnego problemu, żeby typowe usługi medyczne, czyli np. postawienie diagnozy z tomografii komputerowej przez lekarza, nie były realizowane na odległość. Mogę sobie wyobrazić przeprowadzanie zabiegu medycznego na odległość, albo lekarza, który prowadzi osobę chorą na cukrzycę i przez telefon udziela jej porady na temat wartości leków, jakie powinien zastosować przy danym poziomie cukru. Nadal jest to usługa medyczna i to, że informacja jest udzielana przez telefon albo poprzez Internet, nie powinna mieć żadnego znaczenia, uważa Kościańczuk.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Od pewnego czasu organy podatkowe informują, że konsultacje udzielane drogą elektroniczną, bez względu na ich rodzaj i zakres, nie stanowią usługi medycznej zwolnionej z VAT. Dlatego podatnicy, czyli kliniki i ośrodki medyczne, muszą uważać i zwrócić się do właściwego dla nich urzędu skarbowego konkretnym z zapytaniem. Najlepiej, jeżeli otrzymają oficjalne stanowisko w tej sprawie. Inaczej mogą narazić się na spore kłopoty, w tym dodatkowe koszty.

Źródło: Monday News

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA