REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług telemedycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Opodatkowanie VAT usług telemedycznych/ fot. Fotolia
Opodatkowanie VAT usług telemedycznych/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów dotychczas nie uregulowało w sposób jednoznaczny kwestii związanych z opodatkowaniem VAT usług telemedycznych. Nie ma to obecnie wpływu na pacjentów. W przypadku jednak, gdy fiskus będzie częściej stosował wykładnię, że e-medycyna powinna płacić VAT, to pacjenci mogą ponieść dodatkowe koszty.

Coraz więcej gabinetów stacjonarnych poszerza swoje usługi o udzielanie konsultacji drogą telefoniczną lub internetową. Stanowi to jednak problem dla urzędów podatkowych, które nie mają jednolitej regulacji dotyczącej świadczenia usług tą drogą. Co prawda usługi medyczne zostały zwolnione z podatku VAT, ale urzędy skarbowe coraz częściej domagają się, aby był on płacony przez podmioty świadczące usługi na odległość, ale też nie wszystkie. Zależy to od indywidualnego przypadku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W nowym roku weszły zmiany przepisów ordynacji, które nakazują ministrowi finansów wydanie interpretacji ogólnej w sytuacji, kiedy interpretacje indywidualne znacznie się różnią. Istnieje zatem duże prawdopodobieństwo, że zostanie wydana interpretacja ogólna w kwestii usług telemedycznych. To zapewniłoby bezpieczeństwo wszystkim podmiotom, które świadczą tego typu usługi na rynku.

Stawka VAT dla dostaw części do wyrobów medycznych - interpretacja ogólna MF

- Wynik wydanej interpretacji ogólnej oczywiście może być różny. Uważam jednak, że uwzględniając wyrok trybunału sprawiedliwości i naszych sądów administracyjnych, minister finansów raczej bardziej będzie dążył do tego, aby uzależnić stawkę VAT od rodzaju i celu świadczonej usługi niż wskazywać, że rodzaj i sposób komunikacji z pacjentem jest najbardziej istotnym kryterium zwolnienia z podatku, mówi Piotr Kościańczuk z warszawskiej Kancelarii Podatkowej Skłodowscy.

REKLAMA

­Aktualnie obowiązujące przepisy wskazują na dwa kryteria, które pozwalają na zwolnienie usług medycznych z VAT. Jednym z nich jest kryterium podmiotowe, czyli musi to być albo osoba, która wykonuje zawód medyczny, albo ewentualnie podmiot, który jest wpisany na listę podmiotów medycznych. Drugie kryterium to cel. Świadczenie medyczne musi służyć poprawie, ratowaniu lub zachowaniu zdrowia lub profilaktyce. W ocenie Kościańczuka te dwa kryteria powinny stanowić wykładnię tego, czy usługa może być zwolniona z VAT czy nie, a nie fakt, że powinny być świadczone podczas bezpośredniego kontaktu z klientem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem Piotra Kościańczuka powodem różnic w interpretacji jest to, że fiskus jak zwykle stara się opodatkować jak najwięcej usług, natomiast te konkretne interpretacje, które do tej pory ukazywały się na rynku, dotyczą sytuacji bardzo szczególnych np. stron zajmujących się tematyką diet, gdzie ta usługa nie jest indywidualnie świadczona dla pacjenta. Polega ona bowiem w głównej mierze na opracowywaniu programów komputerowych, które udzielają porad na zasadzie wskazania pewnych konkretnych kryteriów.

Polecamy: Podatki 2016 - komplet żółtych książek


– Nie widzę żadnego problemu, żeby typowe usługi medyczne, czyli np. postawienie diagnozy z tomografii komputerowej przez lekarza, nie były realizowane na odległość. Mogę sobie wyobrazić przeprowadzanie zabiegu medycznego na odległość, albo lekarza, który prowadzi osobę chorą na cukrzycę i przez telefon udziela jej porady na temat wartości leków, jakie powinien zastosować przy danym poziomie cukru. Nadal jest to usługa medyczna i to, że informacja jest udzielana przez telefon albo poprzez Internet, nie powinna mieć żadnego znaczenia, uważa Kościańczuk.

Jak ująć w księgach rachunkowych zakup pakietów medycznych

Od pewnego czasu organy podatkowe informują, że konsultacje udzielane drogą elektroniczną, bez względu na ich rodzaj i zakres, nie stanowią usługi medycznej zwolnionej z VAT. Dlatego podatnicy, czyli kliniki i ośrodki medyczne, muszą uważać i zwrócić się do właściwego dla nich urzędu skarbowego konkretnym z zapytaniem. Najlepiej, jeżeli otrzymają oficjalne stanowisko w tej sprawie. Inaczej mogą narazić się na spore kłopoty, w tym dodatkowe koszty.

Źródło: Monday News

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA