REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import usług medycznych a zwolnienie z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Import usług medycznych a zwolnienie z VAT
Import usług medycznych a zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie o VAT przewidziano szereg zwolnień z podatku VAT, w tym m.in. dla świadczenia usług medycznych. I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 tej ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, o ile są wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Na gruncie tak sformułowanego przepisu powstał jednak problem, czy zwolnienie to może być stosowane wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych przez krajowe podmioty lecznicze, czy także do usług medycznych importowanych z zagranicy.

Od dłuższego czasu organy podatkowe zajmują stanowisko, zgodnie z którym zwolnienie takie przysługuje jedynie w przypadku nabycia usług medycznych od podmiotów leczniczych w rozumieniu ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (wszystkie podmioty lecznicze zostały wymienione w art. 4 ust. 1 powołanego aktu prawnego).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zdaniem organów podatkowych, z zakresu pojęcia podmiotu leczniczego, wykluczeni są jacykolwiek usługodawcy z zagranicy. Dla przykładu, w interpretacji z 20.01.2014 r., sygn. ILPP4/443-511/13-2/EWW Dyrektor Izby Skarbowej wskazał: „W przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone są w Niemczech przez niemieckie laboratorium analiz medycznych, nieposiadające siedziby ani stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski, zatem z definicji usługodawca ten nie może spełnić wymogów podmiotowych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, tj. wykonywać swoich usług w ramach działalności leczniczej jako podmiot leczniczy w rozumieniu krajowej ustawy o działalności leczniczej. Analiza ww. przepisów prowadzi bowiem do wniosku, że niemieckie laboratorium wykonujące w Niemczech usługi nie jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej” (podobnie w: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 16.12.2013 r., sygn. IPTPP2/443-811/13-4/KW).

REKLAMA

W dniu 30.01.2015 r. zapadł jednak wyrok sygn. akt I SA/Wr 2354/14, w którym WSA we Wrocławiu orzekł, że można skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT również w związku z nabyciem usług medycznych od podmiotu zagranicznego. Sąd ten przypomniał, iż ww. przepis polskiej ustawy stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE. Zdaniem WSA we Wrocławiu, intencją unijnego prawodawcy było zaś „zmniejszenie kosztów świadczenia tego rodzaju usług a w konsekwencji spowodowanie większej ich dostępności i powszechności”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym WSA we Wrocławiu zakwestionował stanowisko organu podatkowego, zgodnie z którym przedmiotowe zwolnienie nie przysługuje w przypadku nabycia usług medycznych od podmiotu z innego państwa. Po pierwsze, taka konstatacja byłaby niezgodna z celem ww. zwolnienia (Sąd podkreślił, że wykładnia przepisów dotyczących zwolnień musi być dokonywana w sposób ścisły, a zatem należy dokonywać jej zgodnie z celami, jakim służą te zwolnienia). Należy mieć przy tym na uwadze, iż niektóre ze świadczeń medycznych nie są dostępne w Polsce, dlatego też niejednokrotnie konieczne jest zamówienie takich usług z zagranicy. Jeśli zatem do importowanych usług medycznych zostanie doliczony podatek VAT, wpłynie to na wzrost ich ceny.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Co więcej, zdaniem WSA we Wrocławiu nie ma podstaw, by posługiwać się na gruncie podatku VAT definicją podmiotu leczniczego zawartej ustawie o działalności leczniczej, gdyż „ nic nie wskazuje na to, że do takiego odwołania zmierzał ustawodawca”. Odwołanie do tej definicji jest sprzeczne z celem zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż zawęża katalog podmiotów, od których można nabywać zwolnione usługi medycznym. Według Sądu pojęcie „podmiotu leczniczego” należy interpretować jedynie w oparciu o wskazania wykładni językowej, zgodnie z którą  podmiotem takim jest osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna „świadcząca usługi służące zachowaniu (zapobieżeniu pogorszenia) lub polepszeniu stanu zdrowia zgodnie z wiedzą medyczną”.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione argumenty, nie sposób odmówić słuszności stanowisku WSA we Wrocławiu. Sąd ten trafnie zauważył, iż podstawowym celem zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jest obniżenie kosztów usług medycznych oraz ułatwienie dostępu do tego typu świadczeń. Zawężając zatem katalog podmiotów świadczących tego typu usługi ze względu na kraj ich siedziby, organy podatkowe pomijają intencje, które przyświecały prawodawcy przy uchwalaniu tego zwolnienia. Należy przy tym jednak pamiętać, iż ww. zwolnienie może być zastosowane przy imporcie usług medycznych, o ile spełnione są pozostałe przesłanki określone w tym przepisie.

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA