REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import usług medycznych a zwolnienie z VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Import usług medycznych a zwolnienie z VAT
Import usług medycznych a zwolnienie z VAT

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie o VAT przewidziano szereg zwolnień z podatku VAT, w tym m.in. dla świadczenia usług medycznych. I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 tej ustawy, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, o ile są wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Na gruncie tak sformułowanego przepisu powstał jednak problem, czy zwolnienie to może być stosowane wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych przez krajowe podmioty lecznicze, czy także do usług medycznych importowanych z zagranicy.

Od dłuższego czasu organy podatkowe zajmują stanowisko, zgodnie z którym zwolnienie takie przysługuje jedynie w przypadku nabycia usług medycznych od podmiotów leczniczych w rozumieniu ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (wszystkie podmioty lecznicze zostały wymienione w art. 4 ust. 1 powołanego aktu prawnego).

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zdaniem organów podatkowych, z zakresu pojęcia podmiotu leczniczego, wykluczeni są jacykolwiek usługodawcy z zagranicy. Dla przykładu, w interpretacji z 20.01.2014 r., sygn. ILPP4/443-511/13-2/EWW Dyrektor Izby Skarbowej wskazał: „W przedstawionym stanie faktycznym usługi świadczone są w Niemczech przez niemieckie laboratorium analiz medycznych, nieposiadające siedziby ani stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski, zatem z definicji usługodawca ten nie może spełnić wymogów podmiotowych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, tj. wykonywać swoich usług w ramach działalności leczniczej jako podmiot leczniczy w rozumieniu krajowej ustawy o działalności leczniczej. Analiza ww. przepisów prowadzi bowiem do wniosku, że niemieckie laboratorium wykonujące w Niemczech usługi nie jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej” (podobnie w: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 16.12.2013 r., sygn. IPTPP2/443-811/13-4/KW).

W dniu 30.01.2015 r. zapadł jednak wyrok sygn. akt I SA/Wr 2354/14, w którym WSA we Wrocławiu orzekł, że można skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT również w związku z nabyciem usług medycznych od podmiotu zagranicznego. Sąd ten przypomniał, iż ww. przepis polskiej ustawy stanowi implementację art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE. Zdaniem WSA we Wrocławiu, intencją unijnego prawodawcy było zaś „zmniejszenie kosztów świadczenia tego rodzaju usług a w konsekwencji spowodowanie większej ich dostępności i powszechności”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym WSA we Wrocławiu zakwestionował stanowisko organu podatkowego, zgodnie z którym przedmiotowe zwolnienie nie przysługuje w przypadku nabycia usług medycznych od podmiotu z innego państwa. Po pierwsze, taka konstatacja byłaby niezgodna z celem ww. zwolnienia (Sąd podkreślił, że wykładnia przepisów dotyczących zwolnień musi być dokonywana w sposób ścisły, a zatem należy dokonywać jej zgodnie z celami, jakim służą te zwolnienia). Należy mieć przy tym na uwadze, iż niektóre ze świadczeń medycznych nie są dostępne w Polsce, dlatego też niejednokrotnie konieczne jest zamówienie takich usług z zagranicy. Jeśli zatem do importowanych usług medycznych zostanie doliczony podatek VAT, wpłynie to na wzrost ich ceny.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Co więcej, zdaniem WSA we Wrocławiu nie ma podstaw, by posługiwać się na gruncie podatku VAT definicją podmiotu leczniczego zawartej ustawie o działalności leczniczej, gdyż „ nic nie wskazuje na to, że do takiego odwołania zmierzał ustawodawca”. Odwołanie do tej definicji jest sprzeczne z celem zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, gdyż zawęża katalog podmiotów, od których można nabywać zwolnione usługi medycznym. Według Sądu pojęcie „podmiotu leczniczego” należy interpretować jedynie w oparciu o wskazania wykładni językowej, zgodnie z którą  podmiotem takim jest osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna „świadcząca usługi służące zachowaniu (zapobieżeniu pogorszenia) lub polepszeniu stanu zdrowia zgodnie z wiedzą medyczną”.

Biorąc pod uwagę wyżej przedstawione argumenty, nie sposób odmówić słuszności stanowisku WSA we Wrocławiu. Sąd ten trafnie zauważył, iż podstawowym celem zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT jest obniżenie kosztów usług medycznych oraz ułatwienie dostępu do tego typu świadczeń. Zawężając zatem katalog podmiotów świadczących tego typu usługi ze względu na kraj ich siedziby, organy podatkowe pomijają intencje, które przyświecały prawodawcy przy uchwalaniu tego zwolnienia. Należy przy tym jednak pamiętać, iż ww. zwolnienie może być zastosowane przy imporcie usług medycznych, o ile spełnione są pozostałe przesłanki określone w tym przepisie.

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT w ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA